|
In de nieuwe Blik op de Week aandacht voor de grijze bekleding in de Model Y L, Cybercabs wederom gespot, gaat de Keycard en de TMPS sensor verdwijnen, de Delaware-soap, Mad Max-mode en nog veel meer…
Cybercabs
Vorige week hebben we het erover gehad dat er sinds lange tijd weer Cybercabs zijn gespot. Dat is deze week doorgegaan. Nu zijn er meerdere exemplaren gezien bij de crashtestfaciliteiten. Ook zijn er weer Cybercabs gesignaleerd die hun rondjes draaien op het terrein van Giga Texas. Opvallend is dat sommige exemplaren zijn voorzien van een stuur en buitenspiegels. Meteen weer de discussie op de socials: gaat Tesla van de Cybercab ook een consumentenversie maken (compacte Tesla) met stuur en pedalen?
Ik denk het niet. Volgens mij zitten de buitenspiegels erop omdat ze (nog) verplicht zijn als je de openbare weg op gaat. Mijn verwachting is dat dat binnenkort gaat gebeuren. De Cybercab rijdt dan de poort van Giga Texas uit en gaat als robotaxi zijn eerste diensten aanbieden in Austin, zodra de safetydriver uit de bijrijdersstoel mag. Zien we dat voor de aandeelhoudersvergadering van 6 november?
Een auto zonder stuur
De Cybercab lijkt in zijn verschijningsvorm nog verdacht veel op een auto waarin ook een stuur en pedalen hadden kunnen zitten. Of sterker nog: er zijn er nu zelfs provisorisch ingebouwd. Doordat er zoveel veiligheidsregels van toepassing zijn, zien alle auto’s er tot op zekere hoogte hetzelfde uit, omdat ze nu eenmaal bepaalde voorzieningen op vaste plaatsen moeten hebben. Denk aan spiegels, zicht rondom, ruitenwissers en dergelijke. Alles is gericht op het veilig kunnen bedienen van het voertuig en het beschermen van inzittenden en andere verkeersdeelnemers. Er is aanpassing nodig van de regels, omdat bij level 5-autonomie menselijk ingrijpen niet meer hoeft en zelfs niet meer kan. Want er is geen stuur of rempedaal. Maar er hoeven ook geen spiegels meer op te zitten en voor de veiligheid zijn ramen ook niet meer nodig. In de VS werkt de Trump-regering met een hoge mate van urgentie aan het aanpassen van regelgeving zodat bedrijven als Waymo en Tesla in het voorjaar van 2026 volop kunnen doorgaan met het ontwikkelen en implementeren van autonome mobiliteit. De race met China is in volle gang. Daarnaast kijken critici en bezorgde burgers ook nauwlettend mee en zien we iedere week wel ergens een bericht dat er een onderzoek is gestart naar veiligheidsincidenten. Kortom: innovatie met de nodige checks and balances, maar met zo min mogelijk bureaucratie.
FSD 14.1.2
Zoals eerder door Tesla aangekondigd, komen de komende weken in een bepaald tempo releases die steeds meer functionaliteiten toevoegen aan versie 14 van FSD Supervised. Deze week verscheen versie 14.1.2 met een Mad Max-mode: een rijmodus om in wat drukker verkeer sneller te handelen. Het gaat dan niet om asociaal rijgedrag, maar om adequaat en zonder twijfel vlot te acteren. Tesla geeft je met de verschillende modi de optie om te kiezen voor een instelling waar jij, of juist je passagiers, je comfortabel bij voelt.
Ook op de plaats van bestemming zijn er nieuwe opties. We zien beelden waar de auto zichzelf op de oprit parkeert. Het is nu wachten op de versie waarbij je zelf uitstapt en de auto zelfstandig een parkeerplaats zoekt. Met 14.1.2 is Tesla ook begonnen de groep testrijders verder uit te breiden. Verwacht wordt dat 14.2 een vlootbrede uitrol wordt, voor HW4, en voorlopig alleen in Noord-Amerika.
HW3 in Australië
Voor HW3-eigenaren in Australië biedt Tesla nu niet alleen de optie om de FSD-licentie over te zetten naar een nieuwe Tesla, maar krijg je op een voorraadauto zelfs $5.000 korting. In Europa is FSD-transfer dit kwartaal ook weer mogelijk. Kortom, Tesla zal proberen FSD-kopers te laten overstappen naar een HW4-auto, zodat ze straks, als de HW4/5-upgrade beschikbaar komt, dit maar bij een klein aantal auto’s gratis hoeft uit te voeren.
Lemonade
Een bijzondere ontwikkeling deze week op verzekeringsgebied. Tesla werkt in de VS in bepaalde staten (o.a. Texas) al geruime tijd met een zogenaamde safetyscore. Op basis van feitelijk rijgedrag en situaties wordt de premie berekend. Die premie kan maandelijks worden bijgesteld – zowel omhoog als omlaag – als het feitelijke rijgedrag daar aanleiding toe geeft. De software die dit mogelijk maakt, wordt nu opengesteld via een API (data-uitwisseling), zodat Lemonade ook een verzekering kan aanbieden op basis van de gegevens van Tesla.
In de VS biedt Lemonade al een autoverzekering aan die op basis van feitelijk gebruik, gedrag en gereden afstand de premie bepaalt. Tot nu toe moest je hiervoor een apart device in je auto laten installeren. De ANWB biedt ook zo’n verzekering aan met een verplichte dongel in de auto. Met de Tesla-API is zo’n dongel niet meer nodig. Je geeft Tesla toestemming om data met de verzekeringsmaatschappij te delen. Meer kilometers op FSD zorgen voor een lagere premie!
De oprichter van Lemonade (@Shai_Wininger) flirt op X met Elon Musk over het idee dat Lemonade de aansprakelijkheid van Tesla’s die unsupervised opereren wil verzekeren. Als dit werkelijkheid wordt, hoeft Tesla dus geen eigen verzekeringsmaatschappij meer op te bouwen, maar werken ze samen met een innovatieve partij die gelooft in door AI-berekende risico’s en hierop afgestemde premies.
Grijze stoelbekleding in de Model Y L
Met toch wel enige jaloezie wordt in de VS en Europa gekeken naar de Model Y L (de zitter) in China. Deze Model Y met verlengde wielbasis biedt zes zitplaatsen, waarvan er vier uiterst comfortabele geventileerde exemplaren zijn. Een kenmerkend verschil met andere Tesla’s is dat de zitter een donkere hemelbekleding heeft. Deze week verscheen in de Chinese configurator een lichtgrijze uitvoering van het vegan leer in plaats van de krijtwitte variant. Het ziet er best stijlvol uit. Ik denk dat de Model Y L ook buiten China een gewilde versie gaat zijn. Het is nog niet duidelijk of we deze uitvoering ook daadwerkelijk in de VS en/of Europa gaan zien.
Visualisaties worden uitgebreid
Tesla’s aankomende FSD-visualisatie-update, gespot in de 2025.38-code door hacker @greentheonly, voegt gedetailleerde 3D-modellen toe voor 15 objecten, waaronder ambulances, brandweerwagens en rolstoelen. Deze visualisaties zijn bedoeld om de inzittenden vertrouwen te geven in wat de auto allemaal ziet en herkend heeft. Als hij iemand in een rolstoel echt detecteert als rolstoel en niet als fiets, voelt dat gewoon beter. Nu zijn het nog eenvoudige afbeeldingen. Met de introductie van Unreal Engine worden dit op termijn meer realistische weergaven, totdat we uiteindelijk de visualisaties niet meer nodig hebben.
Vernieuwde Model X krijgt typegoedkeuring
Recent heeft de vernieuwde Model S een Europese typegoedkeuring gekregen. Nu heeft de Model X deze ook binnen. De WLTP-range is iets toegenomen en het verbruik is iets verbeterd. Het is nu wachten op het moment dat de Model S en Model X weer in de configurator verschijnen en te bestellen zijn. Tot nu toe zijn alleen voorraadmodellen te koop.
Banden bestellen via de app
In de laatste update van de Tesla-app (iOS) is in het servicemenu de optie toegevoegd om (winter)banden te kopen en te laten monteren. Je kunt verschillende opties selecteren, inclusief het servicecentrum. Dit leidt tot een verzoek aan Tesla, waarop je vervolgens een offerte krijgt en een tijdstip kunt selecteren. Of het de goedkoopste optie is om aan rubber te komen, betwijfel ik, maar handig is het wel.
Einde bandendruksensor?
Nu we het toch over banden hebben: in de huidige Tesla-modellen zijn alle vier de banden uitgerust met een TPMS-sensor. Hierdoor kun je in de app en op het scherm in de auto zien wat de bandendruk is in iedere band, en krijg je een signaal als deze te laag is. De komende weken, als we voor het eerst weer nachtvorst krijgen, zul je zien dat je waarschijnlijk de waarschuwing krijgt dat je de bandenspanning moet verhogen. De koude lucht in de band brengt de spanning net iets onder de normwaarde. In de Standard-versie van de Model Y monteert Tesla deze TPMS-sensoren niet meer. Ze gebruiken software om aan de hand van de rolomtrek van de band te meten of de bandenspanning nog op orde is. Dezelfde techniek gebruiken ze ook om te waarschuwen voor bandenslijtage. Ik verwacht niet dat op termijn bij alle versies de sensor zal verdwijnen, maar om te voldoen aan de wettelijke eisen zal de softwarematige variant voldoende zijn.
Wordt de keycard optioneel?
Toen de Model S en X op de markt kwamen, werden deze geleverd met een keyfob: een miniatuurversie van de Tesla met verschillende knoppen om onder meer de deuren te ontgrendelen of de kofferbak te openen. Later kwam hier de keycard bij: een RFID-chip die verbinding maakt met de auto om de deuren te openen. De Model 3 en Y zijn alleen met een keycard geleverd, en een keyfob is optioneel te bestellen via de shop. Maar (nagenoeg) iedereen bedient de auto met de telefoonsleutel. Je smartphone opent de deuren, maar kan ook vele andere acties starten in de auto. Je krijgt er twee keycards meegeleverd. Feitelijk zijn ze de back-up voor als je telefoon leeg is of als je bijvoorbeeld de auto in valetmodus geeft. Om iemand anders met je auto te laten rijden, zijn er andere opties. Het gerucht gaat dat Tesla, zeker bij de Standard-uitvoeringen, na de keyfob nu ook de keycard niet meer standaard gaat meeleveren, maar optioneel maakt en dus via de shop te bestellen. Een goede ontwikkeling? De tijd zal het leren.
FSD door de tunnel
Eindelijk is Tesla begonnen met het testen en valideren van FSD-gebruik in de The Boring Company-tunnels in Las Vegas. De Loop is natuurlijk een wel erg voor de hand liggende toepassing van autonome mobiliteit. Maar zoals hieronder te zien is, gaat het niet alleen om de rit in de tunnel, maar juist om een hele A-naar-B-route, waarvan een deel door een tunnel gaat. Deze week werd duidelijk dat Tesla nu ook toestemming krijgt om met zijn voertuigen die door die tunnels gaan, ook bovengronds tot aan de airport mag rijden. Dit laat mooi de toekomstvisie van Musk zien: daar waar het boven de grond te druk is, moet een 3D-infrastructuur met tunnels het verkeer laten doorstromen.
Delaware-soap
Deze week vocht Tesla in de Delaware Supreme Court voor Elon Musks enorme beloningspakket van oorspronkelijk $56 miljard, dat nu door de gestegen aandelenkoers meer dan $120 miljard waard is. Het begon in 2018, toen Tesla’s Raad van Bestuur een uniek pakket goedkeurde voor Musk: geen vast salaris, maar miljoenen aandelenopties als hij groeidoelen zou halen, zoals een hogere marktkapitalisatie en omzet. Zo’n zelfde constructie staat voor de aandeelhoudersvergadering van 6 november a.s. ook weer op de agenda om over te stemmen.
De aandeelhouders stemden toen overweldigend in, bijna 80% zei ja. Maar toen stapte een kleine belegger, Richard Tornetta, met slechts negen Tesla-aandelen en zijn advocaten naar de rechter. Hij klaagde dat de raad niet onafhankelijk genoeg was, veel leden zijn goede vrienden van Musk en dat de aandeelhouders niet alle belangrijke informatie hadden gekregen.
Rechter Kathaleen McCormick vernietigde het pakket in 2024, zelfs nadat aandeelhouders opnieuw hadden gestemd voor herstel. Nu moet het Hooggerechtshof van Delaware hierover beslissen, en dat kan maanden duren, tot begin 2026. Experts schatten de kans op winst voor Tesla op zo’n 60 procent. Musk heeft Tesla intussen al verplaatst naar Texas. Een opvallend deel van deze zaak draait om de advocaten, die hier een echte jackpot uitslaan. In de Verenigde Staten werken ze vaak op ‘contingency basis’: geen vast uurtarief vooraf, maar een percentage van de behaalde winst als ze winnen. Anders krijgen ze niets. De advocaten van Tornetta claimden oorspronkelijk $5,6 miljard aan Tesla-aandelen als vergoeding – een absoluut record. De rechter matigde dat tot $345 miljoen voor 20.000 uur werk, wat neerkomt op $10.000 per uur. In Nederland betaal je gewoon €200 tot €500 per uur, en bij groepsrechtszaken bepaalt de rechter een redelijk bedrag. Bovendien betaalt de verliezer vaak de kosten van de winnaar. Het Amerikaanse systeem voelt voor ons als pure geldjacht, waarbij advocaten jagen op rijke bedrijven. Feitelijk is dat de kern van de zaak en niet de beloning van Musk! Voor Delaware zelf is deze zaak een rampzalig risico. De staat verdient jaarlijks $7 miljard aan franchise fees van 68 procent van alle Fortune 500-bedrijven die zich daar vestigen vanwege de gunstige wetten. Maar als Tesla verliest, wordt deze uitspraak een precedent: raden van bestuur moeten strenger onafhankelijk zijn en aandeelhoudersstemmen wegen minder zwaar. Bedrijven als Tesla, Dropbox en anderen zijn al gevlucht naar Texas, een heuse ‘Dexit’. Dat leidt tot meer rechtszaken, hogere kosten, banenverlies en een domino-effect. Texas lacht zich rijk, terwijl Delaware zijn status als zakelijk paradijs kan verliezen.
0 Opmerkingen
Leave a Reply. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Oktober 2025
Categorieën |




RSS Feed