In deze blik op de week aandacht voor de Earningscall met nieuws over alle modellen, de aanstaande FSD V9 uitrol, Tesla Energy, Tesla AI en nog veel meer. Earningscall Q1 Eén ding heeft de Earningscall over Q1 van 2021 mij wel duidelijk gemaakt. Tesla is aan het “laden”. Er zit zoveel in de pijplijn qua producten en diensten. Centraal staat de 4680-batterij en Tesla AI. Bovendien zijn we nog niet halverwege het financiële compensatieplan van Elon Musk. Elon gaf aan dat ze hun strategische partners voor batterij-productie (LG, CATL en Panasonic) gevraagd hebben hun productie te verdubbelen. Ook zullen ze in 2022 in zowel Berlijn, Austin en Shanghai de 4680-batterij zelf gaan produceren. De apparatuur voor de productie is reeds besteld. De verdubbeling bij de leveranciers en de productie in de 3 nieuwe fabrieken komt bovenop wat Giga Nevada nu al produceert en output van de (pilot) batterijproductie in Fremont. In 2022 hebben ze voldoende batterijen om de productiekraan vol open te draaien. Mits natuurlijk ook de grondstoffen aanvoer voldoende snel kan meegroeien. Alle aangekondigde modellen, waarschijnlijk met uitzondering van de Roadster, zijn in 2022 in massaproductie. We zullen de modellen eens langslopen. Model S/X De refresh van de Model S gaat in mei aan de eerste klanten in de VS geleverd worden. In Q3 komt hier de Model X bij. Uiteindelijk verwacht Tesla dat de productie op circa 2.000 tot 2.500 per week komt te liggen. Dus weer terug naar een productie van circa 100.000 per jaar. Hetzelfde als de piek in 2018. Europa is pas in 2022 aan beurt. Waarschijnlijk de LR en de Plaid versie. De Plaid+ mogelijk pas einde 2022 in VS en in 2023 in Europa. Je moet even geduld hebben, maar dan krijg je ook wat! Model 3 De Model 3 heeft net een refresh gehad en wordt in zowel Shanghai als in Fremont in grote aantallen geproduceerd en wereldwijd geëxporteerd. De Model 3 verkoopt wereldwijd meer dan de BMW-3 serie of de Mercedes E-klasse. Voor de Model 3 zal er dit jaar en mogelijk zelfs in 2022 niet veel meer veranderen qua in- en exterieur. Als er al wat gaat veranderen is dat ook de Model 3 productielijnen in Shanghai en Fremont omgebouwd worden om gebruik te gaan maken van de single-piece castings en het structural-batterypack. Model Y Zowel Giga Fremont als Giga Shanghai is de productie van de Model Y verder aan het opvoeren. In 2022 komt hier de productie vanuit Berlijn en Austin bij. Dit is dan de Model Y versie met de single-piece castings en het structural-batterypack. Elon verwacht dat de Model Y de best verkopende auto wereldwijd gaat worden. Dus meer dan nr. 1 nu, de Toyota Corolla. Dan moet de Model Y alleen goed zijn voor meer dan 1 miljoen leveringen per jaar. Er stonden deze week heel wat Model 3 en Model Y klaar in Shanghai, te wachten op transport, maar 1,2 miljoen Model Y is erg veel! (foto hieronder: @bentv_sh/Twitter). MIG Model Y De Made In Germany Model Y gaat iets later komen dan oorspronkelijk verwacht. Het ziet er naar uit dat Tesla ervoor kiest om bij de noodzakelijke vergunning om de productie te mogen beginnen direct de toestemming voor de lokale 4680-batterij-productie gaat meenemen. Dan vangen ze 2 vliegen in één klap en kunnen ze in de tweede helft van 2021 meer tijd nemen om de revolutionaire productietechnieken te verfijnen. Want zowel de castings van de voor- en achterkant, de 4680-batterij in een structural batterypack en de lakstraat zijn allemaal nieuw! In Q4 2021 gaan we hopelijk wel een kleinschalige productie en levering zien. Onderstaand een recente video met dronebeelden van de voortgang in Berlijn. Tesla kan het zich veroorloven om de MIG Model Y nog wat later op de Europese markt te introduceren. Er is wel iets van concurrentie met SUV’s uit het Volkswagengroep, maar qua aantallen loopt het niet zo’n vaart. Ook al zou de vraag enorm zijn, ook de Volkswagengroep heeft dan het probleem dat ze niet genoeg batterijen hebben om aan die vraag te voldoen. Daarvoor moeten ze toch echt het pad van Tesla gaan volgen. En dat hebben ze echt niet snel gekopieerd. Bovendien maakt het ook niet uit als de ID4 of welk model dan ook op termijn wel massaal geproduceerd kan worden. Graag zelfs! De ID4 of de Model Y zijn samen concurrent van alle ICE SUV’s in het segment rond 50K en niet zozeer een onderlinge concurrent. Semi De Semi gaan we zeker in 2021 op de weg zien. Tenminste, in de VS. Ik ben wel erg benieuwd naar de prestaties van deze truck tijdens het echte werk in het dagelijks gebruik. Over een Europese marktintroductie is nog niets bekend. Maar volgens mij hebben we het dan zeker over 2023. Ook in de VS zal pas als Austin gaat produceren de volumes echt fors omhoog gaan. Dat is niet voor medio 2022. Cybertruck Ook de Cybertruck gaat pas in 2022 in massa geproduceerd worden. Eind 2021 gaan we zeker de eerste productiemodellen zien, maar echte volumes pas in 2022. Heeft ook te maken dat pas later in 2022 de 4680 batterijen lokaal in Austin geproduceerd gaan worden. Deze week doken beelden op van de DODGE RAM TRX op de testbaan in Fremont. Of ze vergelijkende testen aan het doen zijn? Roadster Over de Roadster is stil. In 2021 gaan we hier niets meer over horen verwacht ik. In 2022 zal wel het definitieve ontwerp gepresenteerd worden en dan eind 2022 misschien de eerste leveringen. De Model S Plaid+ en de Roadster delen veel van dezelfde aandrijflijn componenten. Beide gaan naar verwachting in Fremont gemaakt worden. Tesla Automotive Als we zo alle modellen langsgelopen hebben is het duidelijk dat 2021 het jaar is waarin “geladen” wordt om in 2022 een enorme spurt te maken door alles wat officieel aangekondigd is in productie te hebben. Dat wil niet zeggen dat 2021 gaat tegenvallen. Op basis van geruchten van onder meer de toeleveranciers, gaat de productie in 2021 ergens tussen de 750k en 1 miljoen uitkomen. Een groei van 50% tot 100% ten opzichte van 2020. Tesla AI Robotics Een van de belangrijke “onthullingen” tijdens de earningscall was wel het perspectief dat Elon schetste van wat Tesla AI Robotics heet. Artificial Intelligence wordt dus naast Tesla Automotive en Tesla Energy een derde bedrijfstak en mogelijk wel de grootste. Een tak die niet alleen de autonome Pods mogelijk gaat maken (robots), maar nog tal van andere toepassingen gebaseerd op wat Tesla nu Tesla Vision noemt. Met camera’s als ogen worden de neurale netwerken gevoed. Volgens Elon heeft Tesla het AI-probleem opgelost. De neurale netwerken kunnen “begrijpen” wat de camera’s zien. Dat “begrijpen” kan doordat dat enorme hoeveelheden datasets voorzien worden van een label. Dat labelen gebeurde eerst door programmeurs. Maar wat Elon onder meer ook bedoelt met het oplossen van AI-probleem, is dat ze dat labelen grotendeels geautomatiseerd hebben. Mogelijk gemaakt door het zelf bouwen van een supercomputer en hiervoor software geschreven welke voorheen niet bestond. Elon gaf tijdens de earningscall aan dat ze een topclass team van AI- en softwareprogrammeurs hebben dat ze steeds verder uitbouwen. Wat Elon hier precies mee bedoelt en wat de toekomstplannen zijn zal hij tijdens de aangekondige AI-dag midden 2021 gaan toelichten. Tesla Energy Solar-roof gaat alleen nog maar in combinatie met een powerwall Plus geleverd worden. De spec-sheet van deze nieuwe Powerwall is hier te vinden. Steven van het YouTube Kanaal Solving The Money Problem noemt Tesla Energy de nieuwe trojanhorse van Tesla. De eerste Trojanhorse van Tesla was om in 2016 alle nieuwe Tesla te gaan voorzien van camera’s en sensors, ondanks dat het AI/software probleem nog lang niet opgelost was. Nu, 5 jaar later, wordt de waarde van de camera’s en de data die ze leveren steeds duidelijker. En als dan ook ergens de komende jaren over-the-air het robotaxi-netwerk live gaat, is het helemaal duidelijk hoe briljant die move in 2016 was! Door vanaf nu alleen nog maar Tesla Solar (roof of panels) te verkopen samen met minimaal een powerwall (van de 2e generatie) wordt een tweede trojan-horse gecreëerd. De komende jaren functioneert het als een lokale opslag. Tesla kan heel veel data verzamelen om de AI van de Autobidder software verder te “voeden”. Zodra de densiteit in een bepaalde regio groot genoeg is en de vergunningen binnen zijn, vormen de honderden zo niet de duizenden solar/powerwall-systemen een virtuele powerplant. Je bent dan samen met anderen in de wijk/regio je eigen energie-leverancier. Hiermee neemt Tesla een flinke hap uit de energiemarkt. Tesla Solar met virtual powerplants wordt ook echt groot in de toekomst. De hardware (zonnepanelen en batterijen) is het probleem niet, dat gaan anderen ook maken, maar met de software loopt ook Tesla hier jaren voor! Telsa RV De VS is natuurlijk een camperland. In de toekomst gaan we zeker een Tesla RV (recreational vehicle) kunnen kopen. Of Tesla brengt er zelf een uit als variant op de Tesla Van, of een derden gaat een camper ontwikkelen met een Tesla batterypack en aandrijflijn. Ook van de Cybertruck is een RV te maken. De firma CyberLandr heeft wel een heel mooi ontwerp gemaakt. Hij moet circa $ 50.000 gaan kosten en voor $ 5.000 kon je een optie nemen. Hebben ze $50 miljoen mee opgehaald! Of het daadwerkelijk tot (massa)productie komt en of de uiteindelijke versie in de buurt gaat komen van het onderstaande ontwerp is natuurlijk de vraag. FSD V9
0 Comments
Leave a Reply. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
September 2023
Categorieën |