In deze blik op de week aandacht voor de een interessant Model Y-aanbod, diversiteit in laadtarieven, software-updates, uitleg over een bijzondere FSD functionaliteit en nog veel meer … Dall-e vat deze uitgave van Blik op Week met onderstaande afbeelding samen.
Roerige week
In de blik op de week probeer ik me doorgaans weg te houden van de politiek. Maar dat Elon Musk een belangrijke rol heeft gespeeld in de overwinning van de Republikeinen, is wel duidelijk. Hierdoor wordt voor sommigen politiek onlosmakelijk verbonden met Tesla. Deze week werd ik toch een paar keer aangesproken met de vraag of ik nog steeds in een Tesla blijf rijden! Bizar, maar ik ga niet meer in op discussies over Tesla of Musk. Ik denk dan maar: binnen nu en tien jaar worden ze allemaal wel een keer vervoerd en/of bediend door een Tesla, alleen weten ze dat zelf nog niet! Wall Street ziet weer perspectief op de korte termijn en stuwde de waarde van Tesla naar een marktkapitalisatie van meer dan $1 biljoen!
Model Y lokkers
Als je nog twijfelt over de aankoop van een Model Y, zijn er nu vier financiële prikkels om je bestelling nog dit jaar te plaatsen en de auto ook dit jaar in ontvangst te nemen. Begin met een referralcode voor € 500 korting, kies eventueel een voorraadmodel met korting, vraag de SEPP-subsidie aan, en neem de Model Y voor 31/12 in ontvangst voor een jaar lang gratis superchargen. Let er wel op dat je aan alle voorwaarden voldoet!
Er is natuurlijk één addertje onder het gras: de nieuwe Model Y komt eraan! Deze zal naar verwachting qua interieur de upgrades krijgen die ook de Model 3 heeft ondergaan. Dat betekent geen bedieningshendels meer achter het stuur, geventileerde stoelen, een scherm voor de achterpassagiers, led-verlichting, verbeteringen aan het onderstel, betere geluidsisolatie en een aangepaste externe styling. Uiteindelijk verwacht ik weer vier varianten maar die zullen niet allemaal direct beschikbaar zijn. Denk je dat je niet zonder bedieningshendels kunt? Dan is de huidige generatie Model Y je laatste kans.
Veiligheidscertificaat China
Tesla heeft in China een unieke positie verworven door zich strikt te houden aan de lokale regelgeving op het gebied van dataprivacy en staatsveiligheid. Het bedrijf heeft een eigen datacenter in China opgezet en beschikt over een lokaal softwareteam om aan deze eisen te voldoen. Volgens @Teslacha op X voldoen alle in Giga Shanghai geproduceerde Tesla-modellen nu aan de relevante nationale normen. Dit omvat het anonimiseren van externe gezichtsherkenningsgegevens, het niet verzamelen van gegevens van de bestuurder, de verwerking van voertuigdata en duidelijke meldingen met betrekking tot persoonlijke informatie. Met andere woorden, Tesla neemt uitgebreide maatregelen om te voldoen aan de Chinese regelgeving en de privacy van gebruikers te waarborgen. Met andere woorden Tesla doet er alles om ook in China met Tesla Vision tot een implementatie van FSD (Un)supervised te komen.
Laatste update voor de holiday -update
Naar verwachting begint de komende week de uitrol van de update 2024.44, met wederom nieuwe functionaliteiten. De 2024.44.25 komt later en is de grotere holiday-update vlak voor de feestdagen. De officiële releasenotes zijn er nog niet, maar volgens notateslaapp.com heeft Tesla een aantal verbeteringen doorgevoerd in hun nieuwste update. Ten eerste zijn er aanpassingen gedaan voor koudere weersomstandigheden. De auto kan nu sneller Superchargen door een verbeterde verwarming van de batterij, wat vooral nuttig is bij lage temperaturen. Daarnaast is de automatische ontwaseming van de voorruit verbeterd, zodat deze effectiever werkt vóór, tijdens en na het opladen bij een Supercharger. Ook is er een handige nieuwe functie toegevoegd voor bestuurders die een aanhanger trekken. Op de kaart kun je nu zien welke Supercharger-locaties speciaal zijn ontworpen voor voertuigen met een aanhanger. Wanneer de auto in Sleepmodus staat, verschijnen deze trailer-vriendelijke Superchargers bovenaan de lijst. Een andere belangrijke toevoeging is de blindehoekwaarschuwing wanneer de auto stilstaat. Als je een deur probeert te openen terwijl er een object, zoals een fietser of een andere auto, in je dode hoek zit, zal de auto een licht- en geluidswaarschuwing geven. De deur zal niet onmiddellijk openen; je moet nog een keer op de knop drukken om de waarschuwing te negeren. Deze functie kan eenvoudig worden in- of uitgeschakeld via het menu Controls > Safety. Waarschijnlijk voorlopig alleen op de 2024 Model 3 (Highland).
Nieuwe navigatiekaarten
Ook de navigatiekaart krijgt wederom een update. Het gaat om versie EU-2024.32-15126 en is zo’n 8GB groot. Het ontvangen en installeren gaat in batches en zijn niet te versnellen. Gewoon rustig afwachten tot je “wakker wordt” met een verse kaartset. Zonder een bezoekje aan de dealer en bovendien gratis!
Snellaadtarieven!
Als Tesla-eigenaar profiteer je niet alleen van gratis software-updates, maar ook van toegang tot het uitgebreide Supercharger-netwerk. Dit netwerk biedt naadloze integratie met de navigatie, elimineert het gedoe met laadpassen en beschikt over 8 of meer laadpunten per locatie. Bovendien zijn de laadtarieven bij Tesla zeer gunstig. Het onderstaande kostenoverzicht van laadpastop10.nl benadrukt het kostenvoordeel van het Tesla Supercharger-netwerk ten opzichte van andere aanbieders.
Creatief met Tesla
Een van de meest interessante aspecten van een Tesla vind ik dat de aanwezige sensoren en functionaliteiten, die oorspronkelijk voor specifieke doeleinden zijn ingebouwd, vaak worden hergebruikt en gecombineerd om nieuwe mogelijkheden te creëren. Dit zien we niet alleen door de frequente software-updates van Tesla zelf, maar ook door de creativiteit van Tesla-bezitters. Op dit moment zijn dat vaak creatieve lichtshows en unieke geluidseffecten via de Boombox-functie. Stel je eens voor wat er allemaal mogelijk wordt als Tesla daadwerkelijk een eigen appstore lanceert en ontwikkelaars toestaan (bijv. zoals bij Apple) om zelf apps te ontwikkelen. Dit zou een enorme stimulans zijn voor nieuwe toepassingen en creativiteit, vergelijkbaar met wat we bij smartphones hebben gezien. Gebruikers zouden dan bijvoorbeeld apps kunnen installeren die de mogelijkheden van de auto verder uitbreiden. Een prachtig voorbeeld hiervan is wat er al bereikt kan worden met licht en geluid. Het aantal mensen dat verrast wordt door deze creatieve toepassingen zal alleen maar toenemen. Hoeveel mensen zouden er nietsvermoedend intrappen als ze plotseling een op maat gemaakte licht- en geluidsshow tegenkomen in een parkeergarage?
Genealogie Elon Musk
Het YouTube kanaal UsefulCharts deed een stamboomonderzoek naar de geschiedenis van de Haldeman en Musk familie. In de tak van de moeder van Elon zitten de oprichters van SolarCity, later enigszins controversieel onderdeel geworden zijn van de energie-tak van Tesla.
Hoe werkt FSD?
In blik op de week regelmatig aandacht voor de FSD-ontwikkelingen, de route van Tesla op weg naar autonoom rijdende auto’s. Na de laatste weken aandacht te hebben gehad voor de regelgeving, deze week eens wat inzoomen op een stuk van de technologie. Wil je toch nog meer weten over het UNECE-proces, YouTuber Steven Peeters bracht een update uit deze week. Tesla's Full Self-Driving (FSD)-systeem is volledig gebaseerd op beeldherkenning door 8 camera's. In tegenstelling tot andere systemen gebruikt Tesla geen radar, LiDAR of parkeersensoren (meer). De camera’s genereren een 360-graden overzicht rondom de auto, waardoor de auto zijn omgeving "ziet" zoals een mens dat zou doen, maar met een nog grotere nauwkeurigheid en snelheid. Om veilig te kunnen navigeren, maakt het systeem onderscheid tussen verschillende objecten. Het verdeelt deze in twee hoofdcategorieën: kwetsbare weggebruikers (zoals voetgangers, fietsers en dieren) en overige objecten (zoals auto's en verkeersborden). Door deze indeling kan FSD prioriteiten stellen en kwetsbare weggebruikers beter beschermen.
Daarnaast maakt Tesla gebruik van zogenaamde "virtuele camera’s". Deze kunnen op verschillende hoogtes "kijken", waardoor de auto een goed zicht heeft op voetgangers op straatniveau en tegelijkertijd een breder overzicht van de weg behoudt. Het systeem maakt voortdurend een live 3D-kaart van de omgeving van de auto. Hierbij worden gegevens van andere sensoren (stand stuur, pedaal, e.d.) geïntegreerd om nauwkeurig de snelheid, richting en positie van objecten bij te houden. Dit 3D-beeld is essentieel om de auto te helpen navigeren en risico's te vermijden.
Een ander krachtig aspect van Tesla's FSD is de zogenaamde tijd-indexering (Temporal Indexing). De auto analyseert niet alleen wat er op een enkel moment gebeurt, maar kijkt ook naar veranderingen in de loop van de tijd. Hierdoor kan FSD objecten volgen en hun toekomstige bewegingen voorspellen, wat helpt om beter te anticiperen op verkeerssituaties. Het hele FSD-systeem wordt als één geheel getraind, zodat alle onderdelen naadloos samenwerken. Dit zogenaamde end-to-end-leermodel zorgt ervoor dat het systeem voortdurend beter wordt in het maken van veilige beslissingen. Kortom, Tesla's FSD gebruikt camera’s om een continu bijgewerkt 3D-beeld van de weg te creëren en berekent voortdurend de veiligste opties. Het systeem werkt sneller dan een mens en heeft een “geheugen” om objecten en hun bewegingen te volgen en te voorspellen. Dit maakt rijden met FSD veiliger en efficiënter. En dat zijn weer de twee argumenten die uiteindelijk ook de wetgever moet gaan overtuigen. Onderstaand een recente rit met FSD Supervised door Chicago!
2 Opmerkingen
Armand Vervaeck
9/11/2024 14:11:12
Beste Michel,
Antwoorden
9/11/2024 14:22:02
Als je niet zonder de befieningshendels wilt of kunt rijden, zijn er nu eenvoudig after market hendels te vinden. 250-300 euro via AliExpress. Niet van echt te onderscheiden en simpel zelf te monteren. Einde van een non-probleem!
Antwoorden
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
November 2024
Categorieën |