Blik op de week – Nummer 22
In de nieuwe Blik op de Week aandacht voor de eerste FSD Unsupervised Tesla op Europese bodem, Austin is bijna klaar voor de robotaxi’s, het UNECE-proces versus de aanpak in de VS, nieuwe functionaliteiten door software-updates en nog veel meer…
FSD Unsupervised in Grünheide
Zoals al eerder bericht: ook in Giga Berlijn-Brandenburg rijden de Tesla’s nu autonoom van de band naar hun plekje om verder getransporteerd te worden. Op onderstaande beelden is te zien hoe dat werkt.
Fremont had een paar weken geleden de primeur, en inmiddels rijden de Cybertrucks en Model Y’s ook in Giga Texas zonder bestuurder rond. Elon liet op X weten dat ze later in het jaar ook het fabrieksterrein verlaten en met FSD Unsupervised actief zelfstandig hun weg vinden naar de nieuwe koper. Nu zal dit waarschijnlijk gaan over kopers in Austin en later ook in Fremont. Op termijn kan ik me voorstellen dat je ervoor kunt kiezen om de nieuwe aankoop zelf op te halen of te laten komen voorrijden. Dat voorrijden zal dan mogelijk niet vanaf de fabriek zijn, maar vanaf logistieke centra waar auto’s via het spoor, boot en/of vrachtauto naartoe gebracht worden.
Voor robotaxi’s zal het mogelijk anders gaan werken. Als Tesla in bijvoorbeeld Austin begint en daar 500 Cybercabs heeft rijden en ze willen uitbreiden naar bijvoorbeeld Dallas, dan rijden er voertuigen van Austin door naar Dallas en krijgt Austin weer nieuwe modellen vanuit de fabriek. Op termijn krijg je dan een netwerk van voertuigen dat constant kan doorschuiven en vraag en aanbod optimaliseert. Zowel voldoende voertuigen per stad als voertuigen op de juiste plaats in de stad waar de vraag verwacht wordt op enig moment op de dag.
Austin is er klaar voor
In Austin rijden inmiddels de eerste Model Y’s rond zonder een bestuurder achter het stuur. Tesla is volop aan het testen om in juni te beginnen met de robotaxi-diensten. Het gerucht gaat dat dit op 12 juni staat te gebeuren. Eind juni moet het netwerk dan breed beschikbaar zijn. Weliswaar met relatief weinig auto’s, maar dat kan (als alles naar verwachting verloopt) snel gaan opschalen. Ook in Californië zijn de eerste Tesla’s als robotaxi waargenomen. Ook nog in een testfase. Maar dit geeft natuurlijk wel aan dat Tesla voorzichtig zal beginnen, maar ook snel gaat opschalen als het allemaal voorspoedig verloopt.
En de UNECE vergadert maar
Terwijl in Amerika het FSD Unsupervised-tijdperk zich aan het ontvouwen is, zowel met robotaxi’s als voor particulier gebruik, blijft de UNECE maar vergaderen en discussiëren over definities. Afgelopen woensdag was er weer een meeting. En als je de ingebrachte stukken bekijkt, lijkt het erop dat ze er niet uit gaan komen. Het probleem is dat ze blijven hangen in het beschrijven van een level 2-systeem qua aansprakelijkheid en een level 4-systeem qua autonome functionaliteiten. Dat moet op een of andere manier in verbinding gebracht worden: hoe regel je het feit dat de bestuurder aansprakelijk is en de regie moet houden. Dus op allerlei manieren actief bij de les gehouden moet worden en in staat moet zijn om bepaalde manoeuvres niet te accorderen. Ze schetsen tijdslijnen voor zo’n DCAS-systeem die dan mogelijk beschikbaar komt als de echte level 4-systemen (ADS) ook qua regelgeving klaar zouden kunnen zijn. Het blijft (tenenkrommend) geduld hebben.
De VS gaat nu doorpakken
In de VS is een wetsvoorstel naar de Senaat gegaan dat de regelgeving moet moderniseren om de ontwikkeling en inzet van volledig autonome voertuigen (level 4 en 5) te versnellen, barrières weg te nemen en de VS te positioneren als leider in deze technologie, met een focus op veiligheid en innovatie. Het lijkt op de aanpak van de UNECE om ADS (in Tesla-termen FSD Unsupervised) mogelijk te maken. Alleen het besluitvormingsproces (lees: bureaucratie) duurt in UNECE-verband erg lang, door steeds zes maanden tussen ieder voorstel en de trage besluitvorming binnen de UNECE, en dan eventueel nog binnen iedere lidstaat. De Autonomous Vehicle Acceleration Act of 2025 (S. 1798), ingediend in de Amerikaanse Senaat op 15 mei 2025 door senator Lummis, beoogt de ontwikkeling, productie en commerciële inzet van volledig autonome voertuigen (level 4 en level 5 volgens SAE International Standard J3016) te versnellen. Het wetsvoorstel erkent dat autonome voertuigtechnologie aanzienlijke voordelen biedt, zoals verbeterde verkeersveiligheid, efficiëntere mobiliteit en toegankelijkheid, maar dat de huidige federale regelgeving, met name de Federal Motor Vehicle Safety Standards(FMVSS), gebaseerd is op traditionele voertuigen met menselijke bestuurders. Dit vormt een belemmering voor de certificering en introductie van autonome voertuigen.
Zembla
Op 1 juni zal Zembla (BNNVARA) een item uitzenden met een verhaal uit 2015 om vragen te stellen over Tesla’s veiligheid, transparantie en naleving van regelgeving. Precies op een moment dat Tesla een grote stap zet met FSD in de VS en mogelijk een rol van RDW om FSD Supervised in Europa als proef beschikbaar te stellen. Het kan in mijn optiek niet anders dan dat het iemands agenda is om juist nu de discussie over autonome voertuigen en Tesla’s rol daarin (negatief) aan te wakkeren, zowel bij het publiek als bij toezichthouders. Dat het weer een opruiend verhaal gaat zijn, blijkt uit dit persbericht van de RDW.
Petitie
Er is een petitie gestart door Europese Tesla-eigenaren die vraagt om een verbeterde Autopilot in Europa door gebruik te maken van Tesla's geavanceerde neurale netwerktechnologie. Het doel is om de huidige, verouderde Autopilot te upgraden naar een versie die beter aansluit bij Tesla's recente innovaties, zoals die in de VS al beschikbaar zijn (FSD), binnen de grenzen van de Europese regelgeving. Dit zou een stap zijn richting meer geavanceerde autonome rijfuncties op Europese wegen.
Het is denk ik goed dat we als Europese rijders ons laten horen. Dus vul vooral die petitie in. De reactie van Tesla zal zijn dat ze klaar zijn om FSD Supervised in Europa uit te rollen en dat ze wachten op goedkeuring. Ze gaan m.i. de software niet dusdanig aanpassen dat het past binnen onzinnige regelgeving. De politieke druk moet omhoog. Wat Tesla in mijn optiek wél moet doen, is FSD transfer in Europa permanent mogelijk maken totdat we hier ook echt gebruik kunnen maken van de FSD (Un)Supervised-functionaliteiten.
Mysterieuze Model Y
Op X gonst het van de geruchten over een compacte Model Y. Op de testtrack in Fremont is een witte Model Y gesignaleerd met een gecamoufleerde voor- en achterkant. Hij lijkt compacter te zijn. Ik denk dat het gezichtsbedrog is en dat het handelt om de Model Y Performance. Dat we niet meer ver weg zijn van nieuwe productonthullingen wordt wel duidelijk. Ook hier moeten we nog heel even geduld hebben.
Child left alone detection
In Europa, en specifiek op de refresh Model 3, begint Tesla aan de uitrol van hetgeen ze “Detectie achtergebleven kind” noemen. De 4D-cabineradar detecteert dat een baby alleen in de auto is achtergelaten. Het zal de climate control aanzetten, licht- en geluidsignalen afgeven en een pushbericht sturen naar de Tesla-app.
Nieuwe Tesla SuC met launch
Ga je van de zomer naar het zuiden van Frankrijk, dan kom je mogelijk tussen Avignon en Marseille (op de Route Nationale 7), om precies te zijn in Sénas, een nieuwe Superchargerlocatie tegen. Met 23 V4-laadzuilen, een overkapping met zonnepanelen en zo’n mooie Tesla-lounge van bkWorld. Uniek aan deze locatie is dat het de eerste is met een Robotic Store. Je bestelt snacks, drankjes of andere benodigdheden via een modern scherm en een robotarm bezorgt je bestelling razendsnel en efficiënt.
Supercharger Live Activity
In de laatste software-updates van zowel de auto als de app introduceert Tesla voor iPhone-bezitters en nieuwe functionaliteit: Supercharger Live Activity
Optimus naar Mars
Het is hier al eerder aan bod geweest dat Optimus een belangrijke rol gaat spelen in de plannen van SpaceX om Mars te koloniseren. Net als Megapack cruciaal is bij de energietransitie en in de AI-revolutie, is Optimus (en Tesla Solar) dat bij de Mars-avonturen. Elon presenteerde afgelopen week wat nodig is om Mars uiteindelijk onafhankelijk te maken van de Aarde. Het doel is om eind 2026 de eerste 3 tot 5 Starships met Optimus aan boord richting Mars te krijgen. Er moeten nogal wat nieuwe technologieën ontwikkeld en geïmplementeerd worden. Als eind 2026 niet lukt, dan schuift alles twee jaar vooruit, aangezien Mars maar eens in de 26 maanden te bereiken is.
Nieuwe Tesla Center
Tesla opend op 6 juni a.s. in Goes (Zeeland) een nieuw Tesla Center. Vanaf 16.00 uur bent u welkom op onze nieuwe locatie in Goes. Maak kennis met Cybertruck, Optimus en het lokale Tesla team en maak een testrit in Model S, Model 3, Model X of de nieuwe Model Y. Als u in het openingsweekend een bestelling plaatst ontvangt u een gratis Wall Connector. Vergeet ook niet een referral te gebruiken! Aanmelden voor deze opening kan hier.
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Juni 2025
Categorieën |