|
In de nieuwe Blik op de Week aandacht voor de smoel van de Model Y, Elon weer bij Joe Rogan en bij de All-in Podcast op bezoek, een vloot van Cybertrucks, wat je kunt doen tegen batterijdegradatie en nog veel meer….
Betere smoel?
De Model Y Standard is in de Tesla Stores te bekijken en uiteraard te bestellen. Opvallend is natuurlijk het ontbreken van de horizontale ledstrip voor en achter. Met name aan de voorkant geeft dit de auto een totaal andere smoel. Ook omdat de bumper veel strakker is door het ontbreken van de koplampen in die bumper. Volgens sommigen is hij mooier dan de Model Y Premium, die wél die ledstrip heeft, maar dus ook nog twee koplampen in de bumper. Welke vind jij mooier?
Autoweek heeft de Model Y Standard getest. Voor een auto van net geen € 40.000 krijg je, vergeleken met de concurrentie, een complete auto met een stevig rijbereik en een zeer gunstig verbruik. Vergelijk je hem met de Premium-versies of überhaupt met wat we uit het verleden van Tesla gewend waren, dan mis je enkele luxe zaken. Maar rationeel gezien is er eigenlijk geen alternatief voor dat geld, wordt geconcludeerd. Hij rijdt als de vorige generatie Model Y; prima dus!
Model Y Performance video
Tesla heeft een nieuwe video uitgebracht met verschillende engineers en ontwerpers aan het woord over wat de Performance onderscheidt en voor wie hij bedoeld is. Het is Mid-Sized SUV, met alles er op en eraan en natuurlijk bloedsnel. Wil nog meer sportiviteit, mede door de lage zit en het lager gewicht dan is er natuurlijk ook nog de Model 3 Performance. En wil je de ultieme sprint: dan is er de Model S Plaid.
Fremont 15 jaar
De Tesla Fremont Factory in Californië, de eerste massa-productielocatie van Tesla, is nu 15 jaar in het bezit van Tesla. De fabriek opende echter in 1962 als Fremont Assembly van General Motors (GM), waar diverse auto's werden geproduceerd. In 1984 werd het een joint venture tussen GM en Toyota onder de naam NUMMI (New United Motors Manufacturing Inc.), dat tot 2010 meer dan 8 miljoen voertuigen bouwde en piekte op circa 429.000 per jaar in 2006. Na de sluiting door de bankencrisis in 2007/2009 kocht Tesla de faciliteit in mei 2010 voor 42 miljoen dollar en heropende deze officieel op 27 oktober 2010. Onder Tesla groeide de productie van de Model S (eerste levering in 2012) naar de volledige S3XY-lijn (Model S, 3, X, Y), met een personeelsbestand dat uitbreidde van 1.000 naar meer dan 22.000 werknemers. In 2023 produceerde de fabriek bijna 560.000 voertuigen, waarmee het NUMMI's record overtrof, Nu viert Tesla 15 jaar EV-productie in Fremont met meer dan 3,6 miljoen auto's in totaal.
De bijzonder reis van de Cybertruck
De Cybertruck is een voertuig dat veel tongen losmaakt. Voor Tesla een uithangbord, en vooral ook een voertuig dat veel nieuwe productietechnologieën bevat die de kern vormen van toekomstige modellen (o.a. de Cybercab). Drive-by-wire en de 48V ethernet-achtige vervanging van de traditionele 12V-kabelboom zijn slechts twee voorbeelden. Hieronder zie je Tesla’s nieuwe benadering van hoe alle elektronica via een netwerk met elkaar verbonden is. In Service Mode wordt dit netwerk in de Cybertruck via de software gevisualiseerd, zodat ook op afstand storingen opgelost kunnen worden.
Van de andere kant vallen de verkoopaantallen ook wel fors tegen. Zeker als het afgezet wordt tegen het aantal reserveringen. De toch veel hogere verkoopprijs en de maar zeer beperkt aantal landen waar hij geleverd (mag) worden zijn hierin bepalend. Het schijnt dat in Zwitserland nu een typegoedingsproces loopt. Hieronder beelden van het testen van de voetgangersveiligheid.
Recent zagen we dat SpaceX een forse levering Cybertrucks heeft ontvangen. Rondom Starbase komen deze futuristische voertuigen goed tot hun recht. Niet alleen door de futuristische uitstraling, maar ook door de ligging. Uit eigen ervaring weet ik dat de wegen rondom Starbase bijzonder slecht zijn. En het ligt midden in een natuurgebied en direct aan zee, waardoor off-road capaciteiten wel handig zijn.
Deze week de beelden van de Las Vegas Police! Ze hebben een fors aantal Cybertrucks toegevoegd aan hun vloot van dienstauto’s. Past ook daar natuurlijk prima in de omgeving.
Tesla Powerwall non-backup
Tesla levert sinds juli 2025 de Powerwall 3 in Nederland en is nu ook als non-backup variant verkrijgbaar. Deze thuisbatterij van 13,5 kWh met geïntegreerde omvormer van 11,5 kW is nu beschikbaar zonder noodstroomfunctie en dus goedkoper. Zonder backup biedt de Powerwall geen stroom bij stroomuitval. Wel werkt hij volledig voor energiebesparing: hij laadt met dalstroom of zonne-energie en ontlaadt automatisch bij piekprijzen via de Tesla-app. Later is uitbreiding mogelijk met alsnog een backup-switch en/of extra units tot 54 kWh. De prijzen beginnen bij €6.450 exclusief installatie, btw en gateway.
Batterijdegradatie en oorzaken
In onderstaande video bespreekt het YouTubekanaal Carrwire hoe batterijdegradatie normaal is bij elektrische voertuigen (EV's). Zijn Model Y toont na ongeveer 132.000 km een degradatie van rond de 11%, hoewel Tesla zelf 8% aangaf. Dit gebeurt het snelst in de eerste 1-2 jaar en vlakt daarna af. Oorzaken zijn onder meer: ongelijke balans tussen de duizenden kleine cellen (meer dan 4.000 in een Tesla-pack), veel korte ritten of lang stilstaan op 50-60% lading, wat leidt tot grotere schijnbare verliezen (bijv. 20% in een eerder geval) en seizoenseffecten zoals koude winters, die de batterijweerstand verhogen en de kalibratie verstoren. Degradatie betekent niet altijd permanent verlies; het kan een verkeerde inschatting van de batterijmanagement-systeem (BMS) zijn.
De kern van de video is een eenvoudige procedure om cellen te balanceren en het BMS te kalibreren, wat range kan herstellen zonder de batterij te vervangen:
Elon Musk weer bij Joe Rogan
In een nieuwe aflevering van The Joe Rogan Experience sprak Elon weer over veel verschillende onderwerpen. Het was een gesprek van meer dan 3 uur! Zoomen we in op Tesla dat ging het over de Cybertruck met zijn ultra-harde roestvrijstalen carrosserie, de kogelbestendigheid en het feit dat hij een Porsche 911 verslaat in de kwartmijl. Over de Model 3 en Y die schitteren met subtiele upgrades, zoals het scherm achter voor de passagiers en talloze verbeteringen in comfort en efficiëntie. Volgens Elon belooft de Roadster een legendarische onthulling te krijgen, nog voor einde van 2025, met technologie “krankzinniger dan alle James Bond-auto’s samen”, mogelijk zelfs vliegend. Optimus, Tesla’s humanoïde robot, vormt de sleutel tot een wereld waar werk optioneel wordt, aangedreven door AI en robotica. Tesla bouwt geen auto’s, maar een futuristische revolutie.
All-In Podcast
Ook was hij wederom te gast bij de All-In Podcast. Ook hier sprak hij weer over verschillende onderwerpen. Als je Elon volgt, hoor je natuurlijk niet heel veel nieuws, maar er zijn toch altijd wel weer leuke details, nuances en natuurlijk de bizarre ambities en tijdlijnen! Hij sprak bijvoorbeeld over wat ze allemaal in de Robotaxi-software moeten bouwen als de vloot gaat schalen naar een paar honderd voertuigen. Hij heeft het over circa 500 auto’s in Austin en 1.000 in de Bay Area. Nog dit jaar! Waar gaan ze laden, waar wachten ze als er geen aansluitende rit is, enzovoort. Wat gaan nog allemaal zien de komende twee maanden?
Cybercab productieversie
De Cybercab is nu ook gespot in Californië. De eerste foto’s laten zien dat de productieversie subtiel afwijkt van de prototypes die we een jaar geleden zagen. De deuren lijken groter te zijn geworden en de zijcamera’s zijn iets verplaatst. In combinatie met de werving van productiepersoneel staan we aan de vooravond van een nieuw tijdperk.
Uit een interview met Robyn Denholm bleek dat ze bij het ontwerp van de Cybercab rekening hebben gehouden met de optie dat er ook een stuur en pedalen in moet kunnen. Een soort verzekering tegen het risico dat, als eenmaal is geïnvesteerd, de productiefaciliteiten hun output ook daadwerkelijk kunnen verkopen. Maar Elon bevestigde in de All-In Podcast dat de Cybercab geen stuur en pedalen krijgt. Ze gaan volledig voor full autonomy.
Elon denkt groot, heel groot!
Elon Musk heeft in de all-in podcasts over een interessante ontwikkeling in samenwerking met SpaceX en Xai: “AI in space is the ultimate distributed compute platform”. Vanaf volgend jaar lanceert Starship, als alles volgens plan verloopt, de nieuwe V3-Starlink-satellieten. Elke satelliet, met een massa van 2.000 kg, is uitgerust met drie 200 Gbps optische laser-links die op termijn een wereldwijd mesh-netwerk gaan vormen. Dit netwerk fungeert dan als een gedistribueerd datacenter in lage aardbaan, met natuurlijke koeling door vacuüm en continue energievoorziening via zonnepanelen. Cybercab en Optimus vormen de aardse interface. Tesla heeft over 10 jaar mogelijk 100 miljoen autonome voertuigen wereldwijd rondrijden met allemaal de AI4-5-6 chips die rijdata en passagiersgedrag verzamelen. Optimus, de humanoïde robot, ook honderden miljoenen exemplaren, registreert beweging, spraak en visuele input via een ingebouwde AI-inference chip. De verwachting is dat Cybercab en Optimus deze data via Starlink Direct-to-Cell naar de orbitale satellieten kunnen verzenden. De V3-satellieten verwerken de binnenkomende data, trainen AI-modellen en sturen geoptimaliseerde versies direct terug. Dit creëert een continue feedbackloop zonder afhankelijkheid van aardse datacenters, met een latentie onder 20 ms. Cybercab en Optimus zijn dan niet langer standalone producten, maar actieve nodes in een planetair AI-netwerk dat wordt aangestuurd vanuit de ruimte.
1 Opmerking
Armand Vervaeck
1/11/2025 11:09:56
Proficiat voor weeral een geweldige journal dat op zaterdag uitkomt en zelfs de 2 podcasts die op vrijdagnamiddag- en avond gepubliceerd werden, bevat!
Reply
Leave a Reply. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Oktober 2025
Categorieën |




RSS Feed