Tesla staat aan de vooravond van het uitrollen van de deels nieuw ontworpen FSD-software. Deze draait op de nieuwe HW3.0 computer. Volgens ingewijden is het "mind blowing". Maar de meningen over wanneer en of autonoom rijden mogelijk is, zijn sterk verdeeld. Blijft autonoom rijden nog lang een droom of wordt binnen afzienbare tijd werkelijkheid? De argumenten van beide "kampen" klinken logisch. Toch zit er iemand naast. Maar wie zit er naast? En wat zou kunnen helpen om de route naar full autonomy te versnellen?
Podcast
Ik luister graag naar podcasts in de auto. Mijn favoriete Tesla-podcasts zijn Ride The Lightning (wekelijks op zondag een nieuwe aflevering beschikbaar), Tesla Daily (bijna dagelijks, met meer aandacht voor het aandeel TSLA ) en EVnews Daily (niet alleen Tesla). Begin december 2019. luisterde ik voor de afwisseling eens naar "De technoloog" waarin het thema autonoom rijden centraal stond. Ze verwezen naar de BIG-FIVE week van BNR van eind september 2019 over autonoom rijden. Deze 5 interviews van circa een uur grotendeels kunnen luisteren in de tijd dat mijn Model 3, met Navigatie on Autopilot (NoAP) aan, me veilig vervoerde tussen Maastricht en Utrecht en weer terug. Interessante gesprekken, maar soms ook een beetje tenenkrommend zitten luisteren. Ik geef toe, het feit dat ik een Tesla-fan ben, kleurt natuurlijk mijn waarneming. Maar het wordt mij wel steeds duidelijker dat Tesla echt de boel op de kop gaat zetten als het lukt wat ze met hun road to Full Self Driving (FSD) aan het doen zijn. In de Big Five-BNR uitzendingen en De Technoloog, wetenschappers van TNO & TU en directeuren van de RAI, SWOV en NPX aan het woord over autonoom rijden! "Mede mogelijk gemaakt door VW Passaat" klinkt het voor iedere aflevering. Dat plaatst het weer in perspectief zullen we maar zeggen. Maar dat is ook weer flauw. Eenieder kijkt vanuit zijn eigen referentiekader en perspectief naar een toekomst met of zonder autonoom rijden. Na het beluisteren van al die interviews vallen mij een aantal zaken in het bijzonder op. Maar de meest belangrijke is wel:
Ik luister graag naar podcasts in de auto. Mijn favoriete Tesla-podcasts zijn Ride The Lightning (wekelijks op zondag een nieuwe aflevering beschikbaar), Tesla Daily (bijna dagelijks, met meer aandacht voor het aandeel TSLA ) en EVnews Daily (niet alleen Tesla). Begin december 2019. luisterde ik voor de afwisseling eens naar "De technoloog" waarin het thema autonoom rijden centraal stond. Ze verwezen naar de BIG-FIVE week van BNR van eind september 2019 over autonoom rijden. Deze 5 interviews van circa een uur grotendeels kunnen luisteren in de tijd dat mijn Model 3, met Navigatie on Autopilot (NoAP) aan, me veilig vervoerde tussen Maastricht en Utrecht en weer terug. Interessante gesprekken, maar soms ook een beetje tenenkrommend zitten luisteren. Ik geef toe, het feit dat ik een Tesla-fan ben, kleurt natuurlijk mijn waarneming. Maar het wordt mij wel steeds duidelijker dat Tesla echt de boel op de kop gaat zetten als het lukt wat ze met hun road to Full Self Driving (FSD) aan het doen zijn. In de Big Five-BNR uitzendingen en De Technoloog, wetenschappers van TNO & TU en directeuren van de RAI, SWOV en NPX aan het woord over autonoom rijden! "Mede mogelijk gemaakt door VW Passaat" klinkt het voor iedere aflevering. Dat plaatst het weer in perspectief zullen we maar zeggen. Maar dat is ook weer flauw. Eenieder kijkt vanuit zijn eigen referentiekader en perspectief naar een toekomst met of zonder autonoom rijden. Na het beluisteren van al die interviews vallen mij een aantal zaken in het bijzonder op. Maar de meest belangrijke is wel:
"Iemand moet er bijzonder naast zitten".
En ik weet zeker dat Elon Musk dit niet is! Zijn missie in het leven is de mens een optie geven om op een andere planeet te kunnen gaan wonen. De manier waarop en de snelheid waarmee hij de hiervoor noodzakelijk middelen bij elkaar brengt is ongekend. Al zijn bedrijven hebben "aardse" doelstellingen en zijn allemaal (potentiële) disrupters van hele bedrijfstakken. De opbrengsten van ieder individueel bedrijf zijn astronomisch groot als ze eenmaal hun potentieel bereiken. Er dat is precies wat wij nodig heeft om zijn missie te realiseren.
De missie
Zijn missie is immers dat wij als mensheid de optie krijgen om op Mars te kunnen gaan wonen. Hier is veel geld voor nodig. Zeker als Elon het in zijn aards bestaan nog zelf wilt meemaken. Voor degene die het niet zo volgt: hij maakt met SpaceX ruimtevaart substantieel goedkoper. Door hergebruiken en massaproductie van de Falcon 9-raket en binnenkort ook Starship wordt ruimtevaart steeds goedkoper. En hij heeft veel data nodig om een raket uiteindelijk na zijn landing, net als een vliegtuig, direct weer te kunnen gebruiken voor een volgende lancering.
De missie
Zijn missie is immers dat wij als mensheid de optie krijgen om op Mars te kunnen gaan wonen. Hier is veel geld voor nodig. Zeker als Elon het in zijn aards bestaan nog zelf wilt meemaken. Voor degene die het niet zo volgt: hij maakt met SpaceX ruimtevaart substantieel goedkoper. Door hergebruiken en massaproductie van de Falcon 9-raket en binnenkort ook Starship wordt ruimtevaart steeds goedkoper. En hij heeft veel data nodig om een raket uiteindelijk na zijn landing, net als een vliegtuig, direct weer te kunnen gebruiken voor een volgende lancering.
De tijd welke tussen 2 lanceringen van dezelfde raket zit, wordt steeds korter. Dus ook in de ruimtevaart heeft hij iets slims bedacht om de kosten naar beneden te krijgen, veel data te verzamelen én veel geld te verdienen: Starlink (werelddekkend netwerk voor internet door 12.000 kleine satellieten). Grote delen van de wereld (circa 50% wereldbevolking heeft nu geen, of niet altijd, toegang tot internet) gaan straks via Starlink internet gebruiken. Kassa! En natuurlijk krijgt hij veel geld voor het uitvoeren van lanceringen voor NASA en andere klanten. Zelfs (gefortuneerde) consumenten kunnen straks een rondje om de aarde vliegen. Maar alles draait uiteindelijk om het Starship-programma. Met dit, in massa geproduceerde reusachtig, ruimtevaartuig wil hij uiteindelijk "lijnvluchten" naar Mars gaan uitvoeren. Maar het ook mogelijk maken om binnen het uur naar ieder ander werelddeel te vliegen. Starship wordt gemaakt van hetzelfde stainless-steel als ook de straks de cybertruck. In de prototypes zitten battery-packs van Tesla en zelfs Model 3 motoren om onderdelen te laten bewegen! De komende maanden vinden de eerste testvluchten van Starship plaats. In Boca Chica Texas en in LA is en gaat hij fabrieken bouwen om ook raptor engines, raketten en Starships in massa te produceren. Het is nu al zo dat ze sneller starlink-satellieten kunnen bouwen, dan ze lanceringen kunnen uitvoeren. Indrukwekkend! Maar terug naar de Tesla en autonoom rijden.
|
Financiële motor
Door met Tesla de mobiliteit in de wereld te veranderen is voor hem dé financiële motor van deze mars-missie. Autonoom rijdende voertuigen als robottaxi zorgen voor een ongekende cashflow. Tesla krijgt dan niet alleen per verkocht voertuig, maar ook per vervoerde kilometer inkomsten. Per km en de diensten die hieraan vast hangen is meer te verdienen dan eenmalig de marge bij de verkoop of inkomsten van onderhoud. In Masterplan I en II is de route hiernaar toe op hoofdlijnen beschreven. Maar ook alle detailstappen zijn indrukwekkend. Denk aan Dojo, FSD chip, e.d. Meer info is hier te vinden. Maar de grote lijn is aantrekkelijke en betaalbare auto's bouwen zodat mensen hem gaan kopen (wij dus!). Deze mensen gaan zorgen voor heel veel kilometers rijden en leren op deze manier de neurale netwerken (48 netwerken) de kneepjes van het autorijden. Hieronder een overzicht van de curve van autonoom gereden Miles. In 2020 komen er weer 500.000 Tesla's bij. Als je dan bedenkt dat er binnenkort kan worden overgeschakeld naar video-capture van alle 8 de camera's in full-hd met 3d labeling en micro-mapping, dan is autonoom rijden (feature complete) heel dicht bij. In 2021 komen er ongeveer 1 miljoen Tesla's bij, die dan met feature complete, ook buiten de snelweg razendsnel aan het leren is. Wat vaak vergeten wordt is met de toenemende verkoopaantallen (in 2022/2023 1,5 tot 2 miljoen FSD-voertuigen al op de weg) Tesla direct een zeer uitgebreid netwerk kan inzetten. Een eventuele concurrent moet dan nog gaan investeren in het bouwen van een "fleet"!
Door met Tesla de mobiliteit in de wereld te veranderen is voor hem dé financiële motor van deze mars-missie. Autonoom rijdende voertuigen als robottaxi zorgen voor een ongekende cashflow. Tesla krijgt dan niet alleen per verkocht voertuig, maar ook per vervoerde kilometer inkomsten. Per km en de diensten die hieraan vast hangen is meer te verdienen dan eenmalig de marge bij de verkoop of inkomsten van onderhoud. In Masterplan I en II is de route hiernaar toe op hoofdlijnen beschreven. Maar ook alle detailstappen zijn indrukwekkend. Denk aan Dojo, FSD chip, e.d. Meer info is hier te vinden. Maar de grote lijn is aantrekkelijke en betaalbare auto's bouwen zodat mensen hem gaan kopen (wij dus!). Deze mensen gaan zorgen voor heel veel kilometers rijden en leren op deze manier de neurale netwerken (48 netwerken) de kneepjes van het autorijden. Hieronder een overzicht van de curve van autonoom gereden Miles. In 2020 komen er weer 500.000 Tesla's bij. Als je dan bedenkt dat er binnenkort kan worden overgeschakeld naar video-capture van alle 8 de camera's in full-hd met 3d labeling en micro-mapping, dan is autonoom rijden (feature complete) heel dicht bij. In 2021 komen er ongeveer 1 miljoen Tesla's bij, die dan met feature complete, ook buiten de snelweg razendsnel aan het leren is. Wat vaak vergeten wordt is met de toenemende verkoopaantallen (in 2022/2023 1,5 tot 2 miljoen FSD-voertuigen al op de weg) Tesla direct een zeer uitgebreid netwerk kan inzetten. Een eventuele concurrent moet dan nog gaan investeren in het bouwen van een "fleet"!
Het beloningssysteem van Elon bij Tesla is dusdanig samengesteld dat als hij "de mensheid autonoom rijden schenkt", hij de funding grotendeels rond heeft voor zijn Mars-missie. Natuurlijk wil hij de aarde duurzamer maken, solarpower de normaalste zaak van de wereld maken, tunnels boren, enz. enz.. Maar dat kan ook als je twee vliegen in één klap slaat! Musk investeert enorme sommen geld om van Tesla's autonoom rijdende voertuigen te maken. Als naast het najagen van je droom ook grote delen van je geld investeert, moet je zeker weten dat het met de gemaakte technologie-keuzes ook kan! Alleen al daarom durf ik het wel aan om te stellen dat Musk niet degene is die er bijzonder naast zit! Ook omdat Musk, als ze een technologische verkeerde keuze gemaakt hebben, andere routes kiezen en niet door blijven gaan op een pad dat niet of niet snel genoeg gaat. Een voorbeeld is het afstappen van carbonfiber voor Spaceship en kiezen voor staal of de basis-architectuur van de FSD-software opnieuw bouwen.
Autonoom rijden een droom?
De in de BIG-FIVE geïnterviewden hebben het allemaal over dat het minimaal nog 15 jaar gaat duren, zelfs 2080 werd genoemd, voordat we autonoom rijden. Zoals het wetenschappers betaamt, gaat het eerst over definities. Mooie discussies, tot op zekere hoogte ook nuttig. Misschien is het daarom wel dat Elon zijn eigen definities heeft gemaakt. Natuurlijk maken ze op onderdelen terechte punten, maar als je Tesla wat intensiever volgt, missen ze ook veel! Maar ja, de wetenschap gaat in dit geval uit van wat er openbaar is en/of in de eigen onderzoekslabs onderzocht kan worden. Zeker de schaal waarmee een TU of TNO in eigen labs onderzoek kan doen met autonome technologie kan je natuurlijk niet vergelijken met de miljarden die de techbedrijven als Tesla, Waymo en MobilEye stoppen in de rat-race naar autonoom rijden. Daarmee niet minder belangrijk wat de TU en TNO doet, maar wel anders. Tesla is redelijk transparant over wat ze aan het doen zijn en hoe. Maar het ontbreekt aan details en vooral aan data om derden onderzoek te laten doen! Alle cijfers en rapporten over de veiligheid en de voortgang zijn van Tesla zelf. Misschien voor nu maar beter zo. De commerciële belangen zijn groot. Dat drijft het innovatietempo tot grote hoogte, zonder de veiligheid in gevaar te brengen. Die veiligheid wordt immers bewaakt door NHTSA en de publieke opinie. Tesla heldert alle potentiële claims netjes op. Tot nu toe meer mediahype dan wat anders.
De in de BIG-FIVE geïnterviewden hebben het allemaal over dat het minimaal nog 15 jaar gaat duren, zelfs 2080 werd genoemd, voordat we autonoom rijden. Zoals het wetenschappers betaamt, gaat het eerst over definities. Mooie discussies, tot op zekere hoogte ook nuttig. Misschien is het daarom wel dat Elon zijn eigen definities heeft gemaakt. Natuurlijk maken ze op onderdelen terechte punten, maar als je Tesla wat intensiever volgt, missen ze ook veel! Maar ja, de wetenschap gaat in dit geval uit van wat er openbaar is en/of in de eigen onderzoekslabs onderzocht kan worden. Zeker de schaal waarmee een TU of TNO in eigen labs onderzoek kan doen met autonome technologie kan je natuurlijk niet vergelijken met de miljarden die de techbedrijven als Tesla, Waymo en MobilEye stoppen in de rat-race naar autonoom rijden. Daarmee niet minder belangrijk wat de TU en TNO doet, maar wel anders. Tesla is redelijk transparant over wat ze aan het doen zijn en hoe. Maar het ontbreekt aan details en vooral aan data om derden onderzoek te laten doen! Alle cijfers en rapporten over de veiligheid en de voortgang zijn van Tesla zelf. Misschien voor nu maar beter zo. De commerciële belangen zijn groot. Dat drijft het innovatietempo tot grote hoogte, zonder de veiligheid in gevaar te brengen. Die veiligheid wordt immers bewaakt door NHTSA en de publieke opinie. Tesla heldert alle potentiële claims netjes op. Tot nu toe meer mediahype dan wat anders.
Het SWOV, Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid, onderzoekt onder meer de impact van de autonoom rijden en de weg hiernaartoe, op het gebied van verkeersveiligheid. Welke kaderstellende regelgeving moet er komen? Belangrijk natuurlijk. Maar we moeten ook oppassen dat we de innovatie niet onnodig vertragen onder de noemer veiligheid, terwijl er nu 1,3 miljoen mensen wereldwijd per jaar in het verkeer sterven (680 in Nederland).
In een van de BIG-FIVE interviews kwam als argument naar voren waarom full-self-driving op de snelweg voorlopig er niet gaat komen: hij reageert niet goed op een situatie waar bijvoorbeeld een betonblok van een vrachtauto valt! Ik weet niet hoe vaak u een betonblok van een vrachtauto zit afvallen, maar ik in 34 jaar autorijden nog nooit! En de kans dat ik het ga meemaken is heel klein. Maar mocht het wel zo zijn dan is de kans groter dat mijn Tesla adequater reageert dan ik! Want mijn Tesla heeft het wel vaker meegemaakt. Want mijn Tesla heeft de ervaring van miljarden kilometers autonoom rijden in de benen. En als ik de eerste ben die de auto platrijdt op een betonblok, wat waarschijnlijk ook was gebeurd als ik zelf had gereden, laat ik FSD leren, waardoor een volgende keer mogelijk, waar ook ter wereld, de kans groter is dat er wel adequaat gereageerd wordt. In de storm Denis van begin februari maakt een Model X zelf een noodstop, waardoor een omvallende boom niet op de auto viel! In het AD of Telegraaf hier natuurlijk geen bericht over!
Veiligheid is natuurlijk het allerbelangrijkste. Maar veiligheid als een belangrijke drijfveer waarom we de komende 10-15 jaar niet de stap naar autonoom rijden maken, is wat mij betreft de omgekeerde wereld.
Mindshift
Ik denk dat het langzaam tijd wordt voor onderzoekers om zich te focussen op het aantal ongelukken welke voorkomen hadden kunnen worden met een autonoom rijdend voertuig. Nu gaat alle aandacht uit naar ongelukken die veroorzaakt zouden kunnen worden door een autonoom rijdend voertuig. Als we allemaal, of in ieder geval steeds meer, autonoom kunnen rijden, dan kunnen we geleidelijk de kop-staart botsingen wegstrepen, ongelukken veroorzaakt door onwel worden bestuurders wegstrepen, ongelukken door niet oplettende bestuurders enz. enz. Nog even en dan kan je ook alle door rood rijdende auto’s wegstrepen, te hard rijdende auto’s, appende bestuurders, enz. enz. Is toch een veel mooier perspectief!
Wat zijn nu echt steekhoudend argumenten om de transitie naar autonoom rijden niet zo snel mogelijk te laten gebeuren? Dus niet de argumenten die doorspekt zijn met zakelijke belangen, maar gewoon argumenten op basis van veiligheid en maatschappelijk belang? Het maatschappelijk belang wordt in onderstaand plaatje duidelijk gemaakt. Is toch een mooi perpectief.
In een van de BIG-FIVE interviews kwam als argument naar voren waarom full-self-driving op de snelweg voorlopig er niet gaat komen: hij reageert niet goed op een situatie waar bijvoorbeeld een betonblok van een vrachtauto valt! Ik weet niet hoe vaak u een betonblok van een vrachtauto zit afvallen, maar ik in 34 jaar autorijden nog nooit! En de kans dat ik het ga meemaken is heel klein. Maar mocht het wel zo zijn dan is de kans groter dat mijn Tesla adequater reageert dan ik! Want mijn Tesla heeft het wel vaker meegemaakt. Want mijn Tesla heeft de ervaring van miljarden kilometers autonoom rijden in de benen. En als ik de eerste ben die de auto platrijdt op een betonblok, wat waarschijnlijk ook was gebeurd als ik zelf had gereden, laat ik FSD leren, waardoor een volgende keer mogelijk, waar ook ter wereld, de kans groter is dat er wel adequaat gereageerd wordt. In de storm Denis van begin februari maakt een Model X zelf een noodstop, waardoor een omvallende boom niet op de auto viel! In het AD of Telegraaf hier natuurlijk geen bericht over!
Veiligheid is natuurlijk het allerbelangrijkste. Maar veiligheid als een belangrijke drijfveer waarom we de komende 10-15 jaar niet de stap naar autonoom rijden maken, is wat mij betreft de omgekeerde wereld.
Mindshift
Ik denk dat het langzaam tijd wordt voor onderzoekers om zich te focussen op het aantal ongelukken welke voorkomen hadden kunnen worden met een autonoom rijdend voertuig. Nu gaat alle aandacht uit naar ongelukken die veroorzaakt zouden kunnen worden door een autonoom rijdend voertuig. Als we allemaal, of in ieder geval steeds meer, autonoom kunnen rijden, dan kunnen we geleidelijk de kop-staart botsingen wegstrepen, ongelukken veroorzaakt door onwel worden bestuurders wegstrepen, ongelukken door niet oplettende bestuurders enz. enz. Nog even en dan kan je ook alle door rood rijdende auto’s wegstrepen, te hard rijdende auto’s, appende bestuurders, enz. enz. Is toch een veel mooier perspectief!
Wat zijn nu echt steekhoudend argumenten om de transitie naar autonoom rijden niet zo snel mogelijk te laten gebeuren? Dus niet de argumenten die doorspekt zijn met zakelijke belangen, maar gewoon argumenten op basis van veiligheid en maatschappelijk belang? Het maatschappelijk belang wordt in onderstaand plaatje duidelijk gemaakt. Is toch een mooi perpectief.
Ik kan geen argumenten bedenken waarom we niet de transitie naar autonoom rijden moeten gaan maken. Dat de systemen nog beter moet worden en dat we niet meteen naar een situatie kunnen die vaak level 5 genoemd wordt, is helder. Maar we moeten wel naar een mindshift.
Stapje voor stapje
Autonoom op de snelweg, zonder de check of je aan het opletten bent, maar wel nog moet kunnen ingrijpen (dus je mag nog steeds niet appen of TV kijken) is toch nu al veiliger dan zelf rijden? Ik rij nu bijna een jaar Tesla. En alleen al in dat jaar is het aantal keren dat ik moet ingrijpen op een rit van 350 km substantieel lager geworden. Eigenlijk hoef ik bijna nooit meer in te grijpen. Als ik moet ingrijpen is het in 9 van 10 keer een idiote medeweggebruiker. Dat de Tesla soms wat trager rijdt of iets voorzichtiger is dan ik en afremt, ja. Maar dat is wat anders dan dat hij levensgevaarlijke dingen doet op de snelweg. En we zitten nog niet op HW3 en volledig werkende neurale netwerken! Nu we toch 100 km/u moeten rijden op de snelweg doe ik dat liever autonoom. Het zou fantastisch zijn als je tijdens het reizen van A naar B, zolang je op de snelweg zit, iets anders kan gaan doen (dus niet meer actief opletten). Het zou nog mooier zijn dat je doordat er (bijna) geen files meer zijn door menselijk-falen, je min of meer ook nog gegarandeerde aankomsttijden hebt! Autonoom op de snelweg, eerst met actief opletten en dan naar passief. Dat hoeft echt geen jaren meer te duren.
Dit proces kan versneld worden door het doen van onderzoek naar ongelukken die voorkomen hadden kunnen worden. Dit levert volgens mij betere inzichten op dan andersom. Ik ben er heilig van overtuigd dat als je onderzoek zou doen naar de ongelukken die nu al voorkomen zijn in Nederland door de Tesla’s met autopilot aan op de snelweg veel hoger is dan de ongelukken die zijn gebeurd omdat een bestuurder niet adequaat autopilot corrigeerde als dat nodig was. Want hier maken gedragswetenschappers zich het meest druk over. Aangetoond is dat wij mensen niet goed zijn in het plotseling moeten anticiperen als we niet aan het opletten zijn. Level 3 is dan heel gevaarlijk vinden ze. Dus eigenlijk moet deze periode overgeslagen worden. Volgens mij mis je dan de essentie van de neurale netwerken. Level 3 is juist de fase waarin de netwerken massaal en supersnel leren. Die fase kan je niet overslaan! Hij moet wel zo kort mogelijk zijn. Dus hoe meer je toestaat, hoe korter deze fase kan zijn is mijn inschatting. Maar ik ben een leek! Dus autonoom op de snelweg (high speed autonomy) in twee stappen en binnen 5 jaar een feit, met veel onderzoek naar de ongelukken welke voorkomen zijn.
Inrichting infrastructuur
Om ook van de snelweg af autonoom rijden te versnellen (mid-speed-autonomy) is mijn pleidooi dat we meer moeten gaan redeneren vanuit autonoom rijden. De wegen en omstandigheden zo aanpassen dat autonoom rijden steeds eenvoudiger wordt. Dat hoeft niet met dure technologie met sensoren, 5g netwerken en dergelijke. Maar gewoon met duidelijk belijningen en goed zichtbare borden. Nu zijn heel veel wegen ingericht om de bestuurder optisch iets wijs te maken. De weg smaller te laten lijken. Geen middellijn. Stippellijnen welke fietspaden suggereren. Of er zijn bochten of verkeersdrempels geplaatst om de snelheid er uit te halen. We hebben geen 5g of sensoren in de weg nodig. Geen dure infra op of langs de weg en in de auto's! Als de technologie van het autonoom rijden (hoofdzakelijk software) de komende jaren flinke stappen zet, dan moet de overheid er voor gaan zorgen dat de wegen en verkeerssituaties zo worden ingericht dat autonoom rijdende voortuigen er gemakkelijk mee om kunnen gaan. Hier hoort ook voorlichting bij. De focus ligt dan op het verkorten van de transitieperiode naar autonoom rijden. Wel nog steeds een fase met een bestuurder in de auto, die moet kunnen ingrijpen als het nodig is.
Maar de technologie ontwikkelt zich in een rap tempo. Als de infrastructuur een beweging richting deze nieuwe manieren van transport gaat maken, worden er heel veel "corner-edges" opgelost. Soms door de lerende neurale netwerken. Soms door situaties die om oogcontact vragen van 2 bestuurders niet meer te laten voor komen. Soms door voorlichting en begrijpen wanneer je als voetganger of fietser moet anticiperen. Om dit (gewenning)proces te versnellen is het toestaan van low-speedautonomy (zoals smart-summon) een interessante keuze. Laat mensen er aan wennen dat er auto's zijn die zelf een parkeerplaats zoeken of op een parkeerplaats naar hun eigenaar toe komen rijden.
Uiteindelijk moet low-, mid- en highspeed aan elkaar verbonden worden en zitten we in een situatie met autonoom rijdende voortuigen. Ook zonder bestuurder. Ik denk maximaal 10 jaar. Zeker in landen die voorop willen lopen en de voordelen laten prevaleren boven de "emotionele" nadelen. Met de shift naar steeds meer autonoom rijdende onbemande voortuigen, gaat ook de omvang van het wagenpark afnemen, Ook dat is een beweging welke het autonoom rijden gaat versneller. Minder auto's is minder druk op de weg, minder parkeren in steden en wijken, e.d. Maar voordat mensen echt de switch maken van eigen autobezit naar auto delen en robottaxi, zijn we, zeker in West-Europa buiten de steden, nog wel een paar jaar verder. Toch is het kwestie van tijd en voldoende robottaxi's beschikbaar hebben. En voor dat laatste gaat Tesla zorgen.
Tesla Pod
Het is natuurlijk niet voor niets dat in China en Berlijn ook designstudio's worden ingericht. Over 5-10 jaar is de prijs van de batterij van een EV nog maar een fractie van nu. Tesla kan dan mogelijk voor minder dan 10.000 dollar een Tesla-pod in massa produceren op 3 continenten tegelijkertijd. De Cybertruck is de eerste Tesla welke echt gebouwd gaat worden met de materialen van de toekomst en met productietechnieken van de toekomst. Het is een van de laatste stapjes in de leercurve naar een Tesla-pod. Een Tesla-pod is een vervoermiddel en niet meer een auto. Een auto moet mooi zijn om mensen te verleiden hem te kopen. Een Pod wordt niet verkocht aan particulieren maar is:
1. eenvoudig te produceren (a machine building a machine)
2. nagenoeg onverwoestbaar (lange levensduur en geen onderhoud)
3. zeer lage kosten per gereden KM (efficiency)
4. functioneel met in-car-entertainment
Een Tesla-pod is een geldmachine welke tesla niet aan particulieren gaat verkopen. Waarom zouden ze? Het is een kwestie van massaal aan het robottaxi-netwerk toevoegen en geld verdienen. In de grote steden gaan de Tesla-Pods ook de tunnels in!
Over 5-8 jaar rijden er sowieso al een paar miljoen Tesla's rond die in particulier bezit zijn. Het robottaxi-netwerk is dan snel dekkend voor ritten tussen grotere steden en met de Tesla Pods in de steden. In de opmaat hiernaar toe zal Tesla op niet al te lange termijn beginnen met het bouwen van een Uber-achtige dienst. Via de app je rit bestellen! In eerste instantie nog met chauffeur. In een overgangsperiode, met toegestaan autonoom rijden op de snelweg, is een Tesla een mooi alternatief voor een trein en kortere binnenlandse vlucht.
Elon heeft een missie met Mars. Autonoom rijdende robottaxi's zijn een groot deel van de funding. Dat moet en zal er komen! Hij duwt met zijn team de technologie een kant op waar nog nooit niemand is geweest. Alleen Tesla heeft de data! In 2020/2021 feature complete, in 2021/2022 aantonen dat het vele malen veiliger is en vanaf 2023 de wettelijke goedkeuring in stappen. Eerst Low-speed, zoals met Smart Summon op een parkeerplaats en high-speed: full-self-driving op de snelweg. Stapje voor stapje richting mid-speed. Van de snelweg af en in de steden. Dit gaat echt geen 15 jaar meer duren. Ik durf de stelling wel aan, dat als het niet over 5 jaar ingevoerd wordt, de dan inmiddels meer dan 5 miljoen Tesla eigenaren in opstand komen. De overheid brengt ze immers in gevaar door ze te dwingen zelf te rijden, terwijl de auto dit zelf veel veiliger kan. Op enig moment gaat de overheid mee bewegen en de infrastructuur inrichten zodat autonoom rijden eenvoudiger en veiliger is voor alles dat niet autonoom beweegt.
Wie zit er naast?
Je zit er sowieso naast als je niet in een toekomst wilt geloven met autonoom rijden. Want dan blijft je redeneren vanuit nadelen en mogelijke problemen!
Je zit er naar mijn mening ook naast als je denkt dat autonoom rijden vraagt om dure technologische aanpassingen aan de infrastructuur. Dus als je bedrijf of onderzoek hoofdzakelijk gaat over chips, hardware en andere noodzakelijke technologie in en aan de weg, zit je er naast. Als je assisterende systemen zoals (adaptieve) cruisecontrole en lane-assist maar blijft vergelijken met de systemen welke Waymo en Tesla aan het ontwikkelen zijn, zit je er ook naast. Autofabrikanten zullen echt vanaf nul software moeten gaan ontwikkelen en niet steeds hardware toevoegen van verschillende leveranciers om uiteindelijk bijna autonoom te kunnen rijden. Het moet geïntegreerd en volledig autonoom! Veel automerken zullen de complete technologie-shift gaan missen en dus niet overleven! Je zit er naar mening ook naast als je niet door hebt hoe snel en vooral hoe exponentieel artificiële netwerken leren. Als je interviews leest van mensen die aan de hardware-kant of aan de software-kant hierbij betrokken zijn, zien wij nu nog maar het topje van wat er al kan. Het is geen lineair proces! Je zit er ook naast als geen vertrouwen hebt in de adoptie-snelheid van mensen met nieuwe technologie. Het vertrouwen in technologie kan wel eens heel snel gaan als het aantoonbaar vele malen veiliger is. De shift van eigen bezit naar betalen per gebruik kan wel eens heel snel gaan als het substantieel goedkoper is. We moeten ook niet vergeten dat in grote delen van de wereld het hebben van een eigen auto of zelfstandig bewegen door het verkeer helemaal geen gemeengoed is. Een robottaxi netwerk maakt dan transport goedkoop en voor een breed publiek toegankelijk.
Ik denk dat een toekomst met autonoom rijdende voertuigen er sneller is dan de transitie van het paard naar de auto (15 jaar). De voordelen van autonoom rijden zijn vele maken groter dan de (emotionele) nadelen. Er zijn plekken in wereld die voorop gaan lopen en de transitie in andere landen gaat versnellen.
Stapje voor stapje
Autonoom op de snelweg, zonder de check of je aan het opletten bent, maar wel nog moet kunnen ingrijpen (dus je mag nog steeds niet appen of TV kijken) is toch nu al veiliger dan zelf rijden? Ik rij nu bijna een jaar Tesla. En alleen al in dat jaar is het aantal keren dat ik moet ingrijpen op een rit van 350 km substantieel lager geworden. Eigenlijk hoef ik bijna nooit meer in te grijpen. Als ik moet ingrijpen is het in 9 van 10 keer een idiote medeweggebruiker. Dat de Tesla soms wat trager rijdt of iets voorzichtiger is dan ik en afremt, ja. Maar dat is wat anders dan dat hij levensgevaarlijke dingen doet op de snelweg. En we zitten nog niet op HW3 en volledig werkende neurale netwerken! Nu we toch 100 km/u moeten rijden op de snelweg doe ik dat liever autonoom. Het zou fantastisch zijn als je tijdens het reizen van A naar B, zolang je op de snelweg zit, iets anders kan gaan doen (dus niet meer actief opletten). Het zou nog mooier zijn dat je doordat er (bijna) geen files meer zijn door menselijk-falen, je min of meer ook nog gegarandeerde aankomsttijden hebt! Autonoom op de snelweg, eerst met actief opletten en dan naar passief. Dat hoeft echt geen jaren meer te duren.
Dit proces kan versneld worden door het doen van onderzoek naar ongelukken die voorkomen hadden kunnen worden. Dit levert volgens mij betere inzichten op dan andersom. Ik ben er heilig van overtuigd dat als je onderzoek zou doen naar de ongelukken die nu al voorkomen zijn in Nederland door de Tesla’s met autopilot aan op de snelweg veel hoger is dan de ongelukken die zijn gebeurd omdat een bestuurder niet adequaat autopilot corrigeerde als dat nodig was. Want hier maken gedragswetenschappers zich het meest druk over. Aangetoond is dat wij mensen niet goed zijn in het plotseling moeten anticiperen als we niet aan het opletten zijn. Level 3 is dan heel gevaarlijk vinden ze. Dus eigenlijk moet deze periode overgeslagen worden. Volgens mij mis je dan de essentie van de neurale netwerken. Level 3 is juist de fase waarin de netwerken massaal en supersnel leren. Die fase kan je niet overslaan! Hij moet wel zo kort mogelijk zijn. Dus hoe meer je toestaat, hoe korter deze fase kan zijn is mijn inschatting. Maar ik ben een leek! Dus autonoom op de snelweg (high speed autonomy) in twee stappen en binnen 5 jaar een feit, met veel onderzoek naar de ongelukken welke voorkomen zijn.
Inrichting infrastructuur
Om ook van de snelweg af autonoom rijden te versnellen (mid-speed-autonomy) is mijn pleidooi dat we meer moeten gaan redeneren vanuit autonoom rijden. De wegen en omstandigheden zo aanpassen dat autonoom rijden steeds eenvoudiger wordt. Dat hoeft niet met dure technologie met sensoren, 5g netwerken en dergelijke. Maar gewoon met duidelijk belijningen en goed zichtbare borden. Nu zijn heel veel wegen ingericht om de bestuurder optisch iets wijs te maken. De weg smaller te laten lijken. Geen middellijn. Stippellijnen welke fietspaden suggereren. Of er zijn bochten of verkeersdrempels geplaatst om de snelheid er uit te halen. We hebben geen 5g of sensoren in de weg nodig. Geen dure infra op of langs de weg en in de auto's! Als de technologie van het autonoom rijden (hoofdzakelijk software) de komende jaren flinke stappen zet, dan moet de overheid er voor gaan zorgen dat de wegen en verkeerssituaties zo worden ingericht dat autonoom rijdende voortuigen er gemakkelijk mee om kunnen gaan. Hier hoort ook voorlichting bij. De focus ligt dan op het verkorten van de transitieperiode naar autonoom rijden. Wel nog steeds een fase met een bestuurder in de auto, die moet kunnen ingrijpen als het nodig is.
Maar de technologie ontwikkelt zich in een rap tempo. Als de infrastructuur een beweging richting deze nieuwe manieren van transport gaat maken, worden er heel veel "corner-edges" opgelost. Soms door de lerende neurale netwerken. Soms door situaties die om oogcontact vragen van 2 bestuurders niet meer te laten voor komen. Soms door voorlichting en begrijpen wanneer je als voetganger of fietser moet anticiperen. Om dit (gewenning)proces te versnellen is het toestaan van low-speedautonomy (zoals smart-summon) een interessante keuze. Laat mensen er aan wennen dat er auto's zijn die zelf een parkeerplaats zoeken of op een parkeerplaats naar hun eigenaar toe komen rijden.
Uiteindelijk moet low-, mid- en highspeed aan elkaar verbonden worden en zitten we in een situatie met autonoom rijdende voortuigen. Ook zonder bestuurder. Ik denk maximaal 10 jaar. Zeker in landen die voorop willen lopen en de voordelen laten prevaleren boven de "emotionele" nadelen. Met de shift naar steeds meer autonoom rijdende onbemande voortuigen, gaat ook de omvang van het wagenpark afnemen, Ook dat is een beweging welke het autonoom rijden gaat versneller. Minder auto's is minder druk op de weg, minder parkeren in steden en wijken, e.d. Maar voordat mensen echt de switch maken van eigen autobezit naar auto delen en robottaxi, zijn we, zeker in West-Europa buiten de steden, nog wel een paar jaar verder. Toch is het kwestie van tijd en voldoende robottaxi's beschikbaar hebben. En voor dat laatste gaat Tesla zorgen.
Tesla Pod
Het is natuurlijk niet voor niets dat in China en Berlijn ook designstudio's worden ingericht. Over 5-10 jaar is de prijs van de batterij van een EV nog maar een fractie van nu. Tesla kan dan mogelijk voor minder dan 10.000 dollar een Tesla-pod in massa produceren op 3 continenten tegelijkertijd. De Cybertruck is de eerste Tesla welke echt gebouwd gaat worden met de materialen van de toekomst en met productietechnieken van de toekomst. Het is een van de laatste stapjes in de leercurve naar een Tesla-pod. Een Tesla-pod is een vervoermiddel en niet meer een auto. Een auto moet mooi zijn om mensen te verleiden hem te kopen. Een Pod wordt niet verkocht aan particulieren maar is:
1. eenvoudig te produceren (a machine building a machine)
2. nagenoeg onverwoestbaar (lange levensduur en geen onderhoud)
3. zeer lage kosten per gereden KM (efficiency)
4. functioneel met in-car-entertainment
Een Tesla-pod is een geldmachine welke tesla niet aan particulieren gaat verkopen. Waarom zouden ze? Het is een kwestie van massaal aan het robottaxi-netwerk toevoegen en geld verdienen. In de grote steden gaan de Tesla-Pods ook de tunnels in!
Over 5-8 jaar rijden er sowieso al een paar miljoen Tesla's rond die in particulier bezit zijn. Het robottaxi-netwerk is dan snel dekkend voor ritten tussen grotere steden en met de Tesla Pods in de steden. In de opmaat hiernaar toe zal Tesla op niet al te lange termijn beginnen met het bouwen van een Uber-achtige dienst. Via de app je rit bestellen! In eerste instantie nog met chauffeur. In een overgangsperiode, met toegestaan autonoom rijden op de snelweg, is een Tesla een mooi alternatief voor een trein en kortere binnenlandse vlucht.
Elon heeft een missie met Mars. Autonoom rijdende robottaxi's zijn een groot deel van de funding. Dat moet en zal er komen! Hij duwt met zijn team de technologie een kant op waar nog nooit niemand is geweest. Alleen Tesla heeft de data! In 2020/2021 feature complete, in 2021/2022 aantonen dat het vele malen veiliger is en vanaf 2023 de wettelijke goedkeuring in stappen. Eerst Low-speed, zoals met Smart Summon op een parkeerplaats en high-speed: full-self-driving op de snelweg. Stapje voor stapje richting mid-speed. Van de snelweg af en in de steden. Dit gaat echt geen 15 jaar meer duren. Ik durf de stelling wel aan, dat als het niet over 5 jaar ingevoerd wordt, de dan inmiddels meer dan 5 miljoen Tesla eigenaren in opstand komen. De overheid brengt ze immers in gevaar door ze te dwingen zelf te rijden, terwijl de auto dit zelf veel veiliger kan. Op enig moment gaat de overheid mee bewegen en de infrastructuur inrichten zodat autonoom rijden eenvoudiger en veiliger is voor alles dat niet autonoom beweegt.
Wie zit er naast?
Je zit er sowieso naast als je niet in een toekomst wilt geloven met autonoom rijden. Want dan blijft je redeneren vanuit nadelen en mogelijke problemen!
Je zit er naar mijn mening ook naast als je denkt dat autonoom rijden vraagt om dure technologische aanpassingen aan de infrastructuur. Dus als je bedrijf of onderzoek hoofdzakelijk gaat over chips, hardware en andere noodzakelijke technologie in en aan de weg, zit je er naast. Als je assisterende systemen zoals (adaptieve) cruisecontrole en lane-assist maar blijft vergelijken met de systemen welke Waymo en Tesla aan het ontwikkelen zijn, zit je er ook naast. Autofabrikanten zullen echt vanaf nul software moeten gaan ontwikkelen en niet steeds hardware toevoegen van verschillende leveranciers om uiteindelijk bijna autonoom te kunnen rijden. Het moet geïntegreerd en volledig autonoom! Veel automerken zullen de complete technologie-shift gaan missen en dus niet overleven! Je zit er naar mening ook naast als je niet door hebt hoe snel en vooral hoe exponentieel artificiële netwerken leren. Als je interviews leest van mensen die aan de hardware-kant of aan de software-kant hierbij betrokken zijn, zien wij nu nog maar het topje van wat er al kan. Het is geen lineair proces! Je zit er ook naast als geen vertrouwen hebt in de adoptie-snelheid van mensen met nieuwe technologie. Het vertrouwen in technologie kan wel eens heel snel gaan als het aantoonbaar vele malen veiliger is. De shift van eigen bezit naar betalen per gebruik kan wel eens heel snel gaan als het substantieel goedkoper is. We moeten ook niet vergeten dat in grote delen van de wereld het hebben van een eigen auto of zelfstandig bewegen door het verkeer helemaal geen gemeengoed is. Een robottaxi netwerk maakt dan transport goedkoop en voor een breed publiek toegankelijk.
Ik denk dat een toekomst met autonoom rijdende voertuigen er sneller is dan de transitie van het paard naar de auto (15 jaar). De voordelen van autonoom rijden zijn vele maken groter dan de (emotionele) nadelen. Er zijn plekken in wereld die voorop gaan lopen en de transitie in andere landen gaat versnellen.