In deze blik op de week veel aandacht voor de verkoopcijfers, gratis spotifiy premium gaat vervallen, de vervelende NAG’s worden minder, mogelijk een nieuwe Model 3 variant onderweg, batterijdegradatie en nog veel meer … Dall-e vat deze uitgave van Blik op Week met onderstaande afbeelding samen.
Kwartaalcijfers
Tesla heeft zijn kwartaalcijfers gepresenteerd en die lagen in lijn der verwachtingen. Er werden 470.000 voertuigen geproduceerd en bijna 463.000 afgeleverd. Gezien de macro-economische situatie en de klappen die de auto-industrie krijgt, is dit een meer dan prima resultaat. Ook de energietak presteert goed met een uitgerolde opslagcapaciteit van 6,9 GWh Cijfers Nederland De nieuwsberichten van de afgelopen maanden deden ons anders geloven, maar hieronder de feiten over Tesla in Nederland van de afgelopen maand. Met de kanttekening dat maand- of kwartaalcijfers op zichzelf niet altijd veelzeggend zijn.
Kijkend naar de cijfers van de totale automarkt, zijn er over de eerste drie kwartalen van dit jaar 90.266 elektrische voertuigen geregistreerd, een groei van 6,3%. Het aandeel BEV’s was in september 39,9% en dat van hybride voertuigen 39,3%. Benzine, diesel en lpg moesten iets meer dan 20% onderling verdelen. Met goedkopere BEV’s in aantocht en de verwachting dat veel mensen die nu een hybride kopen, de volgende keer volledig elektrisch zullen gaan, nemen we langzaam afscheid van de verbrandingsmotor.
Kijkend naar de cijfers van de totale automarkt, zijn er over de eerste drie kwartalen van dit jaar 90.266 elektrische voertuigen geregistreerd, een groei van 6,3%. Het aandeel BEV’s was in september 39,9% en dat van hybride voertuigen 39,3%. Benzine, diesel en lpg moesten iets meer dan 20% onderling verdelen. Met goedkopere BEV’s in aantocht en de aanname dat veel mensen die nu een hybride kopen zich realiseren dat volledig elektrisch rijden prima bij hun feitelijk uitgebruik past en ze dus bij de volgende aanschaf naar volledig elektrisch zullen gaan, nemen we langzaam afscheid van de verbrandingsmotor.
In september stond Tesla op nummer 1 qua totale verkoopaantallen in Nederland, met de Model Y en de Model 3 op respectievelijk nummer 1 en 2, gevolgd door de goedkopere VW Polo op de derde plaats. Meer cijfers zijn hier te vinden.
Recycling batterijen veel potentieel
Tegenstanders van BEV’s wijzen vaak op de milieuaspecten van de batterijproductie, maar een belangrijk punt dat vaak over het hoofd wordt gezien, is de recyclebaarheid. De grondstoffen van eenmaal geproduceerde batterijen kunnen namelijk uitstekend hergebruikt worden. JB Straubel, samen met Elon Musk de feitelijke grondlegger van Tesla, heeft een recyclebedrijf opgericht genaamd Redwood Materials. Op lange termijn zal recycling een belangrijke rol spelen in de productie van nieuwe batterijen. In het onderstaande filmpje wordt duidelijk gemaakt hoe groot de potentie is van batterijrecycling, zelfs van onze smartphones. Wist je dat de batterijen van 166 afgedankte smartphones genoeg cobalt bevatten voor één nieuwe batterij in een BEV? Dit komt deels doordat er steeds minder cobalt nodig is, maar toch! Elke batterij bevat waardevolle en goed recyclebare materialen.
Einde gratis Premium Spotify Tesla biedt momenteel gratis muziekstreaming aan in hun voertuigen, waarbij gebruikers in Europa een gratis Spotify Premium-licentie hebben bij een premium connectiviteit. Hiermee kun je zonder eigen abonnement advertentievrije muziek van Spotify streamen in de auto. Per 1 december stopt Tesla met het aanbieden van deze gratis Spotify-dienst in Europa. Door de toevoeging van nieuwe muziekservices zoals YouTube Music, Amazon Music en Apple Music, gaat Tesla ervan uit dat klanten al een abonnement hebben op een van deze diensten. Het aanbieden van “gratis” Spotify Premium wordt daardoor minder zinvol. De kosten hiervan zijn namelijk inbegrepen in het premium connectiviteitsabonnement, dat overigens per 1 december niet goedkoper wordt, maar mogelijk ook niet duurder. Je kan natuurlijk Spotify blijven gebruiken in de auto. Of de gratis versie (met reclame) of je eigen premium Spotify abonnement.
Is Optimus een man?
Met alle aandacht op het realiseren van Full Self Driving (unsupervised), zou je bijna vergeten dat Tesla ook nog werkt aan iets dat mogelijk nog grotere impact zal hebben: Tesla Optimus. Ze zijn bezig met de ontwikkeling van het derde generatie prototype, de versie die volgend jaar in beperkte productie zal gaan en in Tesla's eigen fabrieken wordt ingezet! Om een idee te krijgen van hoe een toekomst met Optimus eruit zou kunnen zien, zijn er altijd creatieve geesten die ons een beeld schetsen van die mogelijke toekomst. Dit filmpje suggereert dat Optimus mannelijk is, maar wat als het toch vrouwelijk is?
Eindelijk NAG-verbeteringen
Voor FSD- en EAP-bezitters is er eindelijk goed nieuws. Update 2024.32.6 maakt het mogelijk om minder NAG’s te krijgen op de snelweg. Die vervelende waarschuwingen om het stuur vast te pakken zijn nu minder storend, want een lichte aanraking is voldoende als de camera ziet dat je oplet. Ook voor een rijstrookwissel is enkel de richtingaanwijzer voldoende. Zelfs de standaard Autopilot accepteert nu een lichte aanraking, wat de rit op de snelweg aanzienlijk aangenamer maakt. Dit is een mooie eerste stap richting handsfree rijden op de snelweg. Tesla moet zich uiteraard wel aan de regelgeving houden, dus je moet de rijstrookwissel zelf initiëren en binnen een bepaalde tijd de manoeuvre uitvoeren. We hebben nog steeds de paar jaar oude highway-stack en niet de nieuwe end-to-end FSD stack zoals ze die in de VS hebben. Die wordt pas in Q1 van 2025 verwacht (zoals aangegeven in de blik op de week van vorige week).
Charge-tarief afhankelijk van de snelheid?
De Oostenrijkse Tesla-community meldt met enige verbazing op X dat Tesla op een aantal SuC-locaties een andere manier gebruikt om het laadtarief te berekenen: een variabel tarief per minuut, afhankelijk van de laadsnelheid. De vraag is of dit een fout is, een experiment/proefballon of een voorloper van een grotere uitrol. Als je de laadtijd verdeelt in 40% boven 100 kW, 50% onder 100 kW maar boven 60 kW, en 10% onder 60 kW, betaal je uiteindelijk € 19,00. Dat is € 3,00 meer dan wanneer je die 40 kWh laadt tegen een tarief van € 0,40 per kWh. Mogelijk dat met meer data de tarieven uiteindelijk gelijk gaan uitkomen. Worden laadsnelheden van boven de 125 kW dan nog duurder? Terwijl de laadsnelheden steeds verder omhoog gaan. Maar waarom zo moeilijk doen? Wetgeving in bepaalde landen? Of toch een commerciële list om iets meer omzet te maken. Hoewel het betalen per minuut bij een Supercharger kan leiden tot een hogere prijs per kWh, kan de tijd die je bespaart door sneller te laden, vooral tijdens lange ritten, de extra kosten goedmaken. In plaats van langer te wachten bij een tragere lader, kunnen reizigers sneller hun weg vervolgen. Kies je ervoor langer te laden, dan betaal je ook minder.
Reguliere Cybertruck te bestellen
In Noord-Amerika kan naast de Foundation-serie nu ook de reguliere Cybertruck besteld worden. Deze is aanzienlijk vriendelijker geprijsd en, net als bij de andere Tesla-modellen, kunnen de opties afzonderlijk worden aangevinkt. Interessant is dat voor reservatiehouders de oude FSD-prijs wordt gehanteerd. Opvallend is dat de Cybertruck nu hetzelfde geprijsd is als de Model X (in de VS). In de kwartaalcijfers worden de Model S, Model X, Cybertruck en Semi in één groep geteld. Het waren in totaal 22.915 afleveringen. Geschat wordt dat slecht 10.000 hiervan de Model S en Model X zijn. Hoelang maken die twee modellen nog deel uit van het assortiment? Of is de marge prima voor de niche-markt die ze bedienen?
Model 3 Long Range RWD onderweg?
Sinds de refresh van de Model 3 is de achterwielaangedreven Long Range-versie verdwenen, maar de geruchten gaan dat deze binnenkort weer aan het assortiment wordt toegevoegd. Uitgerust met een LG 79 kWh NC-batterijpakket zou deze goed zijn voor een WLTP-bereik van 729 km op 18 inch wielen! De prijs zal naar verwachting rond de € 48.000 liggen. Deze versie wordt uiteraard geproduceerd in Giga Shanghai. In de VS heeft de Long Range-achterwielaangedreven versie Tesla zelfs doen besluiten om geen standaard range meer aan te bieden, grotendeels vanwege de gunstige subsidies op de Long Range-versie in vergelijking met de Standard Range.
Tesla 2024.38 software-update gedetecteerd
De uitrol van 2024.36 is nog in volle gang. De volgende gratis software-update is al gesignaleerd. De voorlopige release-notes laten de volgende wijzingen zien:
Gaat van snelladen je batterij eraan?
Snelladen versnelt de degradatie van batterijen, zoals verschillende onderzoeken hebben aangetoond, met name bij frequent gebruik. Dit komt vooral door het proces van lithium-plating, waarbij lithium zich ophoopt aan de buitenkant van de batterijcellen in plaats van in de cel te diffunderen. Dit gebeurt vaker bij hoge laadsnelheden en ongunstige temperaturen. Maar… Moderne elektrische voertuigen helpen dit te voorkomen door de laadsnelheid aan te passen op basis van de batterijstatus en door de batterij voor te verwarmen voor optimaal snelladen. Te lage temperaturen verhogen de kans op lithium-plating, terwijl te hoge temperaturen leiden tot SEI-vorming (Solid Electrolyte Interphase). SEI-vorming is een proces waarbij er een laagje ontstaat op de grafietdeeltjes in de batterij als gevolg van een chemische reactie tussen het elektrolyt en de elektroden. Dit laagje verbruikt een deel van het beschikbare lithium, waardoor de batterij minder capaciteit heeft. Hoewel snelladen de degradatie versnelt, hoeven bestuurders zich hier niet overmatig zorgen over te maken, aangezien moderne batterijen langdurig meegaan, zelfs bij regelmatig snelladen. Vooral LFP-batterijen zijn beter bestand tegen de effecten van snelladen en diepe ontladingen dan NMC-batterijen, waardoor ze beter geschikt zijn voor veelvuldig gebruik van snelladers. Wil je meer details, kijk dan de altijd interessante uitleg van YouTuber Engineering Explained.
ADS werkgroep
De afgelopen weken is er op social media en ook hier aandacht voor UNECE-kaders welke FSD Supervised mogelijk moet gaan maken. Dit gebeurt onder de verantwoordelijkheid van de GRVA. De werkgroep die ontwerprichtlijnen, leidraden en interpretatiedocumenten voorbereidt voor goedkeuring door het moederorgaan, de WP.29. GRVA houdt zich bezig met veiligheidsbepalingen met betrekking tot de dynamiek van voertuigen (remmen, sturen), geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS), geautomatiseerde rijsystemen en cyberbeveiligingsvoorschriften. De groep superviseert ongeveer 8 informele werkgroepen (IWGs) en taakgroepen. De documenten van de IWGs en de kalender van vergaderingen zijn hier te vinden Twee van de informele werkgroepen volgen we intensiever: de ADAS die werkt DCAS en de ADS. Voor FSD Supervised is document: Proposal for a supplement to UN Regulation No. [171] on uniform provisions concerning the approval of vehicles with regard to Driver Control Assistance Systems (DCAS) van belang. Dit is hier te vinden. Om wat tijdens het robot-taxi event van a.s. donderdag gepresenteerd wordt is de uitkomst van de ADS-werkgroep: de kaders voor FSD Unsupervised! Ook deze werkgroepgoep heeft een wiki waar alle documenten die ze produceren te bekijken zijn. Inclusief onderstaand tijdspad van hun bijeenkomsten. De komende week is in London de 4e bijeenkomst. De relevante documenten zijn hier te vinden. Donderdag weten we (hopelijk) of het tijdspad van de ADS-werkgroep past bij de plannen van Tesla!
1 Opmerking
Rudy McD
8/10/2024 14:55:39
Kreeg mail van Tesla over de Long-Range RWD, met WLTP van dik 700 km. Lees hier graag jouw kijk!
Antwoorden
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
November 2024
Categorieën |