In deze blik op de week aandacht voor de BEV tariefkorting, een bezoekje aan Giga Berlijn, gelekte foto’s van de refresh Model Y, de Model 3 viert feest en nog veel meer… Dall-e vat deze uitgave van Blik op Week met onderstaande afbeelding samen.
Korting op motorijtuigenbelasting
Het ei is gelegd over de “tariefkorting emissievrije personenauto’s”. Vanaf 2025 gaan BEV’s in Nederland ook belasting betalen, maar wel met een korting die geleidelijk wordt afgebouwd. De korting geldt over het benzinetarief dat regionaal bepaald wordt en gebaseerd is op het gewicht van de auto. De officiële publicatie is hier te vinden. Voor nu ziet de kortingsregeling er als volgt uit:
Een paar voorbeelden
De zwaarste Model Y, de Performance, weegt 1995 kg en valt in de klasse 1951-2050 en dan betaal je in 2025 in Noord Holland € 1.476 – € 1.107 korting = € 369 per jaar en in Zuid Holland € 1.616 - € 1.212 = € 404 per jaar. De lichtste Model 3 (RWD) weegt 1.785 kg en valt in de klasse 1.751 – 1.850 kg. In Noord-Holland (goedkoopste van Nederland) betaal je in 2025 € 320 per jaar. Klik op onderstaande banner om naar de EV-database te gaan om alle voertuiginformatie snel bij elkaar te hebben.
Achter de schermen bij Giga Berlijn-Brandenburg
Verleden jaar had ik zelf het genoegen om de Model Y fabriek van Tesla in Grünheide te bezoeken. Indrukwekkende fabriek. Roland Tameling, ook wel bekend als de Huge Car Guy, bracht namens Fully Charged Show ook een bezoek aan Berlijn. Zijn verslag is hieronder te vinden en geeft een leuke inkijk. Het enige dat hij wel heeft gezien, en wij niet, is de lakstraat. Wat hij helaas niet heeft (mogen) laten zien, is de productielijn van de stoelen. Uniek, aangezien Tesla de stoelen, in tegenstelling tot andere leveranciers, zelf produceert. Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor de kunststof bumpers en spiegelkappen; ook die worden in eigen huis gemaakt en gespoten. Munro had toevallig deze week een teardownvideo over de stoelen uit de Cybertruck.
Er staan nog twee gebouwen waar geproduceerd wordt, maar die niet toegankelijk zijn bij een rondleiding. Het ene gebouw is waar de aandrijflijnen (motoren) geproduceerd worden, en het andere gebouw is waar de batterijproductie plaatsvindt. De batterijen die hier gemaakt worden, gaan naar de VS. De Model Y uit Berlijn krijgt de batterijen aangeleverd van toeleveranciers.
10.000.000 ste
Over aandrijflijnen gesproken, Tesla produceerde zijn 10.000.000 motor in eigen huis! Iedere 5 seconde rol er een motor van de lijn in een van de fabrieken. Dit wordt op termijn 1 per seconde volgens Elon om hiermee voldoende capaciteit te hebben om de Cybercabs en Tesla auto’s te voorzien. Hieronder een korte video om deze mijlpaal te vieren. v
Model 3 Performance review
Hij is al een tijdje verkrijgbaar en we hebben natuurlijk al veel reviews voorbij zien komen. Ditmaal mocht Werner Budding achter het stuur kruipen. Hij begrijpt tenminste de keuzes van Tesla en zeurt niet over het missen van een head-up display of bedieningshendels. Waarom ze er niet op zitten is duidelijk. Hetzelfde geldt voor ceramische remschuiven. De auto is bloedsnel en heeft topremmen voor een noodstop, maar ga je het circuit op, dan mis je de ceramische remmen. Alleen zouden die de prijs met een derde verhogen! Dus zitten ze er niet op.
UNECE FSD update YouTuber Steven Peeters heeft de UNECE-regelgeving in de maak onder de loep genomen. Hij gaat in op de wijzigingen van de DCAS-werkgroep van de GRVA en legt gedetailleerd de belangrijkste wijzigingen uit. Wil je alles weten over FSD, de begrippen, de SAE-levels, hoe besluitvorming binnen de UNECE (ongeveer) werkt, wat Tesla Vision is en dergelijke? Dan is de onderstaande pagina op Teslamagazine misschien interessant om eens te lezen.
Tesla Transport Protocol
Tesla heeft een nieuwe technologie ontwikkeld, het Tesla Transport Protocol (TTP), die de communicatie tussen AI-systemen aanzienlijk verbetert. Dit protocol werkt volledig op hardware, wat zorgt voor snellere en betrouwbaardere gegevensoverdracht dan traditionele softwaregebaseerde netwerken. TTP maakt het mogelijk om AI-modellen sneller te trainen en zorgt ervoor dat zelfrijdende auto's sneller en efficiënter kunnen reageren op hun omgeving. Ondanks dat het minder zichtbaar is dan Tesla's FSD, is TTP een cruciaal onderdeel van hun AI-strategie en helpt het om veiliger en geavanceerder autonoom rijden mogelijk te maken. Meer hierover is hier te vinden.
De Model 3 is zeven jaar geworden
Afgelopen week was het 7 jaar geleden dat in de VS de eerste Model 3 werd afgeleverd. Het waren toen spannende tijden bij Tesla, zelfs op het randje van faillissement. Het opschalen van de productie stagneerde. Elon noemt deze periode "production hell". Uit die tijd stamt de onderstaande iconische foto!
Uiteindelijk is het gelukt om de Model 3 in massaproductie te krijgen en vanaf die tijd is het een doorlopende lijn van innovatie en productverbeteringen geweest. In 2019 kwam de eerste Model 3 naar Europa. Hij werd dat jaar in Nederland meer dan 30.000 keer verkocht, hoofdzakelijk door de 0% bijtelling voor de zakelijke rijder. De huidige Model 3 is de benchmark voor autofabrikanten als het gaat om het maken van kwalitatief hoogwaardige BEV's en onder de streep ook nog fors wat over te houden.
FSD wordt steeds beter
We worden overspoeld op YouTube en X met video’s van de laatste versie van FSD Supervised. Natuurlijk is nog niet alles perfect. Veel zaken moeten nog getraind worden, zoals het correct reageren op hulpverleningsvoertuigen en het lezen van waarschuwingsteksten. Handgebaren zijn nu grotendeels geïntegreerd. Een integratie tussen stadsverkeer en autosnelweg komt deze maand beschikbaar. Maar het begint toch wel akelig goed te worden. Zelfs als er wordt ingegrepen door de bestuurder, blijft de vraag wat er was gebeurd zonder die ingreep. Door rood rijden of geen voorrang geven betekent niet automatisch dat er een botsing plaatsvindt. Een claxon of een middelvinger kan ook een uitkomst zijn. Allemaal niet gewenst, maar fouten zijn onvermijdelijk. Gelukkig maakt FSD veel minder fouten dan mensen. Het aantal interventies neemt in rap tempo af! Hieronder een rit vanuit de garage naar een parkeergarage. Zou zo maar een dagelijks woon- werkverkeer ritje kunnen zijn.
MCU1, HW3, HW4 of AI5? Toen Elon op X liet weten dat ze met FSD 12.5 voorrang hebben gegeven aan HW4-auto’s en dan ook nog alleen de Model Y, laaide de discussie weer op over of FSD op HW3 überhaupt wel mogelijk is. In mijn optiek is dit een non-discussie. Natuurlijk is dat mogelijk. Sterker nog, 12.3.6 wordt nu uitgebracht voor MCU1-modellen (zie hieronder).
Voor zover ik het begrijp, ligt het aan de tijd die men kan/wil steken in het optimaliseren van het FSD-model op de verschillende hardwareversies. Dat optimaliseren kan bijvoorbeeld door kwantisatie. Dit is een techniek die wordt gebruikt om de computationele en geheugeneisen te verminderen en een kleinere versie van het model te creëren. Het verkleint de modelgrootte aanzienlijk en versnelt de inferentiesnelheid, waardoor implementatie op apparaten met beperkte middelen mogelijk wordt. Kwantisatie kan de modelprestaties beïnvloeden, maar de kunst is om een balans te vinden tussen modelcompressie en nauwkeurigheid, wat wordt bereikt door zorgvuldige kalibratie en fijnafstelling van het kwantisatieproces. Meer informatie is hier te vinden.
Het is natuurlijk belangrijk om het elastiek op te rekken zonder dat het knapt: met de nieuwe hardware zo snel mogelijk naar FSD Unsupervised en op de oudere hardware FSD Supervised breed toegankelijk maken. Het is een kwestie van personele resources, computertrainingscapaciteit en prioriteren.
Ledstrip Model Y
In China wordt de Model Y af fabriek voorzien van een ledstrip. Niet zoals in de vernieuwde Model 3 met een nieuw dashboard, maar verwerkt in het bestaande dashboard, onder de houtstrip. Nu biedt Tesla China de mogelijkheid om eerder geproduceerde Model Y’s ook te voorzien van zo’n strip voor omgerekend circa €170. Het zou mooi zijn als Tesla deze optie ook buiten China gaat aanbieden. Dat is dan een mooi alternatief voor aftermarket-varianten die te koop zijn, doordat de Tesla-strip in de software is verwerkt.
Render Semi-fabriek
In Nevada wordt, na jaren vertraging, in hoog tempo gebouwd aan de productielocatie voor de Semi. Tot nu toe worden de Semi’s in zeer kleine aantallen, bijna met de hand, gebouwd. Vanaf 2026 gaat de Semi eindelijk in massa geproduceerd worden, met een productie van 50.000 stuks per jaar. De man die de leiding heeft over het Semi-programma (Dan Priestley) plaatste op X een render van hoe het gebouw eruit gaat zien!
Autopark test
Recent heeft Tesla Autopark gelanceerd. Het Duitse YouTube-kanaal “Neulich an der Ladesäule” voelde het systeem aan de tand. Ze laten een paar leuke voorbeelden zien van de mogelijkheden, wetende dat de huidige functionaliteiten een tussenstap zijn op weg naar Summon en Reversed Summon, waarbij je uitstapt en de auto zelf een parkeerplaats zoekt. Autopark zit in de EAP- of FSD-software suite.
Model Y Juniper foto’s Er zijn foto's gelekt van de ongecamoufleerde achterkant en binnenkant van de refresh Model Y, project Juniper. Gecamoufleerde beelden van de contouren zagen we al eerder, maar nu zijn er foto's van de achterkant en de binnenkant van een deur. Opvallend is dat er een lichtstrip zit op de achterklep, in lijn met de Cybertruck. Het interieur lijkt veel gelijkenis te tonen met de Model 3! De foto's komen uit China. Uiteraard zijn er renders gemaakt van hoe de vernieuwde Y er uit zou kunnen gaan zien. De verwachting is een marktintroductie begin 2025.
Powerwall 3
Tesla is trost op de Powerwall 3. Ze maken er inmiddels 700.000 per jaar en langzaam zien we dat ook Europa aan de beurt komt. Meer informatie over Tesla Energie is op deze pagina te vinden.
Formula E Tech
Het Formula E World Championship heeft (nog niet) de uitstraling van de F1. Maar de technologie is niet minder interessant. Constante innovatie maakt ze steeds sneller en op termijn moet zelfs een Grand Prix afstand (minimaal 305 km) mogelijk zijn. De raceauto's, uitgerust met identieke batterijen, moeten hun energie optimaal gebruiken, inclusief strategisch gebruik van de "Attack Mode" die een power boost van 50 kW geeft. Formule E auto's hebben een indrukwekkend energiemanagementsysteem. Ze gebruiken een 47 kWh batterij (waarvan 38 kWh beschikbaar is tijdens de race) en kunnen opladen met een vermogen van 630 kW, waardoor ze in minder dan vijf minuten volledig opgeladen kunnen worden. Dit is mogelijk dankzij een efficiënte keten die slechts 5% energieverlies kent van batterij tot wiel. Regeneneratie is een ander opmerkelijk aspect van Formule E. Bij het afremmen wordt ongeveer 40% van de gebruikte energie teruggewonnen en opgeslagen in de batterij. In onderstaande video meer informatie over de technologische innovaties achter Formule E.
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
November 2024
Categorieën |