Deze week aandacht voor de 8000-ton Gigapress, het stoppen met het assembleren in Tilburg, Tesla Verzekering, Tesla Energy, VW Powerday en meer... Tesla Tilburg Tot voor kort werd in Tilburg de Model S en later ook de Model X geassembleerd. Met name om te besparen op invoerrechten. Na het assembleren worden de auto’s aan een test onderworpen op een indoor testcircuit en uitgeleverd in Europa. Met de komst de vernieuwde Model S en Model X komt een einde aan het assembleren in Tilburg. Tesla is nog in gesprek met de vakbonden over een regeling voor het personeel. Wat met de faciliteiten gaat gebeuren in nog niet bekend. Maar met de enorme groei van de bedrijven van Musk zal het hopelijk voor Tilburg niet lang meer duren voordat het duidelijk is wat de nabije toekomst gaat brengen. Starlink-schotels? Solar voor Europa? Superchargers productie? Neuralink-operatierobots? Of neemt onderstaand droomplaatje me dan te veel mee? Tesla Insurance In de toekomst wil Tesla mondiaal een eigen verzekering gaan aanbieden. Zeker als Tesla’s onbemand gaan rondrijden is dit randvoorwaardelijk. Maar ook op weg naar het robotaxi-tijdperk is het al interessant voor Tesla om zelf verzekeringen te gaan aanbieden. Tesla’s beschikken immers om een hele berg aan actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen. Zeker met autopilot/FSD actief is de kans op schade al een heel stuk kleiner. Ook Sentry zorgt voor minder inbraken en bij schades kan soms aan de hand van de beelden de dader teruggevonden worden. Tot nu toe gebruikt Tesla geen voertuig specifieke informatie, maar alleen de data van de hele Teslavloot. Deze week vond @greentheonly een aanwijzing in update 2021.4.12. dat dit op termijn gaat veranderen. Als je hier toestemming voor geeft niet zo veel aan de hand natuurlijk. De hoogte van de premie zou dan afhankelijk kunnen gaan worden van hoe de auto wordt gebruikt. Denk hierbij hoofdzakelijk aan veel snelweg kilometers met autopilot aan. Op basis het recent feitelijk gebruik wordt dan de premie voor de volgende maand berekend. De praktijk moet natuurlijk uitwijzen wat dit precies gaat betekenen. In theorie zou het een stuk goedkoper moeten worden, maar of dit ook gaat gebeuren is nog afwachten. De hoogte van de huidige verzekeringspremie maakt toch een aardig deel uit van de kosten per kilometers. Op het YouTube-kanaal "Solving The Money Problem" een aardig overzicht van het potentieel voor Tesla. Autobidder software Er komen steeds meer berichten naar buiten dat de energie-tak van Tesla flink wat megapacks aan het installeren is op verschillende plaatsen in de wereld. Met de uitrol van steeds meer powerwalls, powerpacks, megapacks en Tesla solar wordt ook steeds meer gigawatts afgehandeld door de Autobidder software. Deze software wordt wel eens vergelijkheden met de autopilot software. Autobidder zorgt volledig autonoom voor het uitbalanceren van de pieken in het energy-gebruik in het net door het slim opslaan van energie als het niet nodig is en/of goedkoop ingekocht kan worden (bijv als het hard waait). Om het dan weer af te geven als de vraag toeneemt. De zelflerende netwerken voorspelen vraag en aanbod op basis van steeds meer variabelen. Het zou mij niets verbazen als we in Q1 een omzetgroei zien t.o.v. van Q4 van 2020 voor Tesla Energy! Elon heeft wel eens aangegeven dat de energie tak even groot en misschien zelfs wel groter zou kunnen worden dan de auto-tak. Giga Press Tijdens een earningscall heeft Elon laten weten dat ze voor de Cybertruck een 8000-ton Giga Presse nodig is. De grootste in de wereld. Een trotse General Manager van IDRA, de Italiaanse producent van deze apparatuur, liet weten dat, zonder Tesla te noemen, de grootste press voor deze toepassing klaar is voor levering. Die gaat dus direct aan Austin om in Giga Texas tegen het einde van het jaar de eerste Cybertrucks te produceren. Een klein detail is dat bij het opsommen van de toepassingen ook een “full electric lightweight goods vehicle” werd genoemd. Is Tesla al verder met het ontwikkelen van een bestelbus dan de aankondiging dat deze er in toekomst mogelijk gaat komen? Model S De nieuwe Model S is nu ook gesignaleerd op een trailer op weg naar de eerste uitlevering. Nog steeds geen bericht over het tijdstip van het aangekondigde Model S event. Elon gaf eerder aan dat er nog zoveel te vertellen is over het vernieuwde model. Mogelijk dat ze dit begin april gaan doen, na afsluiting van Q1.
Om Tesla eigenaren de kans te geven om nu reeds te genieten van de autonome functies (incl. alle beperkingen) hebben een groot aantal Tesla-eigenaren een gratis 2 weken proefperiode gekregen. Mogelijk is dit een oefening voor het later uitrollen van het systeem dat je FSD ook voor een bepaalde periode kunt kopen. VW Powerday vs Tesla Battery Day Dat VW de transitie naar EV meer dan serieus neemt kan niemand zijn ontgaan. Dat is natuurlijk een fantastische ontwikkeling en zal de EV-adoptie verder gaan versnellen. Na Tesla gaat VW nu ook echt vaart maken, met name door het batterij-probleem (je hebt er héél veel nog) in huis (en met partners) te gaan oplossen. Alleen het opschalen gaat wel nog een paar jaar duren. ICE fabrikanten moeten nu toch echt in beweging gaan komen. Dat het radicaal moet laat VW nu gelukkig ook zien. In onderstaande video een mooie analyse van wat VW nu echt heeft aangekondigd. Tesla actie!
Het filmpje in onderstaande tweet zou zo maar een Tesla-reclame kunnen zijn voor als je achter het stuur bijvoorbeeld een beroerte krijgt!: https://twitter.com/nickwhoward/status/1372952809834999814
2 Opmerkingen
Johan
20/3/2021 15:38:59
https://twitter.com/navii_singh/status/1373006361731153925?s=21
Antwoorden
Michel
20/3/2021 16:42:44
Als het goed is werkt de link nu wel! Dank je
Antwoorden
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
November 2024
Categorieën |