In deze blik op de week aandacht voor nieuwe details over de Model Y, de prijsstijging van de Model S/X, de vacatures voor de productie van Optimus en nog veel meer.... Dall-E maakte onderstaande afbeelding.
Model Y maakt indruk
Afgelopen week voor het eerst de vernieuwde Model Y kunnen bekijken. Als je de auto van de zijkant benadert, is er nauwelijks verschil tussen de twee generaties. Maar vanuit alle andere perspectieven is het dag-en-nachtverschil. De strakke verlichting aan de voorzijde, de minder ronde motorkap en het ontbreken van een Tesla-logo maken het een modern uitziende auto. De achterkant is simpelweg indrukwekkend: de rode gloed van de ledstrip, de ver uitstekende diffusor en de laag geplaatste kentekenplaat. Open je de kofferklep, dan heb je een gigantische opbergruimte. Het neer- en weer opklappen van de achterbank (in twee ongelijke delen) en het naar voren schuiven van de stoel is goed doordacht. Ga je op de achterbank zitten, dan is er zeeën van ruimte. Het schermpje achter is niet alleen een gimmick. Het biedt uitgebreide instellingsmogelijkheden voor de ventilatie en ook de rugleuning kun je ermee bedienen. Een filmpje kijken of een spelletje spelen kan natuurlijk ook. Je kunt met de USB-C-aansluitingen (2x) zelfs een laptop opladen.
Ga je voorin zitten, dan valt direct de enorme sprong voorwaarts op qua kwaliteit van de materialen en beleving. Er was al een grote stap gezet van de eerste generatie Model 3 naar de Model Y en later naar de nieuwe Model 3. Maar nu doen ze er nog een stapje bovenop. Ik kan niet zo snel bedenken welk commentaar je hier nog op moet geven. Het ontbreken van een head-up display of een schermpje achter het stuur misschien. Na zes jaar Model 3 is mijn conclusie dat je afleidende info voor je neus niet nodig hebt.
Slim van Tesla om de richtingaanwijzer te behouden in de Model Y. Het is zo’n verkoopkanon, zonde als mensen alleen door het ontbreken hiervan zouden uitwijken naar een andere auto. De auto is helemaal klaar voor het robotaxi-tijdperk.
Engineers praten over de Model Y
Tesla Owners Silicon Valley kreeg exclusieve toegang tot de hoofdingenieur en de hoofdprogrammamanager van de Tesla Model Y. In onderstaande video een onbewerkte diepgaande analyse van de Tesla Model Y en onthullende details. Ze hebben zonder een nieuw batterijpakket een 5% EPA-range toename kunnen bereiken, door een optelsom van allerlei kleine efficiency en gewichtsverbeteringen.
Interieur radar
In 2020 schreef Teslarati.com al over een aanvraag die Tesla bij de FCC had ingediend voor een nieuwe radar-gebaseerde sensor voor in het interieur. Deze sensor is speciaal ontworpen om bewegingen en zelfs hartslagen te detecteren, wat essentieel is om bijvoorbeeld te voorkomen dat kinderen per ongeluk in hete auto's worden achtergelaten. Het innovatieve aspect van deze technologie ligt in het vermogen om door zachte materialen zoals dekens heen te 'zien' en onderscheid te maken tussen een kind en een voorwerp, wat helpt bij het verminderen van valse alarmen. Bovendien kan de sensor micromovements zoals ademhaling en hartslag detecteren, mogelijkheden die camera’s of traditionele stoelsensoren niet bieden. Nu schijnt deze sensor in de vernieuwde Model Y te zitten en in Q3 met een software-update geactiveerd wordt. In combinatie met de software zijn er natuurlijk vele toepassingen te bedenken. Niet alleen in een robotaxi-tijdperk.
Oscillerende ventilator
In de nieuwe Model Y krijgt het ventilatiesysteem ook een oscillerende stand. De meeste mensen kennen deze “waaiende stand” van hun airconditioning. Warme of koude lucht kan zo beter over de ruimte verspreid worden. Uiteraard zuigt de Model Y de buitenlucht aan via het gigantische HEPA-filter en is de HVAC ook verder geoptimaliseerd.
Nieuwe kleuren
In de video wordt gehint op nieuwe kleuren. In China zagen we Glacier Blue als nieuwe kleur. In Giga Texas zou het wel eens een diepere kleur grijs kunnen zijn. Net niet zwart! Hieronder een foto vanaf de drone van Joe Tegtmeyer.
Goedkopere versie Model Y/Model 3
Nu de Model Y, net als de Model 3, standaard zo’n premium interieur heeft, is het niet zo moeilijk te bedenken wat je weg kunt laten om ze €5.000 goedkoper te maken. Maar dan nog steeds een dijk van een auto te kopen! Stoelen met stoffen bekleding en zonder ventilatie, geen verwarmd stuur, geen schermpje achter, minder speakers en geen HEPA-filter, handmatig in twee delen neerklapbare achterbank in plaats van volledig elektrisch zijn enkele voorbeelden. Tesla zou daarnaast ook kunnen kiezen om softwarematig een aantal zaken uit te zetten met de optie deze later alsnog bij te kunnen kopen. Zoals de stoelverwarming, het aanpassen van het koppel (trekkracht, acceleratie) en de handsfree bediening van de kofferbak etc. Men zou ook kunnen kiezen voor een iets kleinere en hiermee goedkopere batterij. Kortom, die instapversie kan best wel eens zeer aantrekkelijk zijn als je gewoon een goede en ruime auto zoekt, zonder een aantal extra’s al inbegrepen. Dit geldt zowel voor de Model 3 als de Model Y.
China schaalt op!
De vorige generatie Model Y is in China niet meer te bestellen. Ze schakelen nu snel over naar alleen de productie van de vernieuwde Model Y. Ik verwacht dat dit in de VS en Europa ook snel het geval zal zijn. Ik lees berichten van mensen die in de Tesla-app zien dat ze zich moeten voorbereiden op een levering van hun Model Y in de laatste week van februari en de eerste week van maart. De geruchten gaan dat in China tot nu toe 170.000 Model Y’s besteld zijn. Het wordt een wild tweede kwartaal. Dat is ook het kwartaal waarin we de goedkopere modellen gaan zien en mogelijk ook de compacte Tesla. Over heel 2025 verwacht Tesla een groei van 20-30%. We gaan zien hoe het jaar zich ontvouwt met goedkopere en nieuwe modellen. Bovendien is Tesla bezig met de transitie naar een AI & Robotics-bedrijf. In juni gaan de robotaxi-diensten voorzichtig van start in Austin.
Optimus zoekt zijn bouwers
Elon heeft aangekondigd dat ze dit jaar 10.000 Optimus-robots willen bouwen. Ondanks dat het ontwerp en de engineering nog niet zijn afgerond, gaan ze in Fremont een proefproductielijn bouwen en de eerste robots produceren. Deze week stonden er 70 vacatures open voor allerlei functies, vooral functies die te maken hebben met het productieproces. Hoofdzakelijk in Fremont en Austin. Opvallend is dat er ook twee vacatures bij Motor Design tussen staan met als standplaats Athene, Griekenland.
Wat is er met de Model S/X aan de hand?
Met de komst van de Model 3 en Model Y vallen de verkoopaantallen van de Model S en de Model X natuurlijk in het niet. In de VS is er ook nog de Cybertruck als alternatief voor als de Model 3 of Model Y te klein zijn. Geen grote volumes dus. Tesla heeft nu de prijzen fors verhoogd van zowel de Model S als de Model X. Wel inclusief onbeperkt superchargen en premium connectiviteit. Wat is er aan de hand? Het is speculeren, maar ik denk dat de Model S en de Model X in hun huidige vorm uit productie gaan. Tesla probeert de laatste exemplaren tegen een goede prijs te verkopen. Het zou mij niets verbazen als op basis van beide modellen twee robotaxi’s gebouwd gaan worden. Dus zonder stuur, gericht op comfortabele autonome ritten over lange afstanden (de Model S) en met zes personen (de Model X). Mogelijk dat de Model X ook als transporter-versie komt. Een Model S/X zonder stuur zou betekenen dat Tesla in Europa alleen nog de Model 3 en Model Y gaat voeren zolang robotaxi’s niet toegestaan zijn (zie Blik op de Week van vorige week). En natuurlijk misschien de compactere Tesla. In de VS zijn robotaxi’s al veel eerder mogelijk, waarschijnlijk eind 2025 of begin 2026. Het ombouwen van productielijnen voor robotaxi’s kost tijd en er moet ruimte komen voor de Optimus productielijn in Fremont. Maar een scenario kan ook zijn dat Tesla de prijzen verhoogd om een stabiele vraag te hebben met een goede marge en hiermee tevens de logistieke en voorraadkosten optimaliseert.
Wereldrecordpoging Tesla Lightshow
De Tesla Owners Clubs van België en Nederland organiseren in samenwerking met Electrify Europe en met ondersteuning van Tesla, Inc. de Tesla Lightshow 2025. Dit unieke evenement, waarbij Tesla’s hun verlichting op maat van muziek laten ‘dansen’, brengt honderden Tesla-enthousiastelingen uit heel Europa samen. Klik op onderstaande afbeelding voor meer informatie!
2 Opmerkingen
Luc Waterlot
8/2/2025 09:01:01
Terug een leuke samenvatting 👍
Antwoorden
Conrad
8/2/2025 10:42:20
Interessante gedachte over de model x en s.
Antwoorden
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Maart 2025
Categorieën |