In deze blik op de week aandacht voor de vakbonden in Zweden, deel drie van de terugblik op 2024, je kan weer stemmen op een SuC locatie, een kijk op de verkoopstatistieken en nog veel meer… Ditmaal Grok gevraagd een bijpassende afbeelding te produceren.
Podcast versie
De onderstaande Engelstalige podcast is door AI gegenereerd (NotebookLM) op basis van de inhoud van onderstaande onderwerpen.
Juniper in (proef)productie
Volgens de laatste geruchten produceert Giga Shanghai inmiddels 200 nieuwe Model Y’s per dag. Met deze aantallen gaat het nu niet lang meer duren voordat we de refresh van de Model Y zonder camouflage gaan zien. Ze werken aan de laatste stroomlijning van het complexe logistieke en productieproces. Giga Shanghai is de blauwdruk voor de andere productielocaties. Dus ook vanuit de VS en Berlijn gaan we snel meer horen. In China zien we dat de 0% financieringsoptie voor 5 jaar wordt doorgetrokken naar eind januari (Chinees nieuwjaar). Een mooie incentive om de laatste voorraad te verkopen. Volgens geruchten vanuit Berlijn krijgt het personeel daar begin januari een toelichting op de plannen voor Berlijn. Waarschijnlijk meer dan alleen de productiestart van de vernieuwde Model Y.
Vakbonden in Zweden
De afgelopen maanden al vaker hier bericht over de aanhoudende strijd van de vakbond (IF Metal) in Zweden om een voet aan de grond te krijgen bij Tesla. Maar Tesla-medewerkers blijven het duidelijk maken dat ze geen vakbond willen.
Tesla biedt hun medewerkers prima arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden. Toch gaan de vakbonden door met het blokkeren van Tesla. Eerder deden ze dat al door transporteurs onder druk te zetten door geen autotransporten uit te voeren. Nu blokkeren ze het aansluiten van Superchargerlocaties door bedrijven die dit moeten doen onder druk te zetten. In totaal gaat het nu om zes locaties met het aantal laadzuilen oplopend naar honderd. Op de foto hieronder staat de tekst: “KLAAR VOOR AANSLUITING. Hier zouden alle bestuurders van elektrische auto’s kunnen laden voor uitstootvrije ritten. Dat draagt bij aan een duurzaam Zweden”. Wanneer zal de nu al veertien maanden lopende strijdbijl begraven worden?
Model Y auto van het jaar (in Zweden)
Ironisch is het dat juist de Model Y in Zweden door het blad „Vi bilägare” als beste uit de bus is gekomen na 49 tests van auto’s van 27 verschillende merken. Op nummer twee staat overigens de VW Tiguan 2.0 TDI! Een ander Zweeds autoblad, „Teknikens Värld”, zette de Model 3 op de eerste plaats, als benchmark in zijn klasse. Net als in veel landen komt de Model Y niet alleen goed uit de vergelijkende testen, maar staat hij ook op nummer één in de verkoopstatistieken. De kans is heel groot dat na 2023 ook in 2024 de Model Y de best verkochte auto wereldwijd gaat worden. En dan moet de refresh nog komen!
Verkoopstatistieken
Aan het begin van het jaar gaf Elon Musk nog een waarschuwing over de verkoopaantallen voor 2024. Het zou moeilijk worden om het aantal van 2023 te halen (1.845.985), met name door macro-economische omstandigheden. Het jaar 2024 werd bestempeld als een tussenjaar voor Tesla als voorbereiding op de transitie naar een meer AI- en Roboticsbedrijf. Met het “We, Robot-event” hebben we gezien wat Tesla hiermee bedoelt.
Toch ziet 2024 er ook qua verkoopaantallen niet slecht uit. Het heeft er alle schijn van dat ze voor het eerst in de geschiedenis meer dan 500.000 voertuigen in één kwartaal gaan verkopen. Als dat lukt, gaan ze aardig in de buurt van het 2023-volumen uitkomen. Het zou niemand verbazen als ze er zelfs iets overheen gaan! Voor 2021 was het jaarvolume nog onder de 500.000 exemplaren! Waar andere merken hun aantallen zien kelderen, is Tesla in staat om met twee volumemodellen, en natuurlijk alleen volledig elektrische, de verkopen op peil te houden.
Ook Nederland doet in 2024 weer aardig mee. De Model Y en de Model 3 gaan in december als warme broodjes. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat veel leaserijders van een Model 3 uit 2019 overstappen op de Model Y of de vernieuwde Model 3!
Superchargerlocaties kiezen
Nu we het toch over Superchargerlocaties hebben, de winnaars van het afgelopen kwartaal zijn bekend. Voor Europa zijn de volgende locaties gekozen:
App Updates
Verleden week zagen we een overzicht van nieuwe functionaliteiten welke we via software-updates hebben gekregen de afgelopen jaren. In het onderstaande artikel op X een overzicht van de updates van de Tesla App (voor iOS).
Batterijtest
BOVAG en de Vereniging Elektrische Rijders (VER) hebben in een gezamenlijk onderzoek aangetoond dat er betrouwbare alternatieven bestaan voor de officiële fabrikanttesten van EV-batterijen. Uit de 185 testrondes op 24 verschillende merken en modellen, die samen een groot deel van het Nederlandse wagenpark van elektrische auto’s van vier tot acht jaar oud vertegenwoordigen, komt naar voren dat de Aviloo Flashtest en de Moba-test de meest betrouwbare resultaten opleveren. Door de batterijconditie (SoH) van een gebruikte elektrische auto op deze wijze transparant vast te stellen, wordt het vertrouwen van zowel consumenten als autobedrijven vergroot. Klik op onderstaande afbeelding om naar het onderzoek te gaan.
Het gaat bij een tweedehands BEV voornamelijk om vooraf te weten wat een reëel rijbereik is door zicht te hebben op de batterijconditie. Net als bij het kopen van nieuwe BEV is ook bij het kopen van een tweedehands BEV het meest belangrijk om te weten hoe je feitelijke autogebruik eruitziet (zie ook “alles over laden en rijbereik”). Het feitelijke gebruik en de manier van kunnen of willen laden moeten passen binnen het rijbereik onder slechte omstandigheden.
Terugblik 2024 deel 3
Vaak is het afgelopen jaar in Blik op de week gegaan over Tesla AI & Robotics. Het hoogtepunt was natuurlijk het “We, robot-event”. Hier kregen we een blik in de toekomst die verder gaat dan ik had verwacht. Het doek viel van het ontwerp van de robotaxi. De Cybercab is een auto zonder stuur en bedieningsfuncties. Niet alleen ontwikkeld volledig vanuit het perspectief van zelfrijdend, maar ook tegen zo laag mogelijke kosten per kilometer. Dat wordt grotendeels gerealiseerd door deze auto in ongekend grote aantallen te kunnen produceren. Randvoorwaardelijk voor de Cybercab is natuurlijk dat FSD Unsupervised gerealiseerd is. Zoals verwacht ging in 2024 het woord Beta ervan af. Ze spreken nu over FSD Supervised en FSD Unsupervised. Met versie 13 in de laatste weken van 2024 wordt het steeds duidelijker dat Tesla het moment van het commercieel in de markt zetten van robotaxi-diensten is aangebroken!
Tesla Vision is zoals gedacht verder uitgerold. Alle modellen maken er nu gebruik van. Ik had verwacht en misschien ook wel gehoopt dat de Ultra Sonic Sensors bij auto’s die ze nog hebben volledig uitgezet zouden worden en dat de auto’s met bedieningshendels toch ook autoshift zouden krijgen. Nu zie je bij een auto met USS dat ze uitgaat op het moment dat Autopark ingeschakeld wordt. Parkeer je handmatig, dan werken de USS.
Ook hebben we de tweede generatie van Optimus gezien. Het is een ongelooflijk spannende tijd om Tesla’s humanoïde robot feitelijk geboren te zien worden en hoe hij “opgroeit” om in de komende jaren zelfstandig de wijde wereld in te gaan. We zien de enorme progressie van de fijnmotoriek. Van snelle bewegingen nodig voor het vangen van een tennisbal tot de fijne motoriek van de hand en de vingers. Het lopen en het balanshouden gaat er steeds natuurlijker uitzien. Voor de brains van Optimus is het Tesla AI-team volop aan het werk en is er veel overlap met de FSD-ontwikkelingen. Tesla Vision gaat het mogelijk maken dat zowel de robot met als zonder wielen de wereld om hem heen begrijpt. Het taalmodel, om ook het woord en geschrift te leren en te communiceren, zal van X.ai komen. Alleen hoe dit precies vorm gaat krijgen is niet duidelijk geworden. Ik had verwacht dat Grok, het LLM van X.ai, in 2024 al zijn entree in onze Tesla’s zou maken. Dat is nog niet gebeurd. Er zijn wel aanwijzingen in de software gevonden, maar ik denk dat ze wachten op Grok3. Dit nieuwste taalmodel moet op gelijke hoogte komen van de bestaande koplopers.
Verwachtingen 2025
De komende week zal ik mijn verwachtingen voor 2025 in een blog opschrijven. Het belooft weer een jaar te worden om naar uit te kijken. Bedankt voor het volgen van Blik op Week in 2025. Ook bedankt aan degene die op mijn referral een nieuwe Tesla gekocht hebben. Een goede jaarwisseling en op naar een mooi 2025!
3 Opmerkingen
Marko
28/12/2024 12:42:28
Bedankt wederom voor de informatieve update. In plaats van 1x per jaar heb ik het idee dat ik elke week jarig ben: het is een cadeautje om elke zaterdag de weekblog te lezen.
Antwoorden
Robbert
28/12/2024 18:59:49
Dank voor weer een jaar met uitgebreide update’s. Ik kijk/keek er elke week weer naar uit. Fijne jaarwisseling!
Antwoorden
Joey Symons
28/12/2024 23:44:52
Bedankt voor de wekelijkse updates en fijne feestdagen!
Antwoorden
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Januari 2025
Categorieën |