In de deze blik op de week natuurlijk aandacht voor de eerste informatie en beelden van de vernieuwde Model Y, productieverwachtingen voor Optimus, Grok komt er aan, kunst in Berlijn en nog veel meer...
De Model Y is er (bijna)
Na maanden van speculeren, spionagefoto’s en renders van hobbyisten zijn er nu eindelijk de officiële (bewegende) beelden en informatie over de vernieuwde Model Y. Met toch nog één maar: het betreft de versie die in Giga Shanghai wordt gemaakt en bestemd is voor de markten die vanuit die fabriek worden bediend. Het is nog even afwachten of de versie die in Giga Berlijn en de versie die in de VS worden gemaakt exact hetzelfde zullen zijn.
Het interieur komt nagenoeg overeen met de huidige generatie van de Model 3. Opvallend is dat de bedieningshendel voor richtingaanwijzers aan de linkerkant van het stuur mocht blijven, in tegenstelling tot de Model 3. Vanuit de filosofie van Tesla (alles gericht op het FSD-tijdperk) vind ik het vreemd dat hij er zit. Maar als dat het enige aspect is waar autojournalisten en nieuwe klanten (in beginsel) over klagen of een aankoop om laten, dan kan ik het wel volgen. Zeker in het geval van de meest verkochte auto wereldwijd!
De Model Y, als ruime auto voor meer dan twee personen, speelt in het robotaxi-tijdperk een belangrijke rol. Voor de korte termijn heeft Tesla het belang om zoveel mogelijk Model Y’s op de weg te krijgen. Want zodra FSD Unsupervised een feit wordt, zijn deze meerpersoonsvoertuigen belangrijk naast de compacte Cybercab als tweezitter!
Wat valt er nog meer op?
Er zit een extra camera in de voorbumper, net als bij de Cybertruck en Cybercab. Tesla heeft wel een oplossing voor de dode hoek aan de voorzijde van de auto’s zonder die camera, maar dan rijdt de auto eerst een stukje achteruit om te “kijken”. Een camera is een betere optie, zeker als robotaxi!
Net als bij de huidige generatie van de Model 3 is de geluidsisolatie verbeterd, zit er een vernieuwd onderstel onder, zijn er nieuwe wielen, is het rijbereik vergroot en zijn de voor- en achterbumper opnieuw ontworpen. Vooral de verlichting in de vorm van een lichtstrip voor en achter valt op.
Het interieur is ook in lijn gebracht met de Model 3. Geventileerde stoelen, een tweede scherm achter, een nieuw ontworpen middenconsole en betere connectiviteit voor bluetooth en wifi. De geluidsinstallatie bestaat nu uit 16 speakers, inclusief een subwoofer.
Het kleurenpalet is aangepast en toont nu een nieuwe kleur blauw: Glacier Blue. Quick Silver, Stealth Gray, Pearl White en Ultra Red zijn naast Glacier Blue de vijf Giga Shanghai-kleuren! Dus geen zwart meer. Maar kijk je in de configurator naar Taiwan, die vanuit Giga Berlijn komt, dan is zwart er wél. Sterker nog, daar is alleen de AWD Long Range Launch Editie te bestellen in de kleur zwart of Quick Silver, met een geschatte leveringsdatum van juni-juli.
Kortom, de Model Y is weer helemaal bij de tijd en belooft nog wel even de bestverkopende auto wereldwijd te blijven. Zeker als de prijzen niet veel veranderen.
Launch-versie
Giga Shanghai maakt een Launch-versie van de nieuwe Model Y. Deze versie heeft leuke extra’s. Naast Launch-badges achterop en in de middenconsole is er projectverlichting in de deur, een Model Y-dorpellijst, vegan suède accenten in het interieur, luxe vloermatten en standaard de AWD met de acceleratieboost inbegrepen. Voorlopig toont de configurator de RWD- en AWD Long Range-versies. Er zijn nog geen tekenen van een Performance-versie. Ook is er geen aanwijzing gevonden voor een goedkopere, en daarmee wat meer uitgeklede, variant.
Optimus in aantallen
Tijdens een online interview op de CES 2025 (zie video hieronder) gaf Elon Musk meer toelichting over het opschalen van Optimus. Tenzij een andere partij zijn ontwerpen nog niet heeft geopenbaard, denkt Elon dat Tesla de meest geavanceerde robot heeft ontwikkeld. Hij benadrukte vooral de hand van de robot. Elon gaf aan dat Tesla dit jaar al duizenden exemplaren zal produceren voor gebruik in de eigen fabrieken. Ik verwacht dat we Optimus zullen zien bij de productie van de Cybercab! Het jaar 2026 moet dan het eerste jaar van massaproductie worden, gevolgd door een sterk oplopende productie in de daaropvolgende jaren. Elon sprak over 50.000 tot 100.000 exemplaren in 2026 en meer dan 500.000 in 2027!
Recall HW4 in Noord-Amerika
Tesla heeft in 2025 zijn eerste terugroepactie aangekondigd, die ongeveer 239.382 voertuigen in Noord-Amerika treft. Het betreft een probleem met de Hardware 4 (HW4) computer in de modellen Model 3 (2024-2025), Model S (2024-2025), en Model X en Model Y (2023-2025). Problemen zoals GPS-fouten, niet-reagerende displays en uitgeschakelde rijhulpsystemen worden veroorzaakt door kortsluiting in de HW4-computer. De terugroepactie richt zich specifiek op defecten in de achteruitrijcamera, wat niet voldoet aan de Amerikaanse veiligheidseisen (FMVSS 111) en het risico op ongelukken verhoogt. Tesla heeft in december 2024 een oplossing geïntroduceerd via een over-the-air (OTA) software-update, die de opstartvolgorde van de computer aanpast om kortsluiting te voorkomen. Bij voertuigen met bestaande problemen wordt de HW4-computer gratis vervangen. Auto's geproduceerd na 16 december 2024 hebben al verbeterde software en hardware. Over een mogelijke terugroep-noodzakelijkheid in Europa is niets bekend. Zoals altijd, ervaar je een hard- of software probleem, ga naar de Tesla-app en meldt het aan je service center via het menu service-aanvragen.
Grafiti Giga Berlijn
Nog voor de start van de bouw liet Elon al weten dat ze de fabriek zouden voorzien van graffiti-kunst. Het hoofdgebouw van Giga Berlijn wordt gekenmerkt door grote (nood)trappenhuizen aan de buitenkant van het gebouw, een ideale plek om de boel wat op te fleuren.
Grok in Tesla’s
Om functionaliteiten van X te testen, gebruikt Elon Musk zijn enorme schare aan volgers. Zo streamde hij deze week live een potje Diablo. Tijdens het spelen en met meer dan 1 miljoen meekijkers deelt hij vaak nieuwtjes over Tesla, SpaceX of zijn andere bedrijven. De community pakt dit vervolgens op en zorgt voor verdere verspreiding. Zo vertelde hij dat Grok binnenkort in Tesla geïntegreerd wordt. Afwachten van de randvoorwaarden zijn. Waarschijnlijk premium connectiviteit. En ook of de Europese AI-regels een release gaan vertragen. Grok is een kunstmatige intelligentie, ontwikkeld door het bedrijf xAI (Musk). Het is ontworpen om vragen te beantwoorden met antwoorden die zo feitelijk mogelijk zijn. Je kunt het zien als een geavanceerde zoekmachine die niet alleen informatie geeft, maar ook hulp biedt bij het begrijpen van die informatie. Grok probeert niet alleen te informeren, maar ook perspectief te geven, vaak met een vleugje humor of een buitenstaandersblik op menselijke zaken. Het is dus geen gewone AI, maar een die is gemaakt om echt nuttig te zijn door zo dicht mogelijk bij de waarheid te blijven. Het is nog even afwachten hoe Tesla Grok gaat integreren met het bedienen van functionaliteiten in de auto. Maar ook hoe “diep” Grok geïntegreerd wordt. Bijvoorbeeld het gebruik van gps-gegevens om te weten waar je bent en wat je bestemming is volgens de navigatie. Kun je dan bijvoorbeeld vragen naar een Mexicaans restaurant op je route met goede reviews, dat over ongeveer 20 minuten te bereiken is, niet langer dan 4 minuten van de snelweg af ligt en nog een plekje vrij heeft? En aangezien we massaal alleen in de auto zitten, wordt Grok misschien een leuke gesprekspartner over een grote variëteit aan onderwerpen. En die je overigens kunt uitzetten als je er klaar mee bent!
Krijg ik de oude of de nieuwe Model Y?
In de Tesla-configurator staan de functionaliteiten van het voertuig die gegarandeerd worden op het moment van de koop. In Europa staat alleen de huidige versie van de Model Y in de configurator. Ergens in de komende weken zal ook voor Europa de nieuwe Model Y in de configurator verschijnen. Dan weet je ook zeker dat je de nieuwe versie krijgt! De huidige generatie van de Model Y zal via voorraadmodellen nog wel even te verkrijgen zijn. De verwachting is dat Tesla interessante kortingen gaat geven, eventueel in combinatie met gratis Supercharging voor een bepaalde periode. Sterker nog, ze zijn daar al mee begonnen op alle uitvoeringen, behalve de RWD-versie. Deze versie is pas vanaf mei leverbaar. Denk eraan dat ook voorraadmodellen met een referralkorting te bestellen zijn. Vervallen er functionaliteiten tussen het moment van koop en aflevering, dan heb je op het moment van levering de optie om alsnog van de koop af te zien. Komen er functionaliteiten bij, dan krijg je deze natuurlijk. Wordt de auto na de aanschaf duurder, dan blijft de prijs op het moment van de verkoop gelden. Wordt de auto goedkoper, dan heb je pech. Je hebt dan altijd de optie om van de koop af te zien, waarbij je de aanbetaling van €250 kwijt bent, en opnieuw te bestellen. Wel weer achteraan in de rij (zie voorwaarden op tesla.com).
FSD V13 buiten Noord-Amerika?
In de Taiwaneese deel van de Tesla-configurator viel me op dat er bij de FSD/AED/AP opties de volgende tekst staat: Vanaf 1 januari 2025 worden de bovenstaande functies bijgewerkt in overeenstemming met de Taiwanese voorschriften "Vehicle Safety Inspection Benchmark 47-2 Steering System" (zie de Europese Unie ECE R79), en de werkingsmodus van sommige functies zal worden aangepast. Op dit moment vereisen de ingeschakelde functies het actieve toezicht van de bestuurder en kunnen ze het voertuig niet autonoom maken. Of dergelijke functies zonder toezicht kunnen worden gestart en gebruikt, hangt af van de vraag of het meer stabiliteit kan bereiken dan echt rijden in de rijervaring van miljarden kilometers. Het vereist ook de goedkeuring van wet- en regelgeving, wat in sommige rechtsgebieden lang kan duren. Naarmate deze zelfrijdende functies blijven evolueren, zal uw voertuig worden geüpgraded via OTA-software-updates Wil dit zeggen dat Tesla de FSD V13 versie gaat uitrollen in landen buiten Noord-Amerika, met de UNECE richtlijnen als “vangrails”? Ik heb de vraag op X gepost om wat meer duiding te krijgen.
GVRA gaat weer vergaderen
Van 20 tot 24 januari vindt de 21ste vergadering van de WP.29/GRVA (Working Party on Automated/Autonomous and Connected Vehicles) plaats. Op de agenda staan uiteraard onderwerpen die we nauwlettend in de gaten houden, omdat ze bepalend zullen zijn voor het tempo waarmee Tesla ruimte krijgt om FSD (Un)Supervised uit te rollen in de UNECE-lidstaten. Wil je zien wat er op de agenda staat en welke documenten besproken worden? Deze zijn hier te vinden.
Tesla Solar Roof
In mijn blog over de verwachtingen voor 2025 gaf ik aan dat ik niet veel nieuws verwacht over Tesla Solar Roof, mogelijk wachtend op Optimus om de installatiekosten te verlagen. Het grootste struikelblok blijft namelijk de installatiekosten. Met productinnovatie kunnen ze dit deels oplossen, maar het arbeidsloon voor de installatie blijft een grote factor. In onderstaande video wordt een nieuwe versie van de Tesla Solar Tile nader toegelicht.
Tesla breidt directe verkoop van onderdelen uit Sinds november 2024 test Tesla een programma voor directe verkoop van onderdelen aan consumenten. Dit begon met een kleine selectie, zoals ruitenwissers, luchtfilters en 16V-batterijen. Nu kunnen klanten via Tesla's Electronic Parts Catalog (EPC) ook grotere onderdelen of complete assemblages bestellen. Voorheen moesten klanten hiervoor naar een Tesla Service Center of een goedgekeurd bedrijf. Onderdelen met een winkelwagenicoon in de EPC zijn direct online te koop, zelfs als je geen Tesla bezit. Tesla geeft aan dat het aanbod in de toekomst verder wordt uitgebreid.
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Januari 2025
Categorieën |