September 2020
Op dinsdag 22 september 2020 was het eindelijk Battery Day. Een dag waar door velen naar werd uitgekeken. Net zoals Autonomy Day in 2019 schetst Elon Musk de plannen voor de toekomst. Ditmaal dus gefocust op de batterij-technologie. Er zitten zoveel details in de preesntatie dat je het een paar
keer moet terug zien en analyses van experts moet beluisteren om het een beetje tot je te laten doordringen. En dan nog zijn er zoveel vragen.
In deze blog mijn duiding op het thema battery!
keer moet terug zien en analyses van experts moet beluisteren om het een beetje tot je te laten doordringen. En dan nog zijn er zoveel vragen.
In deze blog mijn duiding op het thema battery!
Doelen
Een van mooie kanten van Elon Musk is dat hij een leider is welke zijn droom met ons deelt en die droom ook nog eens vertaald naar concrete doelen. En hij schetst ook nog eens het pad waarlangs die doelen gerealiseerd gaan worden. Hij is zeker geen presentatie-wonder! Dus geen gelikte praatjes, tot in de puntjes verzorgde performance op het podium of een strak geregistreerd programma. Gewoon samen met de kartrekker van de batterij-innovatie, Drew Baglino, op het podium, Hetzelfde als destijds met Andrej Karpathy op het thema Autonomy.
Een van mooie kanten van Elon Musk is dat hij een leider is welke zijn droom met ons deelt en die droom ook nog eens vertaald naar concrete doelen. En hij schetst ook nog eens het pad waarlangs die doelen gerealiseerd gaan worden. Hij is zeker geen presentatie-wonder! Dus geen gelikte praatjes, tot in de puntjes verzorgde performance op het podium of een strak geregistreerd programma. Gewoon samen met de kartrekker van de batterij-innovatie, Drew Baglino, op het podium, Hetzelfde als destijds met Andrej Karpathy op het thema Autonomy.
Klap met de hamer
Kijk naar Masterplan I en II. Je kan als concurrent de afgelopen 10 jaar niet zeggen dat je niet wist wat op je af kwam. Tesla is altijd duidelijk geweest over hun doelen! Natuurlijk was er onderweg twijfel en waren er grote uitdagingen, zoals de “production-hell” (opschalen van Model S naar Model 3)! Of was het tijdspad iets te ambitieus. EMT (Elon Musk Time) stond lang voor het niet halen van deadlines. Maar de laatste tijd is Elon wat voorzichtiger met zijn uitspraken over wanneer iets klaar is. En sterker nog, de laatste tijd is Tesla zelfs eerder klaar dan aangekondigd. Zoals met de Model Y! Of met de eerste auto’s uit Giga Shanghai. Dus het kan zomaar zijn dat de klap met hamer ook nog eens eerder komt! Je weet na Battery Day in ieder geval vanuit welke hoek de klap komt. Maar of iedereen realiseert hoe hard en onvermijdelijk de klap is, betwijfel ik. Ontkenningsfase! En bovendien gaan veel de klap niet overleven! Niet alleen autobouwers trouwens! Ook de grote energiejongens zullen ongetwijfeld wakker gelegen hebben.
Kijk naar Masterplan I en II. Je kan als concurrent de afgelopen 10 jaar niet zeggen dat je niet wist wat op je af kwam. Tesla is altijd duidelijk geweest over hun doelen! Natuurlijk was er onderweg twijfel en waren er grote uitdagingen, zoals de “production-hell” (opschalen van Model S naar Model 3)! Of was het tijdspad iets te ambitieus. EMT (Elon Musk Time) stond lang voor het niet halen van deadlines. Maar de laatste tijd is Elon wat voorzichtiger met zijn uitspraken over wanneer iets klaar is. En sterker nog, de laatste tijd is Tesla zelfs eerder klaar dan aangekondigd. Zoals met de Model Y! Of met de eerste auto’s uit Giga Shanghai. Dus het kan zomaar zijn dat de klap met hamer ook nog eens eerder komt! Je weet na Battery Day in ieder geval vanuit welke hoek de klap komt. Maar of iedereen realiseert hoe hard en onvermijdelijk de klap is, betwijfel ik. Ontkenningsfase! En bovendien gaan veel de klap niet overleven! Niet alleen autobouwers trouwens! Ook de grote energiejongens zullen ongetwijfeld wakker gelegen hebben.
Stukje van de taart
Elon en Drew hebben het pad geschilderd om een definitief einde te maken aan de verbrandingsmotor. En wat in mijn optiek nog het mooiste is (voor Tesla): hoe langer de gevestigde orde zich maar blijft verzetten, hoe kleiner het stukje van de taart wordt dat er uiteindelijk voor ze te verdelen is. Als Tesla 20-25% marktaandeel kan vasthouden in het huidige model van wereldwijde autoverkopen (1 op de 5 EV is dan een Tesla), zijn ze over een paar jaar verreweg de grootste producent. Maar er is ruimte genoeg voor andere aanbieders. Alleen het stuk dat overblijft moet wel met velen gedeeld worden.
Echter de markt voor de nieuwe mobiliteit (robottaxi’s al dan niet door tunnels) is vele malen groter! Een groot deel van de wereldbevolking (in de grote wereldsteden) heeft helemaal geen eigen auto. En door een pandemie als COVID wil je ook niet meer als haringen in een ton in metro’s gepropt worden. Meer gepersonaliseerd vervoer en ook nog eens tegen lagere kosten! Bijna te mooi om waar te zijn. En dan is er ook nog eens een beweging op gang aan het komen onder de jongeren waar het bezit van een eigen auto niet meer het hoogste goed is.
En als de roadmap zoals geschetst op battery-day en eerder op autonomy day langzaam samenkomen gaat komen, zal bij veel bedrijfstakken het licht uit gaan. Dan ontstaat de markt van de nieuwe mobiliteit: autonoom rondrijdende EV’s al dan niet door tunnels. Als Tesla de eerste jaren de enige is, hebben ze misschien een marktaandeel van boven de 50%. Zowel in verkoop als in het % van de prijs per gereden kilometer. Op het einde van deze blog kom ik hier nog op terug. En dan heb ik het nog steeds alleen maar over de autotak van Tesla.
Elon en Drew hebben het pad geschilderd om een definitief einde te maken aan de verbrandingsmotor. En wat in mijn optiek nog het mooiste is (voor Tesla): hoe langer de gevestigde orde zich maar blijft verzetten, hoe kleiner het stukje van de taart wordt dat er uiteindelijk voor ze te verdelen is. Als Tesla 20-25% marktaandeel kan vasthouden in het huidige model van wereldwijde autoverkopen (1 op de 5 EV is dan een Tesla), zijn ze over een paar jaar verreweg de grootste producent. Maar er is ruimte genoeg voor andere aanbieders. Alleen het stuk dat overblijft moet wel met velen gedeeld worden.
Echter de markt voor de nieuwe mobiliteit (robottaxi’s al dan niet door tunnels) is vele malen groter! Een groot deel van de wereldbevolking (in de grote wereldsteden) heeft helemaal geen eigen auto. En door een pandemie als COVID wil je ook niet meer als haringen in een ton in metro’s gepropt worden. Meer gepersonaliseerd vervoer en ook nog eens tegen lagere kosten! Bijna te mooi om waar te zijn. En dan is er ook nog eens een beweging op gang aan het komen onder de jongeren waar het bezit van een eigen auto niet meer het hoogste goed is.
En als de roadmap zoals geschetst op battery-day en eerder op autonomy day langzaam samenkomen gaat komen, zal bij veel bedrijfstakken het licht uit gaan. Dan ontstaat de markt van de nieuwe mobiliteit: autonoom rondrijdende EV’s al dan niet door tunnels. Als Tesla de eerste jaren de enige is, hebben ze misschien een marktaandeel van boven de 50%. Zowel in verkoop als in het % van de prijs per gereden kilometer. Op het einde van deze blog kom ik hier nog op terug. En dan heb ik het nog steeds alleen maar over de autotak van Tesla.
Energiesector
Maar de capaciteitsuitbreiding van de batterij-productie is natuurlijk niet alleen bedoeld voor auto’s en vrachtauto’s. Ook de power- en megapacks worden een heel stuk goedkoper. Elon gaf duidelijk aan waarom hij geen heil ziet in Vehicle-to-grid (je auto doet dienst als accu voor je huis). Dat leek lang een mooie oplossing. Maar als je de energie opgewekt door je zonnepanelen zelf kunt opslaan in een relatief goedkope powerpack (2 tot 3k?), waarom dan een V2G oplossing die de hele keten minder constant maakt? Je moet immers ook af en toe rijden! En als dan ook nog in de wijk waar je woont de powerpacks aan elkaar verbonden worden en als back-up kunnen terugvallen op een megapack in de regio, dan regelt de slimme Tesla software dat je altijd stroom hebt tegen het laagste tarief! In een collectief word je dan stroomproducent. Wil je niet zelf de investering doen in zonnepanelen op het dak inclusief een powerwall, geen probleem. Tesla plaatst in je wijk genoeg capaciteit zodat iedereen mee kan doen. Met je eigen aangeschafte Tesla installatie, met een door Tesla betaalde installatie op je dak of als meelifter. Tesla is bezig met het verkrijgen van de nodige vergunningen in Europa. In de UK gaat het gebeuren en in Duitsland was het onderwerp van gesprek met de politiek tijdens zijn bezoek aan Giga Berlijn. Hoe sneller we deze transitie gaan maken, hoe minder van dat Russisch gas we nodig hebben. Moet de politiek toch als muziek in de oren klinken!
Maar de capaciteitsuitbreiding van de batterij-productie is natuurlijk niet alleen bedoeld voor auto’s en vrachtauto’s. Ook de power- en megapacks worden een heel stuk goedkoper. Elon gaf duidelijk aan waarom hij geen heil ziet in Vehicle-to-grid (je auto doet dienst als accu voor je huis). Dat leek lang een mooie oplossing. Maar als je de energie opgewekt door je zonnepanelen zelf kunt opslaan in een relatief goedkope powerpack (2 tot 3k?), waarom dan een V2G oplossing die de hele keten minder constant maakt? Je moet immers ook af en toe rijden! En als dan ook nog in de wijk waar je woont de powerpacks aan elkaar verbonden worden en als back-up kunnen terugvallen op een megapack in de regio, dan regelt de slimme Tesla software dat je altijd stroom hebt tegen het laagste tarief! In een collectief word je dan stroomproducent. Wil je niet zelf de investering doen in zonnepanelen op het dak inclusief een powerwall, geen probleem. Tesla plaatst in je wijk genoeg capaciteit zodat iedereen mee kan doen. Met je eigen aangeschafte Tesla installatie, met een door Tesla betaalde installatie op je dak of als meelifter. Tesla is bezig met het verkrijgen van de nodige vergunningen in Europa. In de UK gaat het gebeuren en in Duitsland was het onderwerp van gesprek met de politiek tijdens zijn bezoek aan Giga Berlijn. Hoe sneller we deze transitie gaan maken, hoe minder van dat Russisch gas we nodig hebben. Moet de politiek toch als muziek in de oren klinken!
Geen weg terug
Maar terug naar de auto’s. Met de nu onthulde plannen moeten de bestaande autobouwers dus wel in beweging komen. Ze kunnen niet meer blijven hopen op een ICE-markt die nog 10-15 jaar blijft duren! Overheden beginnen langzaam jaartallen te noemen waarop ICE niet meer verkocht mag worden. Veilig noemen ze dan 2030 of 2035. Maar het is in mijn optiek een verkeerde aanname als je er vanuit gaat dat je dus nog 10-15 jaar hebt om de transitie te maken. Tesla dwingt ze nu in een positie dat ze alles wat ze hebben moeten investeren in EV’s! Hoe langer ze hierover doen, hoe meer marktaandeel gaat naar de bedrijven die wel een EV-gamma kunnen bieden. Ze moeten per direct stoppen met nog 1 dollar te steken in ICE. Wat je hebt kan je nog wel 5 tot 10 jaar op teren. Alleen het volume bouwt wel in een rap tempo af! Je moet al je innovatie steken in de transitie naar EV! Maar je bent niet de enigste! Welkom in de rij bij de CATL en LG Chem om batterijen te krijgen. Dezelfde batterijen welke je concurrentie ook heeft. Je moet dus ook nog bakken met geld gaan uitgeven aan marketing om met “bling bling” de EV-koper naar je te lokken! En dan moet je ook nog investeren in technologie om autonoom rijden mogelijk te maken. En software in huis ontwikkelen om je auto over-the-air te updaten, service te kunnen verlenen, in-carentertainment te bieden en online te kunnen verkopen!
Maar terug naar de auto’s. Met de nu onthulde plannen moeten de bestaande autobouwers dus wel in beweging komen. Ze kunnen niet meer blijven hopen op een ICE-markt die nog 10-15 jaar blijft duren! Overheden beginnen langzaam jaartallen te noemen waarop ICE niet meer verkocht mag worden. Veilig noemen ze dan 2030 of 2035. Maar het is in mijn optiek een verkeerde aanname als je er vanuit gaat dat je dus nog 10-15 jaar hebt om de transitie te maken. Tesla dwingt ze nu in een positie dat ze alles wat ze hebben moeten investeren in EV’s! Hoe langer ze hierover doen, hoe meer marktaandeel gaat naar de bedrijven die wel een EV-gamma kunnen bieden. Ze moeten per direct stoppen met nog 1 dollar te steken in ICE. Wat je hebt kan je nog wel 5 tot 10 jaar op teren. Alleen het volume bouwt wel in een rap tempo af! Je moet al je innovatie steken in de transitie naar EV! Maar je bent niet de enigste! Welkom in de rij bij de CATL en LG Chem om batterijen te krijgen. Dezelfde batterijen welke je concurrentie ook heeft. Je moet dus ook nog bakken met geld gaan uitgeven aan marketing om met “bling bling” de EV-koper naar je te lokken! En dan moet je ook nog investeren in technologie om autonoom rijden mogelijk te maken. En software in huis ontwikkelen om je auto over-the-air te updaten, service te kunnen verlenen, in-carentertainment te bieden en online te kunnen verkopen!
De nieuwe 4680
In het plan van Elon wordt de batterijproductie de komende jaren fors verhoogd. Dus bovenop de productie die ze in partnership doen met Panasonic en de inkoop bij LG Chem en CATL, gaan ze nu de “super batterij” zelf produceren. En wat ze zelf gaan produceren is een batterij welke de concurrentie voorlopig niet heeft én fors goedkoper gemaakt kan worden dan de batterijen die ze inkopen. En door de verticale integratie maakt het batterypack onderdeel uit van de constructie van de auto. In Fremont hebben ze een proeffabriek gebouwd waar nu al een forse productie uit komt. Sterker nog, er rijden al proef auto’s rond met de nieuwe batterijen. De eerste Semi’s die nu gebouwd gaan worden zullen ook volop gaan testen met de nieuwe batterijen om vanaf eind 2021 vanuit Texas de productie op te starten. Elon gaf aan dat ze nog een aantal iteratie-slagen nodig hebben om uiteindelijk de blauwdruk te hebben voor lokale productie van de batterijen in de Gigafactorys. Giga Berlijn begint volgend jaar met de Model Y en misschien wel tegen het einde van dat jaar al met de Model 3. Deze modellen krijgen echter niet de nieuwe 4680 batterijen. Is ook niet nodig. Natuurlijk krijgen ze wel steeds een up to date chemische samenstelling. De huidige batterijen (model 2170) zijn meer dan prima voor het gebruik van de Model Y en de Model 3. Naar verwachting kunnen ze ook vanaf eind 2022 in Berlijn de nieuwe 4680 batterij maken die ze dan in de lokaal te produceren Semi, de Europese Cybertruck en de kleine Tesla kunnen plaatsen.
In het plan van Elon wordt de batterijproductie de komende jaren fors verhoogd. Dus bovenop de productie die ze in partnership doen met Panasonic en de inkoop bij LG Chem en CATL, gaan ze nu de “super batterij” zelf produceren. En wat ze zelf gaan produceren is een batterij welke de concurrentie voorlopig niet heeft én fors goedkoper gemaakt kan worden dan de batterijen die ze inkopen. En door de verticale integratie maakt het batterypack onderdeel uit van de constructie van de auto. In Fremont hebben ze een proeffabriek gebouwd waar nu al een forse productie uit komt. Sterker nog, er rijden al proef auto’s rond met de nieuwe batterijen. De eerste Semi’s die nu gebouwd gaan worden zullen ook volop gaan testen met de nieuwe batterijen om vanaf eind 2021 vanuit Texas de productie op te starten. Elon gaf aan dat ze nog een aantal iteratie-slagen nodig hebben om uiteindelijk de blauwdruk te hebben voor lokale productie van de batterijen in de Gigafactorys. Giga Berlijn begint volgend jaar met de Model Y en misschien wel tegen het einde van dat jaar al met de Model 3. Deze modellen krijgen echter niet de nieuwe 4680 batterijen. Is ook niet nodig. Natuurlijk krijgen ze wel steeds een up to date chemische samenstelling. De huidige batterijen (model 2170) zijn meer dan prima voor het gebruik van de Model Y en de Model 3. Naar verwachting kunnen ze ook vanaf eind 2022 in Berlijn de nieuwe 4680 batterij maken die ze dan in de lokaal te produceren Semi, de Europese Cybertruck en de kleine Tesla kunnen plaatsen.
Laadsnelheid
Het is nog niet duidelijk geworden hoe snel de batterij kan opladen. Dat zal misschien nog wel de grootste verrassing worden. Een enorme range (500+ miles) en snel laden (400+ kW) en het langer kunnen vasthouden van het piekvermogen is natuurlijk het doel. Pas eind 2021 met de nieuwe Model S Plaid weten we hoe snel geladen kan worden. Of gaat de pre-productie van de Semi dit al verraden? Als Tesla in 2022 in Austin, Berlijn, Shanghai en Fremont de 4680 batterijen lokaal gaat produceren, dan is de weg vrij voor het voertuig waar het eindelijk allemaal om draait! De robottaxi!
Het is nog niet duidelijk geworden hoe snel de batterij kan opladen. Dat zal misschien nog wel de grootste verrassing worden. Een enorme range (500+ miles) en snel laden (400+ kW) en het langer kunnen vasthouden van het piekvermogen is natuurlijk het doel. Pas eind 2021 met de nieuwe Model S Plaid weten we hoe snel geladen kan worden. Of gaat de pre-productie van de Semi dit al verraden? Als Tesla in 2022 in Austin, Berlijn, Shanghai en Fremont de 4680 batterijen lokaal gaat produceren, dan is de weg vrij voor het voertuig waar het eindelijk allemaal om draait! De robottaxi!
Robottaxi
Ik heb al eens eerder geschreven dat ik denk dat het $ 25.000 model geen stuur meer heeft. Of op zijn minst zo ontworpen is, dat in sommige markten het zelf sturen nog wel kan als de wetgever nog niet zover is! Natuurlijk is dit speculeren. Maar eind 2020 wordt de rewrite van de autopilot software vrijgegeven. Het 4d labelen en renderen van videobeelden wordt dan een feit. Ook DOJO (de supercomputer) is nagenoeg up-and-running. En ook DOJO is een voorbeeld dat de focus van Elon niet ligt op het product, maar op de “machine that builds the machine”. DOJO traint het neurale netwerk op basis van de dagelijkse oneindige stroom aan data welke binnenkomt van de inmiddels 1.000.000 rondrijdende Tesla’s met al hun camera’s en sensoren.
De nu officieel aangekondigde kleine Tesla zal na 2022 het licht gaan zien. Tesla heeft dan voor de traditionele automobielmarkt een aanbod aan modellen dat vele doelgroepen kan bedienen. En natuurlijk een Semi voor de transportsector. Al deze Tesla modellen kunnen de transitie maken naar de nieuwe mobiliteit: autonoom rondrijden al dan niet als robottaxi. En voor deze nieuwe markt kunnen ze straks in een moordtempo kleine EV vouwen! De productie van de Cybertruck is dan feitelijk de Proof of concept voor het efficiënt bouwen (vouwen) van die kleine Tesla. En de nieuwe in huis gebouwde batterijen zijn dan volop en nog goedkoper te verkrijgen! En autonomy is dan gemeengoed voor Tesla. The Future is bright!
Ik heb al eens eerder geschreven dat ik denk dat het $ 25.000 model geen stuur meer heeft. Of op zijn minst zo ontworpen is, dat in sommige markten het zelf sturen nog wel kan als de wetgever nog niet zover is! Natuurlijk is dit speculeren. Maar eind 2020 wordt de rewrite van de autopilot software vrijgegeven. Het 4d labelen en renderen van videobeelden wordt dan een feit. Ook DOJO (de supercomputer) is nagenoeg up-and-running. En ook DOJO is een voorbeeld dat de focus van Elon niet ligt op het product, maar op de “machine that builds the machine”. DOJO traint het neurale netwerk op basis van de dagelijkse oneindige stroom aan data welke binnenkomt van de inmiddels 1.000.000 rondrijdende Tesla’s met al hun camera’s en sensoren.
De nu officieel aangekondigde kleine Tesla zal na 2022 het licht gaan zien. Tesla heeft dan voor de traditionele automobielmarkt een aanbod aan modellen dat vele doelgroepen kan bedienen. En natuurlijk een Semi voor de transportsector. Al deze Tesla modellen kunnen de transitie maken naar de nieuwe mobiliteit: autonoom rondrijden al dan niet als robottaxi. En voor deze nieuwe markt kunnen ze straks in een moordtempo kleine EV vouwen! De productie van de Cybertruck is dan feitelijk de Proof of concept voor het efficiënt bouwen (vouwen) van die kleine Tesla. En de nieuwe in huis gebouwde batterijen zijn dan volop en nog goedkoper te verkrijgen! En autonomy is dan gemeengoed voor Tesla. The Future is bright!