In deze blik op de week aandacht voor de Q4 2024 cijfers, mijn verwachtingen voor 2025, alles over draadloos laden, de Cybertunnel, de Model 3 uit 2019 en nog veel meer…
Q4 cijfers
Tesla presenteerde zijn Q4-productie en verkoopaantallen. Het beste kwartaal ooit! Helaas hebben ze voor het eerst in hun bestaan geen jaarlijkse groei kunnen laten zien van het aantal verkochte auto’s. Uiteindelijk 1% minder auto’s verkocht dan verleden jaar. In het begin van het jaar was dit al aangekondigd, maar toch was de verwachting dat Q4 zo goed zou zijn dat ze een kleine groei konden laten zien. Maar… Nu ze ook rapporteren hoeveel GWh aan energieopslag ze verkocht hebben, zien we dat ook dit deel van Tesla het beste kwartaal ooit draaide. Van 6,9 GWh in Q3 naar 11 GWh in Q4 is een stijging van 4,1 GWh. Met die 4,1 GWh aan batterijen kun je ongeveer 58.571 auto’s maken (gemiddeld 70 kWh). Megafactory Lathrop (VS) zit nu met 40 GWh aan zijn geïnstalleerde capaciteit. De productiestart van Megafactory Shanghai is aanstaande en zal de komende kwartalen zorgen voor een verdere groei van Tesla Energy. Een voor consumenten belangrijk product van de Tesla Energy divisie is de Powerwall3. Hieronder een praktisch voorbeeld uit de VS. Hopelijk zien we de Powerwall3 ook snel in Nederland (zie verwachtingen 2025).
Giga Berlijn bijna klaar voor Juniper
Het bericht gaat dat Giga Berlijn de komende weken zijn personeel gaat trainen voor de productie van de vernieuwde Model Y. Giga Shanghai produceert al en er wordt verwacht dat rond het Chinees nieuwjaar (eind januari) de verkoop gaat starten. Het is niet duidelijk wanneer de levering in Europa begint. Dat zal richting het einde van Q1 zijn, verwacht ik. Er duiken steeds nieuwe foto’s op van gecamoufleerde exemplaren.
Mijn verwachting voor 2025
De Model 3 verkoopt weer als vanouds en als de vernieuwde Model Y in Q1 in de verkoop gaat, zal ook met dit model ongetwijfeld de bovenkant van de ranglijsten weer opgezocht worden. Zeker als van beide modellen ook goedkopere varianten komen. Ik verwacht een jaar waarin Tesla zijn auto-met-stuur-portfolio gaat completeren én zijn eerste auto-zonder-stuur voor het publiek toegankelijk maakt. Ik heb een blog geschreven met al mijn verwachtingen voor 2025. Niet alleen van Tesla Cars, maar ook Tesla Energy en Tesla AI & Robotics. Het belooft een zeer interessant jaar te worden.
Mijn blog over de verwachtingen voor 2025 is ook als podcast te beluisteren. In het Engels en door AI gegeneerd (NotebookLM).
Draadloos laden
YouTube-kanaal “The Limiting Factor” gaat in onderstaande video (deel 1) nader in op Tesla’s plan om draadloos laden te introduceren, zoals onthuld tijdens het Cybercab-evenement in oktober. Hij legt uit dat deze technologie sterk lijkt op de draadloze opladers voor smartphones, maar dan op grotere schaal en met meer verfijning. Het systeem bestaat uit een power station dat wisselstroom uit het net omzet in gelijkstroom, vervolgens in hoogfrequente wisselstroom voor draadloze overdracht, en daarna weer in gelijkstroom voor de batterij. Deze zogeheten resonante inductieve laadtechniek maakt efficiënt laden op een afstand van tien tot twintig centimeter mogelijk.
Besproken wordt dat de kostprijs van een draadloos thuislaadsysteem hoger ligt dan die van een reguliere Tesla-wallconnector, maar dat dit gedeeltelijk wordt gecompenseerd door aanvullende functionaliteiten zoals bidirectioneel laden (waarmee de auto ook energie kan teruggeven aan huis of net). De efficiëntie van een goed ontworpen draadloos systeem ligt momenteel rond de 93 procent, wat dicht in de buurt komt van de 97 à 98 procent bij bedraad laden. Dat kleine verschil wordt gecompenseerd door voordelen zoals gebruiksgemak, geen slijtage of diefstal van kabels en tijdswinst doordat de auto niet handmatig hoeft te worden ingeplugd.
Hij wijst erop dat draadloos laden in de toekomst ook zou kunnen opschalen naar vermogens van 300 kilowatt, maar dat deze optie aanzienlijk duurder is en voor de meeste toepassingen niet noodzakelijk. In praktijksituaties waarbij voertuigen vaak en lang geparkeerd staan, volstaat een vermogen van 11 tot 50 kilowatt. Voor Tesla’s Cybercab kan dat interessant zijn, omdat de auto’s geen menselijke bediening nodig zouden hebben en toch efficiënt kunnen worden opgeladen. Het verschil in laadsnelheid ten opzichte van traditionele snelladers is geen obstakel als de voertuigen voldoende uren per dag stilstaan. Wat ik wel interessant vind, is zijn opmerking dat Tesla’s Cybercab mogelijk kan profiteren van onder andere distributed computing-taken (AI5-chip) en/of energieopslag terwijl de auto stilstaat, wat de economische voordelen van draadloos laden alleen maar zou vergroten.
Brighter with Herbert
Herbert Ong maakt behoorlijk veel Tesla gerelateerde content op YouTube, veelal door middel van interviews en discussies met Tesla Bulls. In mijn verwachtingen voor 2025 heb ik het over het lange termijn belang van de AI5-chip (en later AI6/AI7) voor Tesla. In onderstaande video/interview komt dit mijns inziens zeer belangrijk onderwerp ook aan bod.
De AI-chip is er niet alleen voor inference compute om de primaire taak uit te voeren, zoals autorijden, maar ook als trainingscomputer. Zowel voor taken die zijn uitgevoerd en voor het delen en leren van deze “ervaring” met de fleet (embodied AI), als voor distributed compute power als trainingscluster. Dus robots die niet alleen gegevens verwerken, maar ook zelfstandig handelen, experimenteren en hun kennis direct met elkaar delen. En als ze stilstaan, bijvoorbeeld tijdens het opladen, worden ze gebruikt voor trainingsdoeleinden. Dit is nodig om de gigantische en exponentieel groeiende datastroom vanuit de Optimus-sensoren (hoofdzakelijk video, maar ook geluid) te gebruiken om de AI verder te trainen. Zeker nu de taalmodellen tegen grenzen aanlopen van “historische data”, gaan realtime datastromen zoals vanuit X, de auto’s en straks zeker vanuit de miljoenen Optimus-robots, het onderscheid
CyberPlaid
Afgelopen jaar heb ik regelmatig bericht over een hobbyproject dat heeft geleid tot de Cyberroadster. Dezelfde hobbyist is nu begonnen met het transformeren van een beschadigde Model S Plaid tot een CyberPlaid. Als je het leuk vindt om dit proces te volgen, dan verwijs ik je graag naar zijn YouTube-kanaal. Als er leuke mijlpalen zijn, zal ik er ook wat aandacht aan besteden.
Terugblik Giga Berlijn
Giga Berlijn lijkt een beetje in een tussenfase te zitten. De plannen voor de toekomst zijn groots, gelet op de grond die Tesla daar in bezit heeft en het aantal bomen dat is gekapt. We hebben de vergunningaanvragen voorbij zien komen voor de verschillende fasen en er zijn ook infrastructurele werken aan de gang. Ze bouwen nu alleen de Model Y. Mogelijk binnenkort ook een compactere variant op de bestaande lijnen, maar verder zien we nog niet veel beweging. Toch hebben ze een interessant jaaroverzicht gemaakt, waarin vooral opvalt dat fase 1 is afgebouwd. Hopelijk horen we snel meer over de concrete plannen voor fase 2 en fase 3!
Model 3 uit 2019!
In het jaar 2019 zijn heel wat Model 3’s in Nederland verkocht. Natuurlijk een groot deel door 0% bijtelling voor lease-rijders, maar ook privé, aangezien de Model 3 met een prijs van toen circa € 48.000 een Tesla voor meer mensen toegankelijk maakte. Er werden 30.416 exemplaren op kenteken gezet. Inmiddels staan daarvan nog 8.077 op naam van de eerste eigenaar. Pas in 2024 zien we dat 12.077 exemplaren van eigenaar gewisseld zijn! Er is ook een fors aantal geëxporteerd. Opvallend bij het tweedehands aanbod is dat autohandelaren geen raad weten met de complete standaarduitrusting. Panoramadak, stoelen met geheugen en navi staan vaak in de kop van de advertenties. De oorspronkelijke meerprijs voor een andere kleur dan zwart, een trekhaak, witte bekleding of een performance-upgrade bij een LR of AEP zie je niet of nauwelijks terug in de vraagprijs. De aanwezigheid van FSD-software wel, maar ook nog maar zeer beperkt.
1 Opmerking
Maurice van Hees
7/1/2025 13:54:46
Hoi, ik lees je nieuwsbrief graag, dank voor de content. Opmerking over het gezin met de powerwall 3, die wonen in Australie.
Antwoorden
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Januari 2025
Categorieën |