In deze blik op de week aandacht voor meer details van de Model Y, de verkoop start in Europa, de E-tractors komen er aan, de Cybertunnel in gebruik, de eerste 2025 software-update en nog veel meer... Dall-E maakte onderstaande afbeelding.
Launch Series Model Y nu te bestellen
Na China kan nu ook in de VS en in Europa de vernieuwde Model Y besteld worden. Deze Launch Series versie is in Europa voor nu alleen als Long Range AWD te verkrijgen. De eerste leveringen zijn al in maart. De huidige Model Y is ook nog steeds te bestellen, behalve in de RWD uitvoering. Vanaf 31 januari (of kort daarna) is de nieuwe Model Y in de Tesla Stores te bewonderen.
De Launch Series heeft een prijs van € 61.990. Dat is fors meer dan de LR AWD van de vorige generatie, maar wel met een trekhaak, acceleratie boost, Solid Black of Quicksilver, 20 inch velgen en extra Launch Series details inbegrepen. Dus best een leuke deal als je deze extra’s sowieso had willen aanvinken. Wil je een andere versie van de vernieuwde Model Y dan moet je nog even geduld hebben.
Wat is er allemaal verschillend tussen de oude en nieuwe Model Y?
Op X maakte Sawyer Merrit een mooi overzicht van alle veranderen aan de Model Y. Het zijn toch wel een fors aantal verbeteringen die Tesla ook als merk een stuk volwassener maakt. De kwaliteit is hoog!
Ook de eerste reviews van de vernieuwde Model Y druppelen binnen. Nog niet rijdend, maar wel met veel details over alle veranderingen.
Tesla zelf bracht ook een nieuwe video uit.
De Model Y heeft een haat-liefde verhouding met een hoedenplank. Eerst zat hij er niet op. Aanname was dat de meesten hem toch in de garage leggen. En de achterruiten zijn geblindeerd, dus voor inkijk hebben ze geen nut. Na veel commentaren kwam er een versie die weliswaar slim bedacht was qua opvouwbaarheid, maar dan weer in de weg ligt als hij plaats moet maken voor bagage. In de refresh van de Model Y kan de hoedenplank nu netje opgeborgen worden. Is het nu naar ieders tevredenheid opgelost?
En als laatste over de vernieuwde Model Y. De elektrisch bedienbare achterbank is niet alleen vanuit de achterbak te bedienen, maar ook vanaf de zijkant van de stoel. Als de bankleuning afklapt dan gaat de voorstoel een stukje naar voren zodat de rugleuning niet tegen de achterkant van de stoel aan komt. Mooi!
Tesla bereidt de massaproductie van Optimus voor Tesla werkt aan de grootschalige productie van hun humanoïde robot, Optimus. Volgens geruchten uit Chinese sociale media verwacht Tesla tegen het einde van dit jaar 600 eenheden per week te produceren, wat neerkomt op 30.000 per jaar. Tesla zou al orders hebben geplaatst bij toeleveranciers, met de productie naar verwachting in Gigafactory Texas. Een deel van de onderdelen, zoals actuatoren, wordt intern geproduceerd, terwijl andere van Chinese leveranciers afkomstig zijn. Optimus wordt in eerste instantie ingezet binnen Tesla’s eigen fabrieken, bijvoorbeeld voor eenvoudige taken zoals schoonmaak en assemblage. Analisten verwachten echter dat Tesla snel externe klanten zal zoeken, aangezien het aantal robots dat intern nodig is beperkt blijft. Er is zeker niet genoeg werk voor 30.000 robots. Sectoren zoals logistiek en onderhoud bieden veel potentie voor commerciële toepassingen. Benieuwd wie hun eerste partner wordt.
Cybertrucks geboortekanaal Met de nodige vertraging is dan nu toch de Cybertunnel operationeel. Dit geboortekanaal brengt de Cybertruck direct van de band naar de end of line facility. Het is toch wel goed bedacht om het uiteinde van de tunnel uit te laten zien al een Cybertruck. Maakt het toch net allemaal wat meer futuristisch. Binnenkort wordt naar verwachting de RWD versie van Cybertruck aan het gamma toegevoegd en dan zal de vraag naar dit interessante voertuig ongetwijfeld verder toenemen.
Autonome ritjes en draadloos opladen? Joe Tegtmeyer, de drone pilot die regelmatig over Giga Texas vliegt, maakte onderstaande foto. De speculatie is dat Tesla hier een draadloze oplader installeert voor de Cybercab. Deze Cybercab zien we al weken testen op het eigen terrein. Deze week zien we hem rondrijden zonder dat er volgauto achter rijdt. Deze week werd ook een versie gesignaleerd met wat leek op een stuur. Mijn vermoeden is dat ze een stuur en bedieningspedalen monteren om te voldoen aan de huidige wetgeving om als level 2 systeem (altijd direct kunnen ingrijpen, bestuurder verantwoordelijk) verder te kunnen testen. Het zal waarschijnlijk niet heel lang meer duren voordat we ze buiten de poorten gaan zien. We zien ook dat de uitgang van de Cybertunnel voorzien is duidelijke belijning en een stopbord. Gaan we binnenkort zien dat nieuwe Cybertrucks autonoom hun route rijden vanaf de productielijn naar de end-of-line facility?
Het wordt nog drukker bij de Superchargers
Met de vooruitgang in batterijtechnologie komen steeds meer voertuigen binnen bereik. Waar elektrische aandrijving eerst vooral populair werd in personenauto’s, zien we nu ook ontwikkelingen bij zwaardere voertuigen, zoals vrachtauto’s. Tesla’s Semi is daar een goed voorbeeld van. Maar ook in de landbouwsector beginnen de eerste stappen richting elektrificatie zichtbaar te worden. Natuurlijk zijn deze machines nog lang niet geschikt voor alle toepassingen, vooral niet als het gaat om lange werkuren of zware taken, maar het begin is er. Denk bijvoorbeeld aan elektrische tractoren voor kleinere boerderijen of machines die werken met een mix van batterij- en hernieuwbare energie. Het is duidelijk dat de komende jaren veelbelovend zijn voor elektrische voertuigen in allerlei sectoren. Wordt een tractor bij Tesla Supercharges straks een gemeengoed?
Hieronder een korte video met iets meer uitleg over de elektrisch Fendt.
Rechtszaak tegen invoerheffing
Tesla heeft zich aangesloten bij drie Chinese autofabrikanten die een rechtszaak hebben aangespannen tegen de Europese Commissie in Luxemburg vanwege invoerrechten op in China gemaakte elektrische voertuigen. Tesla, dat de Model 3 voor Europa in China produceert, kreeg de laagste invoerheffing van 8%, terwijl andere fabrikanten, zoals de Chinese partner van Volkswagen, SAIC, 35% moesten betalen. De Europese Commissie verdedigt deze tarieven met het argument dat Chinese subsidies hebben bijgedragen aan de wereldwijde dominantie van de Chinese EV-industrie. De Commissie verzamelde bewijsmateriaal in een anti-subsidieonderzoek dat een jaar duurde. Naast Tesla en de Chinese fabrikanten heeft ook een Chinese lobbygroep (CCCME) een zaak aangespannen. Als de rechtbank de exporteurs in het gelijk stelt, kunnen zij proberen hun verliezen terug te vorderen. De EU blijft ondertussen in gesprek met zowel de autofabrikanten als de Chinese overheid om een oplossing te vinden, waarbij mogelijke maatregelen worden besproken om het concurrentievoordeel door Chinese subsidies te compenseren.
Eerste software-update 2025 gesignaleerd
Terwijl de laatste 2024.45 update nog uitrolt, is de eerste update van 2025 gesignaleerd. De 2025.2 update omvat onder meer:
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Februari 2025
Categorieën |