In deze blik op de week aandacht voor de UNECE vergadering over wat Tesla FSD Supervised noemt, de historie en toekomst van Tesla, nieuwe SUC-locaties kiezen, het vierde deel van het vierluik en nog veel meer … Dit keer niet Dall-e met een ontwerp, maar Steven MarkRyan.
Superchargerlokatie kiezen
Tesla laat consumenten ieder kwartaal "white-spots' aanwijzen. Plekken waar een Superchargerlocatie op zijn plaats zou zijn. Ieder kwartaal kiezen ze vijf locaties (per continent) waar ze daadwerkelijk en SuC gaan realiseren. De keuzes voor het afgelopen kwartaal zijn gemaakt. Dit zijn de vijf winnende locaties voor Europa: - Worcestershire (VK) - Livorno (Italië) - Pula (Kroatië) - Hlavní město Praha (Tsjechië) - Ostróda (Polen) Het stemmen op locaties voor het volgende kwartaal is weer mogelijk. Het stemmen op locaties voor het volgende kwartaal is weer mogelijk. Hier is de link naar de betreffende pagina op de Tesla-website.
Een grote tegenstelling bestaat er bijna niet
Nota bene ANWB-redacteur Frank Buma maakte in de VS een ritje met de Cybertruck. Als je de nuchterheid zelve bent en in het dagelijks leven een Pruis rijdt, bestaat er bijna geen groter contrast dan dat. Het is wel jammer dat er voortdurend onzin aan elkaar wordt gekoppeld wanneer men niet de moeite wil nemen om de engineering- en designkeuzes van Tesla te begrijpen en de gevolgen daarvan uit te leggen. Dat geldt misschien nog wel sterker voor het gedrag van Elon Musk op X. Neem de moeite om te begrijpen waarom hij bepaalde dingen doet door de toelichting en context vooral ook uit de mond van Elon zelf te horen. Je hoeft het niet met de keuzes van Tesla of Musk eens te zijn, maar om simpelweg een negatief narratief neer te zetten (zie de titel!), is wel erg zwak. Maar goed, hieronder het verslag van een nuchtere Hollander in een Cybertruck, zullen we maar zeggen.
Historie van Tesla
Op YouTube is voor mensen die de historie van Tesla niet kennen een aardige tweedelige documentaire te bekijken. Leuk voor een regenachtige middag! In deel 1 zit bijvoorbeeld de rol welke Mercedes heeft gehad in de begin jaren. Ik denk dat ze wel een beetje spijt hebben van hun keuzes.
In deel 2 staat met name de worsteling van de transitie van de laagvolume Model S/X productie naar hoog volume productie van de Model 3. Ook wel bekend als productie-hell.
Daarna is het Tesla voor de wind gegaan en heeft het, ondanks de coronapandemie en de daaropvolgende relatief zwakke economie, grote successen geboekt. Giga Shanghai, Giga Berlijn en Giga Texas de grond gestampt. Uitgegroeid tot een productie van bijna 2 miljoen BEV's per jaar! Maar niet alleen de verkoop van auto's loopt goed, ook op het gebied van batterijopslag werden megastappen gezet. Nu staan we aan de vooravond van de transitie naar robots!
Uitnodigingen Robotaxi-event verzonden
Tesla heeft de uitnodigingen verstuurd voor het robotaxi-evenement op 10 oktober! Er wordt natuurlijk volop gespeculeerd over wat we te zien zullen krijgen. Opvallend is de tekst "WE, ROBOT". Dit onderstreept de transitie van Tesla als autobouwer naar een techbedrijf dat robots maakt. De cameralens verwijst naar Tesla Vision, hun AI-oplossing die de wereld om hen heen begrijpt. Het geheel straalt toekomst uit. We krijgen een blik op wat komen gaat. Mogelijk krijgen we, naast de Cybercab, ook de nieuwste versie van Optimus te zien. Elon voegt nog meer mysterie toe door te tweeten dat het een historisch moment zal worden.
Deel 4 vierluik
Dat het een historisch moment wordt, staat voor mij buiten kijf. In vier delen heb ik mijn visie gegeven op wat we waarschijnlijk te zien krijgen, waarom dat zo is en wat de mogelijke impact zal zijn. Vooral de impact op de maatschappij is enorm. Ik verwacht dat na 10 oktober niet alleen de paniek bij VW en Mercedes verder zal toenemen, maar ook bij alle andere OEM’s. Ze zullen waarschijnlijk bij Tesla moeten aankloppen om de FSD-technologie in licentie te mogen gebruiken.
UNECE WP29/GRVA
Afgelopen week is er opnieuw vergaderd door de GVRA, een UNECE-WP29 werkgroep die FSD Supervised in de lidstaten mogelijk moet maken vanaf Q1 2025. Er wordt naar de buitenwereld geen uitgebreid verslag uitgebracht; alleen de ingediende stukken en de conceptdocumenten met de correcties zijn openbaar. Alles wat je leest of hoort op sociale media is op deze documenten gebaseerd. De commissieleden hebben zware NDA's en communiceren niet met de media. De documenten als output van de meeting zijn nog niet beschikbaar. Het is afwachten wat er definitief wordt voorgesteld aan de besluitvormende WP29 vergadering in november. Wat er ook besloten wordt, het blijft daarnaast aan de leveranciers, in ons geval Tesla, om aan te tonen dat ze compliant zijn aan welke regels men bedacht heeft. Het ziet er nog steeds positief uit, hoewel het lijkt dat men kiest voor een stap-voor-stap benadering. In eerste instantie alleen systeem-geïnitieerde manoeuvres op de snelweg, waarbij de HOR (hands-on-request) uit kan blijven zolang de EOR (eyes-on-request) vaststelt dat de bestuurder oplet. Buiten de snelweg worden vooralsnog geen systeem-geïnitieerde bewegingen toegestaan. Ze willen eerst voldoende data verzamelen voordat er verdere ruimte wordt gegeven. Summon of ASS (Automated Summoning System) zal voorlopig niet in Europa worden toegestaan. Wil jezelf eens door de stukken bladeren, ze zijn hier te vinden.
ASS wordt steeds beter
Terwijl de UNECE zeer voorzichtig te werk gaat en bepaalt wat wel en niet mag, ligt in de VS de verantwoordelijkheid bij Tesla om nieuwe functionaliteiten van Full Self Driving (FSD) veilig uit te rollen. De wetgever grijpt daar alleen in als Tesla zijn werk niet goed doet. De standaard is dus: toegestaan, tenzij anders besloten, in tegenstelling tot Europa, waar de standaard juist "niet toegestaan" is. In de VS mogen Tesla’s met FSD onbemand rijden op parkeerterreinen. Er is opnieuw een nieuwe release verschenen van de Actual Smart Summon (ASS). De onderstaande beelden zijn wat mij betreft behoorlijk indrukwekkend. Helaas voorlopig nog niet beschikbaar in Europa.
Cybertruck in NL te koop
Next Exclusives in Limmen heeft een Cybertruck Foundation Series in de verkoop. De prijs is niet mis. € 356.950 inclusief BTW. Wil je de eerste zijn in NL, dan is dit je kans. Klik op de foto om naar hun website te gaan.
Op naar de 2 miljoen
Het derde kwartaal van Tesla lijkt uitzonderlijk sterk te worden, mogelijk het beste kwartaal ooit in termen van productie en leveringen. Tesla nadert met rasse schreden de grens van 2 miljoen voertuigen per jaar, een belangrijke mijlpaal in de wereldwijde automarkt. Vooral China doet het erg goed. Daar versnelt de transitie van ICE naar Battery Electric Vehicles (BEV's) met een overvloed aan Chinese merken. En Tesla dus! Tesla's geïnstalleerde productiecapaciteit is ontworpen om te groeien naar 2,7 miljoen voertuigen per jaar. Dit willen ze bereiken met goedkopere uitvoeringen van de bestaande modellen (zie hieronder), een vernieuwde Model Y (project Juniper) en een nieuw compact model dat naar verwachting begin 2025 wordt onthuld. Deze aantallen zouden Tesla in staat kunnen stellen om BMW (inclusief MINI) en Mercedes-Benz (inclusief hun vrachtwagenproductie), die momenteel net boven de 2,5 miljoen voertuigen per jaar produceren, voorbij te streven.
Standaard Interieur Model 3
Zoals eerder besproken, brengt Tesla in Mexico een standaardversie van de Model 3 uit om de auto tegen een lagere prijs aan te bieden. Nu zijn er bewegende beelden van het interieur opgedoken.
De standaarduitvoering heeft de volgende kenmerken:
- Grijze textielstoelen in standaard stof - Witte sfeerverlichting (in plaats van meerkleurig) - Geen afdekking voor de bekerhouders - Geen verwarmde of geventileerde stoelen - Geen verwarmd stuurwiel - Geen achterste scherm - Handmatige ventilatieroosters achter - Akoestisch glas alleen voor de voorruiten (in plaats van voor alle ramen) Het is nog niet duidelijk of andere markten ook deze ongeveer €2.500 goedkopere versie zullen krijgen. Zeker Europa zit te wachten op goedkopere modellen.
1 Opmerking
Conrad
28/9/2024 10:48:35
Beste Frank Buma van de anwb.
Antwoorden
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Februari 2025
Categorieën |