Blik op de week – Nummer 27
In de nieuwe Blik op de Week aandacht voor een nieuwe app-update, de eerste halfjaarcijfers, LFP-productie, speculatie over de compacte Tesla en nog veel meer....
App-update met privacy-instellingen
Tesla heeft een nieuwe functie aan de Tesla-app toegevoegd met update 4.46.5, die eigenaren in staat stelt om de locatiezichtbaarheid voor individuele bestuurders te beperken. Voor iedereen die wel eens een uitstapje wil maken zonder dat de wederhelft meteen weet waar je naartoe bent gereden. Met deze update kun je in de app onder "Security & Drivers > Manage Drivers" instellen dat alleen jijzelf de locatie van de Tesla ziet. Dit is niet alleen een technologische verbetering, maar ook een kleine revolutie in de relatie-dynamiek, zullen we maar zeggen.
Model Y in veel landen bestverkochte auto in juni!
Zoals verwacht liet Tesla in juni zeer goede verkoopcijfers zien. De Model Y stond in veel Europese landen, waaronder Nederland, ruim op de eerste plaats qua verkochte exemplaren. De Model 3 stond er vaak vlak achter. Je ziet de vernieuwde Model Y steeds meer in het wild. Behalve in Duitsland. Daar blijven de Tesla-verkopen, en de verkoop van auto’s in het algemeen, toch wel achter vergeleken met buurlanden.
Q2-cijfers
Tesla publiceerde de productie- en verkoopcijfers over Q2. In vergelijking met verleden jaar 13% minder, maar in vergelijking met Q1 een flinke stap vooruit. Met nog goedkopere modellen in het verschiet gaat de tweede helft van 2025 interessant worden. Op 23 juli krijgen we de financiële cijfers gepresenteerd.
Het zal de komende 2-3 jaar duidelijk worden dat verkoopcijfers van de auto’s steeds minder belangrijk gaan worden, zoals de openingsafbeelding symboliseert. Erg benieuwd wanneer ze besluiten om FSD-licentie-inkomsten en inkomsten uit robotaxi-diensten (aantal uitgevoerde ritten) separaat gaan rapporteren. Dat zal ergens volgend jaar gaan gebeuren, is mijn inschatting. Het jaar daarna gaat hetzelfde gelden voor Optimus-robots!
Hetzelfde hebben we gezien met het toevoegen van “Tesla Energy Storage Deployed”. En juist die tak blijft ongekend groeien. Met Shanghai nog aan het opschalen en de derde fabriek in aanbouw gaat dat echt indrukwekkend worden. Sommigen rekenen uit hoeveel auto’s geproduceerd hadden kunnen worden met de batterijen die in de Megapacks zijn gegaan. Een YoY-groei van 8% was dan een beter passend cijfer geweest dan de 13% daling ten opzichte van verleden jaar. Waar de hele energietransitie uiteindelijk om draait, is de kosten per kWh opslag zover te laten dalen dat het zelfs voor de meest hardnekkige tegenstanders een no-brainer wordt om zich in een BEV te verplaatsen en de door zonnepanelen opgewekte energie op te slaan.
LFP-batterijproductie
Want juist voor de energieopslag produceert Tesla binnenkort in eigen huis de goedkopere LFP-batterijen in hun fabriek in Nevada. Een beetje stilletjes nadert deze faciliteit zijn productiestart. In combinatie met de eigen lithiumproductie in Texas heeft Tesla naast de 4680-batterij twee ijzersterke troeven in handen. Zowel voor mobiliteit, energieopslag als het voeden van de steeds hongeriger wordende AI-supertrainingscomputers.
BBB van Trump
Ik ga het hier niet over politiek hebben, maar Trump heeft de “Big Beautiful Bill” erdoor gekregen, die een forse streep zet door allerlei subsidies die te maken hebben met EV-stimulering, batterijproductie en emissienormen. Net als toen ze werden ingevoerd, zal Tesla ook nu weer adaptief moeten zijn naar de veranderende omstandigheden. Tesla heeft lang kunnen profiteren en vooral kunnen investeren in haar toekomst door de verkoop van emissierechten aan andere autobouwers. De $7.500 aanschafsubsidie op BEV’s vervalt per 1 oktober. Dat gaat in Q3 voor grote verkoopaantallen zorgen in de VS. Het zal voor menig autobouwer daarna erg zwaar worden om qua prijs een concurrerend model te kunnen verkopen. Mogelijk heeft dat consequenties voor het tijdstip van de lancering van een compactere Tesla. Is een Model 3 met $7.500 EV-subsidie straks de vanafprijs van het compacte model? Dan zal een introductie in september voor de hand liggen om vanaf oktober met de leveringen te beginnen. Zeker in de VS zal de licentieverkoop van FSD vanaf Q4 steeds belangrijker worden. Als het goed is, gaat per 1 september een federale wet in die de uitrol van FSD Unsupervised gemakkelijker maakt. Dan worden ook voor het doorsneepubliek de functionaliteiten van FSD duidelijk en lijkt het voor de hand te liggen dat steeds meer Tesla-eigenaren kiezen voor een FSD-abonnement. Mogelijk kunnen alleen al hierdoor de initiële aanschafkosten van de auto lager worden om zoveel mogelijk auto’s op de weg te krijgen. Mijn verwachting is dat Tesla die nieuwe goedkopere en mogelijk compactere modellen wereldwijd op hetzelfde moment gaat lanceren. Met de recente refresh van de Model Y hebben ze ervaring kunnen opdoen met zo’n gelijktijdige uitrol. We blijven beelden zien van auto’s die lijken op een kleinere uitvoering van de Model Y. Op onderstaande foto is zo’n voorbeeld te zien. Het lijkt om een driedeursvariant te gaan. Een stuk compacter dan de Model Y die ernaast staat. Of is het gezichtsbedrog?
Gridonafhankelijke Supercharger
Tesla opende deze week de “Oasis” Supercharger in Lost Hills, Californië. Een installatie met de potentie om volledig off-grid te kunnen gaan. Deze installatie omvat meerdere Tesla-producten:
Met de uitbreiding later dit jaar wordt Oasis mogelijk de grootste Supercharger ter wereld. Het is moeilijk de exacte kosten van zo’n gridonafhankelijke locatie te berekenen. Er zijn veel variabelen, maar samen met GROK kom ik op zo’n 40 miljoen euro initiële investering. En bij zo’n drukke locatie met zoveel laadzuilen praten we over meer dan 2.000 laadsessies per dag. Als dat 15 kWh per sessie is, wordt er dagelijks 30.000 kWh geladen. Met een gemiddeld tarief van 0,40 euro maakt dat dat zo’n locatie na 6-7 jaar volledig is terugverdiend. Zelfs zonder subsidies is het voor Tesla toch een zeer lucratieve business, en voor de Teslarijder resulteert het in lage kosten per kilometer.
Robotproductie stilgelegd
Verleden week het bericht dat Elon via X liet weten dat hij een goede review had gehad met het team dat bouwt aan de derde generatie Optimus-robot. Deze week het bericht dat de proefproductie is stilgelegd omdat er grote wijzigingen worden doorgevoerd in het ontwerp en hiermee ook de productielijn en logistieke keten. Volgens sommigen verkeert Tesla's Optimus-programma voor humanoïde robots in chaos na het recente vertrek van senior vice-president Milan Kovac. Ashok Elluswamy heeft de leiding van het programma inmiddels overgenomen en het schijnt dat Elon knopen heeft doorgehakt. Als je de bedrijven van Musk wat intensiever en al langer volgt, zijn dit juist de signalen die je wilt horen. Elon is een man die impactvolle en vaak risicovolle beslissingen durft te nemen. Als ze op het verkeerde pad zitten waardoor ze niet kunnen schalen of de kosten uiteindelijk niet naar beneden krijgen, vallen er klappen en gaat het roer om. Geen bureaucratie of kluwen van tegengestelde en eigen belangen van topmanagers! Als het anders moet, dan gaat het ook anders. Van twee maanden vertraging ligt niemand wakker, zeker als dat later grote voordelen oplevert. Hoe essentieel de hardware ook is, het gaat uiteindelijk ook om de brains! Daarvoor moeten naar zowel Tesla zelf kijken als naar Xai. Wat bij Xai allemaal geïnvesteerd en geïnstalleerd wordt is ongekend. Komende week gaat Grok 4 vrijgegeven worden. Uiteraard is er concurrentie in de wereld van de robots, maar ook die kunnen nog niet schalen en laten ook vooral demo’s zien of zeer kleinschalige toepassingen. Het gaat niet om de eerste te zijn, maar om op ongekende schaal snel en goedkoop te kunnen produceren. Hopelijk gaat tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering (nog geen datum bekend) het doek van generatie 3!
Blijft RAV de Model Y voor over 2024?
Volgens Autoweek laten de cijfers van Jato Dynamics zien dat over 2024 de RAV4 van Toyota de bestverkochte auto wereldwijd was, 2.000 meer dan de Model Y van Tesla. Er verlieten in 2024 wereldwijd 1.187.000 exemplaren van de Toyota RAV4 de showroom. Daarmee wist de RAV4 de Tesla Model Y nipt voor te blijven. Van de Model Y zijn vorig jaar 1.185.000 stuks verkocht, slechts 2.000 minder dan van Toyota’s SUV. Van de Model Y zijn in 2024 drie procent minder exemplaren verkocht dan in 2023. Ofschoon we al in juli zitten, zijn deze cijfers nog steeds niet officieel en zijn de marges klein.
FSD Supervised
Tesla blijft Europa overspoelen met FSD Supervised-beelden van een Tesla die moeiteloos navigeert door Europese steden, ditmaal Madrid. Het moge inmiddels duidelijk zijn dat Tesla’s FSD in alle Europese landen moeiteloos kan werken onder toezicht van de bestuurder. Alle veiligheidsrapporten (van Tesla zelf) laten zien dat dit vele malen veiliger is dan zelf rijden. En al helemaal als men bij dat zelf rijden enorm wordt afgeleid door het bedienen van de smartphone. Je kunt geen rationeel argument bedenken waarom een release wordt tegengehouden.
Interessante blik op de robotaxi-diensten
Tesla’s robotaxi-uitrol in Austin is publieksstunt, maar een slimme eerste stap om de vervoerssector op z’n kop te zetten. Het draait niet om die paar Robotaix’s die nu rondrijden, maar om een datagedreven plan om de regels van transport opnieuw te schrijven volgens, “Connecting The Dots” in onderstaande video.
De kracht zit in Tesla’s prijsstrategie: hij denk dat de $ 4,20 een vaste ritprijs is. Geen marketingtruc, maar een keihard concurrerende zet. Dankzij goedkope Cybercabs, lage energiekosten en slimme automatisering – zoals AI-gestuurde klantenservice via Grok – kan Tesla tarieven bieden waar Uber en Waymo alleen maar van kunnen dromen. Met een zonegebaseerd prijsmodel, vergelijkbaar met een buskaartje, wordt mobiliteit voorspelbaar en betaalbaar. Op termijn kunnen hierdoor robotaxi-abonnementen zelfs het bezit van een eigen auto overbodig maken.
Om dit groot te maken, wacht Tesla op twee doorbraken: volledig autonome rijtechnologie die 30 keer veiliger is dan een menselijke chauffeur, en de start van de massaproductie van Cybercabs. Beide worden verwacht tegen eind 2025. Tot die tijd is Austin een testlab: elke rit levert data op om de technologie, klantenservice en vlootbeheer te perfectioneren. Dit creëert een sneeuwbaleffect: hoe meer ritten, hoe efficiënter en goedkoper het wordt. De gebruikerservaring? Die krijgt constant een flinke upgrade met steeds meer robotaxi’s. Korte wachttijden door een overvloed aan die robotaxi’s, ongeëvenaarde veiligheid doordat menselijke fouten verdwijnen en geen gedoe meer met fooien, annuleringen of ongemakkelijke praatjes. Plus: extra’s zoals persoonlijke streamingdiensten tijdens de rit. Via het X-platform bereikt Tesla miljoenen gebruikers zonder een cent aan marketing uit te geven. Eén tik op je telefoon en je rit is geregeld, terwijl gedeelde ervaringen op X de adoptie een boost geven. Robotaxi’s gaan niet alleen mensen vervoeren, maar ook pakketjes bezorgen met hulp van humanoïde robots zoals Optimus. En wat dacht je van stilstaande Cybercabs die geld verdienen door het stroomnet te stabiliseren of AI-trainingstaken uit te voeren? Tesla begint geen taxiservice, maar heeft een visie die de toekomst van mobiliteit opnieuw uitvindt. En dan gaan die Cybercabs straks ook nog eens de tunnels in, zoals hieronder bij de laatste uitbreiding in Las Vegas:
Waarom rijden er Tesla’s met lidar rond in Austin?
Kort samengevat: dat is om Tesla’s vision-based Full Self-Driving (FSD) systeem te valideren. Op X legt Phil Beisel uit dat Tesla lidar-data gebruikt om een "ground truth" te creëren voor kalibratie, zoals beschreven in U.S. Patent No. 11,048,999 B2, in plaats van lidar continu te gebruiken. Deze methode stelt Tesla in staat haar visionsysteem schaalbaar te maken door voertuigtrajecten te vergelijken met precieze mappings van bepaalde wegen, waardoor het AI-model kan generaliseren naar onbekende wegen, vergelijkbaar met hoe een menselijke bestuurder werkt.
Impactreport 2024
Het Tesla Impact Report 2024 beschrijft Tesla’s inspanningen om de wereldwijde transitie naar duurzame energie te versnellen. Het rapport benadrukt Tesla’s missie om fossiele brandstoffen te vervangen door elektrische voertuigen, hernieuwbare energie en efficiënte energieopslag. Het bespreekt prestaties zoals de productie van miljoenen BEV’s, een forse reductie van CO₂-uitstoot door klanten (miljoenen tonnen vermeden), en vooruitgang in batterij- en zonne-energietechnologie. Daarnaast behandelt het rapport duurzaamheidsinitiatieven, zoals waterbesparing in fabrieken (15% minder water per voertuig) en verbeterde recycling van batterijen. Tesla legt nadruk op veilige en inclusieve werkomgevingen, privacybescherming en ethische toeleveringsketens. Het rapport schetst ook Tesla’s Master Plan Part 3, met doelen voor schaalvergroting van duurzame energie tot 2050. Vooral eens door het plan bladeren, al is het maar om naar de vele schitterende foto’s te kijken.
1 Opmerking
Vandenbussche Werner
8/7/2025 19:41:23
Top wat jij allemaal klaarspeelt.
Antwoorden
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Juni 2025
Categorieën |