In deze blik op de week aandacht voor Giga Berlijn, een paar wintertips, een uniek hobbyproject, Cybercab komt naar Europa, FSD tech, en nog veel … Dall-e vat deze uitgave van Blik op Week met onderstaande afbeelding samen.
Teslamagazine Podcast!
Bij wijze van experiment is Teslamagazine's Blik op Week deze week ook als podcast te beluisteren! Met AI is de onderstaande tekst omgezet naar een "deepdive" zoals Google's NotebookLM deze technologie noemt. De podcast is zowel in het Nederlands als in het Engels te beluisteren. Formeel wordt Nederlands nog niet ondersteund, maar met de juiste prompt toch best een aardig resultaat, met soms vreemde uitspraken. Een stukje "hallucinatie" is er ook. Er worden zaken bij verzonnen die in de geschreven versie niet staan. Onder aan deze blik op week een korte poll, laat me weten wat je er van vond!
Giga Berlijn na 5 jaar
Afgelopen week was het vijf jaar geleden dat Elon Musk tijdens de uitreiking van de Golden Steering Wheel Award aankondigde dat de Europese Gigafactory in Berlijn-Brandenburg zou worden gebouwd. De fabriek heeft inmiddels 400.000 Model Y’s van de band laten rollen. Giga Berlijn produceert echter nog niet op de maximale capaciteit (500k), in tegenstelling tot Giga Shanghai. Er wordt nog steeds gebouwd, en de vergunningsprocedures voor toekomstige uitbreidingen om jaarlijks 1 miljoen voertuigen te mogen en kunnen produceren zijn nog in volle gang.
Regelmatig rijst de vraag of Berlijn achteraf gezien een goede keuze was als Europese locatie. De bureaucratie in Duitsland maakt het Tesla namelijk niet gemakkelijk om snel uit te breiden. Nu is snel misschien ook niet per se nodig voor de Europese markt. Maar over 2 tot 3 jaar verwacht ik wel dat Tesla in Berlijn ook de Cybercab en de Semi zal produceren. Of ze daar ook de Optimus-robot en de Megapacks en Powerwalls gaan maken, is nog afwachten. De Tesla-verkopen in Duitsland blijven achter bij die in andere Europese landen. De transitie naar volledig elektrische voertuigen (BEV's) komt in Duitsland nog niet goed op gang. Subsidies zijn afgebouwd, en ook economisch en politiek gaat het niet bepaald goed met onze oosterburen. Grote uitgaven worden uitgesteld. Niet alleen BEV maar ook ICE. De Duitse auto-industrie krijgt harde klappen en deze problemen zullen eerder toenemen dan dat er snel oplossingen komen. Intussen profiteert Tesla wel van het kwaliteitsimago dat kleeft aan een productielocatie in Duitsland, en zijn de Europese verkopen over het algemeen goed.
Wintertips
We gaan alweer snel richting december en de winterbanden liggen er bij mij al onder. In principe verschilt het rijden in de winter met een BEV niet veel van rijden in de zomer. Een koude batterij zorgt voor een iets lager rijbereik en een lagere efficiëntie, eigenlijk net zoals bij een verbrandingsmotor (ICE). Er zijn echter een paar tips & tricks die het rijden in de winter aangenamer kunnen maken. Een handige functie is natuurlijk het ontdooien of pre-heaten van de auto op afstand, zodat alle ramen bij vorst en sneeuw meteen vrij zijn. Een goede tip is om het automatisch inklappen van de spiegels uit te schakelen, zodat ze niet kunnen vastvriezen. Ook slim is om in de iconenrij van de Tesla-app het icoontje toe te voegen waarmee je de deuren kunt openen zonder de deurhendel te gebruiken. Mocht de deurhendel toch vastgevroren zijn, dan kun je deze eenvoudig losmaken met een tik van je handpalm.
Cyberroadster
Het afgelopen jaar hebben we regelmatig het hobbyproject van Cyber Hooligan, de CyberRoadster, voorbij zien komen. Na twee jaar is de transformatie van de Model 3 voltooid, met een indrukwekkend resultaat.
Zijn volgende project staat op het punt te beginnen: de Model S Plaid! Zal de komende maanden wel regelmatig aan bod komen. Wil je echts niets missen, dan is een abo zijn YouTube kanaal misschien een aanrader.
Zelfrijdend komt eraan
We volgen hier natuurlijk de ontwikkelingen rond Full Self-Driving (FSD) van Tesla op de voet, zowel met echte beelden uit de VS als met heet verslag doen van de bureaucratie bij UNECE. We zien hoe FSD zich in de VS met steeds grotere stappen verbetert en volgens Tesla in 2025 "feature complete" zal zijn. Binnenkort verwachten we Tesla ook te zien met taxidiensten en autonoom rijdende auto's in geselecteerde steden. Waymo breidt eveneens uit en maakt autonome ritten in steeds meer steden mogelijk. Austin, de thuishaven van Tesla, maakt binnenkort kennis met zelfrijdende auto's. Zelfs Zoox, een dochteronderneming van Amazon, is gestart met pilots in San Francisco en Las Vegas. Waymo en Zoox maken beide gebruik van technologieën die gebaseerd zijn op high-definition stadskaarten en lidar-radar.
Hoewel de schaal van Waymo en Zoox beperkt is komt het toch bij steeds meer mensen op het netvlies dat zelfrijdende auto’s, die al tientallen jaren beloofd worden en nog steeds weggelachen wordt, er nu toch echt aan komen. En dan is een “prank” als de onderstaande natuurlijk wel grappig en bijdragend aan maatschappelijke acceptatie.
De Cybercab komt naar Nederland Deze week zagen we dat de Cybercab voor het eerst na het Robotaxi-event tentoongesteld werd bij een Tesla Store in de VS en erg veel bezoekers trok. Ook zagen we een Cybercab rondrijden op het terrein van Giga Texas. Het was verrassend dat Tesla aankondigde dat de Cybercab een tour gaat maken door Europa.
London, Parijs, Berlijn, Oslo, Stockholm en Amsterdam krijgen de komende 6 weken de Cybercab op bezoek. Inschrijven kan via de Tesla-website. Maar binnen een uur na het uitschrijven van de uitnodiging werd al duidelijk dat het event uitverkocht is. Geen idee of Tesla in Amsterdam op zoek gaat naar een locatie waar ze meer mensen kunnen laten kennismaken met de (nabije) toekomst!
Verkleinen voor HW3
Regelmatig is er discussie over de mogelijkheden van de HW3-, AI4- en de toekomstige AI5-chip. In de VS zie je nu dat AI4 als eerste de nieuwe FSD-releases ontvangt. De HW3 versie volgt een tijdje later. De output van de AI-training moet kunnen draaien op inference computers in de auto. De inference FSD-chip van de vierde generatie, die in de auto het AI-model laat draaien, kan grotere modellen aan. Pas wanneer ze het model hebben verkleind, kan het ook op HW3-auto’s draaien. Tot nu toe werkt dat prima. Maar pas wanneer ze de feature-complete status hebben bereikt met versie V13 (tweede helft van 2025?), weten ze of ze kunnen terugschalen naar een kleiner model dat ook op HW3 werkt en toch gewenste standaarden bereikt.
De top-AI-modellen van spelers als OpenAI worden voorlopig alleen maar groter. Wat ik begrijp, is dat als ze met een steeds groter aantal parameters kunnen trainen ze, deels nog onverklaarbare, stappen vooruit zetten op weg naar AGI. Dit geldt zowel voor de taalmodellen van Anthropic, OpenAI, xAI, ed. als voor de Vision-modellen van Tesla. Dat is ook de reden waarom Elon met xAI’s Colossos en Tesla’s Cortex zo'n tempo maakt met de installatie van hardware. Met een steeds groter wordende dataset telt slechts één ding: de snelheid van opschaling van de trainingscapaciteit. In de wereld van taalmodellen bereiken ze zelfs de grens van de historisch beschikbare data!
Dario Amodei, de CEO van Anthropic (bekend van Claude) vertelt hierover in deze Lex Fridman podcast. Deze podcast duurt vijf uur! Om je een beetje te helpen heb ik het transcript van hun gesprek (112 pagina’s!) in NotebookLM gezet en met een trucje geprompt, zodat er in het Nederlands gesproken wordt. In twaalf minuten samengevat, met soms grappige accenten en uitspraken: een interessante podcast om te beluisteren.
BMW M3 vs M3 Performance
We hebben al vaker vergelijkende rijtesten voorbij zien komen tussen de BMW M3 en de Tesla M3P. Hargety media maakt wel een erg mooi gefilmde strijd tussen de ultieme M3’s. Gewoon mooi om te bekijken. En vooral even stilstaan bij de conclusie!
Nieuwe voedingskasten voor SuC’s
De evolutie van het snelladen bij Tesla is indrukwekkend. Toen ze in 2012 begonnen, konden ze maar 90kW leveren aan de Model S en Roadster. Inmiddels hebben we de V4 versie van de laadzuilen. Nu maken ze de volgende stap bekend: een compleet nieuwe voedingskast die tot wel 500kW kan leveren voor personenauto's. Voor de elektrische vrachtwagen gaat dit zelfs tot 1,2 megawatt. De nieuwe laadtechniek is geschikt voor zowel 400 als 1000 volt systemen, waardoor bijvoorbeeld de Cybertruck 30% sneller kan laden dan voorheen. De bestaande Tesla modellen (S, 3, X en Y) behouden hun maximale laadsnelheid van 250kW, waarmee ze in een kwartier genoeg stroom hebben voor zo'n 320 kilometer. Het systeem is bovendien efficiënter opgezet. Één kast kan nu acht laadpalen van stroom voorzien, twee keer zoveel als voorheen. Omdat het geheel ook nog eens compacter is en minder ingewikkeld, kunnen ze sneller nieuwe locaties openen. Tesla claimt dat ze de meest betrouwbare vermogenselektronica ontwikkeld die er bestaat. Deze is drie keer zo krachtig per kubieke meter en zorgt voor lagere kosten bij een hogere capaciteit. Eigenlijk is het juist dit aspect van Tesla wat vaak onderschat wordt. Ze kunnen tegen substantieel lagere kosten dan wie dan ook SuC’s locaties openen. En dus uiteindelijk ook de laagste prijs bieden aan de consument!
Mobiliteit centraal
Het X-account Massima (@Rainmaker1973) is absoluut het volgen waard. In een posts deze week d onderstaande animatie. Het laat zien met welke activiteiten men in Amerika de dag doorkomt. Mobiliteit neemt een centrale plaats in tussen alle dagelijkse activiteiten.
Als het lukt om die mobiliteit volledig te verplaatsen van verbrandingsmotor naar volledig elektrisch dan ontstaat een sneeuwbaleffect welke de energietransitie definitief de goede kant op duwt! In mijn optiek is er feitelijk nog maar één besluit nodig: alle obstakels wegnemen die het proces om tot autonoom rijdende auto’s te komen wegneemt. Hoe eerder zelfrijdend hoe beter voor de energietransitie.
Meer locaties voor zelfbedieningsproefritten beschikbaar
Sinds kort zijn in Nederland de Self Serve-proefritten van start gegaan. Op vijf locaties kun je nu zelf een Tesla ervaren: Maastricht, Haarlem, Goes, Harderwijk en Roosendaal. Binnenkort zullen er meer locaties volgen. Het proces is eenvoudig: plan je proefrit via de Tesla-app, ga naar de locatie, open de deur met je telefoon en volg de uitleg voordat je gaat rijden. Je kunt kiezen uit een Model 3 of Model Y en zelf ervaren hoe het is om elektrisch te rijden in en Tesla. Komt geen verkoper aan te pas. Wil je toch meer informatie, dan is er natuurlijk veel online te vinden, zoals op de Tesla-website of hier op Teslamagazine.nl. Maar je kan natuurlijk ook naar een Tesla Store gaan als je toch iemand persoonlijk wilt bevragen. Bestellen doen je zelf online of met hulp van het een adviseur bij de Tesla Store. Meer informatie op www.tesla.com/nl_nl/support/self-serve-test-drive
3 Opmerkingen
Rob van den Bogaard
16/11/2024 12:55:51
Fijn
Antwoorden
Armand Vervaeck
16/11/2024 18:34:49
Fijn die podcast. Leuk om naar te luisteren. Voor mij wel een ietsje te snel gepraat om comfortabel naar te luisteren.
Antwoorden
Laurens
17/11/2024 08:27:07
Leuk die podcast. Hoe krijg je het voor elkaar om notebooklm in het Nederlands te laten praten?
Antwoorden
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
November 2024
Categorieën |