Deze week aandacht voor de Semi, een podcast met Andrej Karpathy, de eerste beelden van versie 11 van de software, de Tesla Tequila Karaf ook in Europa verkrijgbaar en nog veel meer. Semi Pepsi De laatste weken hier al vaker aandacht gehad voor de aanstaande marktintroductie van de Tesla Semi. We zien steeds meer beelden van de witte Semi. Op de testbaan en in het wild. Nu ook het bericht dat een van grootste bedrijven met pre-orders, Pepsi, liet weten dat de ze voor het einde van jaar de eerste 15 exemplaren in gebruik gaan nemen (foto Teslarati.com)
Ark Invest en TSLA Afgelopen weekend presenteerde Ark Invest een update van hun model waarmee ze een prijstarget afgeven voor het aandeel TSLA in 2025. Cathie Wood werd een paar jaar geleden uitgelachen op Wall Street toen ze een prijstarget van $ 4.000 had gezet op de TSLA (pre-split). Dat bleek in 2020 toch waarheid te worden. Ark is enorm positief over de toekomst van Tesla. Een Bear case van $1.400 en een Bull case van $ 4.000 voor alleen de auto-tak van de Tesla in 2025. Er is wel wat commentaar op het Monte Carlo-model dat ze gebruiken. Meer informatie in de onderstaande analyse van Rob Maurer. Natuurlijk maakte de koers een stap naar boven, maar in de loop van de week werd weer redelijk fors ingeleverd. Met name de macro-ontwikkelingen zorgen voor een wat onstabiele markt voor tech-bedrijven. V11 software Als “Tesla-community” zijn we al een tijd aan het wachten op de release van softwareversie V11. Ook wel de Holiday-update genoemd. Elon was iets te enthousiast met een releasedatum. Maar nu we de eerste beelden hebben gezien in de vernieuwde Model S/X weten we ook waarom. Het is niet alleen een vernieuwde GUI (look and feel), maar bevat ook veel nieuwe functionaliteiten. Zoals Smart Shift. Smart Shift De vernieuwde Model S/X heeft gaan aparte hendel meer voor het kiezen van een versnelling of een richtingaanwijzer. Tesla introduceert Smart shift. De bedoeling is dat AI op basis van de waarnemingen van de camera’s inschat of je voor- of achteruit wilt. Gaat dit niet goed, of wil je deze functionaliteit niet, dan kan je links op het scherm met een veegbeweging aangeven de juiste rijrichting kiezen. Klik hier voor een video. Best wel een slimme oplossing. Ieder onderdeel minder in de auto verlaagt de kosten en kans op storing. Ik verwacht dat we Smart Shift ook snel in de andere Tesla-modellen gaan zien. Het is immers een software-update welke gebruikt maakt van de aanwezige hardware in de auto. In dit geval de camera’s. De voornaamste reden waarom ik denk dat we Smart Shift ook in de reeds bestaande modellen gaan zien is dat de AI veel data nodig heeft om beter te worden. Bovendien maakt dit de weg vrij om op termijn bij nieuwe Tesla’s de hendels aan het stuur ook weg te laten. En jij blijft toch een keuze hebben: AI zijn werk laten doen of handmatig via een swipe op het scherm. Eigenlijk een beetje zoals de AI van de ruitenwissers. Ik hoor nieuwe eigenaren eigenlijk niet klagen over het functioneren van deze ruitenwissers. Terwijl een jaar geleden de social media vol stond met klachten over de slecht werkende Deep Rain: de AI welke op basis van de videobeelden uit de camera in de vooruit de snelheid van de ruiterwissers aanpast. Ik vind het goed werken. Moet nog maar af en toe handmatig de wissers activeren. Deurgrepen Cybertruck Elon stuurde een tweet de wereld in met de opmerking dat de Cybertruck geen deurgrepen krijgt. Ik hoop dat hij de komende weken meer laat zien van de Cybertruck. Het weglaten van de deurgrepen hebben we ook al gezien bij de new Roadster (zie hieronder). Met een swipe op de B-stijl gaat de deur (deels automatisch) open. Een greeploze deur is natuurlijk eenvoudiger te produceren. Zeker als de deur van staal is. En is ook weer een oefening voor de kleine Tesla straks, welke als robotaxi zeer robust moet gaan zijn en tegen lage kosten gebouwd kan worden! Superchargers Tesla heeft weer een mijlpaal te pakken. Er zijn nu 6.000 supercharger stalls op 600 verschillende locaties in Europa. De meeste zijn nog V2 chargers, maar alle uitbreidingen van de laatste maanden zijn de snellere V3 chargers. Recent ging er nog een open in Eemnes en in Emmen. De geruchten dat Tesla binnenkort haar SuC-netwerk ook voor anderen gaat openstellen worden steeds sterker. Zou, zeker in de VS, te maken hebben met een EV-subsidie welke gaat afdwingen dat elkaars infrastructuur gebruikt moet gaan worden. Eigenlijk niets mis mee. Tesla verliest een maar deels een unique selling point, maar ze krijgen er waarschijnlijk veel inkomsten voor terug. Als Tesla-rijders gemakkelijker en goedkoper kunnen laden, blijft de aankoop van een Tesla in combinatie met de SUC toch een nog beter alternatief. Nu we het toch over superchargen hebben. Porsche ging er nogal prat op dat ze tot 350 kW konden laden. Niet dat er veel chargers zijn die zulke snelheden aankunnen. Maar nu blijkt dat Porsche-eigenaren wordt geadviseerd bij de dealer een software update te laten uitvoeren om de snelheid naar 200 kW terug te laten zetten. In ruil voor minder degradatie van de batterij. ZDF Natuurlijk kijk ik door een behoorlijk gekleurde bril naar alle nieuwsberichten over Tesla. Maar wat wel opvalt is dat als er negatief over Tesla gesproken wordt het bijna nooit klopt. Of op zijn minst behoorlijk uit zijn verband gehaald wordt. Wat opvalt is dat de Tesla-community altijd redelijk fel reageert op berichten welke feitelijk onjuist zijn. Het is ook best lastig om echt objectief negatief te zijn over alles wat Tesla doet. Meestal reageert Elon nergens op. Maar nu had de ZDF het wel erg bond gemaakt en kwam de onderstaande tweet van Elon. Een rapportage over de bouw van Giga Berlijn en de impact op de grondwater voorraad. En vervolgens werden er zaken bijgehaald die kant nog wal raken. Kijk vooral zelf even om een beeld te krijgen tot welk niveau de journalistiek is afgedaald om maar clicks te krijgen. Volgens mij is Giga Berlijn juist een voorbeeld voor hoe je zou willen omgaan met allerlei vergunningsprocedures en milieu effect-rapportages. Het uitgangspunt is elkaar vertrouwen dat er verantwoord met bijvoorbeeld het milieu, overheidsgeld en/of mensenrechten wordt omgegaan. En dan samen met de overheden die toezicht houden in transparantie in een hoog tempo zaken realiseren. Volgens mij laat Brandenburg en Tesla zien hoe het ook kan. En dat er altijd een groepje mensen is die overal tegen zijn blijf je toch hebben. Andrej Karpathy over FSD In de Robotbrains-podcast was Adrej Karpathy te gast. Hij is nu 4 jaar, bijna dag en nacht, bezig om met zijn team full self driving te realiseren. Het is een heel interessante podcast. Ook omdat de host, Pieter Abbeel, hem vraagt om in een taal die zijn vader en moeder zou begrijpen uitlegt wat AI en neurale netwerken eigenlijk zijn en hoe het werkt. Je moet hem echt luisteren. Hier de link naar spotify. Toen ik Andrej hoorde praten kreeg ik hetzelfde gevoel dat ik had bij een interview van Lex Fridman met Jim Keller. Keller ontwierp de chip voor de FSD-hardware. Die zelfverzekerdheid! Voor zowel Andrej als Jim (en natuurlijk ook Elon), is er 0%, maar dan ook echt 0% twijfel dat ze een puur op vision gebaseerde FSD in de lucht gaan krijgen. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit niet gaat lukken. Alle te nemen technische hordes zijn genomen en de bedachte oplossingen komen nu bij elkaar. De waarde van meer dan 1 miljoen rondrijdende Tesla’s met alle camera’s altijd aan, gaat zich nu bewijzen met de enorme hoeveelheid dataset welke nodig is om de neurale netwerken te laten leren. Andrej gaf aan dat hij zelf nog steeds aangenaam verrast is door juiste de beslissingen welke de software neemt als hij in zijn Tesla met de Beta-software een ritje maakt. We moeten nog heel even geduld hebben! Maar het gaat binnenkort echt gebeuren. Uit alles blijkt dat ze intern bij Tesla weten dat ze er bijna zijn. De best-of-best engineers, software 2.0, de DOJO supercomputer en mega-veel gelabelde datasets! Software 2.0 Heel simpel uitgelegd worden in Software 1.0 door programmeurs enorme hoeveelheden regels code geschreven om een computer uit te leggen wat hij moet doen. In onderstaande video geeft Andrej het voorbeeld van een parkeerplaats. Hoe leg je een computer uit wat een geparkeerde auto is? Dat is niet in codes te vatten aangezien er duizenden varianten zijn in de boze buitenwereld. Als de computer maar een beperkt aantal soorten parkeerplaatsen zou kunnen tegenkomen, bijvoorbeeld in een afgeschermd gebied, dan is het misschien te doen. In de Software 2.0 aanpak is de programmeur niet bezig met het schrijven van een code, maar worden afbeelding van geparkeerde auto’s gelabeld. Dit is de auto, dit is een openstaande deur, dit is een parkeervak, enz. enz. Niet één afdeling, maar duizenden. De software 1.0 programmeurs maken de programma’s om dit labelen steeds meer geautomatiseerd te doen en te valideren en de software 2.0 programmeurs labelen de beelden. De computer kan dus op enig moment op basis van vision een geparkeerde auto herkennen door steeds de waarneming te vergelijken met de dataset “geparkeerde auto’s”. In het begin gaat dit niet altijd goed. Maar iedere keer als hij het fout heeft wordt deze gelabeld en aan de dataset toegevoegd. Deze trainingsloop is volledig geautomatiseerd en is al een paar jaar aan de gang in iedere Tesla met camera’s. Zowel heel actief, zoals nu in FSD beta, maar ook op de achtergrond in Shadow Mode. Alle neurale netwerken worden zo voorzien van steeds betere datasets en alle “voorspellingen” worden steeds beter en beter. In onderstaande video meer voorbeelden. UNECE en SAE Het is echt meer dan fantastisch dat we regelmatig horen hoe ver de overheden met hun beleidsmakers zijn in de regulatie van autonoom rijdende voertuigen. Maar ik denk dat de UNECE en SAE een achterhoedegevecht aan het voeren zijn. Wat ze ook bedenken, zelfs in de meest positieve zin, ze lopen achter de feiten aan. SAE met de 6 levels voor zelfrijdende autos’ kan de prullenbak in. Gemaakt en gebaseerd op een technische benadering welke Tesla niet volgt. De stappen zijn: techniek klaar, overheid overtuigen en robotaxi netwerk operationeel. In SAE termen gaan ze in een keer van level 2 naar level 4. En level 5 volgt op termijn vanzelf. Dat overtuigen van de overheid gaat m.i. niet primair via regels en wetgeving, maar via het maatschappelijk debat. Op steeds meer plekken op de wereld wordt bewezen dat er steeds minder verkeersslachtoffers vallen. Op steeds meer plekken op de wereld komt de overheid erachter dat ze infrastructuur heel simpel kunnen maken en veel geld kunnen besparen. Op steeds meer plekken in de wereld komt de overheid er achter dat mobiliteit goedkoper wordt, fileproblemen oplossen, stankoverlast uit stad verdwijnt, parkeerproblemen opgelost worden, enz. enz. De maatschappelijk druk gaat in mijn optiek bepalen in welk tempo Europa bijvoorbeeld FSD gaat toestaan. In 2022 komen er minimaal 500.000 Tesla's bij in Europa! Het is aan Tesla om er voor te zorgen dat de veiligheidscijfers goed zijn! Daar maken ze zich echt geen zorg over. Alleen zal er een periode zijn dat door (social) mediaberichten het maatschappelijk debat beïnvloedt wordt door berichten over de uitzonderingen. Dan blijft deze video altijd een eye-opener. Dragrace Weer een leuke video van Carwow! De drie model 3 varianten in een dragrace!
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Februari 2025
Categorieën |