In deze blik op de week aandacht voor het supercharger netwerk, de LFP batterij, FSD-nieuws, de Model S, Roadster, TSLA/bitcoins en nog veel meer. Roadster De New Roadster zal, net als een paar maanden geleden de Cybertruck, ook tentoongesteld worden in het Petersen Museum in Los Angeles. Als referentie is er ook de original-Roadster te zien. Het zou fantastisch zijn als na dit event de Roadster en Cybertruck een tour door Europa en China gaan maken! Maar dat zal wel niet aan de orde zijn. De Cybertruck is na zijn New York avontuur weer gezien in Texas. Hij staat nu subtiel opgesteld in de in aanbouw zijnde Giga. Check onderstaande drone-beelden bij 7.19 min Superchargers Tesla heeft begin van het jaar in China een fabriek in gebruik genomen welke Superchargers produceert (10k stuks per jaar). En dat is maar goed ook. Want het netwerk van chargers moet in een rap tempo uitgebreid worden met de sterk toenemende Tesla-vloot. De 25.000ste supercharger (wereldwijd) is deze maand geplaatst. Ook Nederland krijgt dit jaar nog nieuwe locaties. Ze zijn hier te vinden. In Hengelo ging deze week een gloednieuwe Supercharger locatie in gebruik. Hier staan natuurlijk de nieuwe V3 Chargers. Onder ideale omstandigheden gaan ze lekker snel (250kw). In Arlon (v/d Valk Luxemburg) worden nu ook deze snelle laders (bij)geplaatst. Voor velen een belangrijke stop op weg naar de zon! Een wel hele bijzondere locatie is het North Base-Camp van de Mount Everest. “The highest and steepest point where the Supercharger is installed is the Roof of the World Hotel in Tibet, Tingri, where the Everest base camp is located. This means that Tesla owners will now be able to travel to one of the most picturesque places in the world without worrying about charging” volgens Tesmanian. Meer informatie is hier te lezen. LFP voor storage Dat Tesla verschillende formaten batterijen gebruikt voor verschillende modellen en toepassingen is over het algemeen wel bekend. Maar ook de chemische samenstellingen verschillen. Panasonic maakt de Nikkel-Cobalt-Aluminum (NCA) batterij en LG Chem maakt bijvoorbeeld de Nikkel-Mangaan-Cobalt (NMC) batterij voor Tesla. Eind 2020 werd duidelijk dat de Model 3 SR+ uit Shanghai de cobaltvrije LFP (lithium iron phosphate) batterij heeft. In alle andere modellen gebruikt Tesla nu de op Nikkel gebaseerde lithium-ioncellen. Ze hebben een hogere energiedichtheid en leveren een groter bereik op dan cellen op ijzerbasis. Bij stationaire opslag is de energiedichtheid echter minder belangrijk. Dat is de reden waarom de overgrote meerderheid van de stationaire opslagfaciliteiten zoals de megapacks nu de op ijzer gebaseerde lithium-ioncellen met een ijzerfosfaatkathode zullen gaan krijgen. Voor deze LFP batterij hebben ze volgens een bericht van Reuters deze week EVE Energy als nieuwe producent toegevoegd aan de batterijleverancierslijst met CATL, LG, Panasonic en Samsung. Dus niet alleen door meer batterijen in te kopen of zelf te produceren (zie vorige blik op de week), maar ook de juiste toepassing bij het type batterij, lost Tesla stap voor stap het batterij probleem op. Wil je meer weten over alle aspecten van de batterij-technologie (van Tesla) dan is The Limiting Factor echt een YouTube-kanaal om eens te gaan bezoeken. TSLA Het aandeel TSLA leverde deze week dik 12% in. Voor velen een kans om bij te kopen of nu toch eindelijk in te stappen. Eén van de oorzaken was de onduidelijkheid over de productie, verkoop en export vanuit Giga Shanghai. Er werden ook relaties gelegd met de negatieve publiciteit tijdens Shanghai Motorshow en de onduidelijkheid over de relatie met de Chinese overheid. Allemaal FUD, maar de koers daalde wel. Persoonlijk vind ik het altijd een verademing om in auto op weg naar mijn werk naar Tesla Daily van Rob Maurer te luisteren, Hij geeft in mijn ogen toch altijd weer een hele heldere duiding aan alle geruchten. Zijn YouTube-kanaal of podcasts zijn een echte aanrader als je geïnteresseerd bent in de businesskant van Tesla. FSD Elon heeft deze week weer getweet over de FSD uitrol. Tesla Vision nadert zijn voltooiing. Nu definitief besloten is dat radar geen onderdeel meer uitmaakt van FSD, hebben ze hiervoor de software moeten aanpassen. Dit vraagt ook weer extra validaties en kwaliteitscontroles. De verwachting is dat ergens de komende twee weken de early access FSD Beta-testers (circa 1.000) de nieuwe FSD versie 9 gaan krijgen met dus voor het eerst Tesla Vision operationeel En dan binnen een maand opschalen naar de grotere FSD Beta testgroep (10.000). Binnen 2 maanden zou de downloadknop beschikbaar komen voor iedereen met FSD aankoop die de beta-versie wilt uitproberen. In de zomer is mogelijk Europa aan de beurt. Zal wel wat later worden, maar wij gaan naar verwachting ook in 2021 nog Tesla Vision in de FSD-suite zien. Op de hele route welke Tesla inmiddels aflegt op weg naar level 5 autonoom rijden (al een paar jaar), maken die weken of maanden niets uit. Maar dat ze dichtbij zijn, is duidelijk. Dat Elon soms wat optimistisch en de feitelijke uitrol wat later is, maakt in mijn optiek totaal niets uit. Een "lonkend perspectief" door de tweets van Elon en het van redelijk dichtbij volgen van de ontwikkelingen (in je eigen auto of via vloggers met de Beta's), heb ik liever dan bijvoorbeeld dit: In 2005, Volkswagen already won the Grand Challenge in the USA – a race for automated vehicles over a distance of 220 kilometers – with the first-generation Touareg01. The prototype, named “Stanley”, had been developed by the Volkswagen Group’s Electronic Research Laboratory (ERL) in Palo Alto, California, and Stanford University. Since then, rapid progress has been made with the development of automated driving. All the studies of the future I.D. family shown to date – the I.D.02, I.D. BUZZ.02 I.D. CROZZ02 and I.D. VIZZION02 – can be driven in fully automated mode. Depending on the legal conditions, the first vehicles with a fully automated driving mode could be launched in the second half of the next decade. Mister Green Het lijkt een “gewone” leasemaatschappij, maar dan gespecialiseerd in groene auto’s. Dat was mogelijk initieel het idee in 2008, maar volgens mij hebben ze bij Mister Green slim gekeken naar het potentieel van FSD. Ze hebben hoofdzakelijk Tesla’s in de lease. De kosten van FSD vormen nu ongeveer 15% van de totale kosten van de hard- en software. En als over 2-3 jaar autonoom rijden een feit is, is de verhouding software/hardware misschien 50/50. Als je er in gelooft dat FSD snel duurder wordt, moet je er nu voor zorgen dat je hele leasevloot de FSD optie heeft. Ze bieden lease-rijders daarom de mogelijkheid om tegen een relatief laag bedrag (30 euro per maand) gebruik te maken van FSD. En met het toenemen van de mogelijkheden stijgt de prijs per maand. Na de leaseperiode hebben ze zo al een vloot aan Tesla’s in eigen bezit met FSD, grotendeels gefinancierd door particulieren. Dezelfde benadering als Tesla zelf. De huidige FSD kopers financieren de ontwikkeling. In ruil voor nog beperkte functionaliteit in het begin, krijg je relatief goedkoop de straks veel duurdere FSD-suite. Zolang je tussentijds de auto niet verkoopt, is er natuurlijk niets aan de hand. Sterker nog, de FSD-suite kan je afschrijving gaan opvangen. Terug naar Mister Green. Ze hebben recent bij een consortium van banken (bron) 50 miljoen opgehaald om hun Tesla vloot verder uit te bouwen naar 15.000 stuks in 2025. Allemaal natuurlijk met de FSD optie. Mister Green zal hiermee mogelijk een van de eerste grote spelers worden in de Nederlandse Robotaxi-netwerk. Benieuwd wie gaat volgen. Op meer plaatsen zie je dat geanticipeerd wordt op een toekomst met FSD en robotaxi’s. Taxibedrijven in New York nemen de Model 3 en Model Y op in hun vloot. In mijn optiek heel slim om nu je bestaande taxi-vloot te vervangen door Tesla’s. Dan weet je zeker dat je goed zit voor nu en de toekomst. Model Y uit Austin Zowel in Berlijn als in Austin wordt in een rap tempo gebouwd. Deze week de eerste proef-casting uit de Giga Press in Austin. Hieronder de drone-beelden. Natuurlijk nog geen productie, maar de eerste machines komen tot leven. Dat is misschien nog meer een mijlpaal dan het traditionele hoogste punt van de bouw. Wat binnen in de gebouwen in Berlijn aan het gebeuren is, is inmiddels volledig aan het oog onttrokken. Hier moeten we echt wachten totdat de eerste auto’s naar buiten komen. Dat zou geen 3 maanden meer moeten gaan duren. Model S Een aantal reservatiehouders van de refresh Model S hebben een mail gekregen van Tesla. Niet met een concrete datum, maar wel dat ze bijna zo ver zijn. Zoals ik al eerder heb aangegeven heeft het in mijn optiek te maken met de release van FSD Versie 9 en hieraan gekoppelde Software versie 11. Zou me niets verbazen als ze in refresh daadwerkelijk geen radar meer inbouwen. Bij de eerste specs van de Model S stond dat het 17inch scherm in de Model S naar links of naar gedraaid kan worden. Onderstaande foto bevestigt dit. Bij de huidige beschrijving van specs is deze mogelijkheid weer weggehaald. De reden is (nog) duidelijk. De Model S Plaid heeft onder het toeziend oog van Jay Leno's camera's volgens de geruchten de kwart mijl in een record voor productie-auto's afgelegd: 9,23 sec met een top van dik 244 km/u op het moment van het passeren van de streep! Het record lag bij de Bugatti Chiron van dik €3 mln. Een A1GP, zo'n formule-auto waar Jos Verstappen nog in geracet heeft, doet er 12 seconden over. Hier de beelden. Een F1 schijnt 8.8 seconden over de kwart mijl te doen. Hoe dan ook, bizar snel allemaal. Op Laguna Seca is wederom een Model S Plaid gesignaleerd. Hier de bewegende beelden. Waarschijnlijk gaat het om de Plaid Plus versie. De gespotte versie heeft een verstelbare achtervleugel. Vergelijkbaar met de vleugel welke tot 2017 op de Model X zat. Ziet er niet uit dat deze voor alleen testdoeleinden erop is geschroefd. Tot de definitieve presentatie van de refresh Model S en X blijft het speculeren. Bitcoin’s Tesla heeft de optie om een nieuwe auto te kunnen afrekenen met Bitcoin’s voorlopig weer verwijderd van de site. Nadat Tesla bekend maakte dat ze voor 1,5 miljard aan Bitcoin’s had gekocht explodeerde de koers. In de Earningscall over Q1 gaf Tesla aan dat ze een paar procent weer verkocht hadden en met een winst van dik 200 miljoen. Het is niet duidelijk of Tesla nu nog meer Bitcoin's verkocht heeft. Elon liet weten dat hij nog steeds geloofd in een toekomst voor cryptomunten. De reden waarom de betaaloptie is verdwenen heeft te maken met enorme energie-consumptie van Bitcoin’s. Zolang de hiervoor noodzakelijke energie niet duurzaam wordt opgewekt is Tesla terughoudend. Steven van Solving The Money Problem heeft er onderstaande vlog over gemaakt.
0 Comments
Leave a Reply. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
September 2024
Categorieën |