|
In de nieuwe Blik op de Week aandacht voor de eerste Model Y Performance reviews, het unboxed productieproces, FSD 14 komt eraan en nog veel meer...
Confrontatie met Tesla killers
De media hebben er een handje van om iedere nieuwe BEV een Tesla killer te noemen. Zeker als de leverancier zelf hun nieuwe auto met veel bombarie aankondigt of als het een Chinese BEV betreft. De conclusie is dat ze op objectieve kenmerken hun meerdere moeten blijven erkennen in de al jaren staande benchmark van de BEV’s: de Tesla Model Y. Tesla blijft innoveren en met steeds kleine stapjes vindt het voor een grote groep gebruikers een gebalanceerde combinatie tussen de omvang van het accupakket, de snellaadsnelheid, efficiency en een scherpe aanschafprijs van een compleet uitgeruste auto. En voor Tesla zelf toch nog een industrieleidende marge. Dat komt hoofdzakelijk door de constante focus op kostenreductie zonder concessies te doen aan kwaliteit en veiligheid. What Car? plaatste de BYD Sealion 7 en MG IM6 tegenover de Tesla Model Y.
Unboxed
Deze week op de socials veel aandacht voor het unboxed productieproces waarbij straks iedere 5 seconden een Cybercab geboren moet gaan worden. Van “de band rijden” kan je niet meer zeggen, want een productieband zoals Henry Ford deze 100 jaar geleden introduceerde, maakt plaats voor een revolutionair en met een first principle benaderd productieproces. Alles om de totale kosten per kilometer zo laag mogelijk te krijgen om in combinatie met full self driving de mobiliteit voorgoed te veranderen en de energietransitie te versnellen. De hernieuwde aandacht kwam voort uit het goedgekeurde patent op dit productieproces. Tesla patenteert niet zozeer om anderen te beletten ook op deze manier te gaan produceren, maar meer om te voorkomen dat ze door patenten van andere leveranciers afgeremd worden met patentschendingclaims.
FSD 14
Niet alleen aan de hardwareproductiekant (het aanstaande unboxed productieproces van de Cybercab), maar ook aan de kant van de softwareontwikkeling beweegt Tesla stap voor stap naar het moment dat autonome taxiritten massaal ingezet gaan worden. Elon kondigde aan dat ze de komende week FSD 14.0 aan de eerste consumenten (lees: influencers) beschikbaar gaan stellen. En dan proberen om de twee weken nieuwe punt-releases uit te brengen en de beschikbaarheid verder uit te rollen. FSD 14 is een compleet nieuwe build van de softwarestack. Net als de stap van FSD 12 naar FSD 13 is ook deze stap vooruit weer groot. Het AI-model is met (absurd veel) meer parameters getraind en krijgt nieuwe functionaliteiten. Gaan we richting eind Q4 zien dat de safety monitor/driver gaat verdwijnen uit de Robotaxi’s en dat een Tesla in bezit van een consument ook unsupervised mag gaan rijden? En wanneer komt alles samen in de Cybercab?
Japan de volgende?
Het ziet ernaar uit dat Japan het volgende land wordt dat FSD Supervised gaat toestaan op de openbare wegen. De verwachting is dat de blauwdruk van Australië gevolgd gaat worden. Eerst beperkte toegang om beheerst de laatste plooien glad te strijken. Dan uitrol naar AI4-auto’s met FSD. Gevolgd door het beschikbaar stellen van proefritten in nieuwe Tesla’s met FSD actief. En dan de abonnementsvorm om meer mensen over de streep te trekken.
UNECE beweegt een beetje
De wachttijd van één jaar is voorbij. Vanaf 26 september 2025 is het gebruik van System-Initiated Manoeuvres (SIM) op snelwegen officieel toegestaan onder de nieuwe UNR 171-regelgeving, goedgekeurd door de United Nations Economic Commission for Europe (UNECE) via de GRVA en het World Forum for Harmonization of Vehicle Regulations (WP.29). Op de snelweg zou een Tesla met de FSD-software nu zelfstandig een rijstrookwissel mogen uitvoeren zonder een bevestiging vooraf door de bestuurder en/of actief het stuur vast te pakken. Ook afslagen zouden mogelijk moeten zijn. Er zijn twee maren… Ten eerste de vraag of Tesla resources gaat steken in het aanpassen van de software voor de UNECE-lidstaten terwijl ze die resources ook kunnen inzetten in landen waar FSD Supervised mogelijk is buiten de snelweg. Ten tweede, mocht Tesla al besluiten om een systeem aan te bieden dat voldoet aan UNR-171-regelgeving, dan moeten ze eerst nog door een bureaucratisch hoepeltje springen: een Europese typegoedkeuring via de RDW. Misschien zijn ze met diezelfde RDW wel bezig om FSD Supervised toegestaan te krijgen buiten UNR-171 om. Kortom, het beweegt, maar verwacht niet dat het op heel korte termijn via een software-update beschikbaar komt.
Model Y Performance
De Model Y Performance wordt inmiddels uitgeleverd en is in de Tesla Stores te bewonderen. Zelfs testritten zijn mogelijk. De eerste autojournalisten hebben hem ook aan de tand gevoeld. Conclusie: een dijk van een auto waar niet veel op aan te merken is. Maar eigenlijk bevestigt de Performance (die door de liefhebber zeker gekocht gaat worden) dat de RWD Long Range voor 13.000 euro minder een dijk van een aanbod is. En wil je toch nog meer vermogen en snellere sprinttijd, dan is de AWD ook nog altijd 8.000 euro goedkoper. Maar ja, vink je daar het 20 inch lichtmetaal en de acceleratieboost aan, dan zijn die extra’s van de Performance (sportstoelen, spoiler, 21 inch, carbon, e.d.) toch ook wel weer verleidelijk voor nog “maar” circa 3.000 euro extra. De Model Y Performance is net als de Model 3 Performance, als je het kan veroorloven, een ongekend sterk aanbod!
Service voortgang volgen
Recent heeft Tesla voor Apple-gebruikers de Live Activity in gebruik genomen om tijdens het Superchargen live de laadstatistieken te kunnen volgen. Deze functionaliteit gaat nu ook toegepast worden bij een bezoek aan het Service Center of de Mobile Service De voortgang van de service kan dan stap voor stap (ook) gevolgd worden in het toegangsscherm van je iPhone en niet alleen in de Tesla-app. Android-gebruikers moeten nog even geduld hebben.
Druk weekend in Austin
We gaan de laatste dagen van september in en hiermee is ook het einde van Q3 aanstaande. Recent opende Tesla bij Giga Texas een delivery center. Het ziet ernaar uit dat ze het daar de komende dagen razend druk gaan krijgen. Er staan heel wat voertuigen klaar die zonder transport naar een delivery center direct uitgeleverd worden aan de klant. Kom je met kleine kids, dan kunnen die zich amuseren met een ritje in een mini-Cybertruck. Er is een kans dat Tesla in Q3 een nieuw verkooprecord gaat scoren: meer dan 500.000 voertuigen. Deels natuurlijk door de aflopende subsidie in de VS, maar ook door nieuwe markten en de enorme populariteit van het merk in sommige landen. Er zijn maar weinig landen waar de Model Y niet op nummer 1 staat van de best verkochte BEV.
Nieuwe batterijen
Tesla heeft of gaat (onderhuidse) veranderingen doorvoeren aan de Model 3 en de Model Y. Het gaat voor de Model 3 niet alleen om een nieuw type batterij maar ook om de terugkeer van de richtingaanwijzer en het monteren van een camera in de voorbumper. De Model 3 komt uit Shanghai en deze nieuwe opties zien we pas eind oktober/november als de eerste boten voor Q4 aankomen in Europa. De Model Y Long Range en Performance-versies hebben een nieuw batterijpakket gekregen. Het gaat om de 82–84 kWh LG 5M-batterij. In de Performance zit hij al. We zien steilere laadcurves die ook nog eens wat langer vastgehouden worden en een toename van het WLTP rijbereik. De RWD/AWD Long Range hebben de typegoedkeuring binnen, maar de eerste leveringen van deze versie met die nieuwe batterij heb ik nog niet gezien.
Teslavision Europa
Nu de prijswinnaar in Azië bekend is, wordt het tijd dat de Europese winnaar uit de bus komt. Hiertoe kan er gestemd worden. Hieronder de aankondiging met de drie kanshebbers.
Klik om aangepaste HTML in te stellen
13 jaar Superchargen Op 26 september 2025 vierde Tesla de 13e verjaardag van het Supercharger-netwerk. Wat begon met zes stations in Californië in 2012 is inmiddels uitgegroeid tot meer dan 7.300 stations en 70.000 laadpunten in 53 landen. Een netwerk dat range anxiety zo goed als heeft weggenomen: 99% van de Amerikanen woont inmiddels binnen 150 mijl van een Supercharger.
De nieuwste generatie, de V4, levert tot 325 kW en er liggen plannen klaar voor 500 kW, goed voor laadsessies van slechts een kwartier. Waar laden in de beginjaren gratis was, is het netwerk ook nu nog scherp geprijsd en blijft het zich technologisch ontwikkelen: van V1 naar V4 en met de invoering van NACS als SAE J3400-standaard in 2024 is het netwerk officieel opengezet voor andere merken.
Daarnaast wordt steeds vaker duurzame energie toegevoegd, zoals solar canopies en Megapacks, om de infrastructuur verder te verduurzamen. Superchargers zijn daarmee niet alleen oplaadpunten, maar ook ontmoetingsplekken onderweg. De komende jaren wordt ingezet op uitbreiding naar meer afgelegen gebieden én nog snellere laadmogelijkheden. Tesla blijft zo het voorbeeld in laadinfrastructuur en zet de toon voor een volledig elektrische toekomst.
0 Opmerkingen
Leave a Reply. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Oktober 2025
Categorieën |



RSS Feed