In deze blik op de week aandacht voor de aanstaande GVRA vergadering van de UNECE, FSD ontwikkelingen, productie-stop in Giga Berlijn, prijswijzigingen, aanpassingen aan het referral programma en nog veel meer.... Cybertruck blijft leuk Zowel op weg naar de marktintroductie als nu na de eerste leveringen blijven we overspoeld worden met foto's en video’s met de Cybertruck in de hoofdrol. Ditmaal doet Tesla zelf een duit in het zakje met onderstaande clip. Prijsdalingen China Tesla heeft de prijzen van de Model 3 en Model Y voor de Chinese markt fors verlaagd. De RWD versie van de Model 3 is bijvoorbeeld meer dan tweeduizend dollar goedkoper geworden. Elon Musk heeft al eerder aangegeven dat de prijzen zakken als de marktomstandigheden dit vragen en/of toestaan. Tesla streeft naar een logistieke optimalisatie tussen de vraag naar Tesla’s en de productie van Tesla’s. De tijd tussen bestellen en afleveren moet dusdanig in balans zijn dat er geen voorraden ontstaan, ondanks de oplopende productie. Het steeds meer produceren is de enige manier, naast constante innovatie, om substantieel en structureel de productiekosten, en vooral de kosten per kWh batterijopslag, te verlagen! Hoe mooi, innovatief en begerenswaardig de S3XY-modellen van nu ook zijn, het is slechts een manier om tot enorme massaproductie van batterijen te komen voor energieopslag en uiteindelijke onze mobiliteit te veranderen met goedkope kosten per kilometer met robotaxi's ipv eigen bezit. Volgende stemronde SuC-locatie Ieder kwartaal is er een stemronde voor een locatie waar Superchargers zouden moeten komen. In het kwartaal ervoor wordt gevraagd nieuwe locaties aan te dragen en het kwartaal daarna vindt de stemming plaats. De Europese winnaar van de vorige stemronde was een locatie in Roemenië. Er staan ook nu weer veel Roemeense en Hongaarse locaties tussen. Klik op het plaatje om je stemmen te kunnen uitbrengen. Vernieuwde Model 3 nu ook in de VS Na de introductie van de vernieuwde Model 3 in China en Europa (vanuit Giga Shanghai) is nu Noord-Amerika aan de beurt. Zowel de vernieuwde RWD als de LR rolt van de band in Fremont en is zonder prijsaanpassingen te bestellen. Het lijkt erop dat er geen verschillen zijn tussen de versie uit Shanghai en Fremont. Of toch? Ik zag op X een lijst voorbijkomen van alle vernieuwingen van de Model 3 uit Fremont. Wat me opviel is dat er een 5G module ingebouwd lijkt te zijn voor de mobiele dataverbinding. Die heb ik voor de Giga Shanghai versies nog gezien. Of heb ik dat gemist? Dataverbinding Nu we het toch over dataverbindingen hebben. In de Holiday update zat een verandering welke je misschien wel in praktijk merkt nu je het leest mogelijk pas kan herkennen. Als de auto thuis voor de deur staat en verbonden is met Wifi duurde het soms best lang voordat de mobiele dataverbinding de datastroom had overgenomen na het wegrijden. De straat uit voordat Spotify het deed. Nu neemt de mobiele dataverbinding het bij het instappen al over en is de connectie veelal gerealiseerd voordat je gaat rijden. Model Y RWD De Model Y RWD die in de VS gebouwd worden (Fremont en Austin) moeten het vanaf nu doen met 7 speakers, 1 versterker en zonder subwoofer. De AWD-varianten blijven bij de 14 (voorheen 15) speakers, 2 versterkers en 1 subwoofer. Vraag is natuurlijk of Giga Berlijn dit voorbeeld gaat volgen. Bij de vernieuwde Model 3 (uit Giga Shanghai) is er een vergelijkbaar verschil in de geluidsinstallatie tussen de RDW en AWD als bij de VS versie van de Model Y. Hieronder een review van het geluidssysteem in de Model 3 LR. Productiestop Giga Berlijn wordt gedwongen om tussen 29 januari en 11 februari de productie van de Model Y stil te leggen. De reden is dat er logistiek problemen zijn in verband met onrusten in het Rode Zee gebied. De schepen moet nu omvaren (rondom de Zuid-kaap) en doen er dus een tijdje langer over om onderdelen aan te leveren. Een deel van de noodzakelijke onderdelen in de Model Y MIG komt uit China. Een reden te meer voor Tesla (en Europa) om de lokale productie verder te groten. Prijsverhoging? Als je nu in de configurator kijkt op de Tesla-website, lijkt het net alsof Tesla de prijzen met € 1.000 verhoogd heeft. Maar dit is niet zo. We zagen eerst de prijs zonder de bestemmings- en documentatiekosten (€980) en de verwijderingsbijdrage (€22,50). Deze kosten zitten nu direct in de prijs. Net als dat ook geldt voor de BTW. Referral programma aangepast De korting van € 250 op de Model Y, Model S en Model X is vervangen door gratis 3 maanden Enhanced Autopilot voor alle modellen, nu dus ook de Model 3! En ook bij een voorraadmodel. Tja, is dat nu een mooie incentive/cadeautje of niet? Een directe korting is altijd mooi, boter bij de vis. Toch is Enhanced Autopolit ook best leuk om eens wat langer te kunnen uitproberen. Ik denk het een mooi cadeautje is, alleen qua timing misschien net iets te vroeg. Als we een paar maanden verder zijn, dan hebben we nog steeds de wettelijke beperkingen (zie hierna), maar is de technologie een stukje verder om ook binnen die beperkingen de functionaliteiten te vergroten. Ik denk dan aan automatisch inparkeren (o.b.v. Tesla Vision). Je krijgt de 3 maanden Enhanced Autopilot gratis, dus altijd via een referral bestellen zou ik zeggen! Gebruik de referral van iemand die in jouw ogen je goed geholpen heeft in het enthousiasmeren en oriënteren op je eerste Tesla aankoop! Wat krijg je met Enhance autopilot? De functionaliteiten van Enhanced Autopilot, als extra bovenop Autopilot, zijn nu nog redelijk beperkt, maar ik vind het toch wel een fijne functionaliteit als je veel op de snelweg rijdt en als het niet al te druk is. Of het € 3.800, of zelfs € 7.500 voor FSD waard is, is een andere discussie. Het gaat om Navigatie on Autopilot en Auto Lane Change. Autopilot is gasgeven, remmen en sturen in dezelfde rijbaan en met Enhanced Autopilot komen hier de laterale bewegingen op de snelweg bij. En bij een actieve navigatie ook het nemen van de afslag. Wettelijk alleen toegestaan na het bevestigen van het verzoek tot rijbaanwissel door de bestuurder. De auto voert de manoeuvre van de rijbaanwisseling of het nemen van een afrit mooi en vooral veilig uit. Alleen wel binnen de wettelijke kaders! En dat wringt! De wettelijke kaders zijn bijvoorbeeld dat de manoeuvre vooraf door de bestuurder bevestigd moet worden, binnen x aantal seconden gestart moet zijn en ook binnen x seconden afgerond moet zijn. Automatisch inparkeren en (smart) summon werken nog meer zeer beperkt voor auto’s zonder USS, maar Tesla’s High Fidelity parking zal dit hopelijk snel oplossen. Summon is vooral gekoppeld aan wettelijke regels en in Europa voorlopig niet of maar heel beperkt toegestaan. Tesla Voice Assistant Tesla China heeft een eigen software-team en ontwikkeld hard mee aan nieuwe functionaliteiten. Soms speciaal voor de Chinese markt, maar als het kan en gewenst is natuurlijk ook voor internationale toepassingen. Uiteraard geldt dat ook andersom voor de software-ontwikkelingen vanuit de VS. Het Chinese team laat een voorbeeld zien van Tesla Voice Assistant waarbij een aantal vragen van de bestuurder worden beantwoord. Het is niet duidelijk of Grok van X of technologie van X.ai hier achter zit. De toekomst moet uitwijzen of dergelijke systemen met andere onderliggende technologieën dan bijvoorbeeld Siri, voice-commands en zelfs conversaties op een natuurlijke manier mogelijk gaan maken. Q: What is the weather today? A: <temperature> Cloudy, there is a low air quality index today. Q: What is Tesla's share price today? A: Tesla's US stock price is now 2502 points and 540 US dollars, a decrease of 0.77, with a total value of 82.8 billion U.S. dollars at closing. Q: Navigate to Linyuan People's Square A: Sure, Navigating to Linyaun People's Square Q: Who are you? A: I am Tesla, your good travel partner! FSD V12 onderweg In de afgelopen jaren hebben we de ontwikkelingen rondom volledig zelfstandige besturing, ook wel Full Self-Driving (FSD) genoemd, op de voet gevolgd. Veelbelovende ontwikkelingen liepen echter tegen grenzen aan, waardoor de beloofde functionaliteiten jaren vertraagd zijn. Dit ondanks het feit dat er in een moordtempo geïnnoveerd wordt, aangejaagd door een baas die bekend staat om zijn (over)optimistische tijdlijnen, ook wel 'Elon Musk Time' (EMT) genoemd. De technologie die FSD nu technisch gezien mogelijk moet maken, bestaat uit end-to-end neurale netwerken, gevoed door beelden van de camera’s. De uitrol van deze nieuwe technologie verloopt in stappen. De laatste stap voordat de consument de versie krijgt, houdt in dat alle Tesla-medewerkers met een Tesla in privébezit de nieuwste versie van FSD ontvangen. Dit is een groep van tienduizenden mensen en dient als laatste controle. De verwachting is dat voor het einde van januari FSD V12 voor een breed publiek beschikbaar zal zijn. Dan zullen we zien waar ze staan en vooral hoe snel het steeds beter wordt. Vooralsnog betreft het een uitrol in de VS, maar er gaan geruchten dat China snel zal volgen. Over FSD in Europa gaat het volgende item. Hieronder een recent voorbeeld van de huidige FSD versie! Het UNECE besluitvormingsproces over ADAS
Het besluitvormingsproces binnen de UNECE (United Nations Economic Commission for Europe), vooral met betrekking tot de regulering van ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) en ADS (Automated Driving Systems), is een gestructureerd maar bureaucratisch proces. Met veel experts en vooral ook met veel verschillende stakeholders. De technologische ontwikkelingen gaan hard! De afgelopen jaren is er in Teslamagazine regelmatig aandacht voor geweest over dit proces. De laatste keer dat we het bespraken was er hoop dat de regelgeving voor ADAS nog voor 1 januari 2024 klaar zou zijn. Dat zou een soort FSD Beta in de UNECE-lidstaten mogelijk moeten maken. Dat is uiteindelijk niet gehaald en is uitgesteld naar de GRVA-vergadering van eind januari, zodat er tijd was om zaken verder uit te zoeken en uit te werken. Er zijn experts van verschillende lidstaten betrokken, evenals de industrie zelf. Ze moeten hierin echt samenwerken. In het verleden hebben we wel eens vacatures voorbij zien komen van Tesla waarin ze experts zoeken, juist voor dit soort processen. De Working Party on Automated/Autonomous and Connected Vehicles (GRVA) komt van 22 tot 26 januari aanstaande wederom bij elkaar in Genève. De agenda voor deze vergadering is openbaar en is hier te vinden, evenals de stukken die er behandeld gaan worden. Het ziet er nu wel naar uit dat deze werkgroep in januari zijn werkzaamheden dusdanig kan afronden dat de volgende stap gezet kan worden. Die volgende stap is dat het voorgelegd wordt aan het World Forum for Harmonization of Vehicle Regulations (WP.29), waar ze worden besproken en ter stemming worden gebracht. Besluiten vereisen meestal een consensus of een gekwalificeerde meerderheid van de lidstaten. De eerstvolgende meeting van de WP.29 is van 5 tot 8 maart aanstaande. Op de provisionele agenda van die meeting staat de voortgang van de GRVA. Nu maar hopen dat inderdaad in maart tot een besluit gekomen kan worden. Dan is het na 1 juni 2024 misschien mogelijk om FSD beta in Europa te krijgen. Maar dat is afhankelijk van de individuele lidstaten. Maar mogelijk komen de stukken te laat en is het alleen een toelichting, dan volgt besluitvorming pas in juni en moeten we wachten tot na 1 januari 2025. Als je de stukken doorneemt, zie je duidelijk waar het bij ADAS om draait. De bestuurder is en blijft verantwoordelijk. Het is en blijft een level 2 systeem, ook al voert de auto zelfstandig manoeuvres uit. Soms wordt wel van een level 2+ gesproken. De producent moet er alles aan doen om de bestuurder bij de les te houden. Ook als onder de ADAS-regels de auto nagenoeg alle bewegingen en besluiten zelf kan en mag nemen. Juist dan! Want de bestuurder zou kunnen denken dat hij niet meer actief hoeft op te letten. Misschien dat Tesla daarom recent de teugels heeft (moeten) aantrekken en nu heel streng is als geconstateerd wordt dat de ogen niet op de weg gericht zijn. Bij ADS (level 4/5 SAE) gaat het allemaal nog een stap verder. Dan verschuift de verantwoordelijkheid van de bestuurder naar de leverancier van de hard- en software. De bestuurder hoeft dan niet actief meer op te letten. De verwachting is dat deze regelgeving, inclusief de eisen gesteld worden aan het toelatingsproces, voor 1 januari 2026 klaar zijn.
7 Comments
In deze blik op de week aandacht voor een navigatiekaartupdate, de V4 superchargers, het record jaar van Tesla, Giga Texas uitbreidingen, wintertips en nog veel meer…. Stroomverbruik Een onderzoek van de ADAC toont het stroomverbruik van allerlei veelgebruikte energieverbruikers in de auto, in een vergelijking tussen een ICE en een BEV! Het was voor mij een eye-opener. Klik hier voor het ADAC-artikel voor meer informatie Record jaar voor Tesla Zoals verwacht heeft Tesla zijn doelstelling van het produceren en verkopen van meer dan 1,8 miljoen auto's gehaald. De in 2020 geformuleerde doelstelling van een gemiddelde jaarlijkse groei van 50% richting 2030 wordt nog steeds gerealiseerd, een knappe prestatie gezien de macro-economische omstandigheden. Mijn verwachting is dat deze lijn in 2024 zal voortzetten. Op 24 januari aanstaande horen we wat de doelstellingen voor 2024 zijn. In Noord-Amerika zal de Cybertruck zijn steentje gaan bijdragen. Giga Shanghai, met een productiecapaciteit van 1,2 miljoen voertuigen, ontsluit vanuit daar steeds meer markten. Naar verwachting zal de vernieuwde Model Y in 2024 geproduceerd gaan worden, mogelijk eerder vanuit Shanghai dan vanuit Berlijn. Dit zal zeker een verdere boost geven aan de verkoopaantallen. Giga Berlijn is nog lang niet aan zijn maximale productiecapaciteit. Giga Shanghai is voor 95% geautomatiseerd blijkt uit onderstaande video. En dan moet Optimus nog komen! V4 Superchargers De vierde generatie van Tesla’s laadzuilen, de V4 Supercharger, is belangrijk voor de missie van Tesla. Zeker nu ook andere providers gebruik gaan maken van Tesla’s hardware. Gedreven door subsidiemogelijkheden in zowel Europa als de VS, maakt de V4 toegang voor niet-Tesla's eenvoudiger. De laadkabel is langer, waardoor de positionering van de laadpoort in het voertuig zelf niet veel meer uitmaakt. Europese wetgeving stelt verplicht dat het tarief en de hoeveelheid afgenomen energie op de zuil zelf zichtbaar moet zijn, en dat er afgerekend moet kunnen worden met een betaalpas. Dus niet alleen via een app of pasje behorende bij een abonnement! Dat maakt dat de V4 een klein schermpje heeft en een betaalterminal. Deze zit netjes verwerkt in de console waar ook de laadplug in wordt gedockt. Europa, met Nederland als primeur, is de afgelopen maanden de proeftuin geweest. Op X liet Tesla weten dat ze werken aan een aantal verbeteringen. De klachten zijn dat de kabel erg stug is, waardoor deze moeilijk te hanteren is. Ook de laadplug zit niet al te stevig in de dock en valt regelmatig op de grond. Uit eigen ervaring kan ik beide bevestigen. Dezelfde ervaring? Wist je dat Tesla gemiddeld 44 laadzuilen per dag in gebruik neemt? Wereldwijd zijn er nu 55.000 laadzuilen operationeel. BYD is Tesla voorbij De krantenkoppen liegen er niet om. BYD is groter dan Tesla. Zal ongetwijfeld tot veel clicks leiden, terwijl er veelal appels met peren vergeleken worden. Maar goed, heel mooi dat ook andere bedrijven die zoveel BEV’s produceren en verkopen. Het gaat immers om de transitie van ICE naar BEV! Als reactie op de berichten dat BYD meer BEV's heeft verkocht dan Tesla, liet Elon Musk weten dat Tesla meer een AI & Robotics-bedrijf is. Mijn verwachting is dat Tesla over twee jaar per kwartaal meer pods (robotaxi's) en robots (Optimus) produceert dan nu per jaar met de S3XY-modellen!" BEV nog net niet voorbij de verbrandingsmotor in 2023 In Nederland zijn in 2023, op een paar na, 370.000 nieuwe auto’s verkocht. In tegenstelling tot wat de media ons hebben doen geloven met hun schreeuwende krantenkoppen, is het aandeel van volledig elektrische auto’s (BEV’s) juist gestegen en neemt de belangstelling voor BEV's helemaal niet af. Bijna 31% van de nieuwe auto’s betrof een volledig elektrische en 37% een hybride. Auto’s met een verbrandingsmotor hebben met 31,5% nog net iets meer aandeel dan de BEV’s. De combinatie BEV en hybride is meer dan twee derde van de totale verkopen. Nog maar 1,1% was overigens een dieseluitvoering. Vorig jaar was het aandeel van BEV's 23,5% en dus is er in 2023 een stijging van 7,3% geweest. Die trend zal verder doorzetten nu er steeds meer goedkopere BEV's op de markt komen. Zeker als de politiek op tijd in 2024 duidelijk maakt hoe de wegenbelasting voor BEV's vanaf 2025 gaat uitzien. De Model Y was trouwens de bestverkochte BEV, met een marktaandeel van 3,7%. In nagenoeg alle Europese landen is Tesla gegroeid. Alleen Duitsland en de UK blijven iets achter. De UK zal in Q1 wel goed gemaakt worden, dan worden daar de eerste RHD refresh Model 3’s afgeleverd. Een andere opvallende achterblijver is Duitsland. Zou het wat koudwatervrees zijn om af te stappen van de grote vier en te kiezen voor de Made in Berlijn Tesla? Refresh Teslamagazine De afgelopen week heb ik Teslamagazine een kleine refresh gegeven. Een iets andere layout. De meeste pagina’s zijn geactualiseerd. Klaar voor het nieuw jaar met een wekelijkse blik op de week. Het aantal bezoekers aan de website en het aantal lezers van Blik op week neemt maar gestaag toe, maar loopt niet in de pas met het stijgend aantal Tesla-verkopen. Het zou leuk zijn als meer (toekomstig) Tesla-rijders weet hebben van het bestaan van Tesla-magazine. Wekelijks bezoeken nu zo’n 5.000 mensen de website, het zou mooi zijn als dat in 2024 verdubbeld kan worden. Als iedere bezoeker nu één andere Tesla-bezitter wijst op Teslamagazine.nl zou het goed moeten komen. Zegt het voort! Volg Teslamagazine op X om in je tijdlijn te zien als er updates zijn! Giga Texas De bouwactiviteiten in Austin zijn opmerkelijk en vinden plaats met een ongekende snelheid. Op het terrein wordt tegelijkertijd aan meerdere gebouwen gewerkt. Opvallend is de komst van een 7-laags parkeergarage die plaats biedt aan circa 12.000 auto's. Ook de fabriek voor de productie van kathodes nadert zijn voltooiing, evenals het gebouw voor het inhuis maken de mallen voor de giga-castings en het persen. Het toch al gigantische hoofdgebouw ondergaat nu al een uitbreiding, waarbij we zien dat eer al maandenlang continu nieuwe apparatuur wordt aangevoerd. Zal een groot deel zijn voor de (forse) uitbreiding van de batterij productiecapaciteit. Aan de overkant van de weg nadert het 'end-of-line' gebouw ook zijn voltooiing. Er zijn aanwijzingen dat The Boring Company de opdracht krijgt om tunnels te graven tussen dit gebouw en het hoofdproductiegebouw. Dit wijst op een intensieve voorbereiding voor de opschaling naar massaproductie van de compacte Tesla en de Robotaxi. We spreken hier over de productie van honderdduizenden voertuigen per kwartaal, een schaal die om een geheel nieuwe infrastructuur vraagt. Refresh Model 3 Het ziet er naar uit dat Fremont begonnen is met de pre-productie van de refresh Model 3 en dat de eerste leveringen in Q1 van 2024 te verwachten zijn. Ik ga ervan uit dat deze auto dezelfde specificaties krijgt als de versie uit Shanghai. Erg benieuwd of wij binnenkort informatie krijgen over de performance uitvoering van vernieuwde Model 3. Refresh Model Y Met de nodige voorzichtigheid hebben we het hier over Q3 van 2024 dat we een refresh van de Model Y verwachten. Tesla zwijgt natuurlijk over Project Juniper. De Nederlandse autopers zit het als een kans om een weer een kop met Tesla erin te produceren. En sommige media geven zelfs het advies om nu geen Model Y te bestellen! Dat is natuurlijk erg kort door de bocht. De huidige Model Y is gewoon een fantastische auto, voor een scherpe prijs. Kijk vooral eens bij voorraadmodellen! En sommige uitvoeringen komen zelfs in België in aanmerking voor de Vlaamse Overheidssubsidie van € 5.000! EPA aanpassing De WLTP van Europa heet in Noord-Amerika EPA. Aanpassingen van de manier van meten leidt nu tot een negatieve bijstelling van het rijbereik. Klanten van bestelde auto’s, zoals in dit voorbeeld een X, ontvangen de volgende mail: "We hebben bijgewerkte EPA-actieradius schattingen ontvangen voor de Model X Long Range die iets lager zijn dan toen u uw bestelling plaatste. Deze update is het resultaat van verschillende comfort- en functionaliteitsverbeteringen die we hebben doorgevoerd in onze voertuigen, wat meer energie van het batterijpakket vereist. De EPA heeft ook hun richtlijnen voor actieradiustests bijgewerkt om ervoor te zorgen dat de sticker schattingen van alle fabrikanten nauwer aansluiten bij de werkelijke actieradius, wat invloed heeft op eerdere actieradiusschattingen van alle fabrikanten, niet alleen Tesla." Ik ben met name benieuwd of “verschillende comfort- en functionaliteitsverbeteringen die we hebben doorgevoerd in onze voertuigen, wat meer energie van het batterijpakket vereist” ook zijn effect in Europa gaat krijgen. Ik zou wel eens willen weten welke verbeteringen dit dan zijn. Wintertips Na maanden van regen krijgen we de komende week een paar graden nachtvorst. Als je voor het eerst de winter ingaat met een Tesla, volgen hier een paar handige tips:
Nieuwe navigatiekaarten Tesla in begonnen aan het uitrollen van nieuwe navigatie-kaarten. Dat gaat in badges. Zelf even in de auto kijken op welke versie je zit. De nieuwe versie is EU-2024.2-14843. Blijft toch apart dat dit over-the-air gaat en ook nog eens zonder kosten of abonnement gaat. Bij mijn vorige auto moest ik naar de dealer voor zo’n update en dan ook nog eens flink betalen. Tesla recap 2023 Tesla maakte onderstaand kort filmpje om terug te kijken op 2023. Indrukwekkende prestaties. En vooral ook meer dan een alleen een autobouwer! Het jaar 2024 belooft nog indrukwekkender te worden. Mijn verwachtingen voor 2024 zijn in deze blog te vinden. De keten van mijnbouw tot produceren van een EV Ik kwam op X een verwijzing tegen naar een interessante video gepresenteerd door de KU Leuven, waarin ze kijken naar de keten van het delven van de grondstoffen tot aan de productie van een EV en kansen voor Europa. De producenten zeggen het volgende over deze documentaire. Stapt Europa echt in een afgrond? Zal de dreigende tsunami van Chinese elektrische voertuigen de Europese auto-industrie vernietigen? De documentaire "Made in Europe" onderzoekt de uitdagingen waarmee Europa wordt geconfronteerd terwijl het probeert een eigen, volledig geïntegreerde, mijn-tot-EV-waardeketen op te zetten. De film dient als een oproep om te voorkomen dat Europa's decarbonisatiestrategie leidt tot een nachtmerrieachtige de-industrialisatie. In plaats daarvan toont de documentaire dat Europa's overgang naar klimaatneutraliteit hand in hand kan gaan met een cleantech-gebaseerde herindustrialisatie. Made-in-Europe.
De presentator van de film, Peter Tom Jones, maakt een roadtrip in de Noordse landen, beginnend bij de iconische Aitik- en Kirunamijnen in het noorden van Zweden, waarna hij belangrijke locaties in Zuid-Finland (Espoo, Harjavalta, Uusikaupunki, Salo) bezoekt op zoek naar beste praktijken in verantwoord raffineren, batterijproductie en EV-assemblage. Naast het afdalen tot 1.400 meter ondergronds en het interviewen van bedrijfsleiders en experts, gaat Jones in gesprek met een belangrijke woordvoerder van het inheemse, rendierhoedende Sami-volk in hun thuisland Sapmi, voordat hij lokale burgers ontmoet in de Arctische stad Kiruna. Vanwege het belang van de Kritieke Grondstoffenwet van de EU en de waarschijnlijke impact op alles wat met EV's te maken heeft, gaat Jones in gesprek met de uitvoerend vicevoorzitter van de Europese Commissie, Maroš Šefčovič, om een beeld te krijgen vanuit Brussel. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Mei 2024
Categorieën |