In deze blik op de week aandacht voor de locatie voor het Robotaxi-event, FSD demo, LFP tips, Cortex en nog veel meer... Dall-e vat deze uitgave van Blik op Week met onderstaande afbeelding samen.
LFP tips!
In onderstaande video bespreekt de YouTuber 'Engineering Explained' hoe je de levensduur van lithium-ijzerfosfaat (LFP)-batterijen in elektrische voertuigen (BEV's) kunt optimaliseren. LFP-batterijen verschillen van nikkel-mangaan-kobalt (NMC)-batterijen, met name door hun vlakkere spanningscurve en lagere spanningsbereik, wat specifieke onderhoudspraktijken vereist.
Model Y 7-zitter
Er gaan geruchten dat Tesla binnenkort zal beginnen met de productie van de 7-zits Model Y in Giga Shanghai. Deze geruchten zijn gebaseerd op een Europese typegoedkeuring. Foto’s die hiermee gepaard gaan, laten zien dat het om het huidige model gaat en niet om de Juniper-refresh. Tesla introduceerde de 7-zits Model Y voor het eerst in Noord-Amerika in 2021, waarbij de productie beperkt bleef tot de fabriek in Fremont en de optie alleen beschikbaar was voor de Long Range (LR) variant. Met productie in China kan zowel de Canadese, Chinese als Europese markt worden voorzien van deze variant.
Referralprogramma in VS en Canada
Na de geruchten van vorige week hebben we deze week de introductie van het nieuwe referral-programma in de VS gezien. Later in de week volgde ook Canada. Het ligt voor de hand dat Europa binnenkort zal volgen. Het programma is interessant voor zowel potentiële kopers als voor Tesla-bezitters die hun referralcode delen. De koper krijgt $1.000 korting, en de Tesla-bezitter ontvangt een tegoed van $500, te gebruiken in de shop of bij aankoop van een auto, met een maximum van 10 tegoeden per jaar ($5.000). Tesla zal dit programma nodig hebben om de verkopen op peil te houden tijdens de transitie naar de vernieuwde Model Y en de kleinere/goedkopere modellen. Beide worden in de eerste helft van 2025 verwacht.
FSD demo
Tesla plaatste onderstaande video om mensen in de VS uit te nodigen om een demoritje te maken met een Tesla met FSD Supervised. Ze kunnen dan zelf ervaren met welk comfort je nu al rondgereden kan worden.
Robotaxi-event op verrassende locatie
Volgens geruchten, aangewakkerd door Bloomberg, zal het Robotaxi-event op 10 oktober a.s. plaatsvinden in de filmstudio’s van Warner Bros Discovery in de omgeving van Los Angeles. Waarschijnlijk is deze locatie gekozen om live demonstraties te kunnen geven van hun autonoom rijdende Cybercabs op een groot privéterrein. Voor demo’s op de openbare weg zijn namelijk vergunningen noodzakelijk. In de aanloop naar het Robotaxi-event zal ik in een vierluik inzoomen op wat we mogelijk kunnen verwachten. De eerste twee delen zijn hier hier te vinden en de ontbrekende delen volgen in de aanloop naar 10/10.
Tesla is niet alleen!
Zowel op het gebied van humanoïde robots als op het gebied van autonome taxidiensten heeft Tesla te maken met flinke concurrentie. We zien regelmatig de vorderingen van andere robotbouwers met indrukwekkende demo’s. De markt is gigantisch, en er is zeker ruimte voor meerdere spelers. Zoals altijd draait het uiteindelijk om een balans tussen functionaliteiten (kwaliteit) en prijs. Voor deze bedrijven is een enorme investering en doorzettingsvermogen nodig om tot de partijen te behoren die uiteindelijk de markt gaan domineren. De demo’s die we zien zijn indrukwekkend, zoals de onderstaande van NEO. Je zou zeggen, een man in een robotpak!
Op het gebied van robotaxi-diensten gingen lange tijd geruchten dat Tesla zou gaan samenwerken met Uber. Dat lijkt nu toch echt van de baan, aangezien Uber deze week aankondigde samen te werken met Waymo en Wayve. Waymo is hier regelmatig voorbijgekomen en biedt in onder andere San Francisco onbemande taxidiensten aan. Wayve is een relatief onbekende speler met hun hoofdkantoor in Londen. Ze zijn sterk in opkomst met een op AI gebaseerde benadering die vergelijkbaar is met Tesla, maar wel gebruikmaakt van Radar/Lidar. Meer informatie hierover is hier te vinden. Ook in China zijn bedrijven volop bezig om robotaxi-diensten te ontwikkelen.
Zoals te verwachten is, gaat Tesla niet samenwerken, maar alles in eigen huis ontwikkelen en uiteindelijk zelf exploiteren (maximale verticale integratie). Dit betekent dat ze ook qua softwareontwikkeling een eigen app zullen lanceren om rototaxi-diensten af te handelen, inclusief betalingen. Ik vermoed dat we hier een integratie met X zullen zien, inclusief het eigen betaalsysteem dat X momenteel aan het ontwikkelen is. Het zijn interessante tijden en prachtig om te volgen!
Cortex!
Aan de zuidzijde van Giga Texas werkt Tesla aan een uitbreiding van haar faciliteiten. We wisten al dat Tesla hier een supercomputer bouwt voor haar Tesla Vision-activiteiten (FSD en Optimus). Recent hoorden we dat Elon Musk deze supercomputer 'Cortex' noemt, en deze week plaatste hij een video op X waarin we kunnen zien dat de Nvidia-chips al zijn geïnstalleerd, terwijl de bouwactiviteiten binnen en buiten nog in volle gang zijn. Als geld geen probleem is, draait alles om tijd.
Netwerkprotocol
Tesla heeft onlangs een zeer technische presentatie gegeven over het netwerkprotocol van Dojo tijdens de Hot Chips-conferentie. De slidedeck is hier te vinden, maar het is behoorlijk technisch. Gelukkig somt @PTrubey op X enkele hoofdlijnen op. Ze naderen het einde van Dojo V1 en werken momenteel aan Dojo V2, met plannen voor Dojo V3 in de toekomst. Dojo is specifiek ontworpen om de enorme bandbreedte-eisen van video aan te kunnen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Large Language Models (LLM). Waar de individuele trainingseenheid in een LLM ongeveer een token van 10 bytes is, kan dit bij video oplopen tot een bestand van 1,7 gigabyte. Met Dojo heeft Tesla een eigen netwerkprotocol ontwikkeld, het Tesla Transport Protocol over Ethernet (TTPoE), ter vervanging van TCP/IP en andere protocollen zoals Nvidia’s NVLink, om de latentie aanzienlijk te verlagen. De latenties zijn als volgt: TCP/IP: 0,53 ms, NVLink: 0,0023 ms, en TTPoE: 0,0013 ms. TTPoE is dus bijna twee keer zo snel als de industriestandaard NVLink, die in Nvidia-supercomputers wordt gebruikt. Dojo is ook zeer kosteneffectief vergeleken met Nvidia. Echter, Tesla heeft niet de tijd om te wachten op de volgende iteraties van Dojo en het opschalen van de productie hiervan, waardoor ze nog steeds veel Nvidia-chips nodig hebben. Tesla blijft werken aan Dojo, en gezien de hoge prijzen van Nvidia zal het op een gegeven moment economisch voordeliger zijn om voor nieuwe capaciteit over te stappen naar Dojo.
Autoweek review M3 Performance
We hebben al veel reviews van de nieuwe Model 3 Performance voorbij zien komen. Deze week was Autoweek aan beurt. Op het einde wordt gehint op een vergelijkende test met de Hyundai Ioniq 5N en BMW i4 M50. Die willen we graag zien!
0 Comments
Leave a Reply. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
September 2024
Categorieën |