In deze blik op de week aandacht voor de Semi in Hannover, een update over de bouwactiviteiten, nieuwe functionaliteiten via de software-updates en nog veel meer… Dall-e vat deze uitgave van Blik op Week met onderstaande afbeelding samen.
Semi op IAA
Deze week was de Tesla Semi te bewonderen op de IAA Transportation in Hannover. Eén exemplaar stond opgesteld om bezoekers te informeren, en een ander was beschikbaar voor demoritten in een naastgelegen hal. Dan Priestley, binnen Tesla verantwoordelijk voor het Semi-programma, hield een presentatie. De Semi is vanaf dag één ook ontworpen met het oog op de Europese markt. Hij benadrukt dat de Semi in verschillende verschijningsvormen, afhankelijk van het gebruiksdoel, geconfigureerd kan worden. De Semi laat nu al een ongekende efficiency zien onder zware belasting. Het testen in de VS met geselecteerde klanten gaat door. Pepsico was ook aanwezig om hun ervaringen te delen. Ze naderen de 100 Semi's in hun vloot.
De concurrentie maakte gretig gebruik van de mogelijkheid om allerlei details van de Semi te fotograferen. Net als bij auto's is het een dag en nacht verschil of je een voertuig vanaf het eerste ontwerplijntje tekent als volledig elektrisch of dat je (moet) vertrekken vanuit een diesel aangedreven variant!
De Semi zien we overigens niet op korte termijn in Europa. Eerst is Noord-Amerika aan de beurt, maar daarna volgt zeker Europa. De bestaande vrachtwagenbouwers zijn natuurlijk ook bezig met elektrificatie, maar doen dit veelal vanuit hun bestaande modellen en in een laag volume. Volvo en Mercedes produceren momenteel ergens tussen de 2.000 en 5.000 elektrische trucks. Tesla wil tegen 2026/2027 zo'n 50.000 stuks per jaar bouwen. Tesla zal samen met BYD de dieseltruckmarkt transformeren en zal laten zien dat een waterstof aangedreven vrachtwagen, net als bij auto's, geen goed idee is. Erg benieuwd of de marktleiders van nu, zoals Daimler Trucks, de Volvo Groep en de Traton groep, samen goed voor 1 miljoen trucks per jaar, de slag met enkele van hun merken kunnen maken.
Mijn vuistregel
Misschien bekijk ik het als Tesla-fan wat te eenzijdig, maar mijn vuistregel is dat als Tesla het niet massaal op de markt brengt, dan kan het simpelweg (nog) niet! Dat zien we overduidelijk bij de auto's. Een kleine BEV rond de €25.000 met voldoende rijbereik en een gezonde winstmarge is op dit moment gewoonweg niet haalbaar. Voor Tesla binnenkort wel, maar anderen zijn hier nog heel ver vandaan. Daar moeten anderen geld op toe leggen en dat kan dus alleen in kleine volumes en met winst op andere modellen. Met kleine volumes krijg je de prijs niet omlaag. Een catch-22! Hetzelfde geldt voor vrachtwagens. In massa produceren, met voldoende rijbereik en een gezonde marge, was tot nu toe gewoonweg niet mogelijk. Het draait er niet zo zeer om de eerste te zijn in laag volume en met verlies, maar om de eerste te zijn in hoog volume, winstgevend en dalende kosten! Uiteindelijk moet je concurreren op prijs met de bestaande alternatieven.
Waarschuwing voor slaperige bestuurder
Met software-update 2024.32.3.3 activeert Tesla een nieuwe functionaliteit. De waarschuwing voor een slaperige bestuurder bewaakt de alertheid van de bestuurder en het rijgedrag om patronen te herkennen die wijzen op slaperigheid. Wanneer slaperigheid bij de bestuurder wordt gedetecteerd, verschijnt er een waarschuwing op het touchscreen in het kaartengebied en klinkt er een alarm. De waarschuwing voor slaperigheid wordt geactiveerd bij snelheden boven de 65 km/u, wanneer er minimaal 10 minuten is gereden en de Autopilot niet is ingeschakeld.
100 miljoen x 4680 batterij
Tesla heeft de mijlpaal van 100 miljoen geproduceerde 4680-cellen bereikt, een verdubbeling sinds de laatste update in juni. Dit indrukwekkende resultaat betekent dat ze gemiddeld bijna een half miljoen cellen per dag produceren, wat wijst op een aanzienlijke toename van hun productiecapaciteit. Hoewel dit aantal cellen voldoende zou zijn om duizenden Cybertrucks te bouwen, wordt verwacht dat Tesla dit kwartaal ‘slechts’ ongeveer 15.000 Cybertrucks zal produceren. Dit suggereert dat de productie van 4680-cellen ver voorloopt op die van de Cybertrucks, wat erop kan wijzen dat Tesla de cellen opslaat voor toekomstig gebruik bijvoorbeeld ter voorbereiding op de overstap naar een nieuwe generatie cellen waardoor de celproductie een tijdje lager is. Tesla lijkt met zijn eigen 4680-productielijnen snel de capaciteit van hun toeleveranciers te evenaren. Dit kan leiden tot een daling van de productiekosten voor de 4680-cellen tot een niveau vergelijkbaar met wat ze aan externe leveranciers betalen. Met deze hoge productiesnelheden, die mogelijk oplopen tot meer dan 20 GWh per jaar, toont Tesla een groeiend momentum in zowel productiecapaciteit als technologische vooruitgang. Dat geeft capaciteit voor cellen bestemd voor in de Cybercab en de Megapacks.
Waarschuwing bij uitstappen
In China rolt Tesla nu de functionaliteit uit waarbij de repeatercamera controleert of het veilig is om de deur te openen. Als dit niet het geval is, bijvoorbeeld door een naderende fietser of voetganger, gaat het waarschuwingslampje van de dodehoekdetectie branden, tenminste in de vernieuwde Model 3. Het is niet duidelijk of en wanneer deze functionaliteit naar Europa komt en of in andere oudere modellen waar dan bijvoorbeeld een akoestisch signaal klinkt, of dat het blokkeren van de elektrische ontgrendeling het openen van het portier verhindert.
Bouwactiviteiten
Tesla blijft wereldwijd sterk uitbreiden en investeren, terwijl andere autofabrikanten in Europa, zoals Volkswagen, juist fabrieken moet gaan sluiten. In China wordt momenteel de Megafactory gebouwd voor de productie van Megapacks, waarvan de productie in 2025 van start gaat. Giga Shanghai draait op maximale capaciteit, terwijl Giga Berlijn nog veel ruimte heeft om te groeien. Daar wordt gewerkt aan de voorbereiding voor de productie van een goedkopere Tesla in 2025 en er gaan geruchten over de komst van 4680-batterijproductie. Nu produceren in de batterijfabriek alleen halffabrikaten. De bouwactiviteiten in Berlijn richten zich nog niet op verdere toekomstige groei, waaronder mogelijke nieuwe modellen zoals de Cybercab en de Semi, en op termijn zelfs de productie van de Optimus-robot en energieproducten. Toch wacht ik niet dat ze alle activiteiten concentreren in Berlijn vanwege energie- en geopolitieke risico’s.
In Giga Texas wordt volop gebouwd aan de opschaling van de Cybertruck- en 4680-productie, en toekomstige modellen zoals de Cybercab. Daarnaast worden er productielijnen voor nieuwe producten (Cybercap/Optimus) voorbereid en wordt de infrastructuur rondom de fabriek verder uitgebreid.
Ook is Tesla druk bezig met de bouw van Tesla Lithium in Corpus Christi en de uitbreiding van de batterijfabriek in Giga Nevada, waar ook de massaproductie van de Semi gaat plaatsvinden. Hoewel er minder nieuws is over Fremont (Model S/X en Model 3/Y) en New York (oa. superchargers en powerwalls), draaien die fabrieken wel op volle capaciteit. Giga Mexico lijkt momenteel in de wacht te staan, waarschijnlijk in afwachting van de juiste timing voor de productie van de Cybercab, terwijl geruchten over een nieuwe productiefaciliteit in India regelmatig de kop opsteken. Kortom, Tesla is volop aan het investeren in verdere groei en bouwt ook nog een supercomputers voor de AI voor FSD en Optimus.
Mijplaal laadzuil
Tesla viert een mijlpijl in de uitrollen van Superchargerlocaties met een speciale uitvoering van de laadzuil. Ditmaal was Australië aan de buurt. De 100ste locatie werd in gebruik genomen. Een groene laadzuil symboliseert de mijlpaal wel ik 10 jaar tijd is gerealiseerd. Australië heeft net als in Nederland de CCS, waarbij de V2 laders duale connectoren hebben voor de Model S/X die met de NCAS geleverd werden.
Laatste kolen centra dicht!
In Hawaï wordt vaak de uitdrukking "gebruik wat je beschikbaar hebt" gebruikt, omdat Hawaï rijk is aan zon, wind, regen, golven en lava van vulkanen. Daarom wordt Hawaï's energietransitie gezien als een "postkaart uit de toekomst". Een belangrijk project is het Capa-opslagsysteem voor energie, dat de elektriciteitsnetwerken stabieler maakt. Het project begon in 2018 met het doel om Hawaï te helpen overschakelen op 100% hernieuwbare energie tegen 2045. Dankzij dit systeem is nu de laatste vervuilende kolencentrale gesloten, en de batterijen van het systeem kunnen 20% van de piekvraag van het eiland Oahu leveren. Dit zorgt ervoor dat schommelingen in de energievoorziening, zoals bij bewolking of windstilte, beter opgevangen worden, waardoor stroomuitval wordt voorkomen. Het project wordt gezien als een voorbeeld voor de rest van de wereld.
0 Comments
Leave a Reply. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Oktober 2024
Categorieën |