TESLAMAGAZINE
  • Blik op de week
  • Tesla Blogs
    • Reflectie op Investorsday 2023
    • Verwachtingen 2023
    • FSD in 2027
    • Tesla Energy: een kostbaar misverstand
    • FSD wel of niet kopen?
    • Positie van Tesla in de Mobiliteitstransitie
    • Tesla Senior
  • Tesla kopen
    • Welke Tesla modellen zijn er?
    • Welke uitvoeringen zijn er?
    • Waarom een Tesla?
    • Wanneer moet je geen Tesla kopen?
    • Model Y uit Berlijn
    • Model 3 uit Berlijn
    • Model 3 of Model Y?
    • Model S en X
    • Cybertruck Europa
    • FSD wel of niet kopen?
    • Alles over rijbereik en laden
    • De besparingen met een Tesla
    • Hoe bestellen?
    • De aflevering
  • Tesla bezitten
    • Mijn verbruik
    • Mijn ervaring met 3 jaar Tesla
    • Rijden in de seizoenen
    • Autonoom rijden
    • Verzekering en overheid
    • Top 10 kenmerken Model 3/Y
    • Tips, trics en techniek
    • Accessoires

Blik op de week

Blik op de week (#10)

12/3/2021

0 Comments

 
Deze week aandacht voor een aankomende software update, de airbags in een Tesla, de voortgang in Austin, een kleine brand in Fremont, een range-test rondom London en meer....
FSD Beta
Elon liet vandaag in een tweet weten dat het FSD Beta programma in de VS uitgebreid is naar 2000 gebruikers. De volgende update is in april. Dat is dan de reeds eerder door hem aangekondigde update waarbij de neurale netwerken volledig operationeel zijn (real world AI).

Wat opvallend is dat hij aangeeft dat ze ook FSD Beta weer weg kunnen nemen als duidelijk is dat je niet genoeg oplet. Zoals in de "Blik op de week" van verleden week besproken, is de deze fase van implementatie een relatief risicovolle. Het is een beetje "kip/ei". De neurale netwerken hebben zoveel realtime data nodig om beter te worden dat dit alleen maar kan door echte ritten en niet in simulatie. Dit vraagt wel om goed opletten en corrigeren als nodig, ook al gaat het in 99,8% meer dan goed en heb je het idee dat alles kan! Hoe meer data hoe sneller de systemen beter worden. 

Mijn vermoeden is dat ze analyseren of je daadwerkelijk de handen aan het stuur hebt. Als het aantal keren dat je gewaarschuwd wordt boven een bepaalde grens komt, kunnen ze ingrijpen en je uit het beta-programma halen. Er zijn geen aanwijzingen dat hiervoor toch de cabine-camera voor gebruikt wordt.  Maar als er ongelukken gebeuren zullen de beelden van deze camera zeker gebruikt worden. Hier heb je dan toestemming voor gegeven. Er is maar één manier om full self driving te gaan realiseren: met z'n allen de verantwoordelijkheid nemen in deze transitie-periode tot het moment dat Tesla de verantwoordelijkheid van je overneemt en je zelf niet meer kunt ingrijpen. Hopelijk is het een korte periode zonder noemenswaardige incidenten. 
Foto
Software update
Er is weer een software update gesignaleerd (versie 2021.4.12). Nog steeds gaat om een versie met kleine verbeteringen. Dit keer verbandhoudend met rijden onder koude condities. Maar niet duidelijk wat er verder is verbeterd. Eerder werd al opgemerkt dat het regeneratief remmen nu tijdens koude omstandigheden krachtiger is geworden. 
Foto
 Model S Plaid+
Van de vernieuwde Model S verschijnen steeds meer beelden die er op duiden dat de productie begonnen is. Er staan zeker 150 versies buiten de fabriek in Fremont te wachten op transport. Elon liet weten dat er nog veel kleine zaken op te lossen zijn. Maar dat de eerste uitleveringen aan klanten er nu toch echt aan zit te komen. Op een van de drone-beelden is te zien dat de 2 kleine, naar achter kijkende stoelen, weer terug zijn in de Model S (7 zitter als optie?). Tijdens de earningscall over 2020 waar de Model S wordt aangekondigd werd ook aangegeven dat er nog een apart event zou komen om bij alle details stil te staan. Nog geen berichten gezien over dit event, maar ook dat kan niet ver weg meer zijn. 
Foto
De prijs van de Model S Plaid+ is met € 10.000 verhoogd en ook de leveringsdatum is verschoven van late 2021 naar mid-2022. Dat zou voor Europa dan mogelijk gaan over eind 2022. Dat kan niet anders betekenen dat de vraag naar de vernieuwde Model S en zeker de Plaid+ overweldigend is. Eerder werd al duidelijk dat ze in Fremont voor de Model S/X productielijn naar een 2 ploegendienst gaan. 
Starlink niet in S3XY
Met de aanvraag voor een licentie om de Starlink internet ook in rijdende voertuigen te mogen gebruiken kwam meteen het gerucht dat ook Tesla’s op termijn uitgerust gaan worden met deze satelliet internetverbinding. Elon had als eens laten weten dat dit niet de bedoeling is en bevestigde dat deze week nog eens: in stedelijk gebied zijn 5G verbindingen veel sneller en qua dekking veel stabieler. Maar de Starlink verbindingen gaan we wel in vliegtuigen, boten en campers terug zien. En mogelijk in de Tesla Semi. Maar dus voor nu zeker niet in auto’s. 
Productie en kwaliteit China
Er blijven maar positieve berichten komen uit China. Was het eerst de snelheid waarmee Giga Shanghai gebouwd werd, deze week vooral de enorme populariteit van de Model 3 en Y en de uitstekende bouwkwaliteit! Ook de productie-aantallen liggen een stuk hoger dan verwacht. Shanghai zal zorgen voor de beste Q1 productie van Tesla ooit. Ondanks dat de Model S/X productie nagenoeg nihil was en de productie van de Model 3 in Fremont even heeft stilgelegen.
Brand
Er is een brand geweest in Fremont. Een van de twee Giga Pressen heeft vlam gevat. Dan is het wel een voordeel dat deze pers in Fremont letterlijk buiten staat. Nog niet helemaal duidelijk wat de impact op de productie van de Model Y gaat zijn. Maar de berichten lezende valt het allemaal wel mee. 
Giga Texas
Zowel Giga Berlijn als Giga Texas worden in een moordtempo gebouwd. Bijna dagelijkse is er vlog van Terafactory Texas. Mooie van deze vlog is dat hij altijd begint met een samenvatting van de drone-beelden van die dag. De eerste Giga Press met 2 gele robots staat al. Ook onderdelen van de lakstraat worden al geïnstalleerd, terwijl het gebouw nog lang niet af is. Wat een planning en timing.
TSLA
Na een paar weken van koersdalingen, deze week een sterke comeback. Als je Tesla wat langer volgt en wetende dat beurskoersen nu eenmaal bewegen, was dit natuurlijk te verwachten. Je weet helaas nooit vooraf waar de vlaggetjes staan als het gaat over de pieken en dalen van de koers. Het enige dat je zeker kan weten is of het fundament waarop ontwikkelingen en scenario’s zijn gebaseerd, terecht zijn. Dan speelt de factor tijd de grote variabele. De “Tesla-community met aandelen TSLA” zit vol spanning te wachten op de nieuwe prijstargets van Ark Invest. Deze week gaf Cathie Wood al aan dat ze in hun modellen forse veranderingen hebben door gevoegd. Eind maart weten we meer.
 
Een heel belangrijke is het marktaandeel van Tesla in een groeiende EV markt en hiermee dus wat de reactie van het Tesla-marktaandeel is met de komst van concurrentie. Het blijkt dat Tesla haar marktaandeel stabiel kan houden. Dus de komst van nieuwe EV aanbieders gaat niet ten koste van de Tesla-verkopen, maar te kosten van ICE. Een andere is natuurlijk de toename van inkomsten die gerelateerd zijn aan software. Met name de FSD-suite. Het lijkt er op dat met de verdere uitrol van FSD beta deze inkomsten gaan toenemen. Ook de komst van ride-sharing is mogelijk eerder dan verwacht. Heel benieuwd naar de “Golden Goose” van Ark Invest, Dit is het scenario waarin alle verwachtingen gerealiseerd worden. 
Vergelijkende rangetest Model 3 SR+ vs Permance vs Polestar
​Wederom een leuke test van Carwow uit Engeland. Op de buitenring rondom London worden de Model 3 SR+, de Polestar 2 en de Model 3 Performane aan een range-test onderworpen. Ze worden helemaal leeg gereden. Uiteindelijk wordt de voorspelde range vergeleken met de werkelijke range. Spoiler-alert: Tesla wint... Als wilt weten welke versie moet je toch even kijken? 
Airbags
In de laatste Joe Rogan podcast zit een fragment waar Elon praat over de airbags in een Tesla. Het zijn airbags welke op basis van wat bepaalde sensors waarnemen reageert. Bijvoorbeeld of er een kind in de stoel zit, of waar je op de stoel zit, het gewicht, of de gordel om hebt, enz. Hij geeft zelfs aan dat het helpt als de gordel om is, maar ook zonder gordel moeten de airbags je goed beschermen. Nu is dat natuurlijk niet uniek voor Tesla, maar de software die de airbags aanstuurt wordt ook met de over-the-air updates constant bijgewerkt op basis van de laatste inzichten. Klik hier voor het fragment in de podcast.
Hoogspanningskabels
Wederom een interessante vlog van Prof. John Kelly. Recent had hij bijdrage over de motor van de Tesla, dit keer duikt hij in de Power Electronics, de dik 22 meter aan hoogspanningskabels en hoogspanning electronica aan boort van een Model S P100D.  
0 Comments



Leave a Reply.

    Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan 
    Follow @TeslamagazineNL

    Archieven

    March 2023
    February 2023
    January 2023
    December 2022
    November 2022
    October 2022
    September 2022
    August 2022
    July 2022
    June 2022
    May 2022
    April 2022
    March 2022
    February 2022
    January 2022
    December 2021
    November 2021
    October 2021
    September 2021
    August 2021
    July 2021
    June 2021
    May 2021
    April 2021
    March 2021
    February 2021
    January 2021
    December 2020
    November 2020
    October 2020
    September 2020
    August 2020
    July 2020
    June 2020
    May 2020
    April 2020
    March 2020
    February 2020
    January 2020
    December 2019
    November 2019
    October 2019
    September 2019
    August 2019

    Categorieën

    All
    Algemeen

    RSS Feed

About

Blik op de week

Tesla blogs

Tesla kopen

Tesla bezitten

Copyright © 2023
  • Blik op de week
  • Tesla Blogs
    • Reflectie op Investorsday 2023
    • Verwachtingen 2023
    • FSD in 2027
    • Tesla Energy: een kostbaar misverstand
    • FSD wel of niet kopen?
    • Positie van Tesla in de Mobiliteitstransitie
    • Tesla Senior
  • Tesla kopen
    • Welke Tesla modellen zijn er?
    • Welke uitvoeringen zijn er?
    • Waarom een Tesla?
    • Wanneer moet je geen Tesla kopen?
    • Model Y uit Berlijn
    • Model 3 uit Berlijn
    • Model 3 of Model Y?
    • Model S en X
    • Cybertruck Europa
    • FSD wel of niet kopen?
    • Alles over rijbereik en laden
    • De besparingen met een Tesla
    • Hoe bestellen?
    • De aflevering
  • Tesla bezitten
    • Mijn verbruik
    • Mijn ervaring met 3 jaar Tesla
    • Rijden in de seizoenen
    • Autonoom rijden
    • Verzekering en overheid
    • Top 10 kenmerken Model 3/Y
    • Tips, trics en techniek
    • Accessoires