In deze blik op de week aandacht voor een nieuwe basis versie van de Model Y in Mexico, FSD Supervised beelden uit Boston, een Tesla rouwauto ontmoet de Cybertruck, Prufrock 4, bidirectioneel laden en nog veel meer… Dall-e vat deze uitgave van Blik op Week met onderstaande afbeelding samen.
Basis Model 3 op komst?
In Mexico heeft Tesla een nieuwe basisversie van de Model 3 op de markt gebracht. Het lijkt erop dat de aanpassingen voornamelijk in het interieur zijn doorgevoerd. De nieuwe basisversie vervangt daar de RWD-versie met het premium interieur. Hij is omgerekend circa $ 4.000 goedkoper. Wat is er aangepast? - Het vegan leer is vervangen door stoffen bekleding. - Er is geen stoelverwarming of -ventilatie. - Het stuur is niet verwarmd. - Er is geen beeldscherm voor de achterpassagiers. - De ledstrip geeft alleen een witte tint weer. - Er zijn 9 speakers met 1 versterker in plaats van 17 speakers met 2 versterkers. - Alleen de ramen in de voorportieren zijn van dubbel glas.
Het wordt interessant om te zien of, en hoe, Tesla dit gaat implementeren in andere markten. Krijgen we, net als in Mexico, binnenkort alleen nog een RWD met basisinterieur voor een lagere prijs dan nu? En kun je ook kiezen voor een premium interieur tegen een meerprijs, hoger dan nu?
Ik denk dat Tesla bezig is om, zowel qua prijsstrategie als qua (productie)logistiek, zich voor te bereiden op goedkopere varianten van de bestaande modellen, om zo de geïnstalleerde productiecapaciteit te maximaliseren. Tesla kan nu ze de productie en de logistiek op orde hebben meer modelvarianten aan. Eerder zagen we al de toevoeging van een zesde kleuroptie.
FSD in Boston
De frequentie van het uitbrengen van FSD-iteraties ligt vrij hoog, vooralsnog alleen voor HW4 Model Y’s in de VS. HW3-bezitters moeten het nog doen met eerdere versies. De nieuwste versies blijven indruk maken. Een mooi voorbeeld is de onderstaande opname, gemaakt in Boston. Het wegverkeer, met veel voetgangers, lijkt wat meer op de Europese situatie.
Mijlpaal voor Finland
Tesla Charging plaatste een opmerkelijk bericht op X. Finland heeft 53,2 metal-bands per 100.000 inwoners. Nu hebben ze 250 Superchargers, wat overeenkomt met 4,5 stalls per 100.000 inwoners! Daarnaast heeft Finland waarschijnlijk ook de primeur van een laadzuil met “priority charging”, met meer ruimte om de auto heen, onder andere om het uitstappen te vergemakkelijken. In Frankrijk zag ik laatst een laadzuil speciaal gereserveerd voor Tesla’s met een kar of caravan aan de trekhaak. Het zou mooi zijn als je kunt selecteren dat je alleen SuC-locaties wilt gebruiken die aan bepaalde eisen voldoen, zoals bijvoorbeeld laden zonder af te koppelen, of met 24/7 beschikbare toiletten, of alleen V4-laders. Tesla, het wordt tijd voor een filtertje!
FSD door de ogen van een expert in rijgedrag
Een andere interessante video is de onderstaande, waarin Chuck samen met Dr. Patricia Tyson, een transportingenieur met expertise in rijgedrag, de werking en uitdagingen van Tesla's Full Self-Driving (FSD) technologie bespreekt. Ze beginnen hun gesprek waarin Dr. Tyson uitlegt hoe rijgedrag meestal automatisch is en hoe bestuurders vaak niet volledig bewust zijn van hun handelingen. Vervolgens stappen ze in een Tesla Model Y om FSD in de praktijk te testen. Ze bespreken de manier waarop FSD situaties zoals parkeren, kruispunten zonder stoplichten, en onbeschermde linksafslagen aanpakt. Dr. Tyson geeft inzicht in hoe het systeem reageert op voetgangers, andere voertuigen en onverwachte situaties. Ze bespreken ook de beperkingen van het systeem, zoals het ontbreken van een achteruit in sommige situaties. Aan het einde van de video reflecteren ze op de mogelijkheden en beperkingen van FSD, waarbij Dr. Tyson aangeeft dat het systeem dicht bij operationele robottaxi's staat, maar dat er nog steeds ruimte is voor verbetering, vooral in complexe situaties.
Vacature in het “25 Guns” team
Tesla heeft in Giga Berlijn een “25 guns” team. Een groepje technici die als voornaamste taak hebben om technische problemen in de productie te analyseren en vooral snel op te lossen. Populair gezegd een elite-team met slimme jongens en meisjes die out-of-the-box denken en snel problemen oplossen! Ze hebben een vacature. Grijp je kans!
4680 teardown
De onderstaande video bespreekt het proces van het ontmantelen van een Tesla 4680-batterijcel in samenwerking met een Universiteit in San Diego. Jordan deelt hoe Tesla bij de overgang van de eerste naar de tweede generatie 4680-cellen ongeveer 20 gram gewicht heeft bespaard door het celomhulsel dunner te maken en enkele onderdelen te verwijderen. Deze wijzigingen dragen bij aan een verbeterde energiedichtheid. De video toont ook hoe de batterij werd ontmanteld en bespreekt hoe de cel direct aan het deksel is gelast om de complexiteit te verminderen. Toekomstige video's zullen dieper ingaan op de energiedichtheid en chemische samenstelling van deze nieuwe generatie batterijcellen.
Op weg naar de laatste rustplaats
Hij is al eerder hier voorbij gekomen: een tot rouwauto omgebouwde Tesla Model 3. Derks Bedrijfswagens kan een omgebouwde Model 3 (Highland) leveren voor prijzen vanaf circa € 120.000. Meer informatie is hier te vinden. Tesla Ownersclub Austria bracht met hun Cybertruck een bezoekje aan dit speciale voertuig.
Nieuwe generatie Prufrock
The Boring Company volgt een vergelijkbare strategie als SpaceX: in een hoog tempo nieuwe versies bouwen om zo innovaties snel door te voeren. Prufrock 1 is met name gebruikt voor de tunnels onder het Las Vegas Convention Center. Prufrock 2 graaft een aantal aansluitende tunnels in Las Vegas. Prufrock 3 heeft recent de tunnel in Giga Texas gegraven en nu staat de laatste versie klaar (Prufrock 4) om zijn eerste tunnel te graven. De bedoeling is dat ze uiteindelijk naar een snelheid van 7 mijl per dag komen en mede hierdoor het graven van tunnels ongekend goedkoop maken. Dit is nodig om deze nieuwe ondergrondse infrastructuur voor autonoom rijdende Tesla’s mogelijk te maken. Het gaat niet alleen om technologische innovatie, maar ook om het veranderen van wettelijke bepalingen die nu van toepassing zijn bij (het graven) van tunnels. De tunnelboormachine (TBM) van The Boring Company werkt volledig elektrisch en komt qua kracht waar hij zich mee kan voortduwen in de buurt van een Falcon Heavy raket. Mijn verwachting is dat we Prufrock 4 na testwerk in Bastrop gaan zien verhuizen naar Las Vegas om daar de komende 2 jaar te gaan graven.
Bidirectioneel laden met een Model Y?
Een interessante post op X van Kai Fieber van Ambibox, een bedrijf dat bidirectionele laadpalen levert. Hij claimt in onderstaande post (draadje) dat ze een Model Y (2024) getest hebben op de mogelijkheid van bidirectioneel laden. En tot hun eigen verbazing was het mogelijk. Blijkbaar heeft Tesla de hardware nu voorbereid op bidirectioneel laden en kan dat met een software-update later geïntroduceerd worden. Het is niet bekend welke modellen cq. batterijtypen uitgerust zijn met de voor V2G noodzakelijk hardware. Tot nu toe kan alleen een Cybertruck dit. Bidirectioneel laden is een technologie waarbij een elektrische auto niet alleen opgeladen kan worden via het elektriciteitsnet, maar ook elektriciteit kan terugleveren aan het net of een huis. Dit betekent dat je auto als een soort thuisbatterij kan dienen om energie op te slaan en later te gebruiken, bijvoorbeeld om je huis van stroom te voorzien tijdens een stroomuitval, of om energie terug te verkopen aan het elektriciteitsnet wanneer de vraag hoog is. Het helpt bij het stabiliseren van het elektriciteitsnet en kan je zelfs geld besparen of opleveren. Je moet natuurlijk wel een laadpaal hebben die dit ondersteunt. En, net als bij een powerwall (thuisbatterij), een energieleverancier die meewerkt!
Model 3 RWD bovenaan!
Mensen die Tesla en de EV-transitie al een tijdje volgen kennen Bjørn Nyland wel. Een YouTuber die al jaren zo'n beetje alle BEV's aan een efficiencytest onderwerpt. Dit keer nam hij de Model 3 RWD onder handen op zijn vaste route. Bij een gemiddelde snelheid van 120 km/u komt hij 367 km ver en bij 90 km/u zelfs 499 km. Hij concludeert dat Tesla nog steeds een norm zet waar de competitie niet aan komt. Tesla blijft ook innoveren wat maakt de competitie gewoon geen kans heeft als het op efficiency aan komt. Simply the best!
0 Comments
Leave a Reply. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
September 2024
Categorieën |