In deze blik op de week aandacht voor de verkoopaantallen in juli, Tesla als benchmark, Semi op weg naar Europa, interessante bundel en nog veel meer… Dall-e vat deze uitgave van Blik op Week met onderstaande afbeelding samen.
Giga Berlijn per EV-trein
Eindelijk is de trein van en naar Giga Berlijn elektrisch. De Giga Train brengt zowel medewerkers als bezoekers van Erkner naar Tesla Süd. De Siemens Mireo Plus B kan gebruikmaken van een bovenleiding of door middel van lithium-titanium-oxidebatterijen tot 120 kilometer zonder externe stroomvoorziening rijden.
Model Y de benchmark
Hij is al een tijdje op de markt en sindsdien is het keer op keer dé auto die al het andere degradeert. Alles, maar dan ook echt alles (voor wat betreft het objectieve deel), doet hij vaak beter en dan ook nog eens voor een prijs waar de concurrentie alleen maar van kan dromen. We hebben het natuurlijk over de Model Y. En dan moet de refresh nog komen!
Model 3 als referentiepunt
Eigenlijk geldt hetzelfde voor de Model 3. Bright had een maand lang een BYD Seal als testauto en vergelijkt hem natuurlijk ook met de Model 3. De kop suggereert een concurrent voor de Model 3, maar op basis van de feiten geldt hetzelfde als bij de Model Y! Alleen de ene autojournalist spreekt het uit en de ander draait er wat om heen.
Tesla’s voertuigveiligheidsrapport Q2 2024 uitgebracht
Het Q2 voertuigveiligheidsrapport van Tesla laat zien dat Tesla’s nog steeds tot de veiligste auto's op de weg behoren, grotendeels dankzij innovaties zoals Autopilot en Full Self-Driving. Volgens Tesla is een “unieke combinatie van passieve veiligheid, actieve veiligheid en geautomatiseerde rijhulpsystemen cruciaal om niet alleen Tesla-bestuurders en -passagiers veilig te houden, maar alle weggebruikers.” Volgens het rapport registreerde Tesla één ongeval per 6,88 miljoen mijl gereden met Autopilot-technologie. Voor Tesla-bestuurders die geen gebruik maakten van Autopilot, werd één ongeval geregistreerd per 1,45 miljoen mijl gereden. Recente gegevens van de NHTSA en FHWA geven aan dat in de VS één ongeval werd geregistreerd per 670.000 mijl gereden. Het rapport is hier te vinden. In de afgelopen 5 jaar is het aantal ongevallen met voertuigen op Autopilot met de helft afgenomen, terwijl het aantal ongevallen door menselijke bestuurders juist is toegenomen!
China gaat lekker
Tesla heeft met Giga Shanghai niet alleen een fabriek voor de productie van de Model Y en Model 3 voor de export, maar juist ook voor de Chinese markt. Waar in Europa de aankomende Chinese invasie wordt gevreesd, kopen de Chinezen zelf massaal Tesla’s. Met een BEV-adoptie van 28% doet Tesla het erg goed in de eerste maand van het derde kwartaal. Van de 46.227 voertuigen was 79% voor de Model Y en 21% voor de Model 3. Er werden 27.890 voertuigen geëxporteerd. Misschien nog weel belangrijker: voor het eerst was in China het aandeel BEV's 51% van de totale verkopen! Wat dat gaat betekenen zien we in bijvoorbeeld landen als Noorwegen, met inmiddels 81% BEV (in juli zelfs 91%).
Europa vertraagt
In Duitsland heeft Tesla het qua verkoopaantallen zwaar. Alle subsidies op BEV’s zijn afgeschaft en de Duitse economie zit op slot. Dit komt met name door de slecht presterende auto-industrie en de (dreigende) ontslaggolf, mede veroorzaakt door de instortende Chinese markt voor Duitse premiumauto’s met verbrandingsmotor. En dat is deels veroorzaakt door Tesla! De productie van Giga Berlijn kan Tesla goed kwijt in andere markten dan Duitsland, en het wacht met verdere capaciteitsuitbreiding tot de Europese markt weer aantrekt. Dat is gewoon een kwestie van tijd, zeker met de aankomende nieuwe goedkopere modellen en het FSD Supervised-perspectief.
Super bundel voor Model S/X kopers in de VS
In de VS presenteerde Tesla een interessante bundel voor Model S en Model X kopers: 3 jaar FSD, onbeperkt Superchargen en premium connectiviteit voor $5.000! In de VS kan FSD ook per maand gekocht worden voor $99. Als je gaat rekenen, betaal je uiteindelijk $1,12 per dag voor onbeperkt laden. En de prijs staat voor 3 jaar vast! Het is niet duidelijk of we op termijn dergelijke bundels ook in Europa zullen zien en/of op andere modellen. Het is een mooi voorbeeld van de verschillende knoppen waar Tesla aan kan draaien om de verkoop te stimuleren en extra omzet te genereren. En voor de consument een aantrekkelijk pakket, dat uiteindelijk de prijs per kilometer gaat verlagen.
Tesla Semi naar Europa
Tesla zoekt iemand die de Tesla Semi naar Europa moet gaan brengen. In Nevada wordt momenteel de fabriek gebouwd die in 2026 in massaproductie moet komen en dan circa 50.000 Semi’s van de band laat rollen.
Met de vacature zoekt Tesla dus iemand die gaat beginnen met alle vereisten om de Tesla Semi ook op de Europese markt te kunnen verkopen. Dat is een complexe uitdaging met alle regelgeving, logistieke en importuitdagingen, laadinfra en servicecenters. Mogelijk vraagt dit ook om aanpassingen aan de Semi zelf.
Ik veronderstel dat Tesla, net als in de VS, begint met een zeer beperkt aantal klanten om de plooien glad te strijken en de eerste infrastructuur te realiseren. Het zal nog wel een paar jaar duren voordat de Semi gemeengoed wordt op de Europese wegen. Elon liet als eerder weten dat het logisch is om op termijn ook een Semi-fabriek op het Europese continent te openen. Misschien nog wel meer als bij personenauto's, is het zeker bij vrachtauto's een no-brainer om over stappen op volledig elektrisch. De lagere "total cost of ownership" is hierbi doorslaggevend. Emoties spelen minder een rol dan bij personenauto's. Je bent gezien als je concurrent een lagere kilometerprijs kan berekenen. En dan hebben we het nog niet over FSD (Un)Supersvised! Volvo, DAF, MAN en anderen kunnen hun borst nat gaan maken!
Cybertruck voor niet-reservatiehouders
Het lijkt erop dat Tesla alle potentiële kopers met een reservering heeft benaderd om tot een bestelling over te gaan. Tot nu toe was alleen de Foundation-serie als Dual Motor of Cyberbeast te bestellen voor bedragen boven de $100.000. Nu kun je deze versie direct bestellen, dus zonder eerdere reservering. Ook Canada is aan de beurt. Binnenkort zal Tesla dezelfde reservatielijst weer gaan aflopen, maar dan met de non-Foundation-serie opties. Die zijn een stuk goedkoper. Later moet er ook nog een RWD-versie komen, met dus alleen achterwielaandrijving. De prijs is dan een heel stuk aantrekkelijker en hiermee wordt de markt een stuk groter.
EV-FUD
Het is weer vakantietijd en de kranten en autobladen staan weer vol met negatieve EV-verhalen. Laadstress is niet meer echt een argument dat ze kunnen aandragen met de enorme toename aan snelladers in heel Europa. Zeker niet nu nagenoeg alle SuC-locaties ook beschikbaar zijn voor niet-Tesla’s, mede mogelijk gemaakt door EU-subsidies. Het goedbedoelde advies van de ANWB om op te letten bij openbare laadpalen over het tarief en idle fees wordt weer totaal uit zijn verband gehaald. Idle-fees lopen snel op als je 26 uur aan een paal staat!
1 Comment
11/8/2024 16:24:33
was an option that could be turned on or off under Controls > Autopilot > Traffic-Aware Cruise Control Chime, however, with update 2024.26, this option has now been removed. With this update, TACC will always chime when the feature is engaged or disengaged.
Reply
Leave a Reply. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
September 2024
Categorieën |