Blik op week, nummer 47
In deze blik op de week aandacht voor een indrukwekkende Optimus, verschillende nieuwe functionaliteiten in het Service Mode-deel van de software, batterij mythes ontkracht en nog veel … Dall-e gevraagd een bijpassende afbeelding te produceren en NotebookLM de podcast-versie.
Optimus uitverkocht
Het leek wel of Tesla ons een blik in de toekomst gaf: de Optimus-robot kwam in de verkoop en was binnen de kortste keren uitverkocht. Dat zagen we vorige week in de VS en deze week in de Europese Tesla-shop. Nu ging het om de miniatuuruitgave, voor € 40. Datzelfde gaan we waarschijnlijk zien op het moment dat Optimus voor particulieren te koop komt. Dat gaat nog wel even duren, maar toch.
Op Thanksgiving Day liet het X-account van Tesla Optimus bovenstaande filmpje zien. We zien dat de linkerarm van Optimus voorzien is van de nieuwe onderarm en hand. Indrukwekkend als je bedenkt dat de aansturing van de vingers gebeurt door motoren in de onderarm. De bewegingen die gemaakt kunnen worden, komen qua bewegingsvrijheid nagenoeg overeen met een menselijke hand. Luister in de clip hieronder hoe Elon het uitlegt!
Misschien nog indrukwekkender dan de hand is de snelheid waarmee alles beweegt om de bal te vangen, ondanks dat de robot teleoperated was. Het doel is natuurlijk dat Optimus volledig autonoom kan functioneren. Dat is software en daar wordt door Tesla Vision en X.ai ook hard aan gewerkt. Maar ook teleoperated functionaliteiten vormen al een gigantische use case op zichzelf. Bijvoorbeeld op Mars. Dus ook het verder optimaliseren van deze technologie is essentieel voor de ambities van Musk.
Sterker nog, Tesla plaatste personeelsadvertenties, juist gericht op de teleoperation-activiteiten voor zowel Cybercab als Optimus. Zodra deze een signaal geven dat ze zich in een situatie bevinden waar ze ondersteuning nodig hebben, moet op afstand kunnen worden ingegrepen. Elon liet op X weten dat de eindprijs van Optimus een kwestie is van vraag en aanbod. In het begin duurder en als de productie in volume toeneemt (>1 mln per jaar) kan het aanbod de vraag beter bijhouden en zakt de prijs naar verwachting richting $20-25k.
X.ai en Tesla
Ondanks dat Elon Musk enkele maanden geleden ontkende dat Tesla en xAI een samenwerking voorbereiden, blijven de geruchten hierover aanhouden. Eerder dit jaar werd al duidelijk dat xAI en Tesla samenwerkten bij de beslissing waar de Nvidia-chips als eerste geïnstalleerd zouden worden: Colossus (xAI) of Cortex (Tesla). Het is logisch dat de combinatie van vision-based AI (Tesla's FSD V13) en LLM's (Grok 3) leidt tot een betere vertaling van visuele gegevens naar tekstuele informatie, en vice versa. Dit resulteert in een meer holistische AI-toepassing die zintuiglijke perceptie en menselijke communicatie integreert. Dit is niet alleen handig voor robotaxi's, maar ook essentieel voor Optimus.
Wat is FSD V13 en Grok 3?
Beide bedrijven staan aan de vooravond om bij het grotere publiek meer bekendheid te krijgen. Op X wordt de V13-versie van FSD, ook door Tesla, weggezet als de versie die FSD uiteindelijk feature-complete maakt: dus qua technologie klaar. Maar dan de regelgeving nog! Elon zit letterlijk en figuurlijk bij de president van de VS aan tafel om ervoor te zorgen dat legislatie van FSD transparant gebeurt en zonder onnodige bureaucratie en politieke tegenwind. Waarschijnlijk wordt de eerste puntversie voor het einde van het jaar uitgerold naar consumenten. Eerst voor de AI4-auto's en later voor de HW3-auto's. Uiteraard vooralsnog alleen in de VS. De verwachting is dat Europa in Q1 2025 aan de beurt is, maar dan wel helaas met de UNECE-handboeien om! Voorlopig geen systeem-geïnitieerde manoeuvres. X.ai staat op het punt Grok 3 te presenteren, die met de top van de LLM's (Claude, OpenAI, e.d.) mee gaat doen en deze mogelijk zelfs (deels) al overtreft. De verwachting is dat Grok 2 dan gratis wordt voor alle X-gebruikers en Grok 3 gekoppeld wordt aan een premium-abonnement van X. Er komt ook een separate app voor Grok. En hopelijk zien we Grok snel terug in onze Tesla's. Niet alleen om functies van de auto aan te sturen, maar om een conversatie mee te voeren. Grok vormt straks een belangrijk onderdeel van de brains van Optimus.
Toekomstige modellen gespot
Volgens de geruchten worden de eerste Model Y Junipers in Shanghai al geproduceerd. Ook in Fremont werden afgedekte auto's gespot. Het is niet duidelijk geworden wat er nu precies onder zit. Worden ook in Fremont al de nieuwe Model Y's geproduceerd? Een ding is zeker: het is aan het broeden en 2025 belooft een bijzonder jaar te worden.
Tesla blijft aan de knoppen van het referralprogramma draaien om zo de laatste maand van het jaar zoveel mogelijk geproduceerde auto's te verkopen. De korting op voorraadmodellen, zeker van de Model Y, is behoorlijk fors. Met de SEPP-subsidie en de referralkorting is een hagelnieuwe Model Y voor circa € 40.000 mogelijk!
Weet wel dat in de eerste maanden van 2025 niet alleen de Model Y Juniper gelanceerd gaat worden, maar ook goedkopere varianten van de huidige modellen en mogelijk zelfs een compleet nieuw compact model. Of het een driedeurs en hiermee een iets compactere versie van de Model Y wordt of toch een auto gebaseerd op de Cybercab, is helaas nog niet duidelijk.
Cybercab is aan het trainen
Een aantal prototypes is in de Tesla-store te zien, zowel in de VS als in Europa. Deze week zagen we ook een Cybercab rondjes rijden op het terrein van Giga Texas. Er reed een andere Tesla achter om te monitoren. Ze zullen ongetwijfeld uitgebreide testprotocollen hebben om de kwaliteit en veiligheid van de rit te valideren. 2025 gaat een zeer interessant jaar worden!
Batterij mythes
Er circuleren veel mythes over elektrische auto's (BEV's), zoals dat batterijen snel degraderen en vervangen moeten worden tegen hoge kosten. Cleantechnica publiceerde een artikel gebaseerd op een studie die dergelijke onwaarheden weerlegt met echte data. Uit analyses van meer dan 7.000 elektrische auto's blijkt dat batterijen veel langer meegaan dan gedacht. De degradatie is het sterkst in de eerste 30.000 kilometer (ongeveer 5% verlies), maar daarna verloopt deze veel trager. Bij 200.000-300.000 kilometer behouden batterijen gemiddeld nog 87% van hun capaciteit. De levensduur van batterijen hangt af van gebruik en laadgedrag. Hoge temperaturen, veel snelladen en langdurig parkeren met een hoge lading versnellen veroudering. Regelmatig rustig rijden en langzaam laden helpt de batterij langer mee te gaan. EV-batterijen gaan doorgaans langer mee dan de standaardgarantie (8 jaar of 160.000 km) en hebben na de eerste levensduur vaak nog een tweede toepassing, zoals energieopslag. Mythes zoals de snelle veroudering van batterijen zijn vaak gebaseerd op incidenten of vroege modellen zoals de Nissan LEAF, maar moderne BEV's zijn bewezen duurzaam en betrouwbaar.
Eerder klaar?
Tesla bouwt in Shanghai een megafactory voor de productie van Megapacks. Dat zijn de grote batterij-opslagsystemen die een grid ondersteunen bij onder meer piekbelastingen. Meestal worden er tientallen Megapacks bij elkaar geïnstalleerd en vervangen ze een traditionele energiecentrale die in geval van nood opgestart wordt. De vraag naar Megapacks is enorm. Het komt Tesla zeer goed uit dat de productie binnenkort al van start gaat, een kwartaal eerder dan verwacht. Doordat het niet de eerste fabriek is, zal de massaproductie snel op gang komen. In 2026 zullen de inkomsten uit energie producten naar verwachting verdubbeld kunnen zijn als ze 2x 10.000 Megapacks per jaar kunnen produceren en dan is waarschijnlijk de 3e fabriek in aanbouw!
Service mode heeft nieuwe functionaliteiten
Bij software-updates zitten vaak, naast nieuwe functionaliteiten voor de bestuurders, ook nieuwe functies in het servicemenu. In principe is het niet de bedoeling dat je zelf in het servicemenu komt. Maar aan de andere kant: het is ook best eenvoudig te benaderen, uiteraard op eigen risico.
In het servicemenu kun je zien dat feitelijk alle systemen getest kunnen worden. Dit maakt het eenvoudiger om storingen op te lossen. Als je via de Tesla-app een storing meldt, kan het servicecentrum op afstand het servicemenu van je auto bedienen en zo testen uitvoeren, systemen resetten of van updates voorzien. Vaak worden storingen op die manier op afstand opgelost. Lukt dat niet, dan kunnen ze bij het Service Center nog dieper in de software duiken. Ze verbinden dan een computer met de auto via Toolbox 3 (TB3). Deze hard- en software is ook voor niet-Tesla-servicecentra te koop. We zien echter dat Tesla bepaalde diagnostische tools verplaatst van Toolbox naar het servicemenu. Een voorbeeld van wat recent is toegevoegd, is de diagnose van het audiosysteem.
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
November 2024
Categorieën |