TESLAMAGAZINE
  • Blik op de week
  • Tesla Blogs
    • Onvermijdelijke transformatie
    • Verwachtingen 2025
    • Vierluik Robotaxi-event (I)
    • FSD Supervised Nederland
  • Tesla Auto
    • Tesla kopen >
      • Hoe bestellen?
      • Waarom een Tesla?
      • Wanneer moet je geen Tesla kopen?
      • Welke Tesla modellen zijn er?
      • Welke uitvoeringen zijn er?
      • Compacte Tesla
      • Model Y uit Berlijn
      • Model 3
      • Model 3 of Model Y?
      • Model S en X
      • Cybertruck (Europa)
      • Alles over FSD (un)Supervised
      • Alles over rijbereik en laden
      • De aflevering
      • Tweedehands Tesla
    • Tesla bezitten >
      • Mijn verbruik
      • De besparingen met een Tesla
      • Mijn ervaring met 5 jaar Tesla
      • Rijden in de seizoenen
      • Verzekering en overheid
      • Top 10 kenmerken Model 3/Y
      • Tips, trics en techniek
      • Accessoires
  • Tesla Robotics & AI
    • Cybercab
    • Tesla Optimus
  • Tesla Energy

Blik op de week

week #22

31/5/2025

0 Opmerkingen

 
Blik op de week – Nummer 22
In de nieuwe Blik op de Week aandacht voor de eerste FSD Unsupervised Tesla op Europese bodem, Austin is bijna klaar voor de robotaxi’s, het UNECE-proces versus de aanpak in de VS, nieuwe functionaliteiten door software-updates en nog veel meer…

Afbeelding
FSD Unsupervised in Grünheide
Zoals al eerder bericht: ook in Giga Berlijn-Brandenburg rijden de Tesla’s nu autonoom van de band naar hun plekje om verder getransporteerd te worden. Op onderstaande beelden is te zien hoe dat werkt.

$TSLA
BREAKING: See how FSD Unsupervisored works in Giga Berlin!

They are shipped after production and move themselves to the parking lot.
(Credit: @tobilindh) pic.twitter.com/4TbrZXrnyb

— Tsla Chan (@Tslachan) May 27, 2025
Fremont had een paar weken geleden de primeur, en inmiddels rijden de Cybertrucks en Model Y’s ook in Giga Texas zonder bestuurder rond. Elon liet op X weten dat ze later in het jaar ook het fabrieksterrein verlaten en met FSD Unsupervised actief zelfstandig hun weg vinden naar de nieuwe koper. Nu zal dit waarschijnlijk gaan over kopers in Austin en later ook in Fremont. Op termijn kan ik me voorstellen dat je ervoor kunt kiezen om de nieuwe aankoop zelf op te halen of te laten komen voorrijden. Dat voorrijden zal dan mogelijk niet vanaf de fabriek zijn, maar vanaf logistieke centra waar auto’s via het spoor, boot en/of vrachtauto naartoe gebracht worden.
 
Voor robotaxi’s zal het mogelijk anders gaan werken. Als Tesla in bijvoorbeeld Austin begint en daar 500 Cybercabs heeft rijden en ze willen uitbreiden naar bijvoorbeeld Dallas, dan rijden er voertuigen van Austin door naar Dallas en krijgt Austin weer nieuwe modellen vanuit de fabriek. Op termijn krijg je dan een netwerk van voertuigen dat constant kan doorschuiven en vraag en aanbod optimaliseert. Zowel voldoende voertuigen per stad als voertuigen op de juiste plaats in de stad waar de vraag verwacht wordt op enig moment op de dag.
Austin is er klaar voor
In Austin rijden inmiddels de eerste Model Y’s rond zonder een bestuurder achter het stuur. Tesla is volop aan het testen om in juni te beginnen met de robotaxi-diensten. Het gerucht gaat dat dit op 12 juni staat te gebeuren. Eind juni moet het netwerk dan breed beschikbaar zijn. Weliswaar met relatief weinig auto’s, maar dat kan (als alles naar verwachting verloopt) snel gaan opschalen.
​

Ook in Californië zijn de eerste Tesla’s als robotaxi waargenomen. Ook nog in een testfase. Maar dit geeft natuurlijk wel aan dat Tesla voorzichtig zal beginnen, maar ook snel gaat opschalen als het allemaal voorspoedig verloopt.
En de UNECE vergadert maar
Terwijl in Amerika het FSD Unsupervised-tijdperk zich aan het ontvouwen is, zowel met robotaxi’s als voor particulier gebruik, blijft de UNECE maar vergaderen en discussiëren over definities. Afgelopen woensdag was er weer een meeting. En als je de ingebrachte stukken bekijkt, lijkt het erop dat ze er niet uit gaan komen. Het probleem is dat ze blijven hangen in het beschrijven van een level 2-systeem qua aansprakelijkheid en een level 4-systeem qua autonome functionaliteiten. Dat moet op een of andere manier in verbinding gebracht worden: hoe regel je het feit dat de bestuurder aansprakelijk is en de regie moet houden. Dus op allerlei manieren actief bij de les gehouden moet worden en in staat moet zijn om bepaalde manoeuvres niet te accorderen. Ze schetsen tijdslijnen voor zo’n DCAS-systeem die dan mogelijk beschikbaar komt als de echte level 4-systemen (ADS) ook qua regelgeving klaar zouden kunnen zijn. Het blijft (tenenkrommend) geduld hebben.
 
De VS gaat nu doorpakken
In de VS is een wetsvoorstel naar de Senaat gegaan dat de regelgeving moet moderniseren om de ontwikkeling en inzet van volledig autonome voertuigen (level 4 en 5) te versnellen, barrières weg te nemen en de VS te positioneren als leider in deze technologie, met een focus op veiligheid en innovatie. Het lijkt op de aanpak van de UNECE om ADS (in Tesla-termen FSD Unsupervised) mogelijk te maken. Alleen het besluitvormingsproces (lees: bureaucratie) duurt in UNECE-verband erg lang, door steeds zes maanden tussen ieder voorstel en de trage besluitvorming binnen de UNECE, en dan eventueel nog binnen iedere lidstaat.
De Autonomous Vehicle Acceleration Act of 2025 (S. 1798), ingediend in de Amerikaanse Senaat op 15 mei 2025 door senator Lummis, beoogt de ontwikkeling, productie en commerciële inzet van volledig autonome voertuigen (level 4 en level 5 volgens SAE International Standard J3016) te versnellen. Het wetsvoorstel erkent dat autonome voertuigtechnologie aanzienlijke voordelen biedt, zoals verbeterde verkeersveiligheid, efficiëntere mobiliteit en toegankelijkheid, maar dat de huidige federale regelgeving, met name de Federal Motor Vehicle Safety Standards(FMVSS), gebaseerd is op traditionele voertuigen met menselijke bestuurders. Dit vormt een belemmering voor de certificering en introductie van autonome voertuigen.
 
Het wetsvoorstel richt zich op twee hoofddoelen. Ten eerste moet de minister van Transport, via de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), binnen een jaar de certificeringsuitdagingen aanpakken die zijn geïdentificeerd in het Volpe 2016 Report. Dit rapport benoemt knelpunten in de FMVSS, zoals aannames over menselijke bestuurders en ontoereikende prestatie-eisen, testprocedures en uitrustingsvoorschriften voor autonome voertuigen. De minister krijgt de bevoegdheid om regels te ontwikkelen, aan te passen, vrijstellingen te verlenen of bestaande richtlijnen bij te werken om te zorgen dat level 4- en level 5-voertuigen niet worden gehinderd door verouderde voorschriften, zoals eisen aan stuurinrichtingen, zitplaatsen of raamplaatsen. Binnen 180 dagen na deze deadline moet de minister een rapport indienen bij het Congres, waarin de genomen stappen en eventuele nieuwe regels of richtlijnen worden uiteengezet.
 
Ten tweede verplicht het wetsvoorstel de minister om binnen een jaar een gedetailleerde roadmap te ontwikkelen voor de commerciële inzet van autonome voertuigen op grote schaal. Deze roadmap moet de Amerikaanse industrie ondersteunen bij het ontwerpen, produceren en inzetten van level 4- en level 5-voertuigen, en de VS positioneren als wereldleider in de autonome voertuigmarkt en toeleveringsketens. De roadmap moet praktische, technologische en regelgevende barrières aanpakken, een risicohiërarchie en veiligheidsnormen voor autonome voertuigen vaststellen, en een aanvullende technologiebeoordeling bevatten. Deze beoordeling analyseert nieuwe technologieën, opkomende veiligheidsproblemen en updates van de aanbevelingen uit het Volpe 2016 Report. Een tussentijdse update over deze technologiebeoordeling moet binnen 180 dagen na inwerkingtreding aan het Congres worden gerapporteerd. De roadmap wordt periodiek bijgewerkt en openbaar gemaakt om voortdurende vooruitgang te waarborgen.
Zembla
Op 1 juni zal Zembla (BNNVARA) een item uitzenden met een verhaal uit 2015 om vragen te stellen over Tesla’s veiligheid, transparantie en naleving van regelgeving. Precies op een moment dat Tesla een grote stap zet met FSD in de VS en mogelijk een rol van RDW om FSD Supervised in Europa als proef beschikbaar te stellen. Het kan in mijn optiek niet anders dan dat het iemands agenda is om juist nu de discussie over autonome voertuigen en Tesla’s rol daarin (negatief) aan te wakkeren, zowel bij het publiek als bij toezichthouders. Dat het weer een opruiend verhaal gaat zijn, blijkt uit dit persbericht van de RDW.
Petitie
Er is een petitie gestart door Europese Tesla-eigenaren die vraagt om een verbeterde Autopilot in Europa door gebruik te maken van Tesla's geavanceerde neurale netwerktechnologie. Het doel is om de huidige, verouderde Autopilot te upgraden naar een versie die beter aansluit bij Tesla's recente innovaties, zoals die in de VS al beschikbaar zijn (FSD), binnen de grenzen van de Europese regelgeving. Dit zou een stap zijn richting meer geavanceerde autonome rijfuncties op Europese wegen.
Afbeelding
Het is denk ik goed dat we als Europese rijders ons laten horen. Dus vul vooral die petitie in. De reactie van Tesla zal zijn dat ze klaar zijn om FSD Supervised in Europa uit te rollen en dat ze wachten op goedkeuring. Ze gaan m.i. de software niet dusdanig aanpassen dat het past binnen onzinnige regelgeving. De politieke druk moet omhoog. Wat Tesla in mijn optiek wél moet doen, is FSD transfer in Europa permanent mogelijk maken totdat we hier ook echt gebruik kunnen maken van de FSD (Un)Supervised-functionaliteiten.
Mysterieuze Model Y
Op X gonst het van de geruchten over een compacte Model Y. Op de testtrack in Fremont is een witte Model Y gesignaleerd met een gecamoufleerde voor- en achterkant. Hij lijkt compacter te zijn. Ik denk dat het gezichtsbedrog is en dat het handelt om de Model Y Performance. Dat we niet meer ver weg zijn van nieuwe productonthullingen wordt wel duidelijk. Ook hier moeten we nog heel even geduld hebben.

□ A mysterious, compact Tesla Model Y is cruising around the test track at the Fremont Factory

Flyover via Met God in the Wilderness on YouTube pic.twitter.com/8C07W2SVdo

— TESLARATI (@Teslarati) May 29, 2025
Child left alone detection
In Europa, en specifiek op de refresh Model 3, begint Tesla aan de uitrol van hetgeen ze “Detectie achtergebleven kind” noemen. De 4D-cabineradar detecteert dat een baby alleen in de auto is achtergelaten. Het zal de climate control aanzetten, licht- en geluidsignalen afgeven en een pushbericht sturen naar de Tesla-app.
Afbeelding
Nieuwe Tesla SuC met launch
Ga je van de zomer naar het zuiden van Frankrijk, dan kom je mogelijk tussen Avignon en Marseille (op de Route Nationale 7), om precies te zijn in Sénas, een nieuwe Superchargerlocatie tegen. Met 23 V4-laadzuilen, een overkapping met zonnepanelen en zo’n mooie Tesla-lounge van bkWorld. Uniek aan deze locatie is dat het de eerste is met een Robotic Store. Je bestelt snacks, drankjes of andere benodigdheden via een modern scherm en een robotarm bezorgt je bestelling razendsnel en efficiënt.
Afbeelding
Supercharger Live Activity
In de laatste software-updates van zowel de auto als de app introduceert Tesla voor iPhone-bezitters en nieuwe functionaliteit: Supercharger Live Activity

New Supercharger Live Activity Demo! pic.twitter.com/oCJPW2P7AY

— Arthur | Tesla FSD News (@ArthurFromX) May 28, 2025
Optimus naar Mars
Het is hier al eerder aan bod geweest dat Optimus een belangrijke rol gaat spelen in de plannen van SpaceX om Mars te koloniseren. Net als Megapack cruciaal is bij de energietransitie en in de AI-revolutie, is Optimus (en Tesla Solar) dat bij de Mars-avonturen. Elon presenteerde afgelopen week wat nodig is om Mars uiteindelijk onafhankelijk te maken van de Aarde. Het doel is om eind 2026 de eerste 3 tot 5 Starships met Optimus aan boord richting Mars te krijgen. Er moeten nogal wat nieuwe technologieën ontwikkeld en geïmplementeerd worden. Als eind 2026 niet lukt, dan schuift alles twee jaar vooruit, aangezien Mars maar eens in de 26 maanden te bereiken is. ​
Nieuwe Tesla Center
Tesla opend op 6 juni a.s. in Goes (Zeeland) een nieuw Tesla Center. Vanaf 16.00 uur bent u welkom op onze nieuwe locatie in Goes. Maak kennis met Cybertruck, Optimus en het lokale Tesla team en maak een testrit in Model S, Model 3, Model X of de nieuwe Model Y. Als u in het openingsweekend een bestelling plaatst ontvangt u een gratis Wall Connector. Vergeet ook niet een referral te gebruiken! Aanmelden voor deze opening kan hier.
0 Opmerkingen



Laat een antwoord achter.

    Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
    Follow @TeslamagazineNL
    € 500 korting op een Tesla

    Archieven

    Juni 2025
    Mei 2025
    April 2025
    Maart 2025
    Februari 2025
    Januari 2025
    December 2024
    November 2024
    Oktober 2024
    September 2024
    Augustus 2024
    Juli 2024
    Juni 2024
    Mei 2024
    April 2024
    Maart 2024
    Februari 2024
    Januari 2024
    December 2023
    November 2023
    Oktober 2023
    September 2023
    Augustus 2023
    Juli 2023
    Juni 2023
    Mei 2023
    April 2023
    Maart 2023
    Februari 2023
    Januari 2023
    December 2022
    November 2022
    Oktober 2022
    September 2022
    Augustus 2022
    Juli 2022
    Juni 2022
    Mei 2022
    April 2022
    Maart 2022
    Februari 2022
    Januari 2022
    December 2021
    November 2021
    Oktober 2021
    September 2021
    Augustus 2021
    Juli 2021
    Juni 2021
    Mei 2021
    April 2021
    Maart 2021
    Februari 2021
    Januari 2021
    December 2020
    November 2020
    Oktober 2020
    September 2020
    Augustus 2020
    Juli 2020
    Juni 2020
    Mei 2020
    April 2020
    Maart 2020
    Februari 2020
    Januari 2020
    December 2019
    November 2019
    Oktober 2019
    September 2019
    Augustus 2019

    Categorieën

    Alles
    Algemeen

    RSS-feed

About

Blik op de week

 Blogs

Tesla Auto

Tesla Robotics&AI

Tesla Energy

Copyright © 2025
  • Blik op de week
  • Tesla Blogs
    • Onvermijdelijke transformatie
    • Verwachtingen 2025
    • Vierluik Robotaxi-event (I)
    • FSD Supervised Nederland
  • Tesla Auto
    • Tesla kopen >
      • Hoe bestellen?
      • Waarom een Tesla?
      • Wanneer moet je geen Tesla kopen?
      • Welke Tesla modellen zijn er?
      • Welke uitvoeringen zijn er?
      • Compacte Tesla
      • Model Y uit Berlijn
      • Model 3
      • Model 3 of Model Y?
      • Model S en X
      • Cybertruck (Europa)
      • Alles over FSD (un)Supervised
      • Alles over rijbereik en laden
      • De aflevering
      • Tweedehands Tesla
    • Tesla bezitten >
      • Mijn verbruik
      • De besparingen met een Tesla
      • Mijn ervaring met 5 jaar Tesla
      • Rijden in de seizoenen
      • Verzekering en overheid
      • Top 10 kenmerken Model 3/Y
      • Tips, trics en techniek
      • Accessoires
  • Tesla Robotics & AI
    • Cybercab
    • Tesla Optimus
  • Tesla Energy