In deze blik op de week natuurlijk veel aandacht voor het “We, robot-event", maar ook de aangepaste Model 3 line-up, nieuws uit Berlijn en nog veel meer …
Model Y-productie
Terwijl Giga Shanghai deze week zijn 3.000.000ste Model 3/Y produceerde, rapporteert Giga Berlijn dat ze in september hun 400.000ste Model Y van de band hebben laten rollen. De productie is gestart in maart 2022. De geproduceerde exemplaren gaan niet alleen naar Europa, maar ook naar landen waar in China geproduceerde Model Y’s niet welkom zijn. Ook de rechtsgestuurde variant wordt in Berlijn gemaakt. De fabriek in Grünheide draait nog niet op volle capaciteit. Hier moet in 2025 verandering in komen met de introductie van het vernieuwde Model Y (project Juniper) en een goedkopere variant. Tesla liet deze week weten dat 500 tijdelijke medewerkers een vast contract hebben gekregen! In mijn optiek een belangrijk signaal. We zien nog steeds bouwactiviteiten met tentstructuren. Wat ik begrijp, is dat de end-of-line-faciliteit buiten de fabriek wordt geplaatst, waardoor er meer ruimte komt voor uitbreiding van de capaciteit en variatie in de productie.
Project Juniper gespot in Europa
Regelmatig duiken er beelden op van gecamoufleerde Model Y’s. Dit keer niet in de VS, maar in Spanje. Opvallend is de nieuwe positionering van de nummerplaat, die nu op de achterbumper zit in plaats van op de achterklep. Eerder waren er speculaties over een doorlopende lichtstrip op de achterklep, zoals we die ook zien bij de Cybertruck en bij de deze week onthulde Cybercab.
Zonnepanelen op dak in gebruik genomen
Tesla heeft eindelijk het dak met zonnepanelen bij Giga Berlijn in gebruik genomen. Eerder werd de bouw stilgelegd vanwege het ontbreken van de noodzakelijke vergunningen. Nu is de constructie echter klaar en kunnen auto’s droog parkeren en gratis worden opgeladen bij een van de 220 Wall Connectors. De 2.639 zonnepanelen zijn goed voor ongeveer 1 MW aan energieproductie.
Nieuwe Model 3-line-up! Zoals vorige week al werd gespeculeerd, is deze week de Long Range achterwielaangedreven Model 3 toegevoegd aan de configurator en is er bij andere uitvoeringen een prijscorrectie doorgevoerd. De Model 3’s zijn nu nog scherper geprijsd. Met SEPP-subsidie en een referral-korting van € 1.000 kun je een mooie deal sluiten. Alleen de Model 3 Performance blijft qua prijs onveranderd.
Referral
Het vernieuwde referralprogramma is nu in de meeste landen uitgerold. De koper krijgt € 1.000 korting en degene die de code ter beschikking stelt, ontvangt € 500 aan besteltegoed! In de VS en Canada is de Model 3 uit het referralprogramma gehaald. Dat zien we in Europa nog niet, maar het is mogelijk wel iets om in de gaten te houden. We, Robot-event! Zoals we inmiddels van Tesla gewend zijn, kiezen ze voor een totaal andere aanpak van productpresentaties dan bijvoorbeeld Apple. Zeker omdat er veel speculatie bij komt kijken, is het voor een beursgenoteerd bedrijf slimmer om het publiek het (speculatieve) verhaal in de dagen na het evenement te laten vertellen. En wat voor een verhaal! We hebben een blik in de toekomst gekregen. Niet alleen in de toekomst van Tesla, maar vooral ook in de mogelijke impact van robotisering en AI op de maatschappij. Autonoom rijdende auto’s en (op afstand bediende) pratende en bewegende robots tussen het publiek. Sommigen zullen dit interpreteren als fake of loze beloften. Eerst zien, dan geloven. Tesla had veel influencers en relaties uitgenodigd, evenals enkele Tesla-bull investeerders. Zij zullen de komende dagen ongetwijfeld verslag doen van wat ze gezien en gehoord hebben. Wall Street-analisten zullen waarschijnlijk teleurgesteld zijn: geen harde toezeggingen of duidelijk uit te stippelen perspectieven. Wanneer mogen we wat verwachten?
Mijn duiding van het event Elon Musk arriveerde in de autonoom rijdende Cybercab en gaf een korte presentatie waarin hij enkele kenmerken van het voertuig schetste, met de nadruk op de (maatschappelijke) impact. Bewust geen uitgebreide details. Totaal niet relevant nu! De Cybercab ziet er vertrouwd uit, met een silhouet dat een kruising is tussen de Model Y/3 en de Cybertruck. De opvallende vleugeldeuren zorgen voor een gemakkelijke, maar lage instap. Er zijn twee zitplaatsen en het dashboard lijkt bijna identiek aan dat van de huidige Model 3, met een groot centraal scherm van 20,5 inch. Binnenin drie fysieke knoppen: twee voor de portierramen en één voor de cabineverlichting. De rest gaat via het scherm en vooral automatisch. Opvallend is dat de carrosserie (waarschijnlijk) niet van roestvrij staal gaat zijn. Wat het wel is/wordt, werd nog niet onthuld. Er is geen gebruikelijk panoramadak. De Cybercab heeft wel een grote achterklep met veel ruimte voor boodschappen, koffers en andere bagage. De wielen achter zijn groter dan voor. Over batterijcapaciteit en efficiëntie werd niets gezegd, maar er werd wel bevestigd dat het voertuig gebruik zal maken van draadloos laden, dus geen stekker nodig! In een filmpje lieten ze ook zien hoe de Cybercab door een robotarm eenvoudig gereinigd kan worden, wat de exploitatie van een vloot veel eenvoudiger en goedkoper maakt.
Een leuke woordspeling van Elon was dat het nu mogelijk wordt om de "ing" uit "parking" te halen. Veel parkeerplaatsen, die straks grotendeels overbodig worden, kunnen worden omgetoverd tot groene parken. Hoewel het niet expliciet werd genoemd, zal The Boring Company hier waarschijnlijk ook een rol in spelen. De Cybervan kwam onbemand voorrijden met 20 passagiers aan boord. Het wel er futuristische, maar ook retro ontwerp kan ook worden ingezet als goederentransporter. Als Optimus uit de Cybervan stapt, lijkt het alsof je je in de verre toekomst bevindt! Ik ben blij dat Tesla voor de Cybercab een wat vertrouwder silhouet heeft gekozen, waardoor de acceptatie waarschijnlijk makkelijker zal zijn.
We moeten niet vergeten dat Tesla hun FSD-technologie ongetwijfeld in licentie zal geven aan derden. Uiteindelijk zullen er dus veel verschillende voertuigen met een diversiteit aan verschijningsvormen zijn die autonoom kunnen rijden. Ook meer traditioneel ogende modellen. Maar dat zal waarschijnlijk pas rond 2028-2030 echt zichtbaar worden, het duurt immer jaren voordat ze Tesla's FSD-technologie geïntegreerd hebben in productiemodellen.
Contouren toekomstig businessmodel
Musk gaf aan dat particulieren de Cybercab straks ook kunnen kopen om hun eigen vloot te exploiteren. Dit geeft de richting van het businessmodel aan: bedrijven en particulieren investeren in de hardware en verzorgen de exploitatie, terwijl Tesla winst maakt op zowel de verkoop hardware (voertuigen en FSD-chips) als de software. De software zal naar verwachting per gereden kilometer worden afgerekend. Tesla kiest er dus voor om niet zelf alle exploitatie- en kapitaalinvesteringen op zich te nemen. Ik sluit echter niet uit dat Tesla ook een deel van de vloot in eigen beheer zal houden.
Elon benadrukte opnieuw dat de impact van distributed computing power niet onderschat moet worden. De AI-5-chip in de miljoenen toekomstige Cybercabs vormt samen een gigantische AI-trainingscomputer, zonder de nadelen van hoge energieconsumptie die je zou hebben als al die chips op één locatie stonden. De volledige impact hiervan zullen we pas over een paar jaar zien.
Wat gaat dat nu betekenen voor TSLA?
Zonder financieel advies te geven: als Tesla in 2025 begint met zijn eigen Robotaxi-dienst, zowel Supervised als Unsupervised, zullen de inkomsten uit deze nieuwe diensten snel toenemen. FSD Supervised zullen we op korte termijn al zien met de huidige modellen. Dit lijkt op Uber-diensten, maar met een chauffeur die niet actief stuurt, maar toezicht houdt. Op deze manier kan Tesla verder data verzamelen om hun softwareplatform om de Robotaxi-diensten te exploiteren verder te optimaliseren.
Ergens in 2026, zodra wetgeving wereldwijd autonoom rijdende voertuigen toestaat, zal Tesla de Cybercabs massaal gaan produceren en inzetten. Dit vraagt om timing en een risicovol besluit dat alleen Tesla, met Elon Musk aan het roer, durft te nemen. Op het goede moment start van de bouw van de productiefaciliteiten in Giga Texas (en dus de enorme kapitaaluitgaven) is hierbij essentieel. Zodra de fabriek eenmaal begint met produceren en snel gaat opschalen om de kosten te verlagen, moeten de voertuigen immers ook verkocht en ingezet. De strategie tot nu toe, consumenten voor FSD laten betalen en jaren laten wachten, gaat dan niet meer!
Ik vermoed dat ze bij Uber en Lyft zich zorgen maken over hoe ze hiermee om moeten gaan. Op prijs (en dus marge) zullen ze het moeilijk krijgen, zolang er geen vergelijkbaar alternatief is van een andere aanbieder tegen dezelfde of lagere kosten per kilometer. Hetzelfde geldt voor Waymo! Toch kleurden de aandelen van Lyft en Uber groen op Wall Street de dag na het "We, Robot-event", terwijl Tesla dieprood ging.
Wat is de impact voor ons als consument in Europa?
Heb je nu een Tesla met de FSD-optie, dan kun je de komende tijd in toenemende mate gebruik gaan maken van FSD Supervised-functionaliteiten, vergelijkbaar met wat we nu in de VS zien. In Europa wordt verwacht dat vanaf Q1 2025 systeem-geïnitieerde manoeuvres, zoals rijbaanwissels en afritten, op de snelweg worden toegestaan. Dus zonder dat de bestuurder deze eerst hoeft te bevestigen. Later in het jaar kan dit worden uitgebreid naar systeem-geïnitieerde manoeuvres in steden als Tesla laat zien dat dit ook veilig kan. Dit alles uiteraard onder toezicht en verantwoordelijkheid van de bestuurder. Uber-achtige diensten van Tesla met FSD Supervised verwacht ik in Nederland voorlopig niet. Wel tijd dat de politiek de taxi-regels gaat aanpassen, anders blijven we nog lang opgescheept met diensten die vele malen goedkoper kunnen. Tesla verlaat min of meer het auto-tijdperk en stapt het robo-tijdperk binnen, met de Cybercab en Cybervan op wielen en Optimus als lopende robot. De huidige modellen met stuur zullen echter nog wel wat jaren in productie blijven. En we krijgen natuurlijk nog een kleiner model en een refresh van de Model Y. Je koopt met de huidige modellen als het ware je eigen (toekomstige) autonome capsule (zowel HW3 als HW4), die je niet per se hoeft te delen of in te zetten als robotaxi. Zolang je nog zelf mag rijden, kan je dat natuurlijk ook gewoon blijven doen. De Cybercab kun je in de toekomst ook kopen, maar deze moet wel worden toegevoegd aan het robotaxi-netwerk en kan uiteraard niet zelf bestuurd worden.
En dan hebben we ook nog Optimus!
Optimus was overal tussen het publiek te zien, met tientallen exemplaren die hun kunsten vertoonden. Hoewel bijna alles op afstand werd bestuurd (tele-operatie), was het toch zeer indrukwekkend en gedurfd. Het gaf het publiek een enorme energie en maakte duidelijk dat Optimus op termijn gewoon tussen ons zal functioneren. Hadden ze het duidelijk moeten zeggen dat niet alles AI/LLM's was? Ze willen ons kennis laten maken met de toekomst. Nog niet alles kan nu al, anders zou het geen toekomst zijn!!
Wat ook veel indruk maakte, was de demonstratie van de nieuwe hand. Deze stond op een stand en maakte zeer menselijk aandoende bewegingen. De Optimus-robots die rondliepen en demo’s gaven, zijn van de tweede generatie. De derde generatie, uitgerust met de nieuwe hand, zal volgend jaar in beperkte serieproductie worden ingezet op Tesla-werkplekken. Parallel hieraan loopt de ontwikkeling van AI, zowel op het gebied van visie als taal. Op naar AGI, en dan is de fictie echt verdwenen uit de science!
One more thing Er was geen expliciet "one more thing"-moment, zoals destijds met de Roadster tijdens het Semi-event, maar wel een speculatieve Easter egg! Op de foto hierboven van de iPhone, met de melding dat de Cybercab nog 3 minuten weg is, staat een andere interessante melding: "Plaid Airlines. Your flight to Austin is coming up!" Zou Tesla in de toekomst ook vliegtuigen gaan produceren? Elon heeft altijd gezegd dat door de voortdurende innovaties in batterijtechnologie de energiedichtheid op een gegeven moment goed genoeg zal zijn om ook vliegtuigen economisch rendabel te maken. Momenteel is de energiedichtheid van batterijen nog fors lager dan die van kerosine. Bovendien blijft het gewicht van de “brandstof” bij batterijen, in tegenstelling tot huidige brandstoffen, gedurende de hele vlucht gelijk. Maar technologische innovaties gaan snel. Tesla en SpaceX hebben de kennis en de middelen om het onmogelijke mogelijk te maken. Het zal nog wel flink wat jaren duren, maar ik sluit niet uit dat Elon uiteindelijk de stap richting luchtvaart zet! Of dat via Tesla zal gebeuren of met SpaceX of met een geheel nieuw bedrijf, blijft natuurlijk de vraag.
1 Opmerking
Armand Vervaeck
12/10/2024 14:56:01
Bedankt voor deze opnieuw sterke Teslamagazine. Alhoewel ik zelf het @Tesla nieuws dagelijks op de voet volg, kijk ik steeds uit naar zaterdag om jouw bundeling van het weeknieuws te lezen. Ook deze week waren er weer invalshoeken die ik niet opgemerkt had.
Antwoorden
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Februari 2025
Categorieën |