In de nieuwe Blik op de Week aandacht voor de lancering van de Robotaxi’s in Austin, een historische eerst full self driving aflevering, wachtrijbeheer bij drukke SuC's, de toekomstvisie van Neuralink en de link met Tesla en nog veel meer…
Robotaxi-tijdperk begonnen?
Afgelopen zondag is Tesla gestart met het aanbieden van robotaxi-diensten in Austin. Uiterst voorzichtig, in een relatief klein gebied en alleen beschikbaar voor genodigde Tesla-bloggers en -vloggers. Er zat een safetydriver op de passagiersstoel en een controleroom, om de auto’s op afstand over te nemen. Tesla-bears wijzen hier natuurlijk naar en refereren aan het feit dat Waymo op dit punt 5 jaar geleden was! De Tesla-bulls kwamen superlatieven tekort. Dat de ritten zeer comfortabel uitgevoerd worden, is wel de eindconclusie. Maar foutloos is het nog niet. We hebben een safetydriver één keer zien ingrijpen door de optie “stop in de rij” te kiezen. Of een auto zien terugkomen op een al ingezette manoeuvre om af te slaan. Ook een remactie bij een laagstaande zon is voorbijgekomen. Maar er waren geen ongelukken of echt onveilige situaties. En daar gaat het om in deze fase.
Waar iedereen het wel over eens is, is dat het qua software allemaal netjes en goed werkt. Grotendeels vergelijkbare functionaliteiten als bij Uber. Wat wel bijzonder is, is dat al je eigen klimaat- en media-instellingen direct actief zijn zodra je in de auto stapt. Dat geeft het gevoel dat je in je eigen auto stapt. Er daar het uiteindelijk allemaal om in de transitie van eigen autobezit naar betalen per kilometer in deelauto’s. In welke auto je ook stapt, alles staat zoals het gewend bent. De komende 10 jaar gaat een groot deel van de bevolking afscheid nemen van een auto in eigen bezit!
Toekomst van mobiliteit is autonoom Hoe je er ook naar kijkt, de toekomst van mobiliteit is autonoom. Gaat het nu snel of duurt het nog 5 jaar? Niemand buiten Tesla zelf heeft enig idee hoe steil de leercurve van het neurale netwerk is en hoe de verdere opschaling qua aantal voertuigen zal verlopen. De uitrol naar andere steden of landen is volop in voorbereiding, maar in welk tempo die verdere uitrol plaatsvindt, is nog gissen. Dit zal eerder een kwestie van maanden zijn dan van jaren, is mijn inschatting. Het feit dat ze operators zoeken om het soepel verlopen van de dienstverlening te overzien bevestigt dit.
Elon liet eerder al weten dat de training van een nieuw FSD-AI-model (V14) is afgerond en dat ze in de fase van polijsten en valideren zitten. In het volgende kwartaal gaan we deze nieuwste versie geïmplementeerd zien worden. Weet dat het trainen van zo’n nieuw model maanden duurt en honderden miljoenen kost. De koeltorens bij Giga Texas blazen nu alle zes constant stoom uit! Wat aangeeft dat de trainingcomputers overuren maken.
De lancering van robotaxi’s is een belangrijke praktijkproef voor kunstmatige intelligentie in het algemeen. Als Tesla’s AI-first-aanpak werkt (volledig gebaseerd op camerabeelden en zelflerende algoritmes), zullen veel meer sectoren deze les gaan proberen toe te passen: vertrouw op data en algoritmes in plaats van op regels en sensoren. Dit laat zien wat deep learning kan betekenen in ingewikkelde situaties in de echte wereld. De transfer naar humanoïde robots is daarna ook “snel” gemaakt.
Elon hypet generatie 3
Over humanoïde robots gesproken: Elon liet op X weten dat hij zeer onder de indruk was tijdens een review van het team dat hard werkt aan de nieuwste versie van Optimus. Dat hij geen beelden deelt, laat zien dat die derde generatie de productieversie wordt voor later dit jaar, met enig (massa)volume volgend jaar. Generatie 3 heeft de nieuwste handen en vingers met uiterst gevoelige sensoren. De lakmoesproef is: een draad door een naald kunnen halen!
Pilot virtuele wachtrij
Tesla begint binnenkort in de VS bij geselecteerde Supercharger-locaties een systeem met een virtuele wachtrij om conflicten over wachtrijposities bij drukke oplaadstations, die soms escaleren tot geweld, aan te pakken.
Ofschoon we nog niet weten hoe het precies werkt, verwacht ik dat de bestuurders automatisch een plek in de virtuele wachtrij krijgen. Het scherm toont dan de huidige positie, geschatte wachttijd en wijst, zodra een plek vrij is, een specifieke laadzuil toe. Dit voorkomt fysiek wachten en confrontaties, omdat bestuurders realtime updates ontvangen en elders kunnen wachten.
In 6 jaar Tesla-rijden heb ik nog maar 1 keer een paar minuten hoeven wachten op een laadplek. En dat was tijdens een vakantie in de buurt van Praag. Maar er zijn best locaties en tijdstippen die bijzonder druk kunnen zijn.
Nieuwe SuC geopend op weg naar de zon
Ga je binnenkort op vakantie en rijd je over de A75/E11 richting Béziers, dan tref je in Sévérac d'Aveyron een nieuwe SuC-locatie aan. Hij heeft 20 laadzuilen. Op de route naar de zon zijn er nu zoveel opties dat wachtrijen waarschijnlijk niet aan de orde zullen zijn. En met veel opties in het rijbereik zal je zien dat de auto zelf aanpassingen doorvoert in de voorgestelde locatie om te laden. Uiteraard verstandig om dit op te volgen, maar je kunt natuurlijk ook altijd je eigen plan trekken. Je weet alleen niet waar je auto allemaal wel of niet rekening mee heeft gehouden om de locatie te bepalen. Heb je voorkeuren qua faciliteiten tijdens de laadstop, dan kun je die aangeven. Deze week opende Tesla de 70.000ste laadzuil. De eer ging naar Burleson in Texas!
Porpoisen
Onderstaande filmpje van The Boring Company toont een timelapsevideo van "Porpoise Test 6" in Bastrop, waarin hun nieuwste tunnelboormachine (TBM), Prufrock, te zien is. Deze is ontworpen om te boren met snelheden van meer dan 1 mijl per week, alweer significant sneller dan eerdere modellen die in Las Vegas aan het boren zijn. De video laat de mogelijkheid van de machine zien om te “porpoisen”: het duiken in en uit de grond zonder een bouwput. Dit is een cruciale innovatie die de noodzaak voor dure lanceerputten vermindert en het boren versnelt. Net als bij alle bedrijven van Elon Musk blijft de innovatie maar doorgaan om de TBM-technologie constant te verbeteren.
Tesla en Neuralink
Een misschien wat minder bekend Musk-bedrijf is Neuralink. Het doel van Neuralink is om een directe interface te ontwikkelen tussen het menselijk brein en computers, ook wel een brain-computer interface (BCI) genoemd. Dit moet mensen in staat stellen om gedachten direct te vertalen naar digitale signalen, waardoor ze technologie kunnen aansturen of informatie kunnen uitwisselen zonder fysieke interactie. We kunnen wel snel denken, maar niet snel genoeg typen of praten! En net als alle andere bedrijven zijn ze op een of andere manier met elkaar verbonden. Bij Neuralink is dat bijvoorbeeld met Optimus van Tesla. Niet alleen een hand of arm van Optimus aansturen met een BCI voor mensen die geamputeerd zijn. Maar uiteindelijk ook een complete Optimus Robots bedienen met je gedachten! In onderstaande video wordt vanaf 33 minuten een toelichting gegeven op de relatie met Tesla.
Eerste volledig autonome levering van Model Y
Tesla heeft een historische mijlpaal bereikt met de eerste volledig autonome levering van een Model Y, rechtstreeks van de fabriek naar de woning van een klant in Austin! Een rit van 30 minuten! De levering vond plaats zonder enige menselijke aanwezigheid in de auto of externe bediening, een primeur op de openbare wegen, inclusief een stukje snelweg.
Het is een potentieel keerpunt in de logistiek en transportsector, hoewel verdere tests en aanpassingen van wetgeving essentieel zijn om een bredere uitrol en acceptatie te garanderen. Belangrijke wetgeving wordt per 1 september a.s. in de VS van kracht. Tesla kondigt aan dat meer autonome leveringen op korte termijn zullen volgen. Hoeveel kilometers mogen er op de teller staan bij het in ontvangst nemen van een nieuwe auto?
Europa in de wacht
Europa wacht op een goedkeuring van FSD Supervised. Het is nu duidelijk geworden dat Tesla het uitzonderingsverzoek hiertoe inderdaad gedaan heeft en dat de uitvoering bij de RDW ligt om uiteindelijk in heel Europa te kunnen gaan uitrollen. Ik durf geen termijnen meer te noemen. Binnen de UNECE lopen de bureaucratische processen gewoon door, met tijdlijnen die totaal niet meer overeenkomen met wat in de VS en in China aan het gebeuren is. Het enige wat zeker is, is dat de druk op de bureaucratie toeneemt. Europa kan niet achterblijven! We hebben het voor Europa over toestemming voor FSD Supervised en (nog) niet over volledig autonoom rijden taxi’s of afleveringen!
Bijna alles afgevinkt!
We zitten in de laatste dagen van de eerste helft van het jaar! Tesla heeft bijna alles gedaan wat ze de aandeelhouders beloofd hebben te doen in die periode. Op 1 ding na: de goedkopere versies! Krijgen wie dan gepresenteerd op de verjaardag van Elon, vandaag op 28 juni? Of wordt het maandag? De productie in Austin lig in ieder geval stil voor grootschalige aanpassingen.
2 Opmerkingen
Joey Symons
28/6/2025 12:00:17
Bedankt voor de updates elke week!
Antwoorden
Marko
28/6/2025 20:26:27
Sluit ik me volledig bij aan; kijk echt uit naar de zaterdagen om weer een nieuwe Blik op de week te lezen. Top!!
Antwoorden
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Juni 2025
Categorieën |