In deze blik op de week aandacht voor buienradar toch voor de MCU2, Tesla's lithiumproductie, het tweede deel van de terugblik op 2024, indrukwekkende lijst van updates en nog veel meer... Dall-e gevraagd een kerstkaart te maken! Fijne feestdagen!
Podcast versies
Gegenereerd door NotebookLM op basis van de inhoud van onderstaande onderwerpen. Nederlands laat ik voorlopig weg. Wordt officieel nog niet ondersteund door NotebookLM en dat is te merken aan de kwaliteit van de uitspraak en diepgang.
Verrassing voor MCU2
Bij de uitrol van de Holiday-update heb ik het gehad over het feit dat sommige software-updates afhankelijk zijn van de hardware aan boord. Als de hardware simpelweg ontbreekt, is dat duidelijk. Is de hardware wel aanwezig, maar van een oudere generatie, dan wordt het wat lastiger. Zoals nu met de buienradar als overlay over de navigatiekaarten. Dit leek aanvankelijk voorbehouden aan auto’s met een MCU3, dus met de AMD Ryzen-chip. Maar momenteel rolt er een update uit die deze radarbeelden ook beschikbaar maakt voor auto’s met de Intel Atom (MCU2) chip. Dat is verrassend, maar natuurlijk wel mooi dat het kan. Vooral omdat we niet precies weten waar de grens ligt tussen de mogelijkheden van MCU2 en MCU3.
Software maakt het toch allemaal anders
Een door niet-Tesla-rijders vaak onderschat voordeel van een Tesla zijn de software-updates. Met name het feit dat via deze updates continu nieuwe functionaliteiten worden toegevoegd, maakt Tesla uniek. Tesla bracht onlangs onderstaand overzicht uit.
Dit kan mijns inziens zelfs het perspectief op een hogere afschrijving door de gedaalde nieuwprijzen veranderen. Waarom zou je een nieuwe auto kopen als kosten (inclusief afschrijving) voor jou een doorslaggevend argument zijn? Je kunt gewoon lekker blijven doorrijden. De software-updates houden de auto actueel, de onderhoudskosten blijven laag en over de batterij hoef je je geen zorgen te maken.
Eerste lithium productie
In Corpus Christi, Texas, bouwt Tesla een unieke lithium-raffinaderij, specifiek voor toepassing in batterijen. In mei 2023 werd het startsein gegeven voor de bouw. Een productiestart in 2024 was voorzien, maar dat wordt niet gehaald. Afgelopen week hebben de machines echter wel voor het eerst gedraaid. Een moment van erkenning voor het personeel dat dag en nacht werkt aan de realisatie, en een mooi moment voor de werving van nieuw personeel wanneer de fabriek in de loop van 2025 daadwerkelijk met de productie begint. Ik denk dat we pas over een paar jaar zullen beseffen wat het belang van deze stap is geweest, ook in de geopolitieke context. Het raffineren (zowel de grondstof, het gekozen procedé als het eindproduct) in de Tesla-lithiumfabriek is energiezuiniger, ontziet het milieu op vele manieren en past naadloos in een recyclingcyclus. De kosten van het eindproduct liggen uiteindelijk ongeveer 30% lager.
Cybertruck te koop
In Oosterwijk heeft een garagebedrijf een mooie PR stunt uitgehaald door een Cyberbeast naar Nederland te halen en deze voor net geen € 190.000 te koop aan te bieden. Veel media aandacht en inmiddels schijnt de auto al verkocht te zijn. Ook de nieuwe eigenaar zal de auto met name gebruiken om aandacht te trekken voor zijn bedrijf.
Het stapelt zich op in Texas
Regelmatig zien we dronebeelden gemaakt boven Giga Texas. We hebben al veel bouwactiviteiten kunnen volgen sinds de initiële oplevering van het hoofdgebouw. Wat nu opvalt, is dat er steeds meer productieapparatuur geleverd wordt, die ongetwijfeld de komende maanden geïnstalleerd zal worden. De opslagplaats raakt steeds voller. Deze apparatuur zal zeker bedoeld zijn voor de Cybercab, maar waarschijnlijk ook voor een eerste productielijn van Optimus. Beide producten moeten uiteindelijk in ongekende hoeveelheden geproduceerd worden. Mogelijk is er ook apparatuur bij voor de compacte Tesla en/of de goedkopere variant van de Model Y, naast natuurlijk de refresh van de Model Y. Deze week zagen we bovendien dat de apparatuur voor de 8e productielijn van de 4680-batterijen naar binnen werd gebracht. We blijven het uiteraard op de voet volgen.
Terugblik 2024 deel 2
In drie delen wil ik terugblikken op mijn verwachtingen van 2024. In dit tweede deel gaat over Tesla Energy. Ook voor Tesla Energy was 2024 een jaar waarin fundamenten werden gelegd voor de toekomst. Zoals verwacht is de tweede Megafactory gebouwd. Naast Bastrop (VS) staat er nu ook een fabriek in Shanghai, waar de productie op het punt staat te beginnen. In 2024 werd duidelijk dat de energietak met de Megapacks en Powerwalls een belangrijke bijdrage levert aan de omzet. Zeer onverwacht verliet begin 2024, na 18 jaar, VP Energy Drew Baglino Tesla. Hij presenteerde eerder samen met Elon Musk het prestigieuze plan om de 4680-batterij te ontwikkelen. Hoewel het langer heeft geduurd dan verwacht om deze nieuwe vormfactor en productiemethode succesvol te maken, is massaproductie tegen dezelfde kosten als ingekochte batterijen inmiddels gerealiseerd. Toch zijn de uitdagingen nog niet volledig overwonnen. Een van de bottlenecks blijft de raffinage van lithium en de grote afhankelijkheid van derden. Tesla’s eigen raffinaderij is nog in aanbouw, en een start van de productie in 2024 werd niet gehaald. Voor 2025 ziet het er echter veelbelovend uit. Helaas kregen we gelijk dat er in 2024 geen Tesla-warmtepomp voor thuis is geïntroduceerd en dat de Powerwall nog niet in Nederland beschikbaar is. Wel zagen we dat Tesla steeds meer Powerwalls produceert en dat de derde generatie nu een alles-in-één oplossing biedt in combinatie met zonnepanelen. Er is sprake van een uitrol in steeds meer Europese landen, maar Nederland blijft vooralsnog achter. Rond Tesla Solar bleef het stil in 2024. Vooral het Solar Roof heeft het zwaar te verduren. De installatietijd en daarmee de kosten maken het tot een lastig product voor massale verkoopaantallen. De tijd zal leren of er toekomst is voor dit onderdeel van Tesla. Wat wel duidelijk is, is dat lokaal opwekken en lokaal opslaan van energie – met zonnepanelen in combinatie met een Powerwall – de toekomst is. Of dit echter naast een Tesla-thuisbatterij ook met Tesla Solar zal gebeuren, blijft de vraag.
Terugblikvideo Tesla
Ook Tesla kijkt terug op 2024. Vooraf bestempeld als een overgangsjaar. Dat viel achteraf wel mee. Hieronder hun video.
Grootste Supercharger in gebruik genomen Tesla heeft het grootste Supercharger-station ter wereld geplaatst in Barstow, CA, wat de elektrische voertuigreizen tussen Los Angeles en Las Vegas verbetert door een aanzienlijke laadcapaciteit langs de I-15 corridor te bieden. Dit Supercharger-station biedt met 120 laadzuilen een ongekende capaciteit. Het is ook ontworpen om aanhangwagens te kunnen ontvangen. Bovendien beschikt het over 495 kW aan zonnepanelen.
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Januari 2025
Categorieën |