TESLAMAGAZINE
  • Blik op de week
  • Tesla Blogs
    • Onvermijdelijke transformatie
    • Verwachtingen 2025
    • Vierluik Robotaxi-event (I)
    • FSD Supervised Nederland
  • Tesla Auto
    • Tesla kopen >
      • Hoe bestellen?
      • Waarom een Tesla?
      • Wanneer moet je geen Tesla kopen?
      • Welke Tesla modellen zijn er?
      • Welke uitvoeringen zijn er?
      • Compacte Tesla
      • Model Y uit Berlijn
      • Model 3
      • Model 3 of Model Y?
      • Model S en X
      • Cybertruck (Europa)
      • Alles over FSD (un)Supervised
      • Alles over rijbereik en laden
      • De aflevering
      • Tweedehands Tesla
    • Tesla bezitten >
      • Mijn verbruik
      • De besparingen met een Tesla
      • Mijn ervaring met 5 jaar Tesla
      • Rijden in de seizoenen
      • Verzekering en overheid
      • Top 10 kenmerken Model 3/Y
      • Tips, trics en techniek
      • Accessoires
  • Tesla Robotics & AI
    • Cybercab
    • Tesla Optimus
  • Tesla Energy

Blik op de week

Week #20

17/5/2025

0 Opmerkingen

 
In de nieuwe Blik op de Week aandacht voor een dansende Optimus, FSD in Parijs, Texas beschermt aandeelhouders, een mijlpaal voor The Boring Company en nog veel meer…
Afbeelding
​Optimus danst
We kregen indrukwekkende filmpjes te zien van een dansende Optimus. Van Boston Dynamics en anderen hebben we al vaker spectaculaire bewegingen van robots gezien, maar als het nog niet duidelijk was, is nu in ieder geval helder dat Tesla ook qua motoriek op een competitief niveau is gekomen. We zagen wel nog steeds de generatie 2-robot en nog niet de derde generatie. Elon liet via X weten dat ze nog steeds veranderingen doorvoeren. In de video hieronder een mens in robotpak waarmee vier jaar geleden  aangekondigd werd dat Tesla een humanoïde robot zou gingen ontwikkelen. Daarnaast de meest recente video van Optimus Gen2!
​Uit een Morgan Stanley $TSLA-notitie blijkt dat Tesla in Q4 2025 rondleidingen plant voor investeerders om de Optimus-productie te bekijken. De huidige productie vindt plaats in Fremont; ze maken nu twaalf Optimus-robots tegelijk, met een capaciteit van 1.000 per maand. De tweede generatie productielijn gaat naar 10.000 per maand, en een derde generatie naar tienmaal zoveel – maar dan zijn we een paar jaar verder.
Texas beschermt aandeelhouders
Nu we het toch over de toekomst hebben: X (voorheen Twitter) is opgegaan in X.ai. X.ai, met Grok en de gigantische AI-trainingscomputer Colossus in Memphis, speelt een grote rol in Tesla’s AI-&-Robotics-toekomst, en andersom geldt hetzelfde: Tesla Vision en de AI-trainingscomputer Cotrex zijn essentieel voor X.ai. Hoe dit verder vorm krijgt, is voor buitenstaanders nog niet bekend. Waarom alle Elon Musk-bedrijven in Texas zijn geregistreerd, is geen toeval.

Het wordt steeds duidelijker dat er een nieuw beloningspakket voor Elon bij Tesla in de maak is. Dit moet hem zeggenschap geven over een voldoende aandeel van het bedrijf. Als dit zeker is gesteld, zullen X.ai en Tesla op de een of andere manier aan elkaar verbonden worden. Deze week werd duidelijk dat in Texas wetgeving is ingericht die het onmogelijk maakt om – geheel tegen de wil van de meerderheid van de aandeelhouders – besluiten van de aandeelhoudersvergadering nietig te laten verklaren, zoals in het verleden in Delaware gebeurde. De komende maanden zal hier meer over duidelijk worden. Het hoger beroep in Delaware wordt eind dit jaar verwacht. 
​FSD in Parijs en Australië
In afwachting van goedkeuring blijft Tesla haar FSD-software verbeteren en aan complexe situaties in de praktijk onderwerpen. Een mooi voorbeeld werd deze week gedeeld: de beroemde rotonde in hartje Parijs (Place de l’Étoile) met de Arc de Triomphe in het midden. FSD lijkt er geen moeite mee te hebben. Eerder zagen we al hoe FSD de binnenstad van Amsterdam te lijf gaat.

FSD Supervised can handle Arc de Triomphe no problem

If there is a bigger roundabout in France, please let us know in the comments □

Pending regulatory approval pic.twitter.com/IPR0jLiOW7

— Tesla Europe & Middle East (@teslaeurope) May 16, 2025
​Ook in Australië wordt volop getest. Uiteraard is dit voor het Verenigd Koninkrijk interessant, want het gaat hier om rechtsgestuurde auto’s die op de linkerweghelft rijden. Ook dat ziet er allemaal goed uit, en met de beelden uit China en de VS lijkt het toestaan van FSD Supervised bijna een no-brainer. Er is nog geen teken van leven vanuit de UNECE over DCAS-regelgeving, noch van de RDW over eventuele uitzonderingsregelgeving.

end-to-end continues to scale, now for right-hand drive. https://t.co/BGHXB4bc5g

— Ashok Elluswamy (@aelluswamy) May 16, 2025
The Boring Company
Een nieuw station is in gebruik genomen in Las Vegas en langzaam breidt het netwerk zich uit. Het is de proof-of-conceptlocatie voor The Boring Company. Nog steeds mogen de auto’s niet autonoom door de tunnels. Het zijn niet alleen technologische uitdagingen die het snel en goedkoop bouwen bemoeilijken, maar ook de wet- en regelgeving die aangepast moet worden.
The Boring Company kan het met minder of andere regels stellen, omdat hun systeem met kleinere tunnels, kleinere elektrische en autonoom rijdende voertuigen en een privaat, flexibel model minder complexe eisen stelt op gebieden zoals ventilatie, spoorinfrastructuur en openbare verantwoording. Nieuwe regels rondom autonoom rijden en veiligheid in smalle tunnels zijn echter nog nodig en moeten vaak nog ontwikkeld worden.

THE BORING COMPANY NEWS: Westgate Resorts in Las Vegas has posted a new video highlighting The Boring Company's new Vegas LOOP station. Westgate's CEO Jim Gissy, CBSO Jared Saft, and GM Cami Christensen got a personal tour.

"It's getting easier to be in the middle of everything… pic.twitter.com/KcPbG9U2jE

— S.E. Robinson, Jr. (@SERobinsonJr) May 12, 2025
Technologisch gezien boekte The Boring Company deze week een mooie mijlpaal: hun machine Prufrock kan nu volledig automatisch tunnels graven zonder dat er mensen in de tunnel hoeven te zijn. Dit heet het Zero-People-in-Tunnel-principe. Normaal stoppen tunnelboormachines vaak om betonnen ringen te plaatsen die de tunnel de nodige stevigheid moeten geven. Prufrock doet dit nu terwijl hij blijft boren, zonder pauzes, waardoor tunnels tot wel zeven keer sneller kunnen worden gegraven dan met traditionele methoden. Minder stops en geen arbeiders in de tunnel betekenen ook lagere kosten.
​
Omdat er geen mensen meer in de tunnel werken, zijn er minder risico’s op ongelukken, zoals instortingen of blootstelling aan schadelijke stoffen. Dit maakt het werk veiliger en kan goedkeuringen van overheden gemakkelijker maken. Bovendien zijn de machines en voertuigen elektrisch, dus is er geen uitstoot van dieseldampen. Dit vereenvoudigt ventilatiesystemen en is beter voor het milieu.

Big tunneling milestone!

For the first time, TBC has continuously mined in a Zero-People-in-Tunnel (ZPIT) configuration. There is nobody in the machine (besides the videographer), which is simultaneously advancing forward and erecting a ring (i.e. building the tunnel). Each… pic.twitter.com/nQS8WRAt2w

— The Boring Company (@boringcompany) May 13, 2025
​FSD Unsupervised in Berlijn
Tesla lijkt in Giga Berlijn nu ook FSD Unsupervised te gebruiken om Model Y-auto’s autonoom naar het distributiegebied te verplaatsen, volgens recente dronebeelden. Als ze klaar zijn met testen, zullen we dit via de officiële kanalen van Tesla horen. In Fremont en Giga Texas rijden de Tesla’s al autonoom van de band naar het laatste controlepunt voor het transport. Joe Tegtmeyer volgde in Austin de voertuigen gedurende de gehele rit.

I was asked to follow a Model Y driving autonomously out of Giga Texas & along its full path to the W End-of-Line facility, so here you go!

Actual time was 5 minutes & 44 seconds, but I’ve sped up a few sections for this video. We even see a @cybertruck exiting the Cybertunnel… pic.twitter.com/8gnHzBaLWh

— Joe Tegtmeyer □ □□□ (@JoeTegtmeyer) May 14, 2025
​Zwaar gecamoufleerde auto’s gespot
Tijdens het volgen van de autonoom rijdende auto’s (zie hierna) zag Joe twee zwaar gecamoufleerde voertuigen rondrijden. Eerder zagen we al Model Y’s met gecamoufleerde voor- en achterbumpers; dat betrof waarschijnlijk de Performance-versie. Nu dus twee auto’s waaraan van alles is geplakt om de vorm te verhullen. Misschien een kleinere Model Y? De maand juni belooft een spannende maand te worden. 
Aluminiumrecyclingfaciliteit volledig operationeel
Tesla heeft bij Giga Texas een nieuwe aluminiumrecyclingfaciliteit in gebruik genomen, waar aluminium dat tijdens de productie overblijft – van complete gigacastings tot versleten alu-velgen – niet langer als afval wordt gezien, maar direct opnieuw wordt gebruikt. Grote gietstukken, de zogenoemde “Gigacastings”, gaan rechtstreeks de oven in zonder eerst verkleind te worden. Dat bespaart tijd, energie en geld bij de aanschaf van nieuw materiaal.

Tesla is investing massively into its aluminum supply chain for Gigacastings

I doubt we'll see magnesium Gigacastings from Tesla by 2030 even if thanks to @big_lithium it becomes available in the US

Optimus, on the other hand, has a lot of potential for magnesium content $TSLA pic.twitter.com/spwePAstkz

— Luca Greco (@lucagrecoita) May 15, 2025
Terwijl het aluminium smelt, wordt de samenstelling van de legering precies aangepast, zodat het aan Tesla’s strenge gietnormen voldoet. De recycling- en smeltovens zijn bovendien zo ingericht dat ze naadloos aansluiten op de Giga Press-ovens: het gesmolten metaal stroomt daardoor als een lopende band door – van oud aluminium naar nieuwe auto-onderdelen. Een speciaal soort onderdompeloven, dat volledig elektrisch werkt in plaats van op gas, verhoogt de efficiëntie en vermindert de uitstoot van vervuilende stoffen. Zo ontstaat in één doorlopend proces schoon, hoogwaardig aluminium.
Afbeelding
bron: Joe Tegtmeijer
0 Opmerkingen



Laat een antwoord achter.

    Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
    Follow @TeslamagazineNL
    € 500 korting op een Tesla

    Archieven

    Juni 2025
    Mei 2025
    April 2025
    Maart 2025
    Februari 2025
    Januari 2025
    December 2024
    November 2024
    Oktober 2024
    September 2024
    Augustus 2024
    Juli 2024
    Juni 2024
    Mei 2024
    April 2024
    Maart 2024
    Februari 2024
    Januari 2024
    December 2023
    November 2023
    Oktober 2023
    September 2023
    Augustus 2023
    Juli 2023
    Juni 2023
    Mei 2023
    April 2023
    Maart 2023
    Februari 2023
    Januari 2023
    December 2022
    November 2022
    Oktober 2022
    September 2022
    Augustus 2022
    Juli 2022
    Juni 2022
    Mei 2022
    April 2022
    Maart 2022
    Februari 2022
    Januari 2022
    December 2021
    November 2021
    Oktober 2021
    September 2021
    Augustus 2021
    Juli 2021
    Juni 2021
    Mei 2021
    April 2021
    Maart 2021
    Februari 2021
    Januari 2021
    December 2020
    November 2020
    Oktober 2020
    September 2020
    Augustus 2020
    Juli 2020
    Juni 2020
    Mei 2020
    April 2020
    Maart 2020
    Februari 2020
    Januari 2020
    December 2019
    November 2019
    Oktober 2019
    September 2019
    Augustus 2019

    Categorieën

    Alles
    Algemeen

    RSS-feed

About

Blik op de week

 Blogs

Tesla Auto

Tesla Robotics&AI

Tesla Energy

Copyright © 2025
  • Blik op de week
  • Tesla Blogs
    • Onvermijdelijke transformatie
    • Verwachtingen 2025
    • Vierluik Robotaxi-event (I)
    • FSD Supervised Nederland
  • Tesla Auto
    • Tesla kopen >
      • Hoe bestellen?
      • Waarom een Tesla?
      • Wanneer moet je geen Tesla kopen?
      • Welke Tesla modellen zijn er?
      • Welke uitvoeringen zijn er?
      • Compacte Tesla
      • Model Y uit Berlijn
      • Model 3
      • Model 3 of Model Y?
      • Model S en X
      • Cybertruck (Europa)
      • Alles over FSD (un)Supervised
      • Alles over rijbereik en laden
      • De aflevering
      • Tweedehands Tesla
    • Tesla bezitten >
      • Mijn verbruik
      • De besparingen met een Tesla
      • Mijn ervaring met 5 jaar Tesla
      • Rijden in de seizoenen
      • Verzekering en overheid
      • Top 10 kenmerken Model 3/Y
      • Tips, trics en techniek
      • Accessoires
  • Tesla Robotics & AI
    • Cybercab
    • Tesla Optimus
  • Tesla Energy