|
In de nieuwe Blik op de Week is er aandacht voor de toekomstplannen van Tesla, het voorgestelde beloningspakket voor Musk, de implementatiestrategie van de Model Y-varianten, toegang tot robotaxi-diensten uitgebreid en nog veel meer…
FSD in Berlijn
We hebben al eerder beelden gezien van zelfrijdende auto’s in Berlijn: zowel door de stad, als demo voor FSD Supervised, en van nieuwe Model Y’s die autonoom op het terrein van Tesla rondrijden. Nu de testfase voorbij is en autonoom van de band komen rijden de standaard is geworden, liet Tesla onderstaand filmpje zien.
Tesla-laadinfra wordt de norm Het is al lang bekend dat Tesla zijn Supercharger-hardware (laadzuil en cabinet) ook aan derden gaat verkopen. Dat wil zeggen dat een derde partij ze exploiteert, maar dat Tesla het beheer doet. Waarom het zo lang geduurd heeft voordat ze het nu ook daadwerkelijk gaan doen, is niet bekend. Als je de laadhardware van andere leveranciers ziet, is er geen hogere wiskunde nodig om te zien dat Tesla by far de goedkoopste oplossing biedt, resulterend in zo laag mogelijke kosten per kilometer voor de consument. Dat zit niet alleen in de hardware zelf, maar ik de eenvoud en snelheid van het installeren op de locatie zelf. Klik op de afbeelding voor meer informatie.
Implementatiestrategie
We zitten alweer in de laatste maand van Q3; de maand waarin de eerste Model Y 6-zitters in China aan klanten worden geleverd. Hetzelfde geldt voor de Model Y Performance in Europa. Het ziet ernaar uit dat Tesla de strategie volgt dat de tooling, productielijn- en logistieke aanpassingen voor een nieuwe modelvariant eerst in één fabriek worden ontwikkeld en geïmplementeerd. Als ze dat onder de knie hebben, de logistiek op orde is bij de partners en ze kunnen gaan opschalen, starten ze met het overzetten naar de andere fabrieken. De Model Y Performance wordt inmiddels ook in China gemaakt. Tenminste, in Australië is de Performance in de configurator verschenen. De Y’s voor Australië komen uit Giga Shanghai, vandaar. Het zou mij niets verbazen als ze dit proces voor de compactere/goedkopere Model Y in Giga Texas doen. Dus vanuit deze fabriek de eerste productie van deze variant en dan later ook naar de andere fabrieken. Dan hebben we vóór het einde van het jaar alle varianten op de Model Y onthuld; het is dan een kwestie van uitbreiding naar de andere fabrieken en opschalen. In de VS is september de laatste maand waarin de EV-tax credit van $7.500 van toepassing is. Als je het vanuit dit perspectief bekijkt, dan gaat ergens de komende 3 weken het doek van de compacte/goedkopere variant van de Model Y. Precies op tijd om de Model Y-verkopen (in de VS) op peil te houden en mogelijk in andere landen uit het slob te trekken. Daarom denk ik dat Giga Berlijn eerst de compacte/goedkopere versie gaat maken en later pas de 6-zits.
Jay Leno weer in gesprek met Lars en Franz
In de vernieuwde Tesla Model S spreekt Jay Leno met Franz, de hoofdontwerper, en Lars, de hoofdingenieur. Ze bespreken de kenmerken en verbeteringen van de nieuwste versie van de Tesla Model S Plaid. Jay is enthousiast over de Model S en waardeert de verfijning en ongekende prestaties. De gasten beloven de nieuwe Roadster als eerste aan hem te tonen.
Robotaxi-netwerk langzaam open voor iedereen
Ik heb in juli j.l. in Austin een paar ritten in een robotaxi kunnen maken omdat Tesla een van de Early Access-rijders had gevraagd mij die ervaring te geven. Sinds die tijd is Tesla voorzichtig het gebied waar de dienst wordt aangeboden aan het uitbreiden. Niet alleen in Austin, maar ook in de Bay Area. Afgelopen week zijn ze begonnen met het uitbreiden van het aantal gebruikers. De app is nu te downloaden in de App Store (Noord-Amerika). Dat uitbreiden werkt voorlopig via een wachtlijst. Ze moeten natuurlijk het aantal gebruikers en het aantal beschikbare robotaxi’s redelijk gelijk laten groeien om te lange wachttijden te voorkomen. Critici blijven wijzen op de aanwezigheid van de safety driver. Als de robotaxi in de route de snelweg opgaat, dan zit deze zelfs op de stoel achter het stuur in plaats van de gebruikelijke bijrijdersstoel. Tesla is er alles aan gelegen om het verder opschalen in deze fase van ontwikkeling te doorlopen zonder ernstige ongelukken. Musk liet weten dat hij verwacht dat ze vóór het einde van het jaar het punt bereiken waarop de safety driver uit de auto is.
Optimus Gen3
Deze week postte de CEO van Salesforce (Marc Benioff) een korte video van een gouden Optimus die hij filmde tijdens een ontmoeting met Elon. We zien een Gen2-Optimus met armen en handen die eruitzien als Gen3, maar die niet kunnen bewegen.
We zien wel voor het eerst dat Optimus begrijpt wat iemand aan hem vraagt, zelf het antwoord moet beredeneren en vervolgens tot actie overgaat. Alleen gaat dat allemaal zo traag dat je hier niet direct enthousiast van wordt. Sandbaggen heet dat. Eerst moet de toekomst van Tesla en de rol van Elon hierin duidelijk zijn.
De toekomst van Tesla
In november is de jaarlijkse TSLA-aandeelhoudersvergadering. Dit keer wordt dat een vergadering welke de toekomst van Tesla gaat bepalen! Tesla staat aan de vooravond van de definitieve transitie naar een AI & Robotics-bedrijf van een omvang die zijn gelijke niet kent. Tesla publiceerde deze week het voorlopige proxy statement (hier te vinden) waarin alle details van de aandeelhoudersvergadering staan, inclusief de onderwerpen waarover gestemd wordt, achtergrondinformatie en aanbevelingen van het bestuur. Dit document helpt aandeelhouders om geïnformeerde keuzes te maken. Het bestuur laat zien dat ze Elon Musk voldoende zeggenschap willen geven, zodat hij een magneet kan zijn voor het absolute toptalent en dat hij langdurig aan Tesla verbonden blijft. En misschien wel het allerbelangrijkste: dat hij bereid is om Tesla een belang te laten nemen in xAI! Uiteraard is dat vanuit Tesla gezien een besluit van de aandeelhoudersvergadering. Bij xAI ligt dat wat anders. Dat andere bedrijf van Elon is niet beursgenoteerd. Dat is zijn besluit. Tesla heeft xAI nodig voor zijn robot-tak. Hoofdzakelijk Optimus, maar natuurlijk ook voor Grok in de robotaxi’s en andere (toekomstige) producten. Daarom presenteerde Tesla deze week Elons Masterplan IV, het nieuwe beloningsplan voor Elon en de motivatie om een belang te nemen in xAI.
Masterplan IV
Tesla heeft zijn Masterplan Deel IV gepresenteerd; met een “simpele” X-post wordt de toekomstvisie in een korte video uit de doeken gedaan.
Als je het wilt samenvatten op een manier geïnspireerd door de structuur van Masterplan Deel I, komt Grok tot het volgende:
Elon liet weten dat hij de verschillende onderdelen nog nader zal specificeren. Deels komt dat ook terug in de opbouw met de 12 mijlpalen in zijn beloningspakket.
Nieuw beloningspakket voor Musk voorgesteld
Masterplan IV, de weg naar sustainable abundance, krijgt een operationele vertaling in een nieuw voorgesteld 12-stappenbeloningspakket voor Elon Musk. Dit pakket wordt voorgesteld door de Speciale Commissie van Tesla’s Raad van Bestuur.
De eerste vier tranche in het beloningspakket vormen de basis. De overige tranche bouwen voort op de basis gelegd door de eerste vier. In totaal zijn er 12 tranches. De 4 operationele mijlpalen zijn niet vastgekoppeld aan de 8 financiële tranches. Elon kan elke operationele mijlpaal combineren met een marktwaarde/winstgevendheid mijlpaal om een tranche vrij te spelen. Bijvoorbeeld: als Tesla een marktwaarde van $2 biljoen bereikt en een van de operationele mijlpalen is behaald, wordt die aandelen-tranche uitbetaald. De volgorde van de stappen is niet vastgelegd, maar voor de eerste vier tranches is het een combinatie van marktwaarde en een operationeel doel. De andere acht tranches vragen naast een bepaalde marktwaarde ook een hoge EBITDA (winstgevendheid). De grafiek in het begin van deze blik op de week laat zien hoe bizar de groei van Tesla moet zijn. Uiteindelijk 2× de huidige marktwaarde van Nvidia nu!
Mijn blik op het beloningspakket
De eerste tranche van het beloningspakket wordt afgevinkt als Tesla 20 miljoen auto’s heeft verkocht én een bepaalde marktwaarde heeft bereikt. De teller staat nu op circa 7,2 miljoen auto’s. Met het maximaliseren van de huidige geïnstalleerde productiecapaciteit (auto’s met stuur) zijn dat er eind volgend jaar circa 10 miljoen. Dat verdubbelen moet hoofdzakelijk komen van dedicated autonome voertuigen (auto’s zonder stuur). Cybercab moet in ongekend grote aantallen gemaakt gaan worden (zie trede 4). Daarom is het unboxed-productieproces bedacht. Het realiseren van dit doel verwacht ik voor 2030. De tweede tranche is 10 miljoen actieve FSD-abonnementen. Ik denk dat tranche 2 niet veel later dan de 1e afgevinkt wordt. Misschien zelfs eerder, afhankelijk van hoe snel ADS (level 4/5) in verschillende delen van de wereld wordt toegestaan. In het FSD-Unsupervised-tijdperk is 50% van het aantal verkochte auto’s voorzien van een FSD-abonnement volgens mij niet zo moeilijk. Uiteindelijk wil iedereen in z’n Tesla FSD; zowel privé als zakelijke klanten. Een auto die je komt ophalen waar je ook bent of je ergens afzet, is zo begeerlijk dat alleen de prijs hiervoor bepalend is. Realiseer dat 10 miljoen abonnementen à 99 dollar per maand alleen al goed is voor 11,8 miljard aan jaarlijks terugkerende inkomsten. De derde tranche gaat over 1 miljoen geleverde Optimus-robots. Als Elon verwacht dat er uiteindelijk meer robots zullen zijn dan mensen op aarde, is die eerste miljoen als mijlpaal een soort garantie dat ze gaan voor produceerbaarheid in massa, één vormfactor voor alle toepassingen (de software zorgt voor diversificatie) en uiteindelijk ultralage kosten per uur werk (denk aan sustainable-abundance-doel). Naast de auto’s met stuur, de auto’s zonder stuur en de energieproducten is Optimus de vierde productcategorie. De massaproductie komt in 2026 op gang. Voordat ze in meerdere fabrieken in massa produceren zal nog wel even duren. Maar de productie is uiteindelijk minder complex dan auto’s. De bottleneck zit meer in het zorgen voor voldoende trainingscapaciteit en bijbehorende energiebehoefte. Niet voor niets recent het besluit om de DOJO-chip te vervangen door de AI-6 inference chip voor training (Cortex) en inference. Maar ook dat doel lijkt voor 2030 haalbaar. Of de bijbehorende marktwaarde dan ook bereikt wordt, is een andere vraag. De vierde tranche, het produceren van 1 miljoen robotaxi’s, is misschien een trede die als eerste behaald wordt als het gaat om het aantal verkochte robotaxi’s. De hardwarekant van robotaxi’s is Cybercab en zit ook in tranche 1 (20 miljoen voertuigen). De software is FSD (tranche 2). De focus op robotaxi heeft met de transitie naar het betalen per kilometer mobiliteit te maken. Tesla wil een substantieel marktaandeel in zowel auto’s in privé of zakelijk bezit en het betalen voor de auto en het FSD-abonnement als in robotaxi-ritten (geen eigen bezit). De andere acht tranches gaan over een combinatie van marktwaarde en winstgevendheid. Het gaat om een enorme groei: ongekende aantallen Optimus-robots, robotaxi-kilometers en kWh-opslagcapaciteit. Dit gaat hoofdzakelijk gebeuren na 2030. Elon krijgt bij het realiseren van alle treden uiteindelijk zoveel aandelen dat hij circa 24,8% stemrecht heeft. In geld is dat meer dan 1 biljoen dollar. En dan te bedenken dat SpaceX en mogelijk xAI ook richting dat soort bedragen gaan. Controverse
1 Opmerking
Conrad Van Pruijssen
6/9/2025 11:34:07
Michael weer een super blog . Vooral de toevoeging over elons doel. Het is niet geld of macht maar een grote bijdrage leveren aan een betere wereld.
Reply
Leave a Reply. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Oktober 2025
Categorieën |




RSS Feed