Teslamagazine, blik op de week #19
In de nieuwe blik op de week aandacht voor de acceleratieboost op de Model Y, Tesla humor, de logistiek in de eerste maand van het kwartaal, balans tussen veiligheid en beleefdheid, een nieuwe website op komst en nog veel meer…
Batterijproductie update
In het eerste kwartaal van 2025 bevestigde Tesla dat de batterijbeperkingen voor voertuigen zijn opgeheven, dankzij de 4680-celproductie in Austin en de nieuwe fabrieken van LG Chem en Panasonic. De 4680-cellen, momenteel alleen in de Cybertruck, kunnen worden opgeschaald naar goedkopere Model 3- en Y-versies, maar het afstemmen van cellen op batterijpakketten en voertuigen blijft een complexe puzzel. De handelsoorlog met China bedreigt echter Teslas energieopslag door tarieven op Chinese LFP-cellen. Tesla werkt aan lokale LFP-productie in Nevada, maar de capaciteit is nog beperkt en opschaling duurt jaren. Niet-Chinese leveranciers worden gezocht, maar dit kost tijd. Teslas verticale integratie komt tot uiting in een lithiumraffinaderij in Texas, de grootste buiten China, en een kathoderaffinaderij in Austin. Anodemateriaal blijft een uitdaging; synthetische anodes of een ‘geen-anode’-oplossing zijn nog jaren verwijderd. De 4680-cellen zijn de goedkoopste in de VS, zelfs zonder volledig droge coating, en Tesla plant prestatieverbeteringen voor toekomstige producten. De toeleveringsketen voor de 4680-cellen is volledig losgekoppeld van China, wat Tesla beschermt tegen supply chain-schokken. Voor energieopslag blijft China een risico, maar Teslas focus op een niet-Chinese keten maakt het een unieke speler. Voor diepgaande analyses bekijk onderstaande video van The Limiting Factor.
Acceleratieboost op de Model Y
Tesla biedt kopers van de vernieuwde Model Y AWD Long Range de optie om via een software-update de Acceleratieboost aan te schaffen. Voor € 1.800 krijg je circa 30 % meer piekkoppel, waardoor de sprint naar 100 km/u 0,5 seconde sneller gaat en er meer trekkracht beschikbaar is bij tussentijdse acceleraties. De discussie is altijd of die boost de meerprijs wel waard is. Opvallend aantal speakers De in Shanghai en Berlijn geproduceerde RWD- en RWD Long Range-versies van de Model 3 en Model Y hebben minder speakers dan de AWD-versies. In de VS is afgelopen week de RWD Long Range aan het assortiment toegevoegd en wat blijkt: deze versie heeft het uitgebreide speakerpakket, dus een subwoofer en 15 speakers. Mijn speculatie is dat we dit binnenkort ook in Europa en Shanghai gaan zien. Als er aan de “onderkant” een modelversie bijkomt, moeten de verschillen tussen de versies wel aantrekkelijk zijn. Rijbereik, RWD/AWD en comfort/luxe zijn dan zaken die onderling afgewogen moeten worden.
Giga Shanghai weer op volle sterkte
Binnen zes weken is de productie van de nieuwe Model Y qua aantallen weer op het niveau van de vorige versie. Er zijn nog geen cijfers bekend van Giga Berlijn. De kans is groot dat de Chinezen dit wél sneller doen! Hoe dan ook worden de opgelopen achterstanden nu snel ingehaald. De verkoopcijfers van juni en juli zullen dat laten zien, is mijn overtuiging. Tesla is bovendien begonnen met leveringen van de Model Y in veel nieuwe markten. Net als in ieder begin van het jaar gaat de productie grotendeels het land uit. Eerst worden de auto’s op transport gezet; ze hebben een paar weken nodig om hun bestemming nog in hetzelfde kwartaal te bereiken. Model Y’s uit Berlijn zijn niet alleen bestemd voor Europa, maar gaan ook de halve wereld over, bijvoorbeeld naar de Emiraten, Israël of naar landen met importbeperkingen voor Chinese voertuigen. Hetzelfde geldt voor Giga Shanghai: die levert Model Y’s aan Australië, maar produceert natuurlijk ook de Model 3 voor Europa. De media blijven beweren dat de Tesla-verkopen in elkaar storten. Ze vergelijken maanden die niet met elkaar te vergelijken zijn, negeren Teslas logistieke optimalisatie en vergeten dat vorig jaar in deze periode het Suezkanaal werd vermeden vanwege aanvallen van Houthi-rebellen in de Rode Zee. De kans is groot dat de Model Y tegen het eind van het jaar voor het derde jaar op rij opnieuw de best verkochte auto wereldwijd wordt! In de afbeelding hieronder zie goed hoe de leveringen golven door het kwartaal.
Veiligheid Gewonnen, Beleefdheid Verloren?
De video hieronder toont waarom zelfrijdende auto’s een no-brainer zijn. Ze reduceren verkeersongevallen en doden drastisch door menselijke fouten te elimineren, met snellere reactietijden, slimme verkeerscoördinatie, geavanceerde veiligheidssystemen en data-gedreven verbeteringen.
Maar er is een keerzijde. Medeweggebruikers kunnen gaan vertrouwen op de voorspelbaarheid van zelfrijdende auto’s. Voorrang nemen of oversteken zonder aarzelen wordt verleidelijk. Beleefdheid en verkeersetiquette vervagen, want een robotauto claxonneert niet, scheldt niet en stapt al helemaal niet uit voor een confrontatie. Het verlies van beleefdheid is waarschijnlijk een acceptabele prijs voor de enorme veiligheidsvoordelen.
Tesla Powerwall schittert tijdens stroomstoringen in Spanje en Portugal
Waar de Starlink-schotels de afgelopen dagen schitterden op het Sint-Pietersplein om de mediateams van stabiel internet te voorzien in plaats van een tv-satellietwagen, toonde de Powerwall zijn waarde in Spanje en Portugal. Die landen werden op 28 april jl. getroffen door een massale stroomstoring die het dagelijks leven lamlegde: treinen stopten, ziekenhuizen schakelden over op noodgeneratoren en miljoenen huishoudens zaten zonder stroom. Voor veel Tesla Powerwall-gebruikers was dit echter slechts een kleine onderbreking. Volgens Tesla Energy leverden Powerwalls gezamenlijk maar liefst 6.000 uur aan back-upstroom in de getroffen gebieden, zoals hieronder te zien is.
Met een gemiddelde uitvalduur van 9 uur zijn ongeveer 667 Powerwalls in actie gekomen, van Lissabon tot Barcelona. Deze slimme batterijen, vaak gekoppeld aan zonnepanelen, hielden huizen draaiende met essentiële energie, zelfs toen de zon niet scheen. Dit toont de kracht van duurzame energie in tijden van crisis. Met een Powerwall draag je niet alleen bij aan een groenere toekomst, maar ben je ook voorbereid op onverwachte storingen.
Tesla confronteert
In de VS is FSD Supervised inmiddels zo ver ontwikkeld dat je, nadat je bent ingestapt en je veiligheidsgordel hebt omgedaan, alleen nog maar hoeft te zeggen waar je naartoe wilt, op ‘Start’ te drukken en vervolgens ontspannen de situatie te overzien. De bestemmingslocatie is doorgaans een adres, maar je kunt ook zeggen: “Breng me ergens naartoe waar ik nog nooit geweest ben!” Als je een paar kilo’s te veel hebt en de auto stuurt je naar de sportschool, kan dat behoorlijk confronterend zijn, zeker wanneer je partner naast je er zo om moet lachen dat ze bijna in haar broek plast!
Dat gaat nog wat geven als binnenkort Grok zijn opwachting maakt in onze Tesla’s. Aanwijzingen voor de Grok-integratie zijn nu ook in de software gevonden.
Tesla presenteert een nieuwe website
Tesla heeft haar website vernieuwd. Voorlopig alleen in de VS, maar de rest van de wereld zal snel volgen. Ziet er weer netjes uit. Ze presenteren eerst hun voertuigen, die ze nu Midsize SUV, Sport Sedan, Utility Truck, Luxury SUV en Luxury Sedan noemen. Vervolgens veel aandacht voor hun laadinfrastructuur. En dan hun Energy producten: Solar Panels, Powerwall, Solar Roof en Megapack. Opvallend is dat ze hun AI & Robotics activiteiten vooralsnog geen prominente plaats geven. De “We, robot” pagina is goed verstopt.
Cyberroadster afgeleverd
De afgelopen maanden is in blik op week regelmatig aandacht geweest voor de zelfbouw van de Cyberroadster, met een Model 3 Performance als donorauto. De bouwer heeft hem verloot onder een van de kopers van merchandise uit zijn shop. Afgelopen week kreeg de winnaar de bijzondere auto afgeleverd.
Optimus netwerk uitgelegd.
Op X heeft Phil Beisel recent een aantal uitstekende artikelen gepresenteerd over hoe het Optimus netwerk zou kunnen gaan functioneren. Hij was ook de gast in de Tesla to Mars podcast. Nu is er ook een video gemaakt over dit netwerk. Wil je er meer over weten, het kijken waard.
Supercharger-prijzen
Tesla is continu bezig de ervaring van Tesla-eigenaren bij het gebruik van Superchargers te verbeteren. Dat doen ze niet alleen door steeds meer laadzuilen per locatie, snellere laadtijden en betere voorzieningen aan te bieden, maar ook met prijsstrategieën.
In de VS is nu een pilot gestart met dynamic on-peak and off-peak pricing. Als het druk is op een locatie, ligt de prijs hoger dan wanneer het rustig is. Zeker in gebieden met veel laadopties kan dit helpen. Maar als je moet laden terwijl het druk is, werkt het volgens mij averechts: de ervaring lijdt onder wachttijden en/of lagere laadsnelheden en je betaalt bovendien meer. Voorlopig geldt dit alleen in de VS op sommige locaties; bij een positieve evaluatie volgt mogelijk een bredere uitrol.
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Juni 2025
Categorieën |