In deze blik op de week veel aandacht voor een gecamoufleerde Cybercab, Tesla en Uber werken verder samen, Semi fabriek gaat hard, nieuwe knoppen, en nog veel meer… Dall-e vat deze uitgave van Blik op Week met onderstaande afbeelding samen.
Bouw Semi fabriek gaat snel
De bouw van de fabriek voor massaproductie van de Tesla Semi verloopt voorspoedig. De funderingspalen zijn geplaatst en de productiehal wordt in hoog tempo gerealiseerd met een innovatieve bouwmethode. Het is de bedoeling dat de productie in 2025 van start gaat, waarna in 2026 de massaproductie zal volgen. Momenteel komt de Semi al in kleinere aantallen van de pilot-productielijn. Volgende week maakt de Semi zijn debuut op de IAA Transportation in Hannover.
Tesla en Uber
Tesla en Uber hebben hun samenwerking verder verdiept. Uber-rijders met een Tesla kunnen nu de Uber-app direct op het display van hun auto gebruiken, wat het beheer van ritten eenvoudiger maakt. Zodra de Uber-app is gekoppeld, kunnen chauffeurs ritverzoeken op hun telefoon accepteren, waarna de navigatie-informatie automatisch op het Tesla-scherm verschijnt, inclusief ophaal- en aflevergegevens. Hierdoor hoeven bestuurders niet meer handmatig tussen apps te wisselen of bestemmingen in te voeren. Een belangrijk onderdeel van deze integratie is "battery-aware matching," waarbij ritten worden afgestemd op de resterende batterijcapaciteit van de Tesla, zodat bestuurders alleen ritten ontvangen die binnen hun actieradius vallen.
Slimme stap?
Feitelijk vormt de Uber-variant een extra toepassing voor de FSD-technologie van Tesla (zie toelichting in deel 3 van het vierluik). Als Tesla-eigenaar kun je nu al via Uber je diensten aanbieden en met FSD Supervised (in de VS) toezicht houden op de veiligheid van de rit. Zodra FSD Unsupervised beschikbaar komt, zou je zelfs thuis kunnen blijven terwijl de auto zelfstandig zijn werk doet. Als Tesla-Uber chauffeur beschik jij over de auto en de FSD-licentie, en in de toekomst zou je wellicht kunnen kiezen tussen het aanbieden van je auto voor ridesharing via Tesla of via Uber. Een slimme zet van zowel Tesla als Uber! Interessant is ook dat Uber Rebecca Tinucci heeft aangenomen. Zij leidde eerder het Superchargerteam bij Tesla, maar werd begin dit jaar, samen met haar afdeling, wegbezuinigd.
James May’s mening over Cybertruck
De legendarische autopresentator en voormalig Top Gear-host James May heeft onlangs de Tesla Cybertruck gereviewd. May gaf toe dat hij de robuuste stijl van Tesla's pickup wel waardeert, maar hij zou graag zien dat Tesla een kleiner elektrisch voertuig zou ontwikkelen met een vergelijkbaar ontwerp. Hoewel hij zelf geen fan is van pickups, vond May de Cybertruck verrassend leuk. Het is volgens hem een polariserend voertuig, maar het doet andere auto's op de weg er saai uitzien. Hij deed ook een persoonlijke oproep aan Elon Musk. “Ik vind de Cybertruck gewaagd en humoristisch, en ben blij dat hij bestaat. Maar Elon, zou je iets ter grootte van een Model Y of kleiner kunnen maken, met dit ontwerp? Daar zou ik voor gaan,” zei May.
Gecamoufleerde Cybercab gespot!
We staan minder dan een maand voor misschien wel een keerpunt in de autogeschiedenis. In mijn optiek verloopt de mobiliteitstransitie in drie stappen: van verbrandingsmotor (ICE) naar batterij-elektrische voertuigen (BEV), van zelf rijden naar autonoom rijden, en van privébezit naar gedeelde mobiliteit met betaling per kilometer. Vooral voor die laatste stap zet Tesla nu een grote sprong met de introductie van de Cybercab. Dit is een speciaal ontworpen voertuig voor autonome mobiliteit, met zulke lage kosten per kilometer dat het in veel gevallen niet meer logisch is om zelf een auto te bezitten. Hoe kijken we over 20 jaar terug op deze periode?
De onthulling van de Cybercab staat gepland voor 10 oktober in de Warner Brother Studios in Los Angeles. Een zwaar gecamoufleerd prototype is inmiddels gespot (zie foto), dat een compact voertuig laat zien met scherpe lijnen, geen spiegels en opvallend grotere achterwielen dan voorwielen. Het lijkt een tweezitter te zijn, hoewel de camouflage de precieze vorm probeert te verhullen. De lijnen ogen scherp, ondanks de pogingen om details verborgen te houden. Is de "box" achterop camouflage of zit er zeer eenvoudig te bereiken laadruimte (in sommige varianten)? De verwachting is dat er in de komende weken nog meer informatie zal uitlekken, wat de speculaties rondom de lancering verder zal opvoeren.
Amara’s Law
De producten van de bedrijven van Elon Musk lijden vaak onder het fenomeen dat bekendstaat als Amara's Law, een concept dat beschrijft hoe mensen de impact van nieuwe technologie op de korte termijn overschatten en op de lange termijn onderschatten. Dit komt deels door Musk's transparantie over zijn lange termijnplannen, zoals te zien was tijdens de Autonomy Day in 2019. Het concept van zelfrijdende auto's is al heel oud. Elon legt in 2019 zeer gedetailleerd de technologie uit waarmee Tesla dit wil gaan realiseren en deels ook al implementeert (FSD Beta/Supervised). Binnen de Tesla-community is de hype groot en aan de rest van de wereld gaat allemaal voorbij. Hetzelfde zien we overigens ook bij humanoïde robots. Ze worden al lang beloofd, maar het overgrote deel ziet Optimus niet aankomen. Zelfs niet nu AI (Vision en LLM) het laatst ontbrekende vakje afvinkt. Nu de FSD-technologie uiteindelijk wordt geïmplementeerd en zijn eerste toepassingen krijgt in het begin van de adoptiecurve, gaan we snel zien dat impact zo groot wordt dat mensen verrast zullen worden door de schaal en de veranderingen die het teweeg gaat brengen. In de deel 4 van het vierluik over het Robotaxi-event dat binnenkort verschijnt zal ik proberen hier enige duiding aan te geven.
Appels met peren
Ze blijven leuk die filmpjes waarbij een snelle Tesla, in de dit geval de Model 3 Performance, de strijd aan gaat met de gevestigde orde. Een BMW M3 CS en Mercedes C63 S E Perf kost meer dan het dubbele bij aanschaf en ook nog eens veel meer om te rijden en te onderhouden. En dat is misschien wel een belangrijk argument waarom ze toch verkocht worden.
Nieuwe SuC-locaties
Tesla heeft recent de kaart geüpdatet met de geplande Supercharger-locaties, en het is goed om te zien dat er veel nieuwe locaties op de planning staan. Nederland is al vrij goed voorzien van Superchargers, maar het is positief om te zien dat ook in het Ruhrgebied in Duitsland een aanzienlijk aantal nieuwe laadstations wordt toegevoegd. Dit zal de laadmogelijkheden in een drukke regio verder verbeteren. In België zijn er zeker nog gebieden waar extra Supercharger-locaties welkom zouden zijn, en zo te zien worden ook die in de nabije toekomst aangepakt.
Bandenspanning
Nieuwe Tesla-rijders zijn deze week waarschijnlijk voor het eerst geconfronteerd met een brandend bandenspanningslampje. Door de eerste koude nachten is de kans groot dat een druk van 2,5 bar of lager leidt tot een waarschuwing. Het is voldoende om, terwijl de banden nog koud zijn, de juiste spanning te controleren en indien nodig bij te vullen. De aanbevolen bandenspanning staat vermeld op een sticker in de deurstijl van de auto, zodat je gemakkelijk kunt controleren wat de juiste spanning is. Op deze pagina op Tesla-website is meer informatie te vinden.
Voor als je knoppen mist
In Tesla's visie is het beste onderdeel geen onderdeel. Vrijwel alles wat een bestuurder moet instellen, gebeurt via het centrale scherm. Daarbij geldt ook: de beste input is geen input. Alles wat automatisch kan werken, wordt dan ook zoveel mogelijk geautomatiseerd, zoals de ruitenwissers, het inschakelen van groot licht en de klimaatregeling. Als je toch iets wilt aanpassen, moet je dat via het scherm doen. Bovendien zijn er meer instellingen beschikbaar dan standaard zichtbaar zijn. Een goed voorbeeld hiervan is het voorverwarmen van de batterij om sneller te laden, wat automatisch gebeurt wanneer je naar een Supercharger navigeert, maar dit kun je niet handmatig inschakelen. Met de hardware en software van Enhance wordt dit echter wel mogelijk. Hun S3XY-buttons en -knobs bieden oplossingen om bepaalde functies snel en direct te benaderen. Voor de vernieuwde Model 3 is er zelfs een nieuwe knop ontwikkeld, waarmee specifieke instellingen gemakkelijker toegankelijk zijn zonder dat je door het menu op het scherm hoeft te navigeren.
0 Comments
Leave a Reply. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Oktober 2024
Categorieën |