TESLAMAGAZINE
  • Blik op de week
  • Tesla Blogs
    • 10 dagen door Texas >
      • FSD ervaring
      • Robotaxi in Austin
      • Gigafactory tour
      • Starbase
    • Onvermijdelijke transformatie
    • Verwachtingen 2025
    • Vierluik Robotaxi-event (I)
    • FSD Supervised Nederland
  • Tesla Auto
    • Tesla kopen >
      • Hoe bestellen?
      • Waarom een Tesla?
      • Wanneer moet je geen Tesla kopen?
      • Welke Tesla modellen zijn er?
      • Welke uitvoeringen zijn er?
      • Compacte Tesla
      • Model Y uit Berlijn
      • Model 3
      • Model 3 of Model Y?
      • Model S en X
      • Cybertruck (Europa)
      • Alles over FSD (un)Supervised
      • Alles over rijbereik en laden
      • De aflevering
      • Tweedehands Tesla
    • Tesla bezitten >
      • Mijn verbruik
      • De besparingen met een Tesla
      • Mijn ervaring met 5 jaar Tesla
      • Rijden in de seizoenen
      • Verzekering en overheid
      • Top 10 kenmerken Model 3/Y
      • Tips, trics en techniek
      • Accessoires
  • Tesla Robotics & AI
    • Cybercab
    • Tesla Optimus
  • Tesla Energy

Blik op de week

Week #37

12/9/2025

0 Opmerkingen

 
In de nieuwe Blik op de Week aandacht voor transformatie van HW3/4 naar AI5, de introductie van Mega Block, MultiPass-primeur voor Nederland, interessante interviews en nog veel meer...
Afbeelding
MultiPass primeur voor Nederland
Als je thuis of op het werk kan opladen en voor de lange afstanden gebruikmaakt van de Superchargers, heb je er geen last van. Maar als je moet laden aan publieke laadpalen, dan is de “ellende” van al die verschillende providers vast een doorn in het oog. Dat gaat nu veranderen. Tesla introduceert MultiPass.

Je kan je sleutelkaart in de app of auto activeren en vervolgens die sleutelkaart of de app/telefoon gebruiken om een laadsessie bij een laadpaal van een derde partij te starten. Mits die aanbieder natuurlijk voldoet aan de kwaliteitseisen van Tesla. Het is (voor mij) nog niet helemaal duidelijk welke aanbieders gekoppeld zijn, maar waarschijnlijk in iedergeval Shell Recharge en Ionity. De tarieven worden door de aanbieder zelf bepaald. De hoogte van het tarief is zichtbaar in de Tesla app cq. het laadscherm in de auto. Tesla rekent zelf geen kosten voor het afhandelen van de betaling. Dat gaat op dezelfde manier als dat bij een SuC gebeurt.

Introducing MultiPass, using your Tesla account to charge at non-Tesla chargers.

Simply activate your Tesla key card or use the Tesla App to start charging at non-Tesla chargers. Find chargers, start charging, and view charging history all in the same convenient location.

Live… pic.twitter.com/xTeCzDrUZQ

— Tesla Charging (@TeslaCharging) September 9, 2025
Mega Block gepresenteerd 
Tijdens het special event “Las Megas”, een soort bedrijfsuitje voor medewerkers van het Tesla Megapack-team en genodigden, presenteerde Tesla één van de puzzelstukjes uit Masterplan IV. Tesla onthulde namelijk in de Boring Company-tunnel in Las Vegas de Mega Block, een geavanceerde industriële energieopslagoplossing die hardware, software en services integreert in een plug-and-play platform.
Afbeelding
Met 20 MWh bruikbare AC-energie door vier Mega Packs van de derde generatie te integreren in één installatie inclusief in huis geproduceerde transformator en busbar-verbindingen, waardoor verdere bekabeling niet meer nodig is. Dit en nog andere slimme oplossingen zorgen voor een snelle installatie en lagere kosten. 
​De Mega Block wordt (in eerste instantie) geproduceerd in de in aanbouw zijnde Megafactory in Houston en krijgt zijn LFP-batterijen onder meer vanuit de eveneens nog in aanbouw zijnde LFP-batterijfabriek in Giga Nevada. Eerste leveringen worden in de tweede helft van 2026 verwacht. Als alle drie de Megafactory’s hun volledige capaciteit bereikt hebben (in 2027), zijn ze goed voor 130 GWh opslag per jaar. Vier keer meer dan in 2024. Hieronder het productieproces in Megafactory Shanghai. 

□Megafactory Shanghai pic.twitter.com/encrBKZuqj

— Tesla Asia (@Tesla_Asia) September 9, 2025
Goedkeuring voor uniek woonproject in Las Vegas
The Boring Company heeft toestemming gekregen voor een nieuw project in de Las Vegas Valley: Loop Apartments. Dit zes verdiepingen tellende wooncomplex, gelegen nabij Flamingo Road en Paradise Road, combineert 132 woningen met luxe voorzieningen zoals een zwembad, fitnesscentrum, coworking-ruimtes en een restaurant.

Uniek is de directe toegang tot een ondergronds station van het Vegas Loop-transportsysteem, waarmee bewoners in Tesla-voertuigen snel door tunnels naar bestemmingen in de stad kunnen reizen.  Dit project laat zien hoe integratie van wonen en duurzaam transport er uit kan gaan zien. De Las Vegas loop wordt hiermee nog meer een showcase van hoe steden zich kunnen gaan ontwikkelen als tunnels en autonoom rijdende voertuigen toegevoegd worden aan de infrastructuur. 
Robotaxi-voorbereidingen
Tesla breidt zijn ride-hailingdienst niet alleen uit met nieuwe steden, maar ook door nu al vergunningen aan te vragen voor toekomstige locaties. Zoals bij drie grote luchthavens in de Bay Area: San Francisco International (SFO), San Jose Mineta International (SJC) en Oakland International (OAK).

​En zodra Tesla FSD Unsupervised mag gaan aanbieden en het in Californië ook Robotaxi mag noemen, krijgen juist rondom de vliegvelden de reeds bestaande taxi’s en ride-hailingdiensten als Uber en Lyft het zwaar. Inmiddels is er ook toestemming om te gaan beginnen in Nevada. 
Onderhoudmythes
TSK-club, een YouTube-kanaal van een Amerikaans bedrijf dat gespecialiseerd is in service aan Tesla’s, heeft best interessante video’s gemaakt. Hieronder een voorbeeld over mythes met betrekking tot onderhoud aan Tesla’s.
Visualisatietechniek gepatenteerd
Tesla’s Full Self-Driving (FSD)-technologie krijgt een boost met een nieuwe visualisatie, beschreven in patent US20250282344A1 (gepubliceerd op 11 september 2025). Dit ‘vision-only’-systeem gebruikt enkel de camera’s van je Tesla om een nauwkeurige 3D-kaart van de omgeving te maken, zonder dure LiDAR-sensoren.
Afbeelding
Het systeem werkt door 2D-beelden van de acht camera’s om te zetten in een gedetailleerde 3D-weergave via een AI-model met transformer-architecturen. Het gebruikt ‘Signed Distance Fields’ (SDF), waarbij de omgeving wordt opgedeeld in kleine 3D-blokjes (voxels). De AI berekent de afstand tot objecten, zoals muren of andere auto’s, en creëert een kaart met 95% nauwkeurigheid, vergelijkbaar met LiDAR. 

ARTIFICIAL INTELLIGENCE MODELING TECHNIQUES FOR VISION-BASED HIGH-FIDELITY OCCUPANCY DETERMINATION AND ASSISTED PARKING APPLICATIONS@Tesla's US20250282344 addresses the fundamental limitation of autonomous navigation systems that struggle to accurately represent fine spatial… https://t.co/VXEYYgRKL3 pic.twitter.com/65d6pcaA1e

— SETI Park (@seti_park) September 11, 2025
Uniek is de verfdetectie op voxel-niveau, waarmee het complexe markeringen zoals bijvoorbeeld gehandicaptenplekken herkent. Het systeem past de resolutie aan voor krappe ruimtes en verwerkt alles in real-time. We hebben jaren geleden Andrej Karpathy hier al over horen praten (Occupancy Netwerk) en later ook de huidige AI-lead bij Tesla, Ashok Elluswamy. Vooral tijdens AI-day 2022 is hier veel over gezegd. Alleen toen ging het nog meer over grotere objecten en op grote grotere afstand bepalen wat bezit/berijdbaar is en wat niet. Nu gaat het over zeer dichtbij en een over objecten van een paar centimeter! ​​
Voor ons natuurlijk mooi om op je scherm steeds gedetailleerder de omgeving en alle bewegingen te zien. Zeker als de Unreal Engine gaat zorgen voor een mooie grafische weergave. Maar de kern is dat het brein van de auto (en Optimus) de wereld om zich heen begrijpt en hiermee interacteert. Op termijn zie je de graphics niet eens meer, maar kijk een film op dat scherm. 
​Visualisaties met Intel Atom
Tesla heeft met software-update 2025.32.2 een ongedocumenteerde, maar welkome visuele verbetering geïntroduceerd voor oudere voertuigen met een Intel Atom (MCU 2)-processor en ultrasone sensoren. Deze voertuigen behouden nu de volledige en gedetailleerde FSD-visualisatie, ook bij het achteruitrijden, in plaats van terug te vallen op de eenvoudigere Autopilot-beelden. 

De nieuwere AMD-gebaseerde Tesla’s tonen geavanceerdere visualisaties bij lage snelheden. Dat gaat niet op een Intel-chip. Maar met deze update toont Tesla wel toewijding aan het optimaliseren van software voor oudere hardware, wat goed nieuws is voor eigenaren en de toekomst van FSD op alle Tesla-voertuigen.
Tesla Vision en airbags
In onderstaande X-bericht laat Tesla zien dat ze veiligheid naar een next level willen tillen. Uiteraard met actieve en passieve veiligheidssystemen. Tesla Vision zal in eerste instantie proberen te voorkomen dat airbags überhaupt opgeblazen moeten worden. Maar als dat moet gebeuren, zorgt de input via de camera’s dat dit contextafhankelijk en zo optimaal mogelijk gebeurt. Tesla laat nadrukkelijk weten dat andere sensoren (mee)bepalen of de airbag wordt opgeblazen. In update 2024.32.3 komt deze functionaliteit beschikbaar voor auto’s met een AMD Ryzen-chip.

We are feeding information from Tesla Vision into the airbag system so that when an impact occurs, the airbag deploys faster.

The airbags do not deploy based on Tesla Vision alone

— Tesla (@Tesla) September 12, 2025
Van HW3 naar AI5-lite?
Tesla-eigenaren met modellen uitgerust met Hardware 3 (2019-2023) en op termijn misschien zelfs ook auto’s met Hardware 4 (2023-2026) krijgen waarschijnlijk te maken met een hardware-upgrade. Heb je de FSD-softwarelicentie al gekocht, dan zal de upgrade waarschijnlijk gratis zijn. Heb je een HW3/HW4-auto en koop je de FSD-software voor die auto, dan zit de hardware-upgrade waarschijnlijk in de (nieuwe) totaalprijs.

De huidige hardware is beperkt in rekenkracht en geheugen, waardoor ze niet altijd meekunnen met de snelle evolutie van de Full Self-Driving (FSD)-software. Met de komst van de geavanceerde AI5-computer in 2026 biedt zich echter een slimme oplossing aan: upgrades als neveneffect van de AI5-productie. Er wordt veel gespeculeerd over deze hardware-aanpassingen. Ik probeer een overzicht te geven van hoe er nu over gedacht wordt in de Tesla-community met input van experts als James Douma (
@jamesdouma).

HW3, geïntroduceerd in 2019, heeft een maximaal vermogen van 90 watt en levert ongeveer 72 TOPS aan AI-rekenkracht. Dit is voldoende voor basisautonomie, maar te beperkt voor complexe AI-modellen die grote hoeveelheden data en geheugen vereisen. HW4 is beter (tot 360 TOPS), maar ook deze loopt risico om op termijn achter te raken bij toekomstige updates. De HW3-modellen hebben bovendien ook camera’s met een lagere resolutie en bedrading die niet geschikt is voor krachtigere systemen. Tesla heeft beloofd dat eigenaren die FSD hebben gekocht, een hardware-upgrade krijgen. In januari 2025 bevestigde Elon Musk dat HW3-auto's naar HW4 kunnen worden geüpgraded, maar recente discussies wijzen op een efficiëntere aanpak via AI5.

Bij de massaproductie van AI5-chips, gebouwd op een geavanceerd 3nm-proces met potentieel tot 1800 TOPS, ontstaan onvermijdelijk exemplaren van mindere kwaliteit door het complexe fabricageproces. In de halfgeleiderindustrie is het sorteren van geproduceerde chips op basis van kwaliteit en prestaties gebruikelijk. Chips die niet perfect zijn (bijv. door "fabricagefouten"), worden niet weggegooid, maar “gebinned”, oftewel ingedeeld in lagere categorieën. Defecte delen worden uitgeschakeld en zo ontstaat een ‘AI5-lite’-versie. Deze lite-chips worden dan ondergeklokt (langzamer laten draaien) om binnen het stroombudget van oude auto’s te passen, zoals de 90 watt-limiet van HW3. Een upgrade die 3-4 keer meer rekenkracht levert dan de huidige HW4, zonder de bedrading te hoeven vervangen. Voeg daar nieuwe high-res camera’s aan toe (eenvoudig te installeren met adapters), en oudere modellen kunnen de nieuwste FSD-modellen draaien.
​

Deskundigen schatten dat AI5-lite zelfs toekomstige modellen kan ondersteunen. Want uiteindelijk zullen de AI-inference-modellen ook geoptimaliseerd kunnen worden voor de beperkingen van de AI5-hardware, als in de toekomst AI6 of zelfs AI7 gemeengoed geworden is. Met de AI5 in aantocht (verwacht in de eerste helft van 2026) zou dit de upgrade voor miljoenen HW3- en HW4-auto’s kunnen versnellen.
Afbeelding
Delivery center Giga Texas
Tesla factory delivery
Sinds kort biedt Tesla haar klanten de mogelijkheid om hun auto zelf af te halen bij de fabriek. Vooralsnog alleen in de VS en bij Giga Texas. Hiervoor hebben ze daar bij de “end of line facility” een compact delivery center gemaakt. Ze versturen nu actief uitnodigingen naar klanten om hier gebruik van te maken. Het helpt natuurlijk om nog extra afleveringen te kunnen doen in een bepaalde periode en zonder transportkosten. Ze bieden klanten nu zelf een robotaxi-rit in Austin aan. Op termijn misschien een factorytour of andere dingen die het interessant maken om voor deze optie te kiezen. Ik denk als dat in Giga Berlijn ook mogelijk gaat zijn, er best wat Tesla-enthousiastelingen gebruik van gaan maken.
Kardashev Type 1 Civilization
De nieuwste video van The Limiting Factor bespreekt Elon Musks visie om 1 terawatt aan rekenkracht te realiseren, vergelijkbaar met de energie-output van het Amerikaanse elektriciteitsnet, om een toekomst van overvloed te creëren. Kunstmatige intelligentie (AI) in ondermeer robots speelt hierin een centrale rol door kosten van goederen en diensten drastisch te verlagen, economische groei te stimuleren en nieuwe technologieën te ontwikkelen, zoals een interplanetaire economie. Dit leidt tot deflatie, hogere levensstandaarden en een toename van het wereldwijde BBP. Musks bedrijven, zoals Tesla en xAI, bouwen de benodigde infrastructuur om deze ambitieuze maar haalbare stap richting een Type 1-beschaving op de Kardashev-schaal te zetten, waarbij 1 terawatt een eerste mijlpaal is.
Nieuw Elon Musk interview 
In onderstaand interview bespreekt Elon Musk de vooruitgang van enkele van zijn bedrijven, met nadruk op de ontwikkeling van de Optimus-robot, de Starship-raket en Grok AI-modellen. Hij gaat diep in op technische uitdagingen, zoals het ontwerpen van een hand voor Optimus met menselijke handvaardigheid en de motivatie hiervoor. Naast die handen en het kunnen opschalen naar massaproductie, zijn de brains van robots natuurlijk allesbepalend voor de toepasbaarheid. Elon onthult dat Tesla’s AI5-chip een 40-voudige verbetering biedt ten opzichte van de huidige chip, wat de zelfrijdende technologie van de robotaxi’s en Optimus revolutionair kan maken. Hij heeft het over de kosten van zo’n chip. Het zou zomaar kunnen dat in sommige modellen de batterij straks niet meer het duurste onderdeel is!
Toelichting van de Board op het beloningspakket
Verleden week is er veel aandacht geweest voor Masterplan IV (klik hier voor een PDF-versie) en het nieuwe beloningspakket voor Musk. Deze week een interview met de voorzitter van de Board of Directors, Robin Denholm. Ze geeft een paar mooie inkijken in de wereld achter de schermen bij Tesla en laat zien dat ze hun bestuurlijke verantwoordelijkheid meer dan serieus nemen.
De voorgestelde vergoeding voor Elon Musk bij Tesla richt zich op het behouden van zijn leiderschap voor de ambitieuze lange-termijndoelen van het bedrijf, zoals 20 miljoen voertuigen, 10 miljoen FSD-abonnementen en 1 miljoen robots en robotaxi’s. Het pakket, met 12 tranches gekoppeld aan marktkapitalisatie (tot $8,5 biljoen) en operationele doelen, motiveert Musk om Tesla’s AI- en autonome technologieën te leiden. De Board ziet Musk als een unieke leider en heeft onderhandeld om zijn focus op Tesla te waarborgen, inclusief afspraken over verminderde politieke activiteiten. Opvolgingsplanning is ook opgenomen voor een ordelijke transitie. ​

In het kader van opvolgingsmanagement benadrukt Denholm dat opvolgingsplanning een cruciale verantwoordelijkheid is. Ze stelt dat de raad deze taak zeer serieus neemt en regelmatig met investeerders spreekt, waarbij opvolging een veelgestelde vraag is. Er is een kortetermijnplan voor onvoorziene omstandigheden en een langetermijnplan voor een ordelijke transitie, gezien de looptijd van het compensatiepakket van tien jaar. Musk, die tegen het einde van het plan rond de 65 zal zijn, is betrokken bij deze discussies. Tesla heeft intern sterk talent, vooral in AI, engineering en productie, mede dankzij Musk’s aantrekkingskracht op talent.
0 Opmerkingen



Leave a Reply.

    Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
    Follow @TeslamagazineNL
    € 500 korting op een Tesla

    Archieven

    Oktober 2025
    September 2025
    Augustus 2025
    Juli 2025
    Juni 2025
    Mei 2025
    April 2025
    Maart 2025
    Februari 2025
    Januari 2025
    December 2024
    November 2024
    Oktober 2024
    September 2024
    Augustus 2024
    Juli 2024
    Juni 2024
    Mei 2024
    April 2024
    Maart 2024
    Februari 2024
    Januari 2024
    December 2023
    November 2023
    Oktober 2023
    September 2023
    Augustus 2023
    Juli 2023
    Juni 2023
    Mei 2023
    April 2023
    Maart 2023
    Februari 2023
    Januari 2023
    December 2022
    November 2022
    Oktober 2022
    September 2022
    Augustus 2022
    Juli 2022
    Juni 2022
    Mei 2022
    April 2022
    Maart 2022
    Februari 2022
    Januari 2022
    December 2021
    November 2021
    Oktober 2021
    September 2021
    Augustus 2021
    Juli 2021
    Juni 2021
    Mei 2021
    April 2021
    Maart 2021
    Februari 2021
    Januari 2021
    December 2020
    November 2020
    Oktober 2020
    September 2020
    Augustus 2020
    Juli 2020
    Juni 2020
    Mei 2020
    April 2020
    Maart 2020
    Februari 2020
    Januari 2020
    December 2019
    November 2019
    Oktober 2019
    September 2019
    Augustus 2019

    Categorieën

    All
    Algemeen

    RSS Feed

About

Blik op de week

 Blogs

Tesla Auto

Tesla Robotics&AI

Tesla Energy

Copyright © 2025
  • Blik op de week
  • Tesla Blogs
    • 10 dagen door Texas >
      • FSD ervaring
      • Robotaxi in Austin
      • Gigafactory tour
      • Starbase
    • Onvermijdelijke transformatie
    • Verwachtingen 2025
    • Vierluik Robotaxi-event (I)
    • FSD Supervised Nederland
  • Tesla Auto
    • Tesla kopen >
      • Hoe bestellen?
      • Waarom een Tesla?
      • Wanneer moet je geen Tesla kopen?
      • Welke Tesla modellen zijn er?
      • Welke uitvoeringen zijn er?
      • Compacte Tesla
      • Model Y uit Berlijn
      • Model 3
      • Model 3 of Model Y?
      • Model S en X
      • Cybertruck (Europa)
      • Alles over FSD (un)Supervised
      • Alles over rijbereik en laden
      • De aflevering
      • Tweedehands Tesla
    • Tesla bezitten >
      • Mijn verbruik
      • De besparingen met een Tesla
      • Mijn ervaring met 5 jaar Tesla
      • Rijden in de seizoenen
      • Verzekering en overheid
      • Top 10 kenmerken Model 3/Y
      • Tips, trics en techniek
      • Accessoires
  • Tesla Robotics & AI
    • Cybercab
    • Tesla Optimus
  • Tesla Energy