In deze blik op de week aandacht voor nog meer details over de nieuwe Model Y, de performance versies, FSD-Supervised buiten Noord-Amerika, na de Las Vegas Loop komt er nu ook de Dubai-loop en nog veel meer....
Nog meer Model Y-details
Het is de laatste weken natuurlijk de vernieuwde Model Y die de klok slaat. Deels heeft dat te maken met de manier waarop Tesla zo’n nieuw model lanceert. Geen persbijeenkomst en uitgebreide informatie met alle details vanuit Tesla, maar wekenlang iedere keer een beetje informatie vrijgeven via verschillende kanalen. Van gelekte spyfoto’s, gecamoufleerde versies, lancering via de website, Musk die op X wat post, influencers laten reviewen, de feitelijke release in de Tesla stores en dan pas reviews en vergelijkende tests. Daartussen zit nog dat bijvoorbeeld de hoofdontwerper en de hoofdengineer uitgebreid de tijd nemen om met auto-icoon Jay Leno de auto in detail door te nemen. En dan ook weer zaken noemen die we nog niet wisten. Mogelijk zien we binnenkort die twee nog met Sandy Munro om meer onderhuids en andere bijzonderheden te kijken.
FSD Supervised buiten Noord Amerika
Eindelijk zien we dat FSD Supervised ook buiten Amerika en Canada beschikbaar is. In Mexico en Puerto Rico kan nu ook onder toezicht autonoom gereden worden. Nu hopen dat FSD snel de oversteek maakt naar China en Europa. Mogelijk probeert Tesla FSD Supervised toegestaan te krijgen in enkele landen in plaats van te wachten op de UNECE-besluiten die een brede uitrol mogelijk moeten maken. Hopelijk zit Nederland bij die koplopergroep. Zie ook Blik op de Week #5. Het zou passen bij de politieke ambities van Nederland, maar de bureaucratie heeft mogelijk andere plannen.
In de video hierboven vertelt Franz von Holzhausen dat Tesla in juni gaat beginnen met FSD Unsupervised én dat we hier ook de Cybercab gaan zien. Wat duidelijk is, is dat Tesla de eerste robotaxi-diensten in eigen auto’s gaat uitvoeren. Ook de uitbreiding naar andere steden in de loop van het tweede deel van 2025 zal met eigen voertuigen plaatsvinden. In 2026 wordt verwacht dat ook particulieren hun Tesla kunnen toevoegen aan robotaxi-vloot. Tegen die tijd kun je in de VS natuurlijk ook in je eigen auto gebruikmaken van FSD Unsupervised.
Dat het robotaxi-tijdperk steeds dichterbij komt, is wel duidelijk. Dat blijkt ook uit de de-compile van de laatste versie van de Tesla-app. Hijn nu de eerste onderdelen gevonden van het gedeelte in de app waarmee een taxi-rit besteld kan worden. We hebben als eens afbeeldingen gezien van hoe het proces er uit gaat zien. Tesla test deze software al een jaar in de Bay Area met eigen medewerkers.
Performance
In de Jay Leno-video hierboven vertelt Lars Moravy dat de Model Y uiteindelijk in dezelfde varianten gaat verschijnen als de vorige generatie: een RWD en RWD Long Range, een AWD en AWD Long Range, een 7-zits AWD LR en een Performance. Hij liet zich natuurlijk niet uit over een mogelijke instapversie met een minder luxe interieur. Die Performance-versie lijkt, net als bij de Model 3, toch net iets andere stijlkenmerken mee te krijgen. Dus niet alleen meer koppel en aparte software voor de sportafstellingen, maar ook een andere voor- en achterbumper. Waarschijnlijk ook sportstoelen en misschien een ander stuur. Gezien de camouflage lijkt het erop dat ook het dashboard er iets anders uit gaat zien. Dat zal hoogstwaarschijnlijk gaan over een bekleding rondom de luchtventilatie. Wanneer we de Performance-versie mogen verwachten, is nog niet bekend.
Tesla Powerhouse
Van alle Tesla Modellen zijn er performance modellen. Allemaal ongekend snel! De Plaid en Cyberbeast zijn voorzien van drie motoren! Met de S en X meer dan 1.000 pk. De Cybertruck is de zwaarste en heeft 845 pk! De Model 3 Performance is de lichtste en de goedkoopste! Maar wie is de snelste?
Cabine Sensor
Tesla lanceert software-update 2025.2.6, waarmee een radar in de cabine van de Model Y – al jaren aanwezig maar tot nu toe niet actief – in werking wordt gesteld. De radar, subtiel geplaatst in het plafond net boven de achteruitkijkspiegel, detecteert nu passagiers op de voorste rij. Dit resulteert in een nauwkeurigere bepaling van de bezetting en maakt een dynamischere airbag-aansturing mogelijk, aangepast op basis van de grootte en positie van de inzittenden. Ook de Model 3 Highland en Cybertruck zullen van deze functie profiteren. In de Model S en X zal deze functie echter niet worden toegepast.
Tesla Energy komt op stoom
Een belangrijke schakel in de energietransitie is batterijopslag. Tesla produceert voor thuisgebruik de Powerwall 3 en voor utiliteitsopslag de Megapack. Beide hadden afgelopen week iets te vieren. De productie van de Powerwall 3 bereikte een indrukwekkende 1.500 exemplaren per dag! De Powerwalls worden wereldwijd geleverd en zijn in steeds meer landen beschikbaar.
De Megapack rolt vanaf nu ook van de band in China. De Megafactory in Shanghai is gestart met de productie en zal, net als de Megafactory in Lathrop, opschalen naar meer dan 10.000 exemplaren per jaar (40 GWh). De effecten van deze mijlpalen zullen we uiteraard snel terugzien in de cijfers.
Een Loop in Dubai
The Boring Company (TBC) heeft samen met Dubai’s weg- en transportautoriteit een memorandum van overeenstemming ondertekend om de haalbaarheid van een ondergronds transitsysteem in de stad te onderzoeken. Tijdens de World Government Summit werd bekendgemaakt dat de Dubai Loop gericht is op het verminderen van de verkeersdruk in de stad en tegelijkertijd inzet op duurzame en hogesnelheidstransportoplossingen. In de eerste fase wordt een traject van 17 km (10 mijl) beoogd, met 11 stations. Het systeem is ontworpen om tot 20.000 passagiers per uur te vervoeren. Natuurlijk tegen die tijd in autonoom rijdende Tesla-robotaxi's! Het uiteindelijke doel is om het netwerk over de hele stad uit te breiden en zo een modern alternatief te bieden voor traditioneel wegtransport. Er is nog geen definitieve planning voor de Dubai Loop.
Kosten Tesla laadzuil
Dat Tesla al jaren wereldwijd in een moordtempo Superchargers realiseert, heeft niet alleen bijgedragen aan de adoptie van BEV’s, maar ook geleid tot steeds lagere kosten per laadzuil. De productie is gericht op het minimaliseren van installatiekosten en het verkorten van de ingebruiknametijd. Een mooi voorbeeld hiervan is het nieuwe cabinet voor de V4-chargers: één cabinet bedient 8 laadzuilen en wordt voorgemonteerd op locatie geleverd. Elke zuil levert straks een vermogen van 500 kW per zuil. Voor de Semi kunnen die gebundeld worden tot een megawatt-lader. De combinatie van hoge productievolumes en efficiënte processen resulteert uiteindelijk in extreem lage kosten per laadzuil. Uit een recente tweet van Max de Zegher blijkt dat de kosten per laadzuil onder de $40.000 liggen, een fractie van de kosten die andere aanbieders maken. Voor de consument resulteert dit uiteindelijk in lagere kosten per kWh stroom die de auto in gaat. Vorig jaar werd bekend dat Tesla de laadzuilen ook aan derden verkoopt. Er zou een deal zijn met BP, maar tot nu toe is hiervan nog weinig zichtbaar.
Tesla zoekt Software Engineers
Het belang van goed werkende software en de integratie met de hardware is de laatste jaren wel duidelijk geworden. De Duitste automerken struikelen hierover en de Chinezen laten zien dat je het ook kan overdrijven met al die schermen en knoppen. Als we niet meer zelf hoeven te rijden wordt de in-care-software steeds belangrijker. Tesla zoekt Software Engineers om die toekomst te gaan bouwen met onderstaande video.
Batterij beperkingen
Tijdens Tesla's Q4 2024 earnings call gaf Elon Musk aan dat de batterijproductie momenteel een beperkende factor is, vooral door de verdeling van batterijcellen tussen voertuigen en energie-opslagproducten. Hoewel Tesla investeert in extra productiecapaciteit, zoals 4680-cellen in Giga Texas, zal de groei van nieuwe modellen en energieopslag de vraag naar batterijen flink verhogen. Voor een diepgaande analyse van Tesla's batterijleveringsketen en toekomstplannen, bekijk onderstaande video!
Wereldrecordpoging Tesla Lightshow
De Tesla Owners Clubs van België en Nederland organiseren in samenwerking met Electrify Europe en met ondersteuning van Tesla, Inc. de Tesla Lightshow 2025. Dit unieke evenement, waarbij Tesla’s hun verlichting op maat van muziek laten ‘dansen’, brengt honderden Tesla-enthousiastelingen uit heel Europa samen. Het aantal aanmelding is al boven de duizend! Het belooft een wereldrecord te worden. Klik op onderstaande afbeelding voor meer informatie!
3 Opmerkingen
Stephan
15/2/2025 11:55:49
Nog steeds leuk om je blog te lezen, maar ik denk dat een topic over de rol van Musk ondertussen veel Tesla fans en niet fans erg bezig houdt. Voor mij bijvoorbeeld de reden om nu serieus naar een ander merk over te stappen. Met pijn in mijn hart, maar principes zijn toch belangrijker.
Antwoorden
Nico Taal
15/2/2025 18:41:23
Volledig eens met Stephan. Dat houdt veel mensen rond de wereld bezig, en uit zich bijvoorbeeld door de teruglopende verkopen en duikelende beurskoers. De (‘oude’) Y rijdt heerlijk, maar toch… dat Musk-verhaal heeft ook blog-waardige nieuwswaarde.
Antwoorden
Rob
22/2/2025 10:37:07
Ik volg Teslamagazine al lange tijd omdat ik het interessant vind om op de hoogte te blijven over de ontwikkelingen rondom alle Tesla producten. Teslamagazine is mijn favoriete kanaal wat dat betreft. Als ik nieuws over Musk wil horen, dan hoef je maar een willekeurig ander media kanaal te openen voor je dagelijkse update. Laat Teslamagazine over Tesla gaan en er geen Muskmagazine van maken ;)
Antwoorden
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Maart 2025
Categorieën |