Samenvatting van het nieuws van deze week: - Battery Day is verplaatst naar waarschijnlijk midden mei. Lijkt gelet op de situatie ook meer dan logisch. - De productie in de VS fabrieken van Tesla (Fremont, Nevada en New York) gaan als het goed is 4 mei weer open. - De Model S en X 100D Raven krijgen d.m.v. een software update een Cheetah Launch Mode. In dit filmpje kan je zien wat er gebeurt in deze modus! Mooi deze continue innovatie op basis van aanwezige hardware! Kort even piek van 614 kW! - Elon stuurde een tweet de wereld in dat aangekondige Plaid-versie van de Model S en X (Tri-motor) te complex aan het worden is en dat ze voor een re-design gaan. Niet geheel duidelijk of hiermee de introductie ook wordt uitgesteld. - Homelink heeft in het begin van de Model 3 deel uitgemaakt van het premium interieur pakket. Nu is homelink een optie van circa € 300 en komt er een stukje hardware in de auto om compatibele garagepoorten te kunnen open. Maar met de toenemende smarthome toepassingen zou een wifi-verbinding ook handig zijn om bijvoorbeeld een garagepoort te openen. Elon twitterde dat dit er binnenkort aan zit te komen. Zou wel gaaf zijn als Tesla bijvoorbeeld standaarden als Homekit van Apple gaat ondersteunen. Dan kan je niet alleen deuren openen, maar ook bijv. de verlichting aandoen, e.d. - Verleden week de aankondiging dan in de nieuwste software-update een Sentry en Dashcam viewer komt. Een veel gehoorde klacht over Sentry is dat hij nogal gevoelig is en in sommige situaties tientallen keren aanspringt en dus ook de lichten laat knipperen. Niet altijd handig voor de buren. Ook over dit onderwerp heeft Elon getwitterd en aangekondigd dat er een stealth-modus komt voor Sentry. Dus wel opnemen, maar geen lichtsignalen. Handig. - Een jaar geleden is Tesla begonnen met monteren van HW3.0 in nieuwe auto's, behalve in de SR+ versies. Deze hebben HW2.5. Zolang je geen FSD hebt, maakt het niet uit. En aangezien maar een klein percentage van de SR+ kopers FSD neemt, is een retrofit goedkoper dan standaard een HW3 computer te monteren. In China is hier wat gedoe over geweest. En eigenlijk speelt het in Europe en in de VS ook. Tesla is op enig moment begonnen met de visualisaties uit te breiden. Zoals de vuilnisbakken, pylonnen en recent de verkeerslichten. Dus iedereen met HW3 kan dit zien, ongeacht of je FSD hebt gekocht. En dan begint het wat te wringen. Want dan is er wel een verschil tussen HW3 en lager als niet-FSD koper. Tesla heeft aangekondigd dat de visualisaties nu ook geschikt gemaakt zijn voor de niet HW3 auto's. Dat de retrofit naar de nieuwe FSD-computers maar snel op gang komt in Nederland. En dat hiermee de updates van de visualisaties gekoppeld worden aan wel of geen FSD en niet meer aan wel of geen HW3! - Deze week een oproep van een aantal YouTubers om Tesla Kid Grünheide te voorzien van een goedkeuring van Tesla om drone-beelden te maken van de vorderingen van Giga Berlijn. Elon heeft zijn goedkeuring gegeven (via Twitter). Dus als het goed is gaan we de bouw van Giga Berlijn goed kunnen volgen via dit kanaal. - Op een vraag op Twitter wanneer de Model Y in Zwitserland te leveren is, kwam de reactie van Elon dat dit ongeveer over een jaar zal zijn. Afhankelijk van de vorderingen van Giga Berlijn. Dit zou impliceren dat de Model Y voor Europa niet eerder komt dan uit de fabriek in Berlijn. Dus de Fremont productie is exclusief voor de VS en Canada. De Model Y productie in Shanghai is nog in aanbouw, maar is eerder klaar dan Berlijn. De Model Y komt dan mogelijk wel nog voor het einde van het jaar in China beschikbaar. GF Shanghai blijft de productie opvoeren. Deze week kwam onderstaand filmpje uit! Hierin is een deel van het productieproces te zien. In onderstaand filmpje een mooi overzicht van de bouwactiviteiten in Shanghai. Indrukwekkend wat daar uit grond wordt gestamd. Een mooie blauwdruk voor Giga Berlijn de komende jaren.
1 Comment
Samenvatting van het nieuws van deze week:
- De Q1 kwartaalcijfers zijn gepubliceerd. Dat viel natuurlijk niet tegen. Sterker nog, de beste Q1 sinds het bestaan van Tesla. De effecten van COVID19 met lockdowns, fabriekssluitingen, veranderend consumentengedrag, e.d. is natuurlijk nog niet of nauwelijks zichtbaar in Q1 2020. Lichtpuntje is dat GF Shanghai qua productie en China qua verkoop het buitengewoon goed doen. Als GF Fremont in mei weer gaat draaien heeft Telsa mei en juni om in Q2 toch nog redelijke productiecijfers te laten zien. Ze hebben nog geen waarschuwing afgegeven dat ze de geprognosticeerde jaarproductie niet gaan halen. Dat is goed nieuws voor de leaserijders die in 2020 nog een 8% bijtellingsauto willen hebben. Maar eerst afwachten of inderdaad eind april/begin mei de productie weer van start gaat in Fremont. - Sandy Munro is begonnen met de teardown van de Model Y. Dagelijks is een filmpje te zien op deze website en wordt er ingezoomd op een specifiek onderdeel. Natuurlijk schitterend om te zien waar Tesla veranderingen heeft doorgevoerd ten opzichten van de Model 3. Tot nu toe is de Model Y echt een andere auto dan drie 3! Zoveel afwijkende onderdelen en gemaakte ontwerp keuzes! - Deze week ook het bericht dat in een volgende software-update de lang verwachte Sentry- en Dashcam viewer komt. Je kan dan op het bescherm in de auto de opgenomen beelden direct (terug)kijken. Dat is toch wel heel erg mooi! En dit is natuurlijk ook wat Tesla zo uniek maak en echt onderscheidend is. Niet alleen een over-the-air-update met bugfixes, maar nieuwe functionaliteiten toevoegen. - We moeten, volgens een post op Twitter, afscheid gaan nemen van HAL9000. Het "rode oog" dat aangeeft dat Sentry Mode actief is. MGM heeft een claim neergelegd bij Tesla. Schijnt vervangen te worden door de "turret". - In de VS gaat binnenkort het stoppen bij kruispunten (stoplichten en stopborden) live. Een belangrijke schakel om Smart Summon en High-speed autonomy op de snelweg aan elkeen te verbinden. Hier is meer informatie over FSD te vinden. In Europa wordt de uitrol in Q3 verwacht. Er zijn nogal wat verschillen tussen de Europese landen. Maar dit geeft Tesla ook nog wat tijd om de hardware upgrades te gaan doen tussen HW2.5 en HW3. Mondjes maat vinden de eerste vervangingen plaats in Nederland. Het heeft niet veel zin om een afspraak in te plannen via de app. De afspraak wordt geannuleerd met de mededeling dat je een oproep krijgt als je aan de buurt bent! Geduld is een schone zaak! - Battery Investersday staat nog steeds gepland voor april. Het is nog niet bekend op welke dag we via een live-stream door Elon en zijn team worden bijgepraat over hoe Tesla de toekomst ziet en welk tijdspad we hierbij voor ogen moeten houden. Er wordt op verschillende plaatsen natuurlijk druk gespeculeerd! Nog even en dan weten we meer! |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Mei 2024
Categorieën |