Een samenvatting van het nieuws van deze week: - In update 2020.32.1 welke momenteel uitgerold wordt, zit de functionaliteit dat je een bericht krijgt als je de auto achterlaat met een deur open! Wat er nog weer in deze update zit, zelfs iets wat niet in de releasenotes staat, kan je zien in onderstaand filmpje!
- Naast het thuis laden met een Tesla Wall Connector (of andere laadpaal) en bij de supercharger (SuC) onderweg kent Tesla ook nog Destination Chargers. Zoals het woord al zegt, een mogelijkheid om te laden op de je plaats van. bestemming. Vaak een hotel, restaurant of shopping center. Een plaats waar je langer staat en het snel kunnen laden dus heel niet belangrijk is. Met het lanceren van de nieuwe generatie Wall Connector (Gen3) werd WiFi connectiviteit toegevoegd. Dit maakt het mogelijk dat 2 of meerdere Wall Connectors met elkaar kunnen communiceren en zo via load-balancing voorkomen dat e.e.a. overbelast wordt. Denk aan 2 EV’s op de oprit welke ’s nachts gaan laden. In de VS hebben bedrijven welke een Wall Connector aanbieden aan hun klanten een verzoek gekregen van Tesla om te upgraden naar de nieuwe generatie Wall Connector. Hiermee krijgen ze, naast de firmware-updates, zicht op het gebruik van hun laadpaal. En wat ze nu kunnen toevoegen is dat er een bedrag gevraagd kan worden om te laden. Feitelijk zoals bij een SuC. Het zou natuurlijk mooi zijn als hierdoor het aantel destination chargers fors gaat toenemen en dat je tegen relatief lage prijzen op bestemming kunt laden. Misschien zelfs kunt reserveren voor een langere stop.
- De Model 3 in China doet het erg goed. Meer dan 12.000 stuk gemaakt en 11.000 stuks geleverd. Dat belooft nog wat voor de Model Y tegen het einde van het jaar. Tesla gaat als het zo doorgaat de jaarprognose fors overtreffen. De verkopen blijven in Europa in het eerste halfjaar 2020 wat wachter bij 2019. Zal niet helemaal ingehaald worden met de spurt naar het einde van het jaar, maar in de tweede helft zal de verkoop zeker toenemen. Echte concurrentie is nog niet. De ID3 en de Polestar 2 zorgen er voor dat het aandeel EV t.o.v. ICE steeds groter wordt. Ook andere merken hebben best mooie EV's en op papier goede specificaties. Maar op veel vlakken (met name batterij-technologie en efficiency, autonoom rijden en laadinfra) heeft Tesla in de praktijk nog geen concurrentie. Mogelijk moet je eerst je hoofd stoten aan een niet-Tesla EV om te ontdekken dat je uiteindelijk toch een Tesla wilt. In de eerste jaren van de iPhone werden er ook nog Sony's en LG's verkocht en bestond er ook nog zoiets als een Windows-phone! - Het aandeel TSLA heeft het wat zwaar gehad de laatste 2 weken. Verliest bijna ieder dag een beetje. Heeft m.i. grotendeels te maken met de geopolitiek van Trump, zeker met China en de techbedrijven. Verder is het wachten op de bevestiging van de S&P500 inclusie en natuurlijk batteryday! De geruchten waren er al een tijdje en nu ook formeel aangekondigd; de aandelen TSLA worden gesplitst. 5-1 in de vorm van 4 aandelen dividend per 1 aandeel TSLA. Dit nieuws maakte dat op één beursdag het verlies van de laatste weken weer goed gemaakt is. Meer dan 13% in de plus. De split wordt 21 augustus uitgevoerd en vanaf 24 augustus is het aandeel TSLA dan 1/5 van de waarde en dus beter verhandelbaar. Met name voor kleine particuliere beleggers wordt het interessant. - Als je de afschrijving van je Tesla compenseert met de aankoop van 1 aandeel per maand en je koopt dus tijdens het bezit van je Tesla op deze manier aandelen, dan stop je met het kopen van aandelen tot het moment dat je voldoende hebt opgebouwd om een nieuwe Tesla te kopen. Ben je aan "sparen" voor de upgrade van de Model 3 naar de de Model Y wordt het opeens een Model X! In een worst-case moet je langer blijven rijden met huidige Tesla. Ook geen straf. Dit is natuurlijk geen beleggingsadvies, maar misschien wel een interessante tip! - Verleden week al gehad over dat in de visualisaties het niet lang meer gaat duren dat Tesla's op het scherm ook in het juiste model en kleur weergegeven gaan worden (mits niet gewrapt!). Deze week was er veel discussie over hoe deze technologie werkt. Voor de hand liggend is dat het neurale netwerk getraind is en dat het dus “gewoon” met de camera’s werkt. Maar er wordt ook druk gespeculeerd over een V2V (Vehicle2Vehicle) communicatie via het zogenaamde MQTT protocol. Elon hintte al op nieuwe mogelijkheden voor games.
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Januari 2025
Categorieën |