|
In de nieuwe Blik op de Week aandacht voor upgrades aan de Model 3, Tesla’s beste kwartaal ooit, laden met 0,5 MW, een castingsproces, FSD bestaat in oktober 5 jaar, Optimus leert Kung-Fu en nog veel meer....
Vernieuwd castingsproces
Giga Berlijn heeft zijn gigacastingsproces een upgrade gegeven. Onderstaande video toont nieuwe stappen zoals robotisch afkoelen, laser markeren, trimmen en kwaliteitscontroles, wat leidt tot een handsfree flow, kortere cyclustijden, betere kwaliteit en een kleinere fabrieksvoetafdruk voor de Model Y-productie.
Beste kwartaal ooit!
Q3 was qua leveringen voor Tesla het beste kwartaal ooit. Tegen alle berichten in over tegenvallende verkoopcijfers door ineenstortende markten heeft Tesla nog nooit zoveel auto’s op naam gezet als afgelopen kwartaal. Uiteraard zijn er landen waar Tesla (veel) minder verkoopt, maar wereldwijd ligt dat anders. Q4 vraagt om circa 580.000 leveringen om over het gehele jaar gelijk uit te komen aan 2024. Misschien nog indrukwekkender was dat ook de leveringen van energieproducten nog nooit zo hoog zijn geweest. Dus ook op dit vlak: beste kwartaal ooit. Zolang ze de capaciteit uitbreiden door nieuwe fabrieken bij te bouwen zal die stijgende lijn zich de komende jaren voortzetten. De vraag naar batterijopslag is enorm. In de eerste drie kwartalen is al meer geleverd dan over geheel 2024.
Opvallend is dat Tesla zo’n 50.000 meer auto’s heeft afgeleverd dan dat het geproduceerd heeft. Dat ze nagenoeg alle voorraden hebben verkocht, duidt erop dat er nieuwe hardware onderweg is. En dat bleek al snel ook het geval te zijn: aanpassingen aan de Model 3 en de introductie van een standaardversie van de Model Y.
Model Y Standard gelekt
Het hangt al lange tijd in de lucht. En deze week lekten er meer details uit. Officieel is het doek er nog niet vanaf, maar de Model Y Standard is al ongecamoufleerd gesignaleerd. En de website is “per ongeluk” heel even online geweest.
De standaardversie moet een aantal opties ten opzichte van de huidige instapversie (RWD) missen. Het lijkt erop dat de koplampen van de Model 3 gemonteerd worden in plaats van de ledstrip. Ook aan de achterkant is de ledbalk verdwenen. Het glazen dak heeft plaatsgemaakt voor metaal. Aan de binnenkant zien we stoffen bekleding in plaats van vegan leer. Het HEPA-filter en het tweede scherm achterin zijn ook weggelaten. De stuurkolom moet handmatig in de juiste stand gezet worden. En zo zijn er nog een paar kleine aanpassingen. Voor een prijs die naar verwachting zo'n € 5.000 lager ligt, toch een variant die nog steeds veel waar voor zijn geld biedt. De hardware voor FSD is nog steeds standaard. Rijbereik en prestaties zijn nog niet bekend. Ook een introductiedatum (in Europa) is er nog niet.
Aangepaste specificaties Model 3
Zoals verwacht heeft de Model 3 nieuwe specificaties. Belangrijkste zijn de terugkeer van een bedieningshendel voor de richtingaanwijzer en een camera in de voorbumper. De richtingaanwijzer is ook als retrofit beschikbaar voor € 660! De vernieuwde batterij in LR-versies zorgt in de RWD uitvoering voor een WLTP-rijbereik heeft van 750 km. Dat zijn heel veel kilometers. Met één plaspauze/laadstop ga je gemakkelijk over de 1.000 km!
Blauw uit configurator voor de Y
In de configurator van de Model Y uit Giga Berlijn is de kleur Deep Blue Metallic verdwenen. Er is nog geen alternatief beschikbaar. De verwachting is dat, net als in Giga Shanghai, Glacier Blue zijn opwachting gaat maken. Over Giga Shanghai gesproken: hier wordt de zeszitsversie van de Model Y gebouwd, vooralsnog alleen voor de Chinese thuismarkt. Van het productieproces van deze variant plaatste Tesla op X onderstaande video.
V4 cabinet operationeel
In de VS is de eerste V4 Supercharger-locatie geopend. Eén cabinet kan nu acht laadzuilen van energie voorzien. Dat leidt tot snelle installatietijden en vooral (veel) lagere installatiekosten. Onderstaande foto laat 13 jaar innoveren zien. Tussen beide plaatjes zitten natuurlijk de iteraties met de V2-, V3- en V4-laadzuilen en één cabinet voor vier laadzuilen.
Een Cybertruck kan met 0,5 MW (500 kW) laden bij deze nieuwe generatie Superchargers. Een Semi kan hier straks met 1,2 MW laden. Een Cybertruck kan niet alleen snel laden, maar ook vol beladen worden zoals uit onderstaande video blijkt. Overigens is vanaf deze week de Cybertruck in het midden-oosten te bestellen.
Interview met Franz von Holzhausen
In een CNBC-interview tijdens het UP.Summit-event met Franz von Holzhausen, Tesla's chief designer, bespreekt hij zijn samenwerking met Elon Musk als visionair die grenzen verlegt. Hij benadrukt de snelle ontwikkeling van Optimus, een humanoid robot om saaie taken over te nemen en levens te verrijken. Voor de Cybercab bevestigt hij dat het prototype uit 2024 vrijwel ongewijzigd in 2026 in productie gaat, met kleine efficiëntieverbeteringen.
Optimus leert Kung-Fu
Elon Musk deelde een video waarin te zien is hoe Optimus Kung-Fu leert. Het gaat natuurlijk om de snelheid, de motoriek en de balans. Dat wordt steeds indrukwekkender. Op vraag verduidelijkt Elon dat het niet om een tele-operated robot gaat, maar dat de AI zijn werk doet. Het is niet zo dat Optimus real-time reageert, maar dat hij vooraf getrainde bewegingen als reactie uitvoert. De leercurve is stijl. Voordat de eerste robots buiten Tesla geleverd worden (eind 2026?) zullen de prestaties ongetwijfeld indrukwekkend zijn.
1 miljoen FSD-kilometers op Australische wegen
Tesla’s Full Self-Driving (FSD) (Supervised) heeft een mijlpaal bereikt in Australië met 1 miljoen gereden kilometers. Na bijna vijf jaar wachten sinds de eerste FSD Beta werd versie 13.2.9 op 29 augustus 2025 gelanceerd voor een selecte groep en op 18 september voor het bredere publiek. Alleen Tesla Model 3- en Model Y-rijders met HW4-hardware en een FSD-licentie konden de update gebruiken. In slechts anderhalve week werd de 1 miljoen kilometer gehaald, wat wijst op zo’n 3.000 actieve Tesla’s.
Full Self-Driving (FSD): Vijfjarig mijlpaalrapport
In oktober 2020 lanceerde Tesla de Full Self-Driving Beta, een belangrijke stap richting autonoom rijden. Voor 2020 was Tesla’s rijhulpsysteem bekend als Autopilot, met Full Self-Driving (FSD) als een optionele upgrade, die toekomstige autonomie beloofde. De visualisaties van Tesla's Full Self-Driving (FSD) hebben de afgelopen vijf jaar een opmerkelijke ontwikkeling doorgemaakt, van eenvoudige, abstracte weergaven naar gedetailleerde, realistische en AI-gestuurde renderingen. Deze veranderingen weerspiegelen verbeteringen in hardware (bijv. van HW3 naar HW4), software-updates (van vroege beta's naar end-to-end neurale netwerken in v12+), en functies zoals betere objectdetectie, bezettingsnetwerken en soepelere animaties. Hieronder volgt een door Grok gemaakte compilatie gebaseerd op belangrijke mijlpalen, geïllustreerd met representatieve voorbeelden.
2020: Basisdetectie van rijstroken en objecten
In 2020 lanceerde Tesla de eerste FSD Beta met eenvoudige visualisaties gericht op rijstroken, basismodellen van voertuigen en rudimentaire omkaderingen van objecten. De weergave had een donkere thema, met gestippelde rode rijstrookranden en geel/groene markeringen voor verkeerslichten. Deze periode legde de nadruk op verbeteringen van Autopilot op snelwegen, maar de weergave van stadstraten was minimaal
2021: Verbeterde objectherkenning en verkeersbewustzijn
In 2021 verbeterden de visualisaties met betere detectie van meerdere voertuigen, verkeerslichten en stopborden. FSD Beta v10 introduceerde vloeiendere automodellen en omgevingsdetails zoals onscherpe achtergronden voor diepte. Dit markeerde de overstap naar "Tesla Vision" (alleen camera's), waarbij radar werd vervangen door puur neurale netverwerking, wat leidde tot dichtere stedelijke scènes.
2022: Verfijnde dynamiek en obstakelbehandeling
In 2022 voegde FSD Beta v10.69 niet-geïdentificeerde objecten, puinvisualisaties en soepelere rijstrookwisselingen toe. Cones, voetgangers en dynamische paden (blauwe lijnen) werden prominenter, met verbeterde schaling van voertuigafmetingen. De focus lag op de uitbreiding van de beta en bugfixes, waardoor de weergave responsiever aanvoelde in complexe scenario's zoals merges of bouwzones.
2023: Geünificeerde stack en verbeteringen in nachtmodus
Met FSD v11 in 2023 werd de snelweg- en stadsaanpak geünificeerd, wat de nachtvisualisaties verbeterde met koplampen en betere contrasten. Objectdetectie breidde uit naar subtielere elementen zoals verre signalen, en het systeem behandelde kruispunten nauwkeuriger. Deze versie verbond regelgebaseerde en AI-gestuurde gedragingen, wat resulteerde in schonere, minder schokkerige renders.
2024: End-to-end AI en soepelere animaties
FSD v12 in 2024 introduceerde end-to-end neurale netwerken, waarbij vastgelegde regels werden vervangen door pure AI-besturing. Visualisaties werden voller scherm, met bugfixes voor soepeler objectbeweging (bijv. geen "huppende" auto's meer). Functies zoals Park 'N Go en verbeterd Summon voegden parkeerplaatsmarkeringen en real-time statistieken toe, waardoor de weergave beter geïntegreerd werd met de UI.
2025: Hoge kwaliteit en integratie van Unreal Engine
In 2025 richt FSD v13/v14 zich op een "bewust" gevoel met een 10x toename van parameters voor subtielere interpretaties. Een patent uit september hint op hoogwaardige bezettingsnetwerken die cameradegevens combineren met realistische 3D-modellen, waardoor geavanceerde Autopark- en Summon-functies mogelijk worden. Geruchten over adoptie van Unreal Engine beloven fotorealistische renders, gesplitste schermweergaven met live camerabeelden en zelfs reverse-visualisaties op oudere hardware.
Als we nog eens vijf jaar verder zijn kan het zo maar eens zijn dat Full Self Driving (Unsupervised) wereldwijd beschikbaar is en dat we het bijna niet meer kunnen voorstellen dat je überhaupt nog zelf wilt rijden.
0 Opmerkingen
Leave a Reply. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Oktober 2025
Categorieën |










RSS Feed