In deze blik op de week aandacht voor de vakbonden in Zweden, deel drie van de terugblik op 2024, je kan weer stemmen op een SuC locatie, een kijk op de verkoopstatistieken en nog veel meer… Ditmaal Grok gevraagd een bijpassende afbeelding te produceren.
Podcast versie
De onderstaande Engelstalige podcast is door AI gegenereerd (NotebookLM) op basis van de inhoud van onderstaande onderwerpen.
Juniper in (proef)productie
Volgens de laatste geruchten produceert Giga Shanghai inmiddels 200 nieuwe Model Y’s per dag. Met deze aantallen gaat het nu niet lang meer duren voordat we de refresh van de Model Y zonder camouflage gaan zien. Ze werken aan de laatste stroomlijning van het complexe logistieke en productieproces. Giga Shanghai is de blauwdruk voor de andere productielocaties. Dus ook vanuit de VS en Berlijn gaan we snel meer horen. In China zien we dat de 0% financieringsoptie voor 5 jaar wordt doorgetrokken naar eind januari (Chinees nieuwjaar). Een mooie incentive om de laatste voorraad te verkopen. Volgens geruchten vanuit Berlijn krijgt het personeel daar begin januari een toelichting op de plannen voor Berlijn. Waarschijnlijk meer dan alleen de productiestart van de vernieuwde Model Y.
Vakbonden in Zweden
De afgelopen maanden al vaker hier bericht over de aanhoudende strijd van de vakbond (IF Metal) in Zweden om een voet aan de grond te krijgen bij Tesla. Maar Tesla-medewerkers blijven het duidelijk maken dat ze geen vakbond willen.
Tesla biedt hun medewerkers prima arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden. Toch gaan de vakbonden door met het blokkeren van Tesla. Eerder deden ze dat al door transporteurs onder druk te zetten door geen autotransporten uit te voeren. Nu blokkeren ze het aansluiten van Superchargerlocaties door bedrijven die dit moeten doen onder druk te zetten. In totaal gaat het nu om zes locaties met het aantal laadzuilen oplopend naar honderd. Op de foto hieronder staat de tekst: “KLAAR VOOR AANSLUITING. Hier zouden alle bestuurders van elektrische auto’s kunnen laden voor uitstootvrije ritten. Dat draagt bij aan een duurzaam Zweden”. Wanneer zal de nu al veertien maanden lopende strijdbijl begraven worden?
Model Y auto van het jaar (in Zweden)
Ironisch is het dat juist de Model Y in Zweden door het blad „Vi bilägare” als beste uit de bus is gekomen na 49 tests van auto’s van 27 verschillende merken. Op nummer twee staat overigens de VW Tiguan 2.0 TDI! Een ander Zweeds autoblad, „Teknikens Värld”, zette de Model 3 op de eerste plaats, als benchmark in zijn klasse. Net als in veel landen komt de Model Y niet alleen goed uit de vergelijkende testen, maar staat hij ook op nummer één in de verkoopstatistieken. De kans is heel groot dat na 2023 ook in 2024 de Model Y de best verkochte auto wereldwijd gaat worden. En dan moet de refresh nog komen!
Verkoopstatistieken
Aan het begin van het jaar gaf Elon Musk nog een waarschuwing over de verkoopaantallen voor 2024. Het zou moeilijk worden om het aantal van 2023 te halen (1.845.985), met name door macro-economische omstandigheden. Het jaar 2024 werd bestempeld als een tussenjaar voor Tesla als voorbereiding op de transitie naar een meer AI- en Roboticsbedrijf. Met het “We, Robot-event” hebben we gezien wat Tesla hiermee bedoelt.
Toch ziet 2024 er ook qua verkoopaantallen niet slecht uit. Het heeft er alle schijn van dat ze voor het eerst in de geschiedenis meer dan 500.000 voertuigen in één kwartaal gaan verkopen. Als dat lukt, gaan ze aardig in de buurt van het 2023-volumen uitkomen. Het zou niemand verbazen als ze er zelfs iets overheen gaan! Voor 2021 was het jaarvolume nog onder de 500.000 exemplaren! Waar andere merken hun aantallen zien kelderen, is Tesla in staat om met twee volumemodellen, en natuurlijk alleen volledig elektrische, de verkopen op peil te houden.
Ook Nederland doet in 2024 weer aardig mee. De Model Y en de Model 3 gaan in december als warme broodjes. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat veel leaserijders van een Model 3 uit 2019 overstappen op de Model Y of de vernieuwde Model 3!
Superchargerlocaties kiezen
Nu we het toch over Superchargerlocaties hebben, de winnaars van het afgelopen kwartaal zijn bekend. Voor Europa zijn de volgende locaties gekozen:
App Updates
Verleden week zagen we een overzicht van nieuwe functionaliteiten welke we via software-updates hebben gekregen de afgelopen jaren. In het onderstaande artikel op X een overzicht van de updates van de Tesla App (voor iOS).
Batterijtest
BOVAG en de Vereniging Elektrische Rijders (VER) hebben in een gezamenlijk onderzoek aangetoond dat er betrouwbare alternatieven bestaan voor de officiële fabrikanttesten van EV-batterijen. Uit de 185 testrondes op 24 verschillende merken en modellen, die samen een groot deel van het Nederlandse wagenpark van elektrische auto’s van vier tot acht jaar oud vertegenwoordigen, komt naar voren dat de Aviloo Flashtest en de Moba-test de meest betrouwbare resultaten opleveren. Door de batterijconditie (SoH) van een gebruikte elektrische auto op deze wijze transparant vast te stellen, wordt het vertrouwen van zowel consumenten als autobedrijven vergroot. Klik op onderstaande afbeelding om naar het onderzoek te gaan.
Het gaat bij een tweedehands BEV voornamelijk om vooraf te weten wat een reëel rijbereik is door zicht te hebben op de batterijconditie. Net als bij het kopen van nieuwe BEV is ook bij het kopen van een tweedehands BEV het meest belangrijk om te weten hoe je feitelijke autogebruik eruitziet (zie ook “alles over laden en rijbereik”). Het feitelijke gebruik en de manier van kunnen of willen laden moeten passen binnen het rijbereik onder slechte omstandigheden.
Terugblik 2024 deel 3
Vaak is het afgelopen jaar in Blik op de week gegaan over Tesla AI & Robotics. Het hoogtepunt was natuurlijk het “We, robot-event”. Hier kregen we een blik in de toekomst die verder gaat dan ik had verwacht. Het doek viel van het ontwerp van de robotaxi. De Cybercab is een auto zonder stuur en bedieningsfuncties. Niet alleen ontwikkeld volledig vanuit het perspectief van zelfrijdend, maar ook tegen zo laag mogelijke kosten per kilometer. Dat wordt grotendeels gerealiseerd door deze auto in ongekend grote aantallen te kunnen produceren. Randvoorwaardelijk voor de Cybercab is natuurlijk dat FSD Unsupervised gerealiseerd is. Zoals verwacht ging in 2024 het woord Beta ervan af. Ze spreken nu over FSD Supervised en FSD Unsupervised. Met versie 13 in de laatste weken van 2024 wordt het steeds duidelijker dat Tesla het moment van het commercieel in de markt zetten van robotaxi-diensten is aangebroken!
Tesla Vision is zoals gedacht verder uitgerold. Alle modellen maken er nu gebruik van. Ik had verwacht en misschien ook wel gehoopt dat de Ultra Sonic Sensors bij auto’s die ze nog hebben volledig uitgezet zouden worden en dat de auto’s met bedieningshendels toch ook autoshift zouden krijgen. Nu zie je bij een auto met USS dat ze uitgaat op het moment dat Autopark ingeschakeld wordt. Parkeer je handmatig, dan werken de USS.
Ook hebben we de tweede generatie van Optimus gezien. Het is een ongelooflijk spannende tijd om Tesla’s humanoïde robot feitelijk geboren te zien worden en hoe hij “opgroeit” om in de komende jaren zelfstandig de wijde wereld in te gaan. We zien de enorme progressie van de fijnmotoriek. Van snelle bewegingen nodig voor het vangen van een tennisbal tot de fijne motoriek van de hand en de vingers. Het lopen en het balanshouden gaat er steeds natuurlijker uitzien. Voor de brains van Optimus is het Tesla AI-team volop aan het werk en is er veel overlap met de FSD-ontwikkelingen. Tesla Vision gaat het mogelijk maken dat zowel de robot met als zonder wielen de wereld om hem heen begrijpt. Het taalmodel, om ook het woord en geschrift te leren en te communiceren, zal van X.ai komen. Alleen hoe dit precies vorm gaat krijgen is niet duidelijk geworden. Ik had verwacht dat Grok, het LLM van X.ai, in 2024 al zijn entree in onze Tesla’s zou maken. Dat is nog niet gebeurd. Er zijn wel aanwijzingen in de software gevonden, maar ik denk dat ze wachten op Grok3. Dit nieuwste taalmodel moet op gelijke hoogte komen van de bestaande koplopers.
Verwachtingen 2025
De komende week zal ik mijn verwachtingen voor 2025 in een blog opschrijven. Het belooft weer een jaar te worden om naar uit te kijken. Bedankt voor het volgen van Blik op Week in 2025. Ook bedankt aan degene die op mijn referral een nieuwe Tesla gekocht hebben. Een goede jaarwisseling en op naar een mooi 2025!
3 Opmerkingen
In deze blik op de week aandacht voor buienradar toch voor de MCU2, Tesla's lithiumproductie, het tweede deel van de terugblik op 2024, indrukwekkende lijst van updates en nog veel meer... Dall-e gevraagd een kerstkaart te maken! Fijne feestdagen!
Podcast versies
Gegenereerd door NotebookLM op basis van de inhoud van onderstaande onderwerpen. Nederlands laat ik voorlopig weg. Wordt officieel nog niet ondersteund door NotebookLM en dat is te merken aan de kwaliteit van de uitspraak en diepgang.
Verrassing voor MCU2
Bij de uitrol van de Holiday-update heb ik het gehad over het feit dat sommige software-updates afhankelijk zijn van de hardware aan boord. Als de hardware simpelweg ontbreekt, is dat duidelijk. Is de hardware wel aanwezig, maar van een oudere generatie, dan wordt het wat lastiger. Zoals nu met de buienradar als overlay over de navigatiekaarten. Dit leek aanvankelijk voorbehouden aan auto’s met een MCU3, dus met de AMD Ryzen-chip. Maar momenteel rolt er een update uit die deze radarbeelden ook beschikbaar maakt voor auto’s met de Intel Atom (MCU2) chip. Dat is verrassend, maar natuurlijk wel mooi dat het kan. Vooral omdat we niet precies weten waar de grens ligt tussen de mogelijkheden van MCU2 en MCU3.
Software maakt het toch allemaal anders
Een door niet-Tesla-rijders vaak onderschat voordeel van een Tesla zijn de software-updates. Met name het feit dat via deze updates continu nieuwe functionaliteiten worden toegevoegd, maakt Tesla uniek. Tesla bracht onlangs onderstaand overzicht uit.
Dit kan mijns inziens zelfs het perspectief op een hogere afschrijving door de gedaalde nieuwprijzen veranderen. Waarom zou je een nieuwe auto kopen als kosten (inclusief afschrijving) voor jou een doorslaggevend argument zijn? Je kunt gewoon lekker blijven doorrijden. De software-updates houden de auto actueel, de onderhoudskosten blijven laag en over de batterij hoef je je geen zorgen te maken.
Eerste lithium productie
In Corpus Christi, Texas, bouwt Tesla een unieke lithium-raffinaderij, specifiek voor toepassing in batterijen. In mei 2023 werd het startsein gegeven voor de bouw. Een productiestart in 2024 was voorzien, maar dat wordt niet gehaald. Afgelopen week hebben de machines echter wel voor het eerst gedraaid. Een moment van erkenning voor het personeel dat dag en nacht werkt aan de realisatie, en een mooi moment voor de werving van nieuw personeel wanneer de fabriek in de loop van 2025 daadwerkelijk met de productie begint. Ik denk dat we pas over een paar jaar zullen beseffen wat het belang van deze stap is geweest, ook in de geopolitieke context. Het raffineren (zowel de grondstof, het gekozen procedé als het eindproduct) in de Tesla-lithiumfabriek is energiezuiniger, ontziet het milieu op vele manieren en past naadloos in een recyclingcyclus. De kosten van het eindproduct liggen uiteindelijk ongeveer 30% lager.
Cybertruck te koop
In Oosterwijk heeft een garagebedrijf een mooie PR stunt uitgehaald door een Cyberbeast naar Nederland te halen en deze voor net geen € 190.000 te koop aan te bieden. Veel media aandacht en inmiddels schijnt de auto al verkocht te zijn. Ook de nieuwe eigenaar zal de auto met name gebruiken om aandacht te trekken voor zijn bedrijf.
Het stapelt zich op in Texas
Regelmatig zien we dronebeelden gemaakt boven Giga Texas. We hebben al veel bouwactiviteiten kunnen volgen sinds de initiële oplevering van het hoofdgebouw. Wat nu opvalt, is dat er steeds meer productieapparatuur geleverd wordt, die ongetwijfeld de komende maanden geïnstalleerd zal worden. De opslagplaats raakt steeds voller. Deze apparatuur zal zeker bedoeld zijn voor de Cybercab, maar waarschijnlijk ook voor een eerste productielijn van Optimus. Beide producten moeten uiteindelijk in ongekende hoeveelheden geproduceerd worden. Mogelijk is er ook apparatuur bij voor de compacte Tesla en/of de goedkopere variant van de Model Y, naast natuurlijk de refresh van de Model Y. Deze week zagen we bovendien dat de apparatuur voor de 8e productielijn van de 4680-batterijen naar binnen werd gebracht. We blijven het uiteraard op de voet volgen.
Terugblik 2024 deel 2
In drie delen wil ik terugblikken op mijn verwachtingen van 2024. In dit tweede deel gaat over Tesla Energy. Ook voor Tesla Energy was 2024 een jaar waarin fundamenten werden gelegd voor de toekomst. Zoals verwacht is de tweede Megafactory gebouwd. Naast Bastrop (VS) staat er nu ook een fabriek in Shanghai, waar de productie op het punt staat te beginnen. In 2024 werd duidelijk dat de energietak met de Megapacks en Powerwalls een belangrijke bijdrage levert aan de omzet. Zeer onverwacht verliet begin 2024, na 18 jaar, VP Energy Drew Baglino Tesla. Hij presenteerde eerder samen met Elon Musk het prestigieuze plan om de 4680-batterij te ontwikkelen. Hoewel het langer heeft geduurd dan verwacht om deze nieuwe vormfactor en productiemethode succesvol te maken, is massaproductie tegen dezelfde kosten als ingekochte batterijen inmiddels gerealiseerd. Toch zijn de uitdagingen nog niet volledig overwonnen. Een van de bottlenecks blijft de raffinage van lithium en de grote afhankelijkheid van derden. Tesla’s eigen raffinaderij is nog in aanbouw, en een start van de productie in 2024 werd niet gehaald. Voor 2025 ziet het er echter veelbelovend uit. Helaas kregen we gelijk dat er in 2024 geen Tesla-warmtepomp voor thuis is geïntroduceerd en dat de Powerwall nog niet in Nederland beschikbaar is. Wel zagen we dat Tesla steeds meer Powerwalls produceert en dat de derde generatie nu een alles-in-één oplossing biedt in combinatie met zonnepanelen. Er is sprake van een uitrol in steeds meer Europese landen, maar Nederland blijft vooralsnog achter. Rond Tesla Solar bleef het stil in 2024. Vooral het Solar Roof heeft het zwaar te verduren. De installatietijd en daarmee de kosten maken het tot een lastig product voor massale verkoopaantallen. De tijd zal leren of er toekomst is voor dit onderdeel van Tesla. Wat wel duidelijk is, is dat lokaal opwekken en lokaal opslaan van energie – met zonnepanelen in combinatie met een Powerwall – de toekomst is. Of dit echter naast een Tesla-thuisbatterij ook met Tesla Solar zal gebeuren, blijft de vraag.
Terugblikvideo Tesla
Ook Tesla kijkt terug op 2024. Vooraf bestempeld als een overgangsjaar. Dat viel achteraf wel mee. Hieronder hun video.
Grootste Supercharger in gebruik genomen Tesla heeft het grootste Supercharger-station ter wereld geplaatst in Barstow, CA, wat de elektrische voertuigreizen tussen Los Angeles en Las Vegas verbetert door een aanzienlijke laadcapaciteit langs de I-15 corridor te bieden. Dit Supercharger-station biedt met 120 laadzuilen een ongekende capaciteit. Het is ook ontworpen om aanhangwagens te kunnen ontvangen. Bovendien beschikt het over 495 kW aan zonnepanelen. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Januari 2025
Categorieën |