Voor eerst verscheen deze week "officieel" een nieuwe uitdrukking. Het Tesla-effect. Gedoeld wordt op het effect dat Tesla heeft op de versnelde afschrijving van auto's uit het premium segment (BWM 3, Audi A4, Mercedes C). BMW heeft zelfs een slimme marketing-truc bedacht om trouwe BMW-rijders niet te zien overstappen naar een EV van een concurrent. Bij een lease mag je over 2 jaar, als BMW een EV in het formaat 3-serie beschikbaar heeft, overstappen. Dit maskeert een ander Tesla-effect. Mensen stellen de aanschaf van een auto uit, omdat ze nog even de kat uit de boom willen kijken en mogelijk wachten op een groter aanbod of ervaringen van anderen.
Als de Model Y straks in het mid-SUV segment de norm zet, gaan we naar mijn mening spectaculaire verkoopaantallen zien. Ondanks dat de bijtelling naar 8% gaat! Want de Model 3 wordt ook bovengemiddeld veel privé gekocht (circa 20% van de verkoopaantallen blijkt uit verzoek van de VER). Maar het feit is wel dat de grote merken de transitie naar EV eindelijk serieus beginnen te nemen. In VS is de verkoop van de premium merken dramatisch gedaald. En in Nederland staat een EV op nummer 1 in de verkoopstatistieken. Dat is pas een Tesla-Effect. Maar er zijn meer innovaties met grote gevolgen die je ook "het Tesla-effect" kan noemen. Elon heeft aangekondigd om begin 2020 een "Battery and drivetrain investerorsday" te organiseren. Een dag, net zoals "Autonomy-day" (nieuwe Tesla-rijders moeten dit echt even bekijken), waarin Tesla laat zien waar ze technologisch gezien staan en wat hun visie op de toekomst is. Met de komst van allemaal nieuwe EV's uit China en de grote, meer traditionele jongens in de auto-industrie, ook niet stil zitten, is het tijd om de concurrentie weer op achterstand te zetten met de volgende stap! Of misschien mooier gezegd: op sleeptouw nemen? Tesla heeft natuurlijk een tijd geleden Maxwell overgenomen. Grote kans dat de Maxwell's ultracapacitor zijn weg gaat vinden naar de Semi en de New Roadster. Met name deze 2 modellen kunnen maximaal profiteren van de eigenschappen van een ultracapacitor. Veel power bij accelereren en veel regeneratie bij het afremmen, zonder een zware aanslag te doen op het accupakket. Recent werd ook bekend dat Telsa het Canadese Hibar Systemens heeft ingelijfd. Dit is een bouwer van apparatuur om batterijen te maken. Het kan niet anders dan dat Tesla de verticale intergratie nog verder vorm gaat geven door ook eigen batterij te ontwikkelen en te produceren. Gigafactory 1 is weliswaar van Tesla, maar de huidige productie wordt door Panasonic gedaan. Mogelijk dat de toekomstige hallen die gebouwd gaan worden bestemd zijn voor de eigen productie (klik hier voor een vlog over een bezoek aan GF1 door HyperChange TV). In Shanghai wordt een hal gebouwd waarvan het niet duidelijk is waar deze voor bedoeld is. Productiestraat van de Y of ook een in-house aandrijflijn productie? Een eigen batterij-productie op een zeer grote schaal, dat is pas een Tesla-effect! Deze week is de Model Y verschillende keren op de openbare weg gesignaleerd. Eerst een video gemaakt door de dashcam van een andere Tesla. De dag erna gesnapt voor de lenzen van een motortrend.com fotograaf. Er werd direct volop gespeculeerd over een vervroegde introductie-datum. Toen de Model 3 voor het eerst in het wild werd gesignaleerd waren we 3 maanden voor de productie start. Of dit reëel is weet ik niet, maar het zou wel mooi zijn als de Y eerder in Europa beschikbaar komt. Er komen in ieder geval meer Model 3's beschikbaar. Want vanaf komende week worden er geen Model 3 SR+ meer richting China getransporteerd vanuit Fremont. Komt mooi uit voor de Nederlandse markt! De eerste foto's van een Model 3 op de testbaan naast Gigifactory 3 in Shanghai is ook een feit. Of het een auto was die lokaal geproduceerd is, is onduidelijk. Maandag 14 oktober schijnt de massa-productie op gang te komen! Toch echt ongekend om binnen 10 maanden van een kaal stuk land tot een high-tech fabriek te komen. Ook dat kan je een Tesla Effect noemen! Op 23 oktober a.s. worden de Q3-cijfers door Elon toegelicht aan de de aandeelhouders. Zou me niets verbazen als ze daar formeel aankondigen dat de Model 3 productie in Shanghai begonnen is en wat de targets voor Q4 zijn. Tesla, SpaceX, The Boring Company, Starlink en Neuralink maken niet alleen buitengewone producten, maar ook de manier waarop ze georganiseerd zijn en de manier waarop de engineers samenwerken is uitzonderlijk. De bedrijfsfilosofie is zeer bijzonder en de verticale integratie maakt ze ongeloof krachtig. In dit interview geeft Elon een inside op deze filosofie (ongeveer vanaf minuut 3). Interessant, zeker als je dat met bijvoorbeeld een megabedrijf als Daimler Benz of NASA vergelijkt. Tesla maakt nu al, voor de auto-industrie, ongelooflijke marges op de Model 3. Het productieproces van de Model Y kent een nog hoger mate van robotisering door de manier van produceren al tijdens het ontwerpproces van de auto centraal te stellen. Door de verticale integratie en de bedrijfsfilosofie worden ogenschijnlijk uitontwikkelde zaken zoals de koeling van de auto d.m.v. de superbottle, stuurbekrachtiging of stoelverwarming herontworpen, leidend tot nieuwe patenten. Deze slimme aanpak heeft nog hogere marges tot gevolg. Het artikel dat deze week verscheen over de uitspraken van een professor aan de NYU kan dan ook direct de prullenbak in. Hij heeft het over een low-margin auto-industrie en dat mede hierdoor Tesla 80% van de waarde gaat verliezen of zelfs in de toekomst gaat verdwijnen. Tesla ontwikkelt, produceert en verkoopt (geen dure dealerships) anders dan alle anderen in de auto-industrie. Niets lage marges! En als het robottaxi netwerk de gelanceerd wordt, gaat we naar Apple-achtige taferelen. Maar niet alleen Tesla profiteert van de innovatie. Als je binnenkort een auto met een 1,6 miljoen kilometer accupakket kan kopen (hoe lang is dan de garantieperiode?!) en je krijgt wekelijks over-the-air-updates waardoor hij actueel blijft en hij heeft het toekomstperspectief van een inzet als robottaxi, wat gaat dat betekenen voor de aanschafprijs en de afschrijving? De auto-industrie gaat dan op zijn kop! Dat is nog eens een Tesla-effect!
0 Opmerkingen
Er is zoveel Tesla en EV nieuws dat het bijna onmogelijk is alle nieuwsberichten hier te plaatsen. Wil ik ook eigenlijk niet. Daarom maar eens wat nieuws proberen. Ik kijk terug op een aantal Tesla relateerde nieuwsitems die ik de afgelopen week voorbij heb zien komen of gehoord heb op de verschillende podcasts. Hiermee heb je dan in een korte blog een overzicht van het nieuws en een beetje duiding. Na het geweld van de verkoopcijfers van de Model 3 en in het bijzonder in Nederland (zelfs aandacht bij de NOS), was het grote nieuws afgelopen week toch wel de uitrol van Software Versie 10. Nog niet iedereen heeft hem, maar over een paar dagen is de hele vloot voorzien van de nieuwste software. Voor de mobiele telefoon weten we niet beter, maar voor een automerk toch echt ongekend. Natuurlijk mooie nieuwe functionaliteiten. Een aantal gericht op het voorbereiden op het in-car-entertainment-tijdperk tijdens het rijden, zoals Cuphead, Netflix en YouTube. Ook een aantal kleine verbeteringen in de bestaande functionaliteiten zoals Joe-mode, ventileren, ruitenwissers, e.d. Maar wat heeft autopilot weer stappen gezet!
Persoonlijk vind ik de betere visualisatie een heel belangrijke. We kunnen zo steeds beter zien wat de auto "ziet" en hoe hij het interpreteert. Zeker de belijning op de weg. Als ik nu op een weg rij zonder belijning in het midden, blijft de auto toch mooi rechts. Ik vertrouw het nog niet 100%. Je ziet de linker lijn een beetje zwabberen. Maar voor de update reed ik midden op de weg! Ook optrekken na een stilstand gaat een stuk vlotter. Nog niet zo snel als je mogelijk zelf doet, maar hij rijdt nu lekker met het verkeer mee! Ik merk ook enorme verbeteringen bij het gebruik van Autopilot op de snelweg. Anticiperen gaat steeds beter. Alleen die vreemde Europese 5 seconden regel voor het afronden van een inhaalactie mag wat mijn betreft snel afgeschaft worden. Als binnenkort ook stoplicht- en verkeersborden-herkenning live gaan en we overstappen op de full-hd verwerking van de videobeelden, dan zal ook de capaciteit van de nieuwe FSD-computer worden aangesproken. Ik had verwacht (zoals door Elon aangekondigd) dat Tesla de prijs voor FSD zou verhogen bij het beschikbaar komen van Smart Summon (in de VS). Mogelijk wachten ze nog op toestemming van Smart Summon in Canada of Europa. Of is de upgrade van autopilot naar full-hd aanstaande? Voor kopers van FSD zal dan tevens de retrofit langzaam op gang gaan komen. Dus ook 2020 wordt een mooi jaar met updates. Nu ook de Model 3 SR+ kopers tijdelijk premium connectiviteit hebben (niet alle functies, maar wel de webbrowser, Tunein, Caraoke, en Spotify) en alle Tesla-rijders ondermeer Netflix en YouTube kunnen streamen, zal de 10.1 versie niet lang meer op zich laten wachten. De verwachting is immers dat in deze update het aankopen van connectiviteit geregeld gaat worden. Voor de SR+ rijders naar premium en voor de LR-rijders om premium te behouden. Benieuwd of dan ook satelietmaps en live-verkeersinformatie beschikbaar komt voor de SR+. Wordt het puur een connectiviteit upgrade of een upgrade naar een premium interieur met de achterbank verwarming, extra interieurverlichting en mogelijk een speaker meer aan (subwoofer zit er niet in, dus dat kan niet via de software alleen)? Voor LR en SR+ natuurlijk ook de vraag of je Netflix/YouTube ook via de LTE kunt blijven streamen, eventueel met een data-limiet. Of dat je toch echt een wifi-verbinding moet hebben. We gaan het binnenkort zien! Deze week natuurlijk ook het Tesla-service item op Kassa! Jammer dat ze zo eenzijdig inzoomen, maar erg sterk vond het allemaal niet. Tesla/Elon Musk heeft al fors ingezet op het verbeteren van de service. Het concept hiervoor met de app en de mobiele service thuis is voor de autobranche ongekend. Alleen het opschalen kent wat hickups, maar ik hoor en lees ook steeds meer verhalen van mensen die snel en goed geholpen zijn. Langzaam schijnt Tesla ook weer telefonisch bereikbaar te zijn. Ik verwacht dat Tesla nog wel een extra bootje naar Amsterdam stuurt om Nederland de absolute Tesla-verkooptopper van 2019 te maken. Nederland staat dan in de top van landen die de EV-revolutie op gang helpen in Europa. Laten we hopen dat de politiek nu eens door pakt met een set goede maatregelen. Wat er nu is afgesproken is toch wel erg magertjes allemaal. Die 4% bijtelling gaat gelukkig weg, maar zou wel plaats moeten maken voor een subsidie waar iedereen, dus ook privé-kopers, baat bij hebben. Autorijden kan met EV echt een stuk goedkoper. Zal helaas niet gaan gebeuren. Zeker nu deze week ook veel aandacht was voor de toegenomen filedruk. Lagere kosten per KM door EV leiden tot meer rijden, meer rijden leidt tot meer files. Een reden te meer om autonoom rijden te versnellen. Expert roepen dat dit niet de oplossing is. Volgens mij bestaat dé oplossing ook niet. Het is een hele set aan maatregelen. Autonoom rijden zal de files alleen niet gaan oplossen, maar voorkomt wel de files die er nu ontstaan door de vele kop-start-botsingen, in slaap vallende (vracht)rijders, of appende automobilisten. Volgens mij gaat dat een slok op een borrel schelen. Geen files meer veroorzaakt door ongelukken! Bovendien kan je dan tijdens het rijden ontspannen door een filmpje te kijken of nog wat te werken. Jammer dat smart-summon in Europa nog niet is toegestaan, ondermeer in verband met de Europese 6 meter regel. De filmpjes uit de VS met Summon in actie zien er steeds beter uit. Nog niet perfect, maar de stappen die gezet worden zijn wat mij betreft indrukwekkend. Natuurlijk ook hele domme mensen die Smart Summon op een onverantwoordelijke manier gebruiken. Ik hoorde recent een vlog waarin geopperd werd om in de Tesla's van deze figuren Smart Summon tijdelijk te blokkeren. Een beetjes zoals het blokkeren van autonoom rijden als je niet reageert op de signalen. Ik hoop dat Nederland snel functionaliteiten als Smart Summon en Autonoom rijden op de snelweg beter gaat ondersteunen. Geef Tesla ruimte om nieuwe technologie op een toch relatief kleine schaal te implementeren en te verbeteren. In mijn optiek is het ook een goede manier om de Nederlandse bevolking te laten wennen aan autonoom rijdende voertuigen. Gewoon in je straat of naast je op de snelweg! Tot slot nog even iets over de Elektrische proefritten van de ANWB! Uiteraard een prima actie van de ANWB om de vooroordelen die er bestaan over EV-rijden naar het land ter fabelen te verwijzen. Alleen echt onbegrijpelijk dat je hier niet ook een Model 3 bij betrekt. Het is bijna consumentenmisleiding om de marktleider en de fabrikant die de norm zet niet als referentie te laten zien. Er zitten merken bij waar je het schaamrood op de kaken krijgt als je die gebruikt om mensen EV te laten ervaren! Je zal maar na je ANBW-bezoek, omdat je niet beter weet, een EV kopen van € 50.000 en er dan achter komen dat je voor dat geld ook een Tesla had kunnen kopen! |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Februari 2025
Categorieën |