In deze uitgave van “blik op week” aandacht voor de eerste Model Y met een wit interieur uit Giga Texas, software updates, NACS, Tesla op de autoshows, productierecords en nog veel meer… Wit interieur Zowel in Giga Texas als in Giga Berlijn komt alleen de Model Y van de band. En dan ook alleen nog maar met het zwarte interieur. Deze week dan eindelijk bericht van een Model Y met een wit interieur. Helaas nog niet uit Berlijn, maar wel in Texas gesignaleerd. Dan zal het toch niet meer lang duren voordat we ook uit Berlijn de uitvoeringen met wit interieur gaan zien. Ook de nieuwe kleuren Quick Silver en Midnight Cherry Red moeten we binnenkort uit de fabriek zien komen! Tesla op autoshows Zowel in China als in Zwitserland is Tesla aanwezig op een autoshow. In Zwitserland hebben ze 3 auto’s staan. Gaan fancy stand, alleen een Superchargerstall als decoratie. Wel een primeur! De Model Y Performance in de kleur Quick Silver staat er opgesteld. In China, op de China International Import Expo (CIIE) 2022 in Shanghai hebben ze meer aandacht besteed aan de aankleding. Hier zijn alle modellen te zien en een focus op de Model S en Model X in de Plaid uitvoering. Deze gaat de komende weken de Chinese markt betreden. Ook Optimus, de Tesla robot, maakt zijn opwachting. Helaas nog niet rondlopend op de stand! Navigatie-kaart en software update Er wordt melding gemaakt van het ontvangen van een nieuwe kaartupdate voor de navigatie in Nederlandse Tesla’s. Het zou gaan om versie 2022.40-14250. Ik heb hem zelf nog niet ontvangen. Wel deze week update 2022.40 ontvangen. Naast de al eerder aangekondigde functionaliteiten zoals afbeeldingen bij de radiozenders, zitten er ook “onder water” weer vele verbeteringen. Het valt op dat de visualisatie steeds meer weergeeft qua aantal auto’s om je heen. Ook het grootlicht dat tegenwoordig standaard op automatisch staat in verband met Tesla Vision, lijkt beter te functioneren. Reageert in ieder geval veel sneller op tegenliggers. Dus gewoon blijven uitschakelen als het niet werkt. Levert data op en maakt het uiteindelijk beter. Voor degene die een gewicht of andere add-on aan het stuur gebruiken, om niet om 10 seconden te moeten laten voelen dat je aan het opletten bent, zullen niet blij zijn met 2022.40. De sensoren laten zich blijkbaar niet meer om de tuin leiden. Steer-by-wire Toen Tesla de Model S met het Yoke-stuur presenteerde was een van de opmerkingen dat het overpakken bij veel stuuromwentelingen onhandig is. Nu schijnt dat in de praktijk allemaal wel mee te vallen. Een kwestie van wennen. Geruchten uit de distributieketen wijzen er op dat Tesla op termijn afscheid wil nemen van de stuurkolom. De fysieke verbinding tussen het stuur en de voorwielen wordt dan vervangen door een steer-by-wire. Hiermee kan het aantal omwentelingen afhankelijk gemaakt worden van de snelheid. Zal ook de productiekosten verder reduceren en ook weer een logische stap op weg naar een auto zonder stuur. Het gerucht gaat dan in 2023 de Model S en Model X voorzien gaan worden van deze stuurinrichting. Zoom komt er aan De videoconferentie applicatie Zoom komt binnenkort beschikbaar in de Tesla-software. Door gebruik te maken van de camera onder de binnenspiegel kan je dan deelnemen aan video-meetings. Natuurlijk vooralsnog alleen als de auto in parkeerstand staat. De Zoom-applicatie wordt geïntegreerd in de agenda-functie. Staat een zoom-meeting in je agenda, kan je direct deelnemen. Giga Berlijn gaat uitbreiden De huidige geïnstalleerde productiecapaciteit in Grünheide is goed voor 250.000 en kan doorgroeien naar 500.000 auto’s bij een 3 ploegendienst. Tesla gaat de productiecapaciteit verder verhogen naar een capaciteit van 1,1 miljoen auto’s per jaar. Hiertoe wordt binnenkort het vergunningsproces gestart. Niet bekend met welk model men maar naar die aantallen gaat groeien. Zeker niet alleen de Model Y. Vloot onderweg Er is een hele vloot aan boten is onderweg vanuit Giga Shanghai en Fremont. Vanuit Fremont komen twee boten richting Europa met in ieder geval de Model S Plaid aan boord. De eerste Nederlandse klanten hebben een bevestiging gekregen van een aanstaande levering. Vooral uit China zijn bizar veel boten onderweg met Model 3 en vooral Model Y! Giga Shanghai had in oktober een productie-record. Natuurlijk zijn de auto’s op de boten niet alleen voor Europa, maar ook voor het Midden-Oosten en de UK. Apple Music logo gespot Regelmatig duikt de roep op om Apple Car of Android Carplay in een Tesla te hebben. Dat gaat natuurlijk nooit gebeuren. In mijn optiek is hier ook geen reden toe, zeker niet als er een app store komt om derden applicaties te laten ontwikkelen, zoals bijvoorbeeld Flitsmeister of een andere handige app. Een ander verhaal is Apple Music. Na Spotify de nummer twee onder de muziek streamingdiensten. Nu is er een icoontje gezien in de firmware welke zou kunnen duiden op het gaan aanbieden Apple Music in onze Tesla’s. Semi-afbeeldingen Nu de Semi bijna zijn marktintroductie gaat beleven, wordt ook de Tesla-app in gereedheid gebracht. Er zijn 3d-afbeeldingen opgedoken van de Semi voor een weergave in de Tesla-app. Slim dat Tesla voor de Semi geen aparte app ontwikkeld heeft, maar gewoon naadloos integreert in de bestaande applicatie. Er komt een apart event voor aflevering van de eerste Semi. Tesla liet weten dat er geloot gaat worden onder de aandeelhouders welke zich voor het event gaan aanmelden. Een datum is er nog niet. Productie record voor Giga Shanghai Ook in oktober 2022 weer een productie-record voor Giga Shanghai. Na de upgrades van de fabriek is de geïnstalleerde capaciteit nu goed voor iets meer dan 1 miljoen Tesla’s. Voor 2023 wordt een productie van 1,4 miljoen auto’s verwacht. Samen met de Fremont dan al goed voor de 50% groei in 2023 ten opzichte van 2022. Dan komt hier Giga Berlijn en Giga Texas nog bij. FSD komt tot leven Als in de VS FSD Beta beschikbaar komt voor iedereen met de FSD-aanschaf, dan zullen ze de Tesla’s niet kunnen aanslepen, zeker niet in combinatie met de EV-subsidies. De Giga Texas productie gaan ze hard nodig hebben. De prijs voor de hardware kunnen ze laten dalen zodat de auto’s binnen de nieuwe subsidieregels passen. Uiteindelijk gaat een groot aantal van de kopers de FSD-software aanschaffen of het maandelijks abonnement nemen. De winst onder de streep is voor Tesla dan gelijk of zelfs beter. In de loop van 2023 of 2024 kunnen ze datzelfde “trucje” ook herhalen voor China en in Europa als ook daar FSD Beta geïmplementeerd wordt. FSD Beta 10.69.3 maakt veel indruk. Toch is hij niet heel breed verspreidt onder de beta-testers. YouTuber AI-DRIVR vergelijkt de huidige versie als een bestuurder die net zijn rijbewijs gehaald heeft. Goed genoeg om veilig te kunnen deelnemen aan het verkeer, maar mist nog de ervaring om echt soepel door het verkeer te bewegen. Zeker in situaties waar het wat onoverzichtelijk is of je geconfronteerd wordt met asociale medeweggebruikers. Dat is voor veel data verzamelen. En laat dat nu net exponentieel toenemen met steeds meer auto’s met FSD Beta. Het wachten is nu op de single-stack versie. De Beta versie welke uiteindelijk voor het einde van het jaar beschikbaar moet komen voor alle FSD kopers in de VS. In die versie verwacht ik niet alleen de integratie van highway met citystreets, maar ook de vernieuwde (reversed) summon functionaliteit die gebruik maakt van het occupancy-netwerk en de bird eyes view bij het parkeren. Hopelijk gaan we vooruitlopend op FSD Beta in Europa al enkele van de functionaliteiten en visualisaties krijgen. Cybertruck productie Er wordt druk gespeculeerd over de (pre)productie van de Cybertruck. Midden 2023 zou het zover moeten zijn. Niet alleen de komst van de Giga Press, maar ook het werven van personeel voor de Cybertruck productie is een indicatie dat men vaart aan het maken is. Deze week stonden er een aantal enginering en management vacatures open voor personeel specifiek voor de Cybertruck productie. Ook in de broncode van Tesla app zijn de eerst aanwijzingen van de Cybertruck gevonden. Het komend half jaar gaan we de route naar de productiestart van de Cybertruck verder volgen. Nieuw distributiecentrum in Duitsland Tesla gaat een nieuw distributiecentrum, centraal in Europa, in gebruik nemen. In Giengen in Baden-Württemberg (D) hebben ze distributiecentrum van 22.000 vierkante meter gehuurd. Meer informatie is hier te vinden. Valse informatie Reuters kwam met het bericht naar buiten dat Tesla auto’s geproduceerd in China naar de VS zou verschepen. Elon liet, natuurlijk via Twitter, weten dat deze berichten niet kloppen. De geruchten blijven aanhouden dat de verkoop in China achterblijft. Elon blijft zeggen dat ze alles wat ze produceren al verkocht hebben. Het is alleen een logistieke uitdaging om met de enorme output uit de fabriek in Shanghai de auto’s getransporteerd te krijgen. Als ze minder in China zelf kunnen afzetten, bedienen ze andere markten. Maar dus niet de VS! Tesla gaat zelfs uitbreiden in China. De baas van Tesla in China liet weten dat ze komende jaren de reeds gedane investeringen in China gaan verdubbelen. NACS de nieuwe standaard?
Tesla heeft wereldwijd het grootste supercharger netwerk en blijft in rap tempo uitbreiden. In Europa heeft men moeten kiezen voor de Europese standaard, de CCS adapter. Een flinke knots! De Model S/X van voor 2022 zijn in Europa uitgerust met de Tesla-connector. Een slank en eenvoudig design. Goed voor snelheden tot 1 MW. De oudere V2 stalls zijn uitgerust met een Tesla Plug en CCS. De nieuwere V3 stalls met alleen CCS. Dat vraagt om een adapter bij de oudere Tesla’s. In de VS hebben ze nog kans om de Tesla EV connector tot een standaard te maken. Tesla noemt dit de North American Charging Standard (NACS). Ze hebben alle noodzakelijk specificaties openbaar gemaakt, zodat iedereen het kan gaan gebruiken zonder hiervoor licenties te moeten betalen. Als andere automerken deze standaard gaan overnemen hebben ze direct toegang tot alle SuC-locaties in de VS. Afwachten of dit in de VS gaat lukken.
1 Opmerking
In deze uitgave van “blik op week” veel aandacht voor Elon Musk. Hij stond natuurlijk vol in het nieuws deze week met de Twitter deal. Maar natuurlijk ook weer veel Tesla nieuwtjes. Comfort suspension De Model Y non-performance modellen uit Giga Berlijn en Giga Shanghai worden sinds kort voorzien van een aangepast onderstel. De Performance had al een aangepast onderstel. Tesla noemt dit “comfort suspension” en claimt meer rijcomfort te bieden zonder in te boeten op de strakke besturing. Nu krijgen ook de Model Y’s uit Fremont en Texas deze nieuwe aanpassing. Er wordt nog niet gesproken over een retrofit voor oudere versies van de Model Y. Zal niet lang meer duren voordat we de eerste reviews kunnen zien. Dan blijft er volgens mij niet veel meer over waar opmerkingen over te maken, anders dan smaak en emotie. Megapack fabriek Opnieuw plaatste Tesla een filmpje over de Megafactory in Lathrop op Twitter. Ze produceren hier de megapacks, een snel groeiend product binnen het Tesla Energy aanbod. De productie-capaciteit ligt om 10.000 megapacks per jaar. Ze zoeken nog personeel voor deze locatie. “Made on Earth by Humans” staat erop! Optimus Ook over ontwikkelen en produceren van Optimus plaatste Tesla een nieuw filmpje. Ze zoeken nog steeds personeel om mee te werken aan dit uitdagend project. FSD getest door Mistergreen Deze week op Twitter verschillende korte video-clips van Mark & Kees van Mistergreen en hun eerste hands-on ervaring met FSD Beta in de VS. Volgens mij waren ze onder de indruk van de prestaties van het systeem. Nog niet 100%, maar zeker klaar om als Beta naar Europa te komen. Topgear.nl schreef er een artikel over. Mistergreen is in Europa een robotaxi-vloot aan het voorbereiden. In eerste instantie doen ze dit door als leasemaatschappij alleen de S3XY modellen van Tesla in het aanbod op te nemen. Niet alleen nieuwe modellen kunnen worden geleased, maar ook oudere uitvoeringen van de Model S en X. Via de software-updates zijn ook oudere modellen nog steeds zeer interessant om in te rijden. Zeker als ze voorzien zijn van een nieuwe MCU2 en free charging. Indien nodig worden ze zelfs voorzien van een vers batterijpakket. Op deze manier hebben ze inmiddels 4.500 Tesla’s rondrijden, waarvan een groot deel ook al voorzien is van de FSD software. Zodra het deurtje naar FSD (Beta) in Europa langzaam open gaat, zal het steeds interessanter worden om in een Tesla te rijden. Of moet ik zeggen, te laten rijden! De komende jaren neemt hun vloot verder toe en op het moment dat FSD in Europa het groene vinkje krijgt gaan ze de S3XY-vloot aanvullen met dedicated robotaxi’s en robovan’s. Hoe ik de route naar full FSD release zie heb ik deze blog opgeschreven. Afstandsmeting zonder USS De nieuwe Model 3 en Model Y modellen hebben geen ultra sonic sensors meer. Het meten van de afstand tot een object komt voor rekening van Tesla Vision. Alleen de software is nog niet zover. Nu zijn in de code van software update 2022.40.4 aanwijzingen gevonden van het toevoegen van deze functionaliteit. Dus trotse eigenaren van de nieuwste modellen hoeven hopelijk niet lang te wachten op de afstandsmetingen! O ja, er is ook aanwijzing gevonden welke verwijst naar een nieuwe motor voor de ruitenwissers. Een motor welke over-the-air firmware updates kan krijgen. Tesla maakt zich populair in Duitsland In Duitsland loopt per 1-1-2023 een subsidieregeling af op nieuwe BEV’s (Umweltbonus). Voorwaarde is dat de auto voor deze datum ook daadwerkelijk geleverd moet zijn. Tesla komt privé kopers van Tesla’s die de bonus dreigen mis te lopen nu tegemoet. Als de bestelde auto op het moment van bestellen een leveringsdatum in 2022 had en deze wordt toch pas in 2023 geleverd, dan krijgt de koper de Umwelt bonus van Tesla. Daar zullen veel mensen blij van worden. Fremont wordt nog efficiënter Tesla produceert in Fremont nu ongeveer 750.000 auto’s per jaar. Fremont is na Giga Shanghai de 2e productielocatie qua output. Tesla zit tegen het einde van het jaar op een productie van 40.000 Tesla’s per week. Op termijn moeten Giga Berlijn en Giga Texas meer auto’s produceren dan nu in Fremont. Ondanks dat het terrein in Fremont bomvol staat, gaan ze toch de output verder verhogen. Hiertoe worden zo’n 250 Chinese Engineers van Giga Shanghai voor 3 maanden ingezet in Fremont om ook net als bij Giga Shanghai, door slimme oplossingen de output fors te verhogen. Het gerucht gaat dat ze rond de 1,1 miljoen auto’s willen gaan produceren, hoofdzakelijk Model 3 en Model Y. Sprint kanon! De Tesla Semi is een indrukwekkende vrachtauto. We zien nu beelden van de laatste testen. Op onderstaande video is te zien hoe snel de Semi met een trailer aangekoppeld kan optrekken bij een stoplicht. Eerder waren al beelden te zien van een optrekkende Semi zonder trailer. Hij schijnt in ongeveer 5 seconden naar de 100 te gaan zonder belading en in 20 seconden met de maximale belading. Elon in het nieuws! Het kan niemand ontgaan zijn, Elon Musk is eigenaar van Twitter geworden. Dit is Teslamagazine, dus geen uitgebreide beschouwingen op Elon’s Twitter-avontuur, maar onderstaande animatie wil ik jullie niet onthouden! Ook off-topic voor “Blik op de week” is het reilen en zeilen van SpaceX. De Falcon9 lanceringen vliegen ons om de oren. De afgelopen week de 50e van dit jaar. Ook Falcon Heavy ging deze week weer eens de ruimte in. Het blijft indrukwekkend om de twee boosters gelijktijdig te zien landen. Met de Falcon brengt SpaceX satellieten voor allerlei klanten de ruimte in en brengt het astronauten en goederen van en naar het International Space Station (ISS). Een groot deel van de Falcon9 lanceringen wordt echter gebruikt om de eigen Starlink Satellieten de ruimte in te brengen. Hiermee bieden ze een (op termijn) wereld dekkend internet netwerk aan. En daar gaan we uiteindelijk ook in onze Tesla’s gebruik van maken. In eerste instantie alleen voor de noodoproepen en systeeminformatie, maar op termijn ook voor entertainment en andere zaken. Om het SpaceX onderwerp af te ronden. Deze week een leuk kort filmpje over het leven op Starbase. Op deze bijzonder plek werkt SpaceX aan de volgende generatie ruimtevaartuigen: Starship. Mogelijk zien we in december de eerste lancering. Als Starship gaat werken zoals beoogt, alles herbruikbaar en binnen een paar uur weer opnieuw te lanceren, dan gaat de lange toekomst van de mensheid er anders uit zien! Elon “te gast” in Nederland Deze week stond Elon centraal in twee Nederlandse programma’s. Hij was er natuurlijk niet echt aanwezig, maar hij stond wel centraal. Het satirisch programma van Arjen Lubach maakte een grappig profielportret van Elon. Jort Kelder maakte een XL Jortcast over Elon Musk: Meesterbrein of Maniak? Auke Hoekstra en Hans van de Loo zijn de gasten waarmee Jort over Elon en zijn bedrijven praat. Best interessant om te luisteren. Niet altijd even accuraat, maar het geeft toch een redelijk goed beeld van wat Musk allemaal doet. Op de vraag “Meesterbrein of Maniak?” komt niet echt een antwoord, dat mag je zelf invullen. Klik op onderstaande banner om naar Spotify te gaan. Baron Conference Ron Baron is een van de investeerders die vanaf begin veel geld heeft gepompd in al de startups/bedrijven van Musk. In financiële zin heeft hem dat geen windeieren gelegd. Elon deed wat voor hem terug door geïnterviewd te worden op de Baron Conference. Zeker als je interesse voor Tesla ook ligt bij het aandeel TSLA een must-see. Elon gaat iets dieper in op de potentiële marktwaarde van AI als het tot een toepassing komt in mobiliteit (FSD) en in robots (Optimus). Hyperloop
Eerder in het jaar het bericht dat The Boring Company eind 2022 zo ver is om Hyperloop te gaan testen. Deze week het bericht dat de proeftunnel bij het hoofdkantoor van SpaceX (Hawthorne, CA) niet meer in gebruik is. Een Twitterbericht van TBC maakt duidelijk dat ze wel degelijk zijn begonnen met het testen van een Hyperloop. Waar deze is en wat ze precies gaan testen in nog niet bekend. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Februari 2025
Categorieën |