Laatst keer bijgewerkt: 3 september 2024
In de aanloop naar het Robotaxi-event op 10 oktober a.s. zal ik in vier delen steeds één aspect van wat ik denk dat we van event mogen verwachten onder de loep nemen. Het zijn natuurlijk allemaal speculaties.
In het derde deel van het vierluik staat de software centraal, het kloppende hart van de dienstverlening. Hierbij gaat het niet alleen om Tesla’s AI-benadering met Tesla Vision (de FSD-software zelf), maar zeker ook om de software die de (robotaxi)diensten gaan ontsluiten. En misschien wel het meest belangrijke, de veelheid aan nieuwe diensten die gaan ontstaan! Het laatste deel van deze vierluik richt zich op de (mogelijke) lange termijn impact op de samenleving.
Deel III: De software
Elon Musk en zijn team zijn al jaren bezig om een auto volledig autonoom te laten rijden, enkel op basis van de beelden die op de cameralenzen vallen (of feitelijk de ruwe fotonen op de lichtgevoelige chip). Een van de grootste uitdagingen hierbij is het garanderen van een hoog niveau van comfort tijdens het rijden. Inzittenden moeten zich altijd veilig voelen, wat een overtuigende rijstijl vereist: alles moet in één keer goed gaan. De auto moet direct in de juiste rijbaan rijden, niet te snel, maar ook niet te langzaam, tijdig anticiperen en vooral adequaat reageren. De auto moet omgaan met onverwachte situaties, geen reacties van medeweggebruikers oproepen, en natuurlijk geen ongelukken veroorzaken, zelfs niet onder slechte weersomstandigheden.
De FSD-software wordt stap voor stap verbeterd, van FSD Supervised naar FSD Unsupervised, waarbij de verantwoordelijkheid geleidelijk, maar wettelijk gezien in duidelijke stappen (SAE-levels), verschuift van de eigenaar naar Tesla. Uiteindelijk zal de bestuurder niet meer kunnen ingrijpen en zal een fysiek stuur overbodig worden. In plaats daarvan zal voor uitzonderlijke gevallen een digitaal stuur beschikbaar zijn (via telefoon of op afstand). Naar mijn verwachting zal dit in 2027 realiteit zijn, mogelijk nog niet in Europa, maar zeker in de VS en China. De UNECE heeft aangekondigd dat voor alle lidstaten die deelnemen aan de ADS-regelgeving in 2026 een wettelijk normenkader voor autonome systemen klaar zal zijn.
We moeten volgens mij onderscheid maken tussen Tesla’s zoals deze nu en in de komende jaren te koop zullen zijn, en de voertuigen die specifiek voor robotaxi-diensten zijn ontwikkeld. De eerste categorie omvat voertuigen die zowel handmatig bediend kunnen worden als autonoom kunnen rijden. De tweede categorie bestaat uit voertuigen zonder stuur, de zogenaamde Cybercabs, die speciaal zijn ontworpen voor robotaxi-diensten en volgens mijn verwachting niet door particulieren te koop zullen zijn. Particulieren kunnen wel investeren in een (deel van) een vloot, waarbij Tesla (en/of derden) zorgt voor de exploitatie en een percentage van de omzet zal afromen. Laten we beginnen met de voertuigen in eigen bezit.
Net zoals nu al het geval is, staat de Tesla-app centraal voor de Tesla’s in particulier bezit. Deze app is letterlijk de sleutel tot de auto. De eenvoudigste use-case is dat je straks op de summon-knop klikt om de auto naar je toe te laten komen. Mits je natuurlijk (tijdelijk) een FSD software licentie hebt gekocht. Je stapt in, en hij brengt je daarna volledig autonoom naar je bestemming. Je kunt er ook voor kiezen om zelf te rijden. Het zelf mogen rijden impliceert dat je zelf voor een verzekering moet zorgen. Als je de auto autonoom laat rijden maar je kunt ten allen tijde ingrijpen, moet je ook zelf voor een verzekering zorgen. Alleen als je niet meer zelf kunt ingrijpen, ligt de verantwoordelijkheid (en verzekering) bij Tesla.
FSD Supervised can drive you almost anywhere pic.twitter.com/fYjqoH3qEZ
— Tesla (@Tesla) August 29, 2024
Een tweede optie is vergelijkbaar met Airbnb. Op momenten dat je de auto zelf niet nodig hebt, kun je deze ter beschikking stellen voor robotaxi-diensten. Via de Tesla-app kun je instellen of dit alleen voor familie/vrienden is, of ook voor anderen. Uiteraard bepaal je zelf wanneer en hoe vaak de auto voor dergelijke diensten beschikbaar is. Als derden de auto gebruiken, wordt je auto een deelauto en is dit vergelijkbaar met een Uber-dienst. De rit moet dan betaald worden. Tesla zal een deel van de winst opstrijken (ongeveer 40%) en de rest is voor de eigenaar van het voertuig. Je kunt ervoor kiezen meerdere Tesla’s in eigen bezit op deze manier in te zetten en zo inkomsten te genereren. Er zullen op grote schaal Tesla-vloot-eigenaren ontstaan, vooral in gebieden waar Tesla zijn Cybercabs (nog) niet zelf inzet.
Naast de centrale rol van de Tesla-app voor Tesla bezitters verwacht ik een nauwe integratie met X, waarbij X de "everything-app" wordt. Deze app zal niet alleen realtime nieuws en communicatie mogelijk maken, maar ook AI-integraties aanbieden, waaronder Grok, de AI-assistent van X.ai. Via Grok zullen gebruikers nog gemakkelijker interactie hebben met een voertuig voor mobiliteitsdiensten, van het plannen van ritten tot het entertainment onderweg. X zal een platform bieden voor zowel persoonlijke als zakelijke mobiliteitsdiensten, met directe online betalingen en geavanceerde AI-ondersteuning.
In de kern zal de Tesla-app of X voor mobiliteit niet veel anders zijn dan de functionaliteiten van Uber. Je kiest je opstapplaats, je bestemming en het tijdstip (direct of later). Je geeft aan met hoeveel personen je reist en kiest het hierbij passende type voertuig. In het begin zal het hoofdzakelijk om korte stadsritten gaan, maar op termijn zullen ook langere afstanden mogelijk zijn. Voor die ritten wil je misschien meer comfort, bijvoorbeeld de mogelijkheid om te kunnen slapen. Er zullen zeker voertuigen komen die aan alle mobiliteitswensen voldoen. Bijvoorbeeld een luxe Mercedes met Tesla’s FSD-software in licentie, voor lange afstanden.
Het in licentie geven van Tesla's FSD-software (Full Self-Driving) kan een zeer lucratieve business worden. Als Tesla de eerste, en voorlopig de enige, is die massaal autonoom rijdende auto's op de markt kan brengen, zullen andere autofabrikanten (OEM's) kleur moeten bekennen. Mogelijk zijn er nog twee tot drie andere aanbieders van vergelijkbare FSD-technologieën, maar dan komen zaken zoals opschalingsmogelijkheden en kosten ook in beeld. Deze factoren zullen uiteindelijk de prijs per kilometer voor de consument en de marges voor de aanbieders beïnvloeden. Dit onderstreept de sterke marktpositie die Tesla in de nabije toekomst kan innemen.
Tesla heeft straks met de FSD Software drie belangrijke troeven: de huidige Tesla's die met de juiste software autonoom kunnen rijden, de aankomende Cybercabs te "bestellen" via de Tesla App of X en voertuigen van andere fabrikanten die de FSD-software in licentie gebruiken en ook via X opgeroepen worden. Maar er is meer...
Het in licentie geven van Tesla's FSD-software (Full Self-Driving) kan een zeer lucratieve business worden. Als Tesla de eerste, en voorlopig de enige, is die massaal autonoom rijdende auto's op de markt kan brengen, zullen andere autofabrikanten (OEM's) kleur moeten bekennen. Mogelijk zijn er nog twee tot drie andere aanbieders van vergelijkbare FSD-technologieën, maar dan komen zaken zoals opschalingsmogelijkheden en kosten ook in beeld. Deze factoren zullen uiteindelijk de prijs per kilometer voor de consument en de marges voor de aanbieders beïnvloeden. Dit onderstreept de sterke marktpositie die Tesla in de nabije toekomst kan innemen.
Tesla heeft straks met de FSD Software drie belangrijke troeven: de huidige Tesla's die met de juiste software autonoom kunnen rijden, de aankomende Cybercabs te "bestellen" via de Tesla App of X en voertuigen van andere fabrikanten die de FSD-software in licentie gebruiken en ook via X opgeroepen worden. Maar er is meer...
Naast de FSD-software en de applicaties om de rit te bestellen en alles wat daarbij nodig is, is er nog een aspect dat onder software valt: in-car entertainment en diensten. Denk niet alleen aan het bekijken van een film of het spelen van een spel, maar ook aan het voeren van een video-oproep, zowel voor werk als privé. Ik ben erg benieuwd welke nieuwe creatieve diensten er zullen ontstaan die via de software in de Tesla App-store beschikbaar worden gemaakt voor de autonoom rijdende Tesla's en Cybercabs. Als ik een beetje speel met Grok en ChatGPT zijn dit zomaar wat ideeën:
Dit soort ontwikkelingen gaan een (grote) impact hebben! Daar gaat het volgende en laatste onderdeel van vierluik over!
- Escape Room in de Auto: Een interactieve escape room-ervaring waarin passagiers puzzels moeten oplossen om "uit te breken" voordat ze hun bestemming bereiken. De hele auto zou kunnen veranderen in een interactieve ruimte.
- Fitness en Stretching: Virtuele trainers die je begeleiden door een lichte workout of stretching routine die je in de auto kunt doen, gebruikmakend van de beperkte ruimte en beweging van de auto.
- Augmented Reality Tours: Terwijl de auto door een stad of langs bezienswaardigheden rijdt, kan een (AR) gids interessante informatie geven over wat er buiten te zien is. Passagiers kunnen virtueel inzoomen op bezienswaardigheden of zelfs historische reconstructies bekijken.
- On-Demand Events: Tijdens de rit kunnen passagiers zich aansluiten bij virtuele evenementen zoals quizzen, live optredens of discussies met andere passagiers in andere voertuigen, mogelijk gekoppeld aan specifieke locaties of evenementen.
- Shoppen Tijdens de Rit: Integratie van e-commerce platforms waarmee passagiers producten kunnen kopen die op hun bestemming worden afgeleverd, of zelfs kunnen kiezen voor een pick-up bij een stop onderweg.
- Culinaire Ervaringen: Passagiers kunnen tijdens hun rit eten en drinken bestellen bij geselecteerde restaurants, waarbij de auto stopt om het eten op te halen of het direct bij aankomst op de bestemming wordt geleverd.
Dit soort ontwikkelingen gaan een (grote) impact hebben! Daar gaat het volgende en laatste onderdeel van vierluik over!