In deze blik op de week aandacht voor de holiday software update, FSD 13 maakt indruk, Cybertunnel bijna klaar, Carmangeddon, en nog veel meer … Dall-e gevraagd er een bijpassende afbeelding bij te produceren.
Podcastversie
Gegenereerd door NotebookLM op basis van de inhoud van onderstaande onderwerpen.
Holiday software-update
Wat Tesla in mijn ogen (tot nu toe) het meest bijzonder maakt zijn de gratis software-en kaartupdates. Ongeacht het bouwjaar krijgt de auto krijgt nog steeds updates, met als enige beperking eventuele randvoorwaardelijke hardware! Soms ontbreekt de hardware simpelweg, zoals een warmtepomp of een speaker onder de voorbumper. Maar soms is de processor van het entertainmentsysteem de beperkende factor. We zien dat auto’s met de Intel Atom chip niet meer alle grafische mogelijkheden krijgt ten opzichte van de auto’s met nieuwe AMD Ryzen chip, zoals nu in de Holiday update de buienradar beelden over de navigatiekaarten heen. Rondom de feestdagen brengt Tesla traditioneel een wat grote software-update uit. In het verleden maakte de operating-software (OS) echt grote stappen met vaak ook een nieuwe grafische interface (GUI). Inmiddels zijn we bij V12, een OS-versie die toch al wat langer draait. Maar dat laat onverlet dat er mooie nieuwe functionaliteiten beschikbaar komen met de 2024.44.25 update. Ze zijn in onderstaande post te vinden (klik op afbeelding).
De mooiste is misschien wel ondersteuning voor de Apple Watch. Een handige back-up voor de momenten dat de telefoon het laat afweten. Ook fijn is dat de bestuurdersstoel nu vanaf het scherm te bedienen is. Hopelijk wordt hier snel het openen van de deuren aan toegevoegd. Qua veiligheid is toegevoegd dat je waarschuwingen krijgt bij het achteruitrijden terwijl er zijdelings verkeer nadert. Hetzelfde geldt voor het willen openen van een deur als er verkeer aan komt.
Nieuwe indicator
Met de Holiday-update verschijnt er voor EAP/FSD bezitters een nieuw icoontje, welke aangeeft of automatische rijstrookwissels mogelijk zijn. Naar links en/of naar rechts. Geen idee waarom dit iets toevoegt of is het weer zo'n wettelijke eis bij rijder ondersteunende systemen?
Autoshift functie
De Model 3 (en X/S) is voorzien van autoshift. De auto stelt de rijrichting voor. Bijvoorbeeld bij het manoeuvreren uit een parkeervak herkent het system nu dat je na het achteruitrijden weer vooruit wilt en schakelt dan automatisch.
FSD Versie 13.2 maakt indruk
De eerste beelden van FSD Versie 13.2 zijn inderdaad indrukwekkend zoals werd verwacht. We zien beelden van de meest uiteenlopende complexe situaties. Op Time Square, over zandpaden, in de sneeuw, op parkeerplaatsen, omkeren in een doodlopende straat, enzovoort. Erg mooi is dat FSD V13 vanuit stilstand geactiveerd kan worden. De auto rijdt dan zelf uit het parkeervak en begint zijn route.
Aangezien we geen data hebben over het aantal kilometers tussen kritische, niet comfort, ingrepen is het lastig aan te geven hoeveel keer beter het systeem is geworden. De verwachting is dat bij de volgende release ook het adequaat reageren op hulpvoertuigen wordt toegevoegd. De Cortext supercomputer welke die allemaal mogelijk moet gaan maken neemt in omvang toe. Op de dronebeelden zien we dat er soms zelfs 4 koelventilatoren moeten draaien om de chips te koelen.
EV-brandveiligheid
In de onderstaande video onderzoekt “The Limiting factor” een hardnekkig misverstand over elektrische voertuigen: het idee dat ze gevaarlijker zouden zijn qua brand dan traditionele auto's met verbrandingsmotoren. Deze perceptie wordt voornamelijk gevoed door sensationele mediaberichten, maar de werkelijkheid is heel anders. Uit verschillende onafhankelijke studies, waaronder onderzoeken uit Zweden en Australië, blijkt dat elektrische voertuigen juist aanzienlijk veiliger zijn wat betreft brandrisico. Ze hebben maar liefst acht keer minder kans om vlam te vatten dan conventionele auto's. Zelfs Tesla's eigen, meer conservatieve cijfers, bevestigen deze verhoogde veiligheid. Wat betreft de intensiteit van branden laat de video zien dat hoewel EV-branden inderdaad heter kunnen worden, met temperaturen tot 2000°C vergeleken met 800°C bij traditionele autobranden, de verspreiding van het vuur veel langzamer gaat. Dit komt door de slimme constructie waarbij batterijcellen worden gescheiden door brandwerend materiaal. Hierdoor krijgen passagiers bij een EV-brand minimaal vijf minuten de tijd om het voertuig te verlaten. De meeste EV-branden ontstaan door verkeersongelukken, terwijl bij traditionele auto's technische storingen de hoofdoorzaak zijn. Dit maakt EV-branden eigenlijk voorspelbaarder en daardoor beter te voorkomen. Interessant genoeg wijst de video erop dat het grootste brandgevaar niet schuilt in EV's, maar in kleinere elektrische apparaten zoals e-scooters en e-bikes. Deze hebben vaak minder geavanceerde veiligheidssystemen en worden bovendien binnenshuis opgeladen.
Batterij degradatie
Tesla liet deze week onderstaand plaatje zien. Batterij degradatie van de Model 3/Y over de eerste 321.868 km! Met een capaciteit van boven de 80%, zowel bij een SR/RWD als LR versie, nog steeds veel kilometers mogelijk.
Het punt waarop de batterijcapaciteit echt een probleem wordt ga je mogelijk helemaal niet meemaken. En mocht de auto na 10-15 jaar nog steeds prima zijn, dan is een batterij-vervanging waarschijnlijk tegen die tijd qua kosten ook nog goed te doen. En de vervangen batterij zelf begin dan aan een tweede leven door het recycling proces.
Cybercab
De Cybercab is met zijn toer door Europa bezig. Vanaf de 16e december ook in Amsterdam. De uitnodiging is deze week ontvangen. Zoals verleden week al gemeld, zien we nog de Cybercab nog steeds proefrondjes draaien op het terrein van Giga Texas. In de onderstaande video geeft bij een van de demo’s een Tesla Engineer een toelichting op het concept. Toch wel indrukwekkend als je hoort dat er circa 50% minder componenten inzitten dan in een Model 3. Dat gaan we terug zien in de efficiency en in de prijs (per km).
Cybertunnel
De tunnel van The Boring Company bij Giga Texas nadert zijn voltooiing. Veel later dan gepland door problemen met de betonnenvloerdoelen. Maar nu wordt in een rap tempo de ontbrekende infrastructuur gerealiseerd. Zowel binnen in de fabriek, als in de tunnel zelf, als aan het einde van de tunnel op weg naar de parkeerplaats. Wanneer zien we de eerste auto volledig autonoom zijn plaatsje zoeken op de parkeerplaats?
Carmageddon
Skynews maakt een interessante analyse van wat er aan de hand is met de auto-industrie in Europa (UK in het bijzonder) en de rol van China hierin. Tesla is als niet Chinese autobouwer de enige uitzondering en heeft nagenoeg dezelfde troeven in de hand. En dan hebben ze het over Chinese BEV’s. Als daar ook nog eens FSD bij komt, dan vraagt het geen rocket science meer om uit te tekenen wat er allemaal gaat gebeuren de komende jaren. Gelukkig zijn er veel sectoren die staan te springen om personeel!
Teslashoppen
Zoek je nog een leuk kerstkado, dan is een kijkje nemen in de Tesla-shop misschien een leuk idee. Niet goedkoop, maar wel kwalitatief goed en vaak ook uniek. De Tesla-bot is helaas uitverkocht. Maar een mooie sfeerverlichting of een kerstmok is ook leuk!
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Januari 2025
Categorieën |