In deze blik op de week aandacht voor de Cybercab op de Europese bodem, verschillende nieuwe functionaliteiten in de software, de week van de banaan en nog veel meer … Ditmaal Grok gevraagd een bijpassende afbeelding te produceren.
Podcastversie
De poll van verleden week laat zien dat de podcastversie van Blik op de week op prijs gesteld wordt, bij voorkeur in het Nederlands. Onderstaand door NotebookLM automatisch gegeneerde podcasts.
Cybercab tourt door Europa
De Cybercab is deze week begonnen met zijn tour langs een aantal Europese steden. In London, Berlijn en Parijs is hij te bewonderen. In december is Amsterdam, Oslo en Stockholm aan de beurt. Meer informatie is hier te vinden. Deze speciaal voor robotaxi-diensten ontwikkelde tweezitter blijft de tongen losmaken. Geen stuur en pedalen, twee comfortabele stoelen, een groot scherm, een ruime bagageruimte en vleugeldeuren. Handig of niet handig? En wat gaan de ritjes kosten? Volgens het CBS wordt er ongeveer 10.000 km per jaar privé gereden. Laten we aannemen dat een middenklasser ongeveer € 5.000 per jaar aan vaste en variabele kosten heeft. Dan praten we over 50 cent per kilometer. Volgens Elon Musk komen de operationele kosten van de Cybercab op ongeveer 12 cent per kilometer te liggen. Zelfs als we dit bedrag verdubbelen, is betalen per kilometer goedkoper dan het eigen bezit van een auto. Natuurlijk zijn er veel randvoorwaarden die afgevinkt moeten worden om dit scenario daadwerkelijk uit te rollen. Mogelijk is de eerste doelgroep voor de Cybercab helemaal niet de huidige autobezitter, maar juist degenen zonder auto in grote wereldsteden, die nu het openbaar vervoer gebruiken. Het is natuurlijk mooi om de Cybercab te gaan bekijken, maar in Europa gaan we hem voorlopig niet op de weg zien. Eind 2025 mogelijk al in de VS, maar zeker in 2026! Misschien volgt China snel daarna. Europa gaat voorlopig echter geen robotaxi-diensten toestaan.
Reserveren mogelijk?
Ik ben overigens benieuwd of, en wanneer, Tesla de optie gaat bieden om een Cybercab te reserveren. Zouden er dan knoppen zijn om er 10, 100 of zelfs 1.000 tegelijk te reserveren? Mijn inschatting is dat, als Tesla een reserveringsoptie aanbiedt, dit tot een nog grotere gekte zal leiden dan destijds bij de Model 3 of, meer recent, bij de Cybertruck. Tesla zou op die manier zomaar een paar miljard dollar kunnen ophalen met die reserveringen!
Software-update 2024.44.3 brengt ASS
Met de uitrol van softwareversie 2024.44 brengt Tesla Actual Smart Summon ook naar Europa en andere landen buiten de VS. In de UNECE-landen zal het gebruik van Summon helaas zeer beperkt blijven. Je moet nog steeds bijna naast de auto staan om het te gebruiken. Volgens Tesla is de maximale afstand 15 meter, maar in de praktijk blijkt dit eerder 6 meter te zijn. De functie is dus vooral nuttig om een auto uit een smal parkeervak te halen, in plaats van om opgepikt te worden. Toch is het goed dat deze functionaliteit nu ook buiten de VS beschikbaar komt. Dit laat zien dat de wetgeving de beperkende factor is, en niet de technologie en/of de hardware in de auto.
Sneller werkende Autopark
Ook Vision-Based AutoPark heeft nieuwe functionaliteiten gekregen, wat leidt tot een snellere en nauwkeurigere werking met een beter vermogen om krappe parkeerplekken te identificeren en in te manoeuvreren. Daarnaast schakelt de auto nu sneller tussen vooruit en achteruit. Bij auto’s met Ultra Sonic Sensoren (USS) worden die sensoren tijdens het automatisch parkeren uitgeschakeld en wordt overgeschakeld naar de vision-based technologie. De visualisaties zijn aangepast. Voor nu kan de auto alleen achteruit inparkeren. Binnenkort volgt ook vooruit inparkeren en parallel parkeren. Met name de snelheid waarmee de parkeermanoeuvre wordt uitgevoerd, maakt dat ik merk dat ik het steeds vaker gebruik.
Giga Berlijn bezoek
Een paar weken geleden werd de actie bekendgemaakt waarbij kopers van de Model Y in een specifieke periode hun auto zelf konden ophalen in Berlijn, inclusief een bezoek aan Giga Berlijn-Brandenburg. Deze week was het zover: de eerste kopers reisden naar Grünheide en meldden zich bij het Giga Small Haus, dat volledig op zonne-energie functioneert in combinatie met een Powerwall.
Go-banana’s
Het was de week van de banaan! In het begin van de week zagen een banaan in het ruim van Starship van SpaceX. Het maakte de schaal en de enorme laadcapaciteit van Starship duidelijk.
Maar we zagen ook een andere demonstratie van een zwaartekracht experiment met een banaan. De acceleratie van een Plaid drukt gedurende de hele kwart mijl de banaan in de stoel!
Acceleration boost Model 3 komt terug
De acceleratie boost voor de 2024 Model 3 Long Range AWD is terug. Nog niet in alle markten, maar met een software-aankoop gaat er 0,6 seconden van de 0-100 km/u accelaratie tijd af en komt uit op 3,8 sec. Ook bij tussen acceleraties zal de vermogenstoename voelbaar zijn. Nog niet helemaal duidelijk wanneer deze optie in Nederland/België beschikbaar komt. Deze keer moet zelfs de VS nog even wachten. In Australië kost de update $3000, zo’n € 1.850!
Update ritplanner
Het navigatiesysteem van Tesla heeft onder de motorkap een aantal verbeteringen gekregen. Tesla werkt constant aan het optimaliseren van de software en het toevoegen van nieuwe functionaliteiten. De vernieuwde ritplanner is nog nauwkeuriger geworden en houdt rekening met complexe factoren zoals rijgedrag, verkeer, terrein en weersomstandigheden. Voorheen bracht de planner gebruikers zo snel mogelijk naar hun bestemming, met soms een lage laadstatus bij aankomst. Dit was problematisch als er geen laadstation op de bestemming beschikbaar was. Te omzeilen door het toevoegen van de volgende ritbestemming. Met de nieuwe functie kan je aangeven met welk laadniveau je wilt aankomen. De functionaliteit zal binnenkort in een van de updates toegevoegd worden.
Hobby projecten
Verleden week zagen we de onthulling van het hobbyproject Cyberroadster. Van de buitenkant heeft de Model 3 een indrukwekkende metamorfose ondergaan. Het interieur moet echter nog onder handen worden genomen. De auto beschikt over de FSD-software, maar door de aanpassingen aan het exterieur staan alle camera’s uit het lood. In de onderstaande video is te zien hoe dat probleem wordt opgelost.
Een ander hobby-project dat mogelijk ook leuk is om te volgen is het bouwen van een camper op een Model S onderstel. Hieronder een eerste video.
Laden met een aanhager
Tesla breidt zijn Supercharger-netwerk uit met infrastructuur die het laden voor verschillende typen voertuigen vergemakkelijkt. Nu ook andere merken gebruik kunnen maken van de Superchargers, is het essentieel dat laadkabels langer zijn om te voorkomen dat sommige auto's meerdere laadplekken bezet houden. Daarnaast worden laadstations zo ontworpen dat ze vanuit meerdere richtingen benaderd kunnen worden, zodat voertuigen met de laadpoort aan verschillende zijden eenvoudig kunnen aansluiten. Een andere handige functionaliteit is dat Tesla's met een aanhanger nu Supercharger-locaties kunnen selecteren met laadpalen waar geladen kan worden zonder de trailer af te koppelen. Deze locaties worden als eerste weergegeven op het navigatiescherm, wat het laadproces voor bestuurders met een aanhanger aanzienlijk vereenvoudigt.
Tunnelboormachine
The Boring Company (TBC) is een onafhankelijk bedrijf, losstaand van Tesla. Toch zijn de tunnels die TBC graaft vaak bedoeld voor het gebruik door Tesla-voertuigen. In Las Vegas is er al een operationele tunnel toegankelijk voor het publiek. Bij Giga Texas staat een nieuwe tunnel op het punt in gebruik te worden genomen. Deze zal dienen om Cybertrucks en andere voertuigen snel van de fabriek naar de eindassemblagefaciliteiten en parkeerplaatsen te vervoeren. In het tempo dat we gewend zijn van de bedrijven van Elon Musk, innoveert TBC in hoog tempo. Deze innovatie is cruciaal, vooral met het oog op de toekomstige introductie van Cybercabs. Wanneer steden worden overspoeld met deze autonome taxi's, zal de behoefte aan ondergrondse tunnels duidelijk toenemen. Een driedimensionale ondergrondse infrastructuur kan zorgen voor betere bereikbaarheid en maakt bovengronds ruimte vrij, wat bijdraagt aan een leefbare stad. Een van de belangrijkste doelen van TBC is het drastisch verlagen van de kosten per kilometer tunnel. Een innovatieve benadering die hieraan bijdraagt, is het ontwerp van hun boormachines. Deze zijn in staat om direct vanaf het oppervlak te starten, ondergronds te graven en na voltooiing weer boven te komen. Dit proces, bekend als 'porpoising', elimineert de noodzaak voor dure start- en eindschachten, wat zowel tijd als kosten bespaart.
1 Opmerking
Stephan
23/11/2024 12:17:24
Vandaag de nieuwe functie “ASS” uitgeprobeerd, voor- en achteruit werkt prima. Verder kon ik niets nieuws ontdekken. Op mijn erf op 3 meter afstand geen 1x kort in beweging richting doellocatie (die moet je wel instellen), kortom voor nu een zinloze update. Het zou pas mooi zijn als de auto zichzelf op een vaste plek zou parkeren op mijn terrein.
Antwoorden
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
November 2024
Categorieën |