In deze blik op de week aandacht voor 5G connectiviteit, FSD in China, de gouden Cybercab, refresh Model S/X en nog veel meer.... Dall-e maakte onderstaande afbeelding.
5G connectiviteit
Telsa gaat naar verwachting binnenkort hardware voor 5G-connectiviteit in zijn auto’s monteren. Het gaat om de Generatie II Telematics Control Unit (TCU), gebaseerd op de Quectel AG555QGL-modem. Dit is recent gespot in Tesla’s Electronic Parts Catalog (EPC). 5G biedt veel hogere downloadsnelheden (100 Mbps tot 1 Gbps) vergeleken met de huidige LTE-verbindingen (20-100 Mbps), wat snellere software-updates, streaming en connectiviteit betekent. De huidige LTE-verbinding is overigens voldoende voor de huidige toepassingen. Voor zover bekend is deze 5G-upgrade nog niet in de nieuwe auto’s geïnstalleerd. Welke hardware in je Tesla zit kan je vinden onder "voertuiginformatie".
FSD in China
Na jaren van speculeren was het eindelijk zover. FSD Supervised, of zoals het in China heet “City Streets Autopilot”, is begonnen aan een uitrol. Het is niet bekend hoe groot de eerste “wave” van gebruikers is. Wel is duidelijk dat het HW4-auto’s betreft en dat social media overspoeld worden met video’s van Chinese vloggers die razend enthousiast zijn! Hieronder een voorbeeld.
Deze eerste beelden laten zien dat het best goed gaat, zelfs in soms chaotische situaties en op onverharde wegen. Natuurlijk is nog niet alles op het niveau van de VS, maar het is toch indrukwekkend om te zien hoe met slechts één over-the-air software-update auto’s opeens nagenoeg zelfstandig aan het verkeer kunnen deelnemen. Nu is het afwachten hoe snel de verbeteringen gaan en het aantal interventies afneemt. Dan hebben we ook een beeld van hoe lang nieuwe FSD-markten nodig hebben om Tesla Vision nagenoeg foutloos te laten werken. Binnenkort gaan we mogelijk zien dat Tesla-bezitters een gratis FSD-proefperiode krijgen. Tesla publiceerde een soort instructievideo voor het eerste FSD-gebruik.
Opmerkelijk detail is dat de neurale netwerken volgens Elon getraind zijn met publiek beschikbare videobeelden van specifieke Chinese verkeerssituaties en borden. Dit is volgens mij te vergelijken met iemand die buiten China zijn rijbewijs heeft gehaald en, voordat hij de weg op gaat, thuis intensief internetvideo’s bekijkt van afwijkende verkeersregels en borden. Vervolgens gaat hij voor het eerst in een vreemd land de weg op en kan zich prima door het verkeer bewegen. Het opbouwen van vertrouwen (lees: nog meer data) moet in de praktijk worden opgehaald.
$TSLA
In een week waarin het langverwachte FSD in China uitrolt en de Model Y aan de eerste klanten wordt afgeleverd, kreeg het aandeel TSLA een flinke tik. De media schrijven dit toe aan de lage volumes van januari: mensen willen geen BEV’s meer, de Chinezen komen en Musk brengt schade toe aan het bedrijf. Tenenkrommend! Ik schreef er recent een aparte blog over (klik op banner hieronder). Het rijden in een Tesla, het beleggen in TSLA en het oordelen over het reilen en zeilen van Elon Musk zijn drie verschillende dingen. Of je ze aan elkaar verbindt en/of consequenties aan verbindt, bepaalt iedereen zelf.
Validatie in Europa
Nu FSD Supervised na Amerika, Canada, Puerto Rico, Mexico en nu dus ook China beschikbaar is, is het wachten op de Europese landen, de UK en Australië (lees: UNECE-lidstaten). Deze week zijn er weer Tesla-validatieauto’s waargenomen, in Amsterdam, maar ook in Duitsland. Nu zijn die auto’s wel vaker gespot, maar als Elon tweet dat ze wachten op goedkeuring om in Europa te mogen beginnen, kriebelt het toch. Zou het in mei eindelijk zover zijn? FSD Supervised op de snelweg, dus inclusief systeem-geïnitieerde manoeuvres, is wel het minste dat we verwachten. In maart wordt er weer vergaderd en dat kan leiden tot een besluit dat dan op zijn vroegst per september kan ingaan.
Virtuele wachtrij SUC’s
Het officiële Tesla Charging-account op X liet weten dat in het tweede kwartaal van 2025 (april-juni) een virtuele wachtrij wordt geïntroduceerd bij geselecteerde Supercharger-locaties. Als het pilotprogramma succesvol blijkt, zal het systeem verder worden uitgebreid. Hoewel veel laadstations zelden volledig bezet zijn, geldt dat niet voor locaties met een hoge concentratie Tesla-rijders en onvoldoende laadcapaciteit. In bijna zes jaar Tesla rijden heb ik één keer wat langer moeten wachten. Dat was in Praag, met maar een paar laadzuilen, die ook nog eens nagenoeg allemaal bezet waren door oudere Model S’en die minder snel laden en daardoor langer een plaats bezet houden. Een virtuele wachtrij zou verwarring over wie aan de beurt is kunnen verminderen en de congestie op de parkeerplaats verlichten. In plaats van handmatig te wachten en een vrije laadplek te zoeken, ontvangen Tesla-rijders duidelijke, geautomatiseerde instructies, waardoor het laadproces soepeler en stressvrij verloopt. Tesla heeft niet aangegeven of het virtuele wachtrijsysteem ook beschikbaar zal zijn voor niet-Tesla elektrische voertuigen (EV’s).
Wereldrecord: Het is gelukt!
Met 1.150 Tesla’s die deelnamen aan de lichtshow in België. De beelden zijn spectaculair en het is toch mooi om te zien dat zoveel Tesla-enthousiastelingen bij elkaar komen. Niet alleen in België, maar over de hele wereld vinden dit soort lichtshows plaats. Alleen het wereldrecord is nu (even) in Belgische handen!
Model S/X refresh?
Tesla’s VP of Engineering, Lars Moravy, was te gast in Ride the Lightning Podcast Episode 499. Interessant om weer eens terug te duiken in de geschiedenis van Tesla. Maar er werden ook interessante details onthuld over toekomstige producten, zoals informatie over de productie van de Cybercab en een mogelijke refresh van de Model S/X. De laatste update is inmiddels vier jaar geleden. Nu ik Lars hoor praten over het brengen van een 48-voltarchitectuur, drive-by-wire, etc., kan ik me niet voorstellen dat ze al deze veranderingen gaan doorvoeren in een laagvolumemodel. Als ze de Model S/X naar een hoger volume willen brengen en de hogere prijs willen rechtvaardigen, is er meer nodig. In mijn verwachtingen over 2025 heb ik hierover al gespeculeerd: Een voor de hand liggende keuze zou zijn dat Tesla in een FSD Unsupervised-tijdperk (eind 2025 in de VS) het stuur uit de Model S en X verwijdert. Met een refresh zouden deze modellen dan als grotere, meerpersoonsvoertuigen worden gepositioneerd, gericht op autonoom rijden over lange afstanden. Mogelijk met nog meer luxe, comfort en binnenruimte. De batterijcapaciteit en aandrijflijn zouden daarbij niet langer gericht zijn op sportprestaties, maar juist op efficiëntie en comfort. Uiteraard zijn dergelijke varianten voorlopig alleen bestemd voor Noord-Amerika, met een latere introductie in Europa (2027).
In deze benadering is het zowel interessant als privéaankoop, voor wie regelmatig grotere afstanden moet overbruggen en/of meer ruimte en luxe wenst. Maar het is ook voor vlooteigenaren een interessante optie om in een robotaxi-vloot aan te bieden, naast de Cybercab (2 personen) en Robovan (>6 personen). Een autonoom rijdende luxe 4-zitter (Model S) of 6-zitter (Model X) zou een geduchte concurrent kunnen worden voor binnenlandse vluchten. De tijd zal het leren.
Gouden kleur Cybercab
De Cybercab heeft een gouden kleur als een knipoog naar de gele taxi’s in New York. De panelen die een kleur hebben, zijn niet zoals traditioneel gespoten metalen carrosseriedelen, maar een soort kunststof. Tijdens het persen krijgt het zijn kleur. Het is door-en-door gekleurd, wat kleine beschadigingen gemakkelijk herstelbaar maakt. Bij grotere schades kan het beschadigde paneel eenvoudig worden vervangen. Dit zien we ook terug bij de nieuwe Model Y: de hele achterklep, spoiler en de bumper met diffuser bestaan uit snel vervangbare onderdelen. Zal bij een schade de kosten reduceren.
Reactieve spuitgiettechniek (RIM) voor Cybercab
Tesla introduceert een revolutionaire productietechniek voor de Cybercab: reactieve spuitgiettechniek (RIM). Op X licht @Thejefflutz toe hoe dit proces werkt. Het houdt in dat twee vloeibare chemicaliën, meestal op basis van polyurethaan, in een mal worden geïnjecteerd. Daar reageren ze met elkaar, verharden razendsnel en vormen een stevig, lichtgewicht onderdeel. Deze techniek wordt al langer gebruikt voor producten zoals autobumpers en smartphonehoesjes, maar Tesla past het op een geheel nieuwe schaal toe. Wat Tesla’s aanpak uniek maakt, is dat ze de kleur direct in het materiaal integreren. Hierdoor is er geen spuitcabine meer nodig en worden problemen zoals kleurverschillen en lakfouten geëlimineerd. Dit bespaart tijd en kosten, terwijl het productieproces efficiënter en duurzamer wordt. Hoewel RIM op het eerste gezicht klinkt alsof Tesla een plastic auto bouwt, is dat niet het geval. De Cybercab zal waarschijnlijk een combinatie gebruiken van RIM en metalen substraten zoals aluminium, staal of magnesium. Aluminium kan bijvoorbeeld zorgen voor een lichtgewicht, sterke basis, terwijl staal extra stevigheid biedt op cruciale plekken en magnesium kan helpen met gewichtsbesparing en trillingsdemping. Door deze materialen te combineren met RIM ontstaat een robuuste en veilige auto die bestand is tegen intensief gebruik als robotaxi. Deze productietechniek sluit naadloos aan op Tesla’s unboxed productieconcept, waarbij auto’s niet meer op een traditionele lopende band worden gebouwd, maar in grote modules die pas op het einde worden samengevoegd. Dit versnelt de productie, verlaagt de kosten en maakt het proces efficiënter. Tesla’s innovatie met RIM en unboxed productie betekent een fundamentele verandering in de manier waarop auto’s worden gebouwd. Of zoals Elon Musk het zegt: de fabriek is het echte product! Dus alle focus gaat daar naar toe, dan is wat die fabriek produceert “vanzelf” goed!
Tesla versterkt zijn Automation-tak in Duitsland
Tesla Automation GmbH, de cruciale machinebouwer van Tesla (voorheen Grohmann), heeft belangrijke activa overgenomen van het failliete Duitse bedrijf Manz AG. Dit omvat meer dan 300 werknemers en de productielocatie in Reutlingen. Manz AG was een specialist in automatiseringssystemen en batterijtechnologie, maar vroeg eind 2024 faillissement aan. De overname biedt continuïteit voor een groot deel van het personeel en versterkt Tesla’s productiecapaciteiten. De transactie moet nog worden goedgekeurd door het Duitse Federale Kartelbureau. De financiële details van de deal zijn niet bekendgemaakt.
Goedkopere LFP-productie
Na vijf jaar ontwikkeling sinds Battery Day hebben we eindelijk solide inzichten in het proces dat Tesla zal gebruiken om kathodemateriaal te produceren. Dit is te danken aan een Tesla-patentaanvraag die vorige maand werd gepubliceerd en die opmerkelijk genoeg specifieke procesvarianten bevat voor de productie van LFP-kathodemateriaal. Het gaat niet over het droogcoatingproces dat wordt gebruikt om het kathodepoeder aan de folies te hechten die in de batterijcel gaan, maar juist over de productie van het kathodepoeder zelf. Dit bestaat uit hooggeordende, zeer zuivere kristallen die als gastheer fungeren voor lithiumionen die energie opslaan. Waarom is dit productieproces van belang? Omdat, zoals Drew Baglino, voormalig Senior Vice President Powertrain en Energy bij Tesla, aangaf, dit proces Tesla in staat zal stellen om LFP-kathodemateriaal te produceren tegen een lagere kostprijs dan niet-belaste LFP-materialen uit China. Met andere woorden, Tesla zou een van de goedkoopste, zo niet de goedkoopste, LFP-batterijcellen ter wereld kunnen produceren. In onderstaande video neemt “The Limiting Factor” je mee door de patentaanvraag.
Model Y-productie op gang
De omschakeling van de productie van de oude naar de nieuwe Model Y is in vier fabrieken nagenoeg gelijktijdig uitgevoerd. Wat een logistieke operatie om alle fabrieken van de juiste onderdelen te voorzien en dan ook nog zo lang mogelijk het vorige model te produceren. Inmiddels worden ook de eerste exemplaren aan klanten afgeleverd en kunnen potentiële kopers proefritten maken. Benieuwd hoeveel auto’s Tesla in maart nog afgeleverd krijgt.
Model Y in Europa vierde over 2024
De Model Y was over geheel 2024 met bijna 210.000 exemplaren de bestverkochte BEV. In de overall lijst werd de Y vierde en moest het de VW Golf, Renault Clio en de winnende Dacia Sandero voorlaten. Officiële wereldwijde cijfers zijn er nog niet, maar de kans is groot dat, net als in 2023, de Model Y wereldwijd wederom de best verkochte auto is.
Robotaxi-diensten
De verwachting is dat Tesla in juni in Austin, Texas, gaat beginnen met de eerste robotaxi-diensten. Zoals Elon heeft aangegeven, is het de bedoeling dat ze stap voor stap deze dienstverlening ook naar andere steden uitbreiden. Een belangrijke staat is Californië. Daar schijnen ze afgelopen week een vergunning te hebben aangevraagd om deze diensten te mogen aanbieden.
1 Opmerking
Conrad
1/3/2025 12:51:42
Dankjewel ik kan er weer tegen aan, volledig bijgepraat.
Antwoorden
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Maart 2025
Categorieën |