In deze nieuwe blik op de week aandacht voor de Q1 2025 Earningscall, veel FSD ontwikkelingen, een mini megapack, product demo's en video's, BEV verkopen in de lift en nog veel meer op deze Koningsdag 2025.
Earningscall
Het werd niet de earnings call met een company update waar velen op gehoopt hadden. Feitelijk geen nieuwe dingen en al helemaal geen productonthullingen. Maar wel nog steeds volledig op koers met de al eerder aangekondigde nieuwe producten en diensten. Dat was voor het aandeel TSLA genoeg om de weg weer naar boven te vinden. De financiële resultaten waren zoals verwacht en helemaal passend bij de lagere productie in Q1. Tesla blijft financieel robuust en kon weer geld toevoegen aan zijn nu al zeer sterke financiële reserves. Focus op lage kosten en lokale productie met lokale logistieke ketens betaalt zich steeds meer uit.
Elon gaf nog eens aan waarom hij met DOGE politiek actief is en verwacht dat hij vanaf de komende maand minder dagen hieraan kwijt is, omdat de basis nu ingericht is. Hij blijft nog wel verbonden aan DOGE om er zeker van te zijn dat de doelen ook gerealiseerd worden.
De producten en diensten waaraan ze werken, gaan volgens Elon ervoor zorgen dat Tesla voor 2030 het waardevolste bedrijf ooit wordt. Mits ze natuurlijk alle randvoorwaarden die nodig zijn om het robotaxi-netwerk wereldwijd uitgerold te krijgen, ook strak uitgevoerd krijgen. Dus blijven bouwen aan de AI-infrastructuur, zo laag mogelijke kosten per kilometer realiseren en een veiligheid en comfort die de menselijke capaciteiten ver overtreffen. Hetzelfde geldt voor hun humanoïde robot Optimus. Ook tegen zo laag mogelijke kosten een zo groot mogelijk inzetbaarheidsgebied dat gelijk of verder gaat dan menselijke capaciteiten. Beide producten en diensten liggen op koers!
Me, Robot
Achter de schermen werkt Tesla in een moordend tempo aan Optimus, de humanoïde robot. In het shareholder-deck van de earnings call zat onderstaande foto. Hierop is te zien hoe de productielijn van Optimus er nu uitziet. We zien de derde generatie, met de nieuwe onderarm. Ook de schouders zijn anders en de borst is smaller. Tesla werkt met deze proefproductie toe naar het produceren van 5.000 tot 10.000 bots. Deze zijn niet alleen nodig om de hardware verder te verfijnen, maar juist ook voor het trainen van de AI. In 2026 zal de eerste officiële productielijn operationeel moeten zijn en dan ook de eerste generatie Optimus in massa gaan produceren.
Product-line up
De focus lijkt te blijven liggen op de Model 3 en Model Y. Ergens in de komende 8 weken krijgen we goedkopere versies gepresenteerd die ondanks mindere luxe wel nog steeds begeerlijk zijn, maar nu wel voor meer mensen in financiële zin toegankelijk. Ik verwacht zo’n € 5.000 goedkoper dan de huidige RWD-versies. Of er nu wel of geen compacte Tesla komt of dat ze altijd gedoeld hebben op de Cybercab als de $25.000-auto blijft nog in het ongewisse. We moeten geduld hebben en vertrouwen in de perspectieven welke geschetst worden. De toekomst is autonome voertuigen (AV) en robotaxi diensten en daar zet Tesla vol op in!
Nieuwe productvideo Model 3
Tesla bracht deze week een nieuwe productvideo uit van de Model 3. In sommige markten, zoals de VS, is de Model 3 zeer aantrekkelijk geprijsd een wordt een nul procent rente aangeboden. Ook de FSD transfer is daar weer terug.
BEV in de lift in Europa In tegenstelling tot de nieuwskoppen in sommige kranten en websites gaan de BEV’s in Europa juist vooruit. Het blijven natuurlijk altijd maar snedes uit een taart, maar het marktaandeel van BEV in Q1 van 2025 is hoger dan dat van Q1 van 2024. Ook Tesla doet het in absolute aantallen in Q1 zeer goed. Kijk je naar de percentages, dan zorgt de omschakeling naar de nieuwe Model Y voor een daling ten opzichte van andere perioden.
Q2 moet laten zien dat dit inderdaad een dip was door deze omschakeling. Volkswagen laat een grote groei zien. Ook dit is enigszins vertekenend, aangezien zij massaal auto’s bij importeurs en dealers op kenteken zetten aan het begin van het jaar (kentekenjaar 2026). Tesla heeft deze buffers niet.
In de VS gaan de remmen los
De Trump-regering gaat met een ondernemersvriendelijke aanpak en een missie om Amerika leider te maken in technologie voor autonome voertuigen (AV) inzetten op minder regels en meer innovatie. De Amerikaanse minister van Transport, Sean Duffy, kondigde deze week een nieuw kader voor autonome voertuigen aan. Dit Automated Vehicle Framework, onderdeel van de innovatieagenda van het ministerie, wil regelgeving moderniseren en de inzet van zelfrijdende auto’s versnellen. Het programma breidt vrijstellingen uit naar in de VS geproduceerde autonome voertuigen, om innovatie te stimuleren en de concurrentie met China aan te gaan, met focus op veiligheid en technologische vooruitgang.
Amerikaans gemaakte AV’s vrijstellingen krijgen van traditionele veiligheidsnormen. Bedrijven als Tesla en Waymo kunnen nu sneller hun autonoom rijdende voertuigen op de weg brengen, zonder de last van regels die specifiek gelden voor mensgestuurde auto’s. Dit maakt de weg vrij voor robotaxi’s en later ook autonome vrachtwagens.
Ook de verplichte ongevalsrapportage gaat op de schop. De regering vindt deze regels te zwaar en wil ze versoepelen, tot frustratie van critici die pleiten voor transparantie. Tegelijkertijd wordt gewerkt aan één federale regelgeving, om de chaos van 25 verschillende staatswetten te vervangen. Dit moet het leven van AV-bedrijven makkelijker maken en Amerika concurrerend houden tegenover China’s snelle opmars in AV-technologie.
Demo FSD-rit
Tesla is volop aan het testen met FSD Unsupervised in Austin en de San Francisco Bay Area. In onderstaande video laten ze zien hoe zo’n onbemand ritje er uit gaat zien. Er zit nu nog (verplicht) een Tesla medewerker achter het stuur voor noodsituaties. Dat is in juni, als de service in Austin live gaat, niet meer nodig.
Elon gaf in de Earningscall dat voor het einde van het jaar in sommige plaatsen de nieuw aangekochte Tesla zelf zijn weg vindt naar de consument. Ook zal volgens hem eind van het jaar FSD Unsupervised op privé voertuigen mogelijk zijn, zowel in het robotaxi-netwerk als daarbuiten.
Kleine megapack voor op de camping, bijvoorbeeld
Klein, maar met een indrukwekkende energieopslagcapaciteit. De draagbare Megapack-oplader in de schaal 1:40 is een miniatuurreplica van Tesla’s Megapack-batterijen. Hiermee beschikt u overal waar u bent over een betrouwbare energievoorraad. Geen installatie van de installatie of toestemming van een nutsbedrijf vereist voor gebruik. De prijs is € 120 en de megapack heeft de volgende kenmerken:
Europa komt ook in beweging
De afgelopen weken al meerdere berichten dat met name in Nederland en Noorwegen gezocht wordt naar mogelijkheden om niet te hoeven wachten op de UNECE. @KRoelandschap plaatste op X onderstaand bericht dat Tesla in Noorwegen een vrijstelling van twee jaar heeft gekregen om FSD (Supervised) te testen op openbare wegen.
Dit maakt praktijktesten mogelijk met FSD V13 in EU-goedgekeurde voertuigen. Een voorwaarde is dat het alleen met door Tesla opgeleide bestuurders mag.
De vraag is natuurlijk wat hieronder verstaan wordt. Ik hoop dat ze hiermee bedoelen dat Tesla FSD-gebruikers vooraf moet screenen en opleiden. Dat hebben ze in de VS gedaan door de Safety Score in te voeren, waarbij je moest laten zien dat je de auto op een manier bedient en gebruikt die indicatief is voor veilig FSD-gebruik. Pas daarna kreeg je toegang tot de FSD-beta software. Maar waarschijnlijk bedoelen ze dat alleen Tesla-personeel nu openbaar mag testen. Het verschil met andere testvoertuigen die we al eerder hebben gezien door heel Europa is dat Tesla met deze stap het tragere UNECE-regelgevingsproces omzeilt. Omdat ze nu real-world veiligheidsdata kan verzamelen onder toezicht van de overheid, wat mogelijk de bredere uitrol van FSD in Europa versnelt via vrijstellingen onder Artikel 39.
We moeten de platformeconomie niet missen!
Je voelt het aan alles: de autonome voertuigen-revolutie (AV) staat op het punt te beginnen. In de VS rijden in sommige steden nu al robotaxi’s rond van Waymo. En met de aanstaande (en daarna zeer snel schaalbare) uitrol van Tesla’s FSD Unsupervised in Austin en later in het jaar ook in andere steden, gaat Tesla qua AV-hardware en AV-software deze nieuwe markt grotendeels domineren. Want de oplossing van Tesla functioneert niet alleen in steden, maar ook tussen de steden, klein en groot. En zelfs over de landsgrenzen. Dus overal! Op deze autonome voertuigen gaat een nieuwe platformeconomie ontstaan, met bijvoorbeeld e-commerce tijdens de rit, reclame, mobiele werkplekken, slimme logistiek en talloze diensten en producten die we nu nog niet kunnen voorspellen. Net zoals de app-economie na de komst van de smartphone. Die vergelijking gaat verder dan een metafoor: wereldwijd is de app-economie inmiddels groter geworden dan de verkoop van smartphones zelf. De hardware en de taxi-rit zelf zijn de basis, maar de echte waarde zit in de nieuwe diensten en producten die daarop gaan draaien. Precies deze nieuwe economie dreigt Europa ook te missen rond autonome voertuigen: dus niet alleen de productie en exploitatie van het voertuig, maar vooral die nieuwe economische dynamiek die daaromheen ontstaat.
Europa heeft geen eigen FSD-technologie en zal die ook de komende jaren niet ontwikkelen. Geen enkel Europees autobedrijf staat op het punt om met een qua prijs per kilometer concurrerend zelfrijdend voertuig, met of zonder Tesla-software in licentie, op schaal de markt te betreden en robotaxidiensten te gaan exploiteren. Als Europa dan ook nog de AV-uitrol vertraagt (zie het UNECE-proces), dan dreigt Europa niet alleen haar auto-industrie te gaan verliezen, maar ook de nieuwe platformeconomie rond autonome voertuigen volledig mis te lopen. Vooral Amerikaanse en Chinese bedrijven kunnen immers nu al beginnen met het uitdenken en implementeren van nieuwe diensten en producten op de autonoom rijdende Tesla’s. Als we over 2 à 3 jaar in Europa zo ver zijn, is de taart al grotendeels verdeeld.
Elke vertraging die we nu nog moeten incasseren, vergroot de achterstand die straks niet meer is in te halen. China heeft dit al lang begrepen: het laat Tesla’s FSD toe, maar verplicht Tesla wel om de FSD-data lokaal op te slaan en verwerkt zo strategische informatie binnen eigen grenzen. Daardoor ontstaat daar wél een eigen ecosysteem en een lokale nieuwe platformeconomie. Europa kan niet wachten op Chinese technologie als alternatief voor de Amerikaanse technologie, gezien de nog grotere geopolitieke risico’s en afhankelijkheden die dat met zich meebrengt. En in alle scenario’s: de VS gaat nu snel FSD toestaan en hiermee dus ook die nieuwe economie laten ontstaan. Wat Europa van China kan leren, is het beschermen van datasoevereiniteit: rij- en sensordata lokaal verwerken, met gecontroleerde toegang voor Europese bedrijven. In plaats van zich te blijven afzetten tegen de Amerikaanse politiek, moet Europa erkennen dat samenwerking en snelle toelating van FSD-technologie cruciaal zijn. Alleen door nú ruimte te geven aan grootschalige AV-testen (incl. FSD unsupervised) en toegang tot data en platforms voor Europese bedrijven te waarborgen, kan Europa een eigen rol spelen in deze nieuwe economie. De race is begonnen. De vraag is niet of we meedoen, maar of we straks überhaupt nog kúnnen meedoen.
1 Opmerking
Conrad
26/4/2025 18:07:18
Mooie aanvullende post op LinkedIn over av platforms https://www.linkedin.com/posts/conradvanpruijssen_europa-innovatie-autonomevoertuigen-activity-7321856122426953729-Fl0n
Antwoorden
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Mei 2025
Categorieën |