|
In de nieuwe Blik op de Week aandacht voor de Earningscall Q3, FSD ontwikkelingen in Europa, de vernieuwde Model S/X weer beschikbaar, de Model Y bovenaan in Europa, de Tesla Vision Contest winnaars en nog veel meer...
Q3 Earningscall
Tesla’s Q3 2025 was een earnings call zoals we die de laatste kwartalen gewend zijn. De cijfers zijn gewoon goed, zeker in vergelijking met branchegenoten en de tijd waarin we leven, met alle geopolitieke onzekerheden.
Tesla worstelt zich door de transitieperiode van een focus op BEV’s en batterijopslag naar een AI- en roboticsbedrijf dat moet gaan zorgen voor “sustainable abundance”. Met de hierbij horende absurde groei, waarbij nu de AI-infrastructuur en productietechnologie worden ontwikkeld en deels al geïmplementeerd.
In de tussentijd leiden de steeds beter wordende bestaande producten en productieprocessen tot een recordomzet van $28,1 miljard. De Megapacks beginnen nu echt hun stempel te drukken. Tegelijkertijd wordt volop geïnvesteerd in een nieuwe toekomst met FSD en Optimus. Wat verderop in deze Blik op de Week wordt duidelijk dat wat Tesla aan het bouwen is met hun real-world AI-modellen niet zomaar gekopieerd kan worden.
Investeringen komen tot leven
In Giga Texas bouwt Tesla aan de productielijn voor de Cybercab. Productiestart in Q2 2026 en dan met de legalisatie van FSD Unsupervised per staat en land opschalen naar ongekende aantallen.
Voor Optimus V3 wordt een productielijn gebouwd (inclusief een nieuwe logistieke toeleveringsketen) voor 1 miljoen exemplaren — vermoedelijk ook in Giga Texas. Ook deze productie start in de loop van 2026.
In Nevada wordt de laatste hand gelegd aan de productielijn voor de Tesla Semi. Proefproductie eind 2025 en de start van de massaproductie begin 2026. Ook de LFP-batterijproductiefaciliteit in Nevada is bijna klaar en start begin 2026 met massaproductie.
In Corpus Christi is het eerste deel van Tesla’s eigen lithiumraffinaderij aan het opstarten en produceert het bedrijf hun speciale lithium voor batterijproductie. Op termijn wordt de capaciteit verdubbeld.
De derde Megafactory voor de productie van Megapack (versie 3 komt eraan) en Megablock wordt in Houston gerealiseerd, eveneens met een productiestart in 2026.
Op AI-gebied bouwt Tesla in Giga Texas aan Cortex 2, een nieuwe AI-supercomputer. Deze komt in 2026 online en is onder meer nodig voor de verwerking van alle data die uit Optimus komt voor het verder trainen van hun real-world AI-model.
Het eigen ontwerp van de AI5-chip is klaar en de productie hiervan start in 2026 bij de twee partners Samsung en TSMC. Beide produceren de chips in de VS.
AI5-chip
Tijdens de Q3-presentatie onthulde Elon Musk nieuwe details over de volgende generatie AI-chip. Volgens Musk zal deze chip tot veertig keer beter presteren dan de huidige AI4-chip en vormt hij een volledige evolutie van Tesla’s eigen AI-hardware. De verbeteringen zijn het resultaat van Tesla’s nauwe integratie van software en hardware, waardoor traditionele componenten zoals de GPU en beeldprocessor konden worden verwijderd. Dit maakte een compacter en efficiënter ontwerp mogelijk met beter energiebeheer. Tesla heeft een belangrijk voordeel doordat het slechts voor één klant ontwerpt: zichzelf. Hierdoor kan het bedrijf onnodige complexiteit vermijden en zich volledig richten op prestaties per watt en per dollar.
De productie van de AI5 zal volledig in de Verenigde Staten plaatsvinden, in samenwerking met zowel Samsung in Texas als TSMC in Arizona. Beide bedrijven zullen bijdragen aan de eerste productierondes. Tesla streeft ernaar een overschot aan AI5-chips te produceren, die niet alleen in voertuigen, maar ook in humanoïde robots en datacenters gebruikt kunnen worden.
De verwachting is dat deze AI5-chip ook gebruikt gaat worden voor de upgrade van HW3-auto’s. Bij massaproductie van AI5-chips op een 3nm-proces (tot 1800 TOPS) ontstaan door het complexe fabricageproces ook mindere exemplaren. In de halfgeleiderindustrie worden deze “gebinned” op kwaliteit: defecte delen worden uitgeschakeld, wat leidt tot een ‘AI5-lite’-variant. Deze goedkopere, ondergeklokte chips passen binnen het 90 watt-verbruik van oudere Tesla’s (HW3) en bieden toch 3 à 4 keer meer rekenkracht dan HW4. Met nieuwe high-res camera’s kunnen oudere modellen zo alsnog de nieuwste FSD-functies gebruiken.
Tesla’s AI-model uitgelegd
Ashok Elluswamy, directeur Autopilot Software bij Tesla, beschrijft in onderstaande X-post de end-to-end neurale netwerkstrategie voor autonome voertuigen. In plaats van modulaire systemen die afzonderlijke taken uitvoeren (zoals detectie, planning en besturing), verwerkt het netwerk direct camerabeelden, kinematica, audio en kaarten tot voertuigbesturing. Dit bootst menselijk rijden na en presteert beter door subtiele afwegingen te leren uit enorme hoeveelheden fleetdata — dagelijks equivalent aan 500 jaar rijervaring. Vooral dat laatste maakt Tesla echt uniek: ze hebben zoveel real-world data. — Ashok Elluswamy (@aelluswamy) October 24, 2025
Hetzelfde verhaal heeft hij ook gepresenteerd tijdens de ICCV 2025 Workshop. Het laat met voorbeelden zien hoe ze de AI trainen. Erg indrukwekkend.
FSD14 Lite voor HW3
Tesla heeft twee uitdagingen: hoe voeg je de miljoen HW3-uitgeruste auto’s alsnog toe aan het robotaxi-netwerk c.q. FSD unsupervised-functionaliteiten, en hoe ga je om met de kopers van FSD-software in hun HW3-auto’s? In eerste instantie bieden ze de optie om de softwarelicentie over te zetten naar een HW4-auto. Dit is wel aan strikte eisen verbonden en deze optie is niet altijd beschikbaar. Uiteindelijk zullen ze de HW3 (FSD-computer en camera’s) moeten vervangen. Dat gaan ze waarschijnlijk doen met de “gebinned” AI5-chips (zie hiervoor). Voor de FSD-kopers is deze upgrade gratis (dus kosten voor Tesla). Voor nieuwe FSD-kopers worden de kosten voor de FSD-hardware-upgrade doorberekend in de aanschafprijs of verdisconteerd in het maandabonnement. Dus uiteindelijk zal Tesla altijd voertuigen hebben die functioneren op de allerlaatste versie van de AI-hardware en voertuigen die het moeten doen met AI-hardware met iets mindere prestaties. Nog steeds veiliger dan menselijke bestuurders, maar mogelijk wel level 4 (niet altijd en overal) en niet level 5 autonomie. Tijdens de Q3-earningscall werd duidelijk dat Tesla voor HW3-auto’s in Q2 2026 komt met een FSD14 Lite-versie. Nog niet duidelijk waar de verschillen precies zitten. De toekomst zal uitwijzen in welke mate de nieuwste AI-chips bepalend zijn voor functionaliteiten.
FSD in Europa
Regelmatig zijn er vergaderingen van werkgroepen en besluitvormende organen binnen de UNECE die uiteindelijk leiden tot regelgeving die per lidstaat geïmplementeerd kan worden. Voor ons als Tesla-rijders zijn er twee trajecten interessant: Driver Control Assistance Systems (DCAS) en Automated Driving Systems (ADS). DCAS kun je kort door de bocht vergelijken met FSD Supervised. Gebruik op de snelweg is inmiddels toegestaan binnen de UNECE-regelgeving, maar wacht nog op nationale goedkeuring door instanties zoals de RDW. Daarnaast is het de vraag of Tesla dit beperkt beschikbaar wil stellen. Over het gebruik van FSD buiten de snelweg is men het deze week eens geworden; dit gaat nu het besluitvormende proces in. De verwachting is een besluit in juni 2026, waarna implementatie eind 2026 mogelijk wordt. Het andere traject is ADS, of in Tesla-termen FSD Unsupervised. Daar wordt nu de laatste hand gelegd aan het beschrijven van de kaders en functionaliteiten, feitelijk de ‘rijbewijseisen’ voor autonoom rijden. Ook dit traject wordt in 2026 afgerond, met verwachte beschikbaarheid in 2027. Hopelijk kiest Nederland voor een benadering waarbij FSD Supervised wordt toegestaan binnen de ruimte van de experimenteerregeling zelfrijdende voertuigen en/of werkt Tesla mee aan een FSD Supervised-functionaliteit die beperkt blijft tot snelwegen.
Vernieuwde Model S en Model X in configurator
De vernieuwde Model S en Model X zijn weer op maat te configureren. Het zijn allemaal kleine verbeteringen die de paradepaardjes van Tesla nog beter maken: meer rijbereik, stiller, aangepaste demping, interieurdetails, frontbumpercamera, e.d. Geen nieuwe technologische innovaties — daarvoor moet je bij de hier niet verkrijgbare Cybertruck zijn, of (nog een lange tijd) wachten op de verkoop van de Cybercab in Nederland.
Model Y weer bovenaan
De Tesla Model Y was in september de bestverkochte auto van Europa en keerde na negen maanden terug op de eerste plaats, ondanks een verkoopdaling van 8,6% tot 25.938 exemplaren. De Renault Clio eindigde op de tweede plaats met 20.146 verkochte auto’s, een lichte daling van 1,6%, terwijl de Dacia Sandero derde werd met een stijging van 3,2% tot 19.200. Over de eerste negen maanden van 2025 blijft de Dacia Sandero de populairste auto van Europa, gevolgd door de Renault Clio en de VW T-Roc. Benieuwd wat de situatie wordt over heel 2025.
Tesla Vision-winnaars
Tesla heeft de winnaars van de TeslaVision-wedstrijd bekendgemaakt en verrassend genoeg twee hoofdprijzen toegekend: Aurelio won met zijn poëtische video Honey From the Future.
Arash kreeg eveneens een hoofdprijs dankzij de meeste likes voor zijn inzending over Tesla’s FSD-systeem. Beide winnaars ontvangen een Model Y Long Range AWD en een volledig verzorgde reis naar Giga Texas in Austin, waar ze een fabriekstour krijgen en mogelijk de nieuwe Robotaxi kunnen ervaren.
0 Opmerkingen
In de nieuwe Blik op de Week aandacht voor de grijze bekleding in de Model Y L, Cybercabs wederom gespot, gaat de Keycard en de TMPS sensor verdwijnen, de Delaware-soap, Mad Max-mode en nog veel meer…
Cybercabs
Vorige week hebben we het erover gehad dat er sinds lange tijd weer Cybercabs zijn gespot. Dat is deze week doorgegaan. Nu zijn er meerdere exemplaren gezien bij de crashtestfaciliteiten. Ook zijn er weer Cybercabs gesignaleerd die hun rondjes draaien op het terrein van Giga Texas. Opvallend is dat sommige exemplaren zijn voorzien van een stuur en buitenspiegels. Meteen weer de discussie op de socials: gaat Tesla van de Cybercab ook een consumentenversie maken (compacte Tesla) met stuur en pedalen?
Ik denk het niet. Volgens mij zitten de buitenspiegels erop omdat ze (nog) verplicht zijn als je de openbare weg op gaat. Mijn verwachting is dat dat binnenkort gaat gebeuren. De Cybercab rijdt dan de poort van Giga Texas uit en gaat als robotaxi zijn eerste diensten aanbieden in Austin, zodra de safetydriver uit de bijrijdersstoel mag. Zien we dat voor de aandeelhoudersvergadering van 6 november?
Een auto zonder stuur
De Cybercab lijkt in zijn verschijningsvorm nog verdacht veel op een auto waarin ook een stuur en pedalen hadden kunnen zitten. Of sterker nog: er zijn er nu zelfs provisorisch ingebouwd. Doordat er zoveel veiligheidsregels van toepassing zijn, zien alle auto’s er tot op zekere hoogte hetzelfde uit, omdat ze nu eenmaal bepaalde voorzieningen op vaste plaatsen moeten hebben. Denk aan spiegels, zicht rondom, ruitenwissers en dergelijke. Alles is gericht op het veilig kunnen bedienen van het voertuig en het beschermen van inzittenden en andere verkeersdeelnemers. Er is aanpassing nodig van de regels, omdat bij level 5-autonomie menselijk ingrijpen niet meer hoeft en zelfs niet meer kan. Want er is geen stuur of rempedaal. Maar er hoeven ook geen spiegels meer op te zitten en voor de veiligheid zijn ramen ook niet meer nodig. In de VS werkt de Trump-regering met een hoge mate van urgentie aan het aanpassen van regelgeving zodat bedrijven als Waymo en Tesla in het voorjaar van 2026 volop kunnen doorgaan met het ontwikkelen en implementeren van autonome mobiliteit. De race met China is in volle gang. Daarnaast kijken critici en bezorgde burgers ook nauwlettend mee en zien we iedere week wel ergens een bericht dat er een onderzoek is gestart naar veiligheidsincidenten. Kortom: innovatie met de nodige checks and balances, maar met zo min mogelijk bureaucratie.
FSD 14.1.2
Zoals eerder door Tesla aangekondigd, komen de komende weken in een bepaald tempo releases die steeds meer functionaliteiten toevoegen aan versie 14 van FSD Supervised. Deze week verscheen versie 14.1.2 met een Mad Max-mode: een rijmodus om in wat drukker verkeer sneller te handelen. Het gaat dan niet om asociaal rijgedrag, maar om adequaat en zonder twijfel vlot te acteren. Tesla geeft je met de verschillende modi de optie om te kiezen voor een instelling waar jij, of juist je passagiers, je comfortabel bij voelt.
Ook op de plaats van bestemming zijn er nieuwe opties. We zien beelden waar de auto zichzelf op de oprit parkeert. Het is nu wachten op de versie waarbij je zelf uitstapt en de auto zelfstandig een parkeerplaats zoekt. Met 14.1.2 is Tesla ook begonnen de groep testrijders verder uit te breiden. Verwacht wordt dat 14.2 een vlootbrede uitrol wordt, voor HW4, en voorlopig alleen in Noord-Amerika.
HW3 in Australië
Voor HW3-eigenaren in Australië biedt Tesla nu niet alleen de optie om de FSD-licentie over te zetten naar een nieuwe Tesla, maar krijg je op een voorraadauto zelfs $5.000 korting. In Europa is FSD-transfer dit kwartaal ook weer mogelijk. Kortom, Tesla zal proberen FSD-kopers te laten overstappen naar een HW4-auto, zodat ze straks, als de HW4/5-upgrade beschikbaar komt, dit maar bij een klein aantal auto’s gratis hoeft uit te voeren.
Lemonade
Een bijzondere ontwikkeling deze week op verzekeringsgebied. Tesla werkt in de VS in bepaalde staten (o.a. Texas) al geruime tijd met een zogenaamde safetyscore. Op basis van feitelijk rijgedrag en situaties wordt de premie berekend. Die premie kan maandelijks worden bijgesteld – zowel omhoog als omlaag – als het feitelijke rijgedrag daar aanleiding toe geeft. De software die dit mogelijk maakt, wordt nu opengesteld via een API (data-uitwisseling), zodat Lemonade ook een verzekering kan aanbieden op basis van de gegevens van Tesla.
In de VS biedt Lemonade al een autoverzekering aan die op basis van feitelijk gebruik, gedrag en gereden afstand de premie bepaalt. Tot nu toe moest je hiervoor een apart device in je auto laten installeren. De ANWB biedt ook zo’n verzekering aan met een verplichte dongel in de auto. Met de Tesla-API is zo’n dongel niet meer nodig. Je geeft Tesla toestemming om data met de verzekeringsmaatschappij te delen. Meer kilometers op FSD zorgen voor een lagere premie!
De oprichter van Lemonade (@Shai_Wininger) flirt op X met Elon Musk over het idee dat Lemonade de aansprakelijkheid van Tesla’s die unsupervised opereren wil verzekeren. Als dit werkelijkheid wordt, hoeft Tesla dus geen eigen verzekeringsmaatschappij meer op te bouwen, maar werken ze samen met een innovatieve partij die gelooft in door AI-berekende risico’s en hierop afgestemde premies.
Grijze stoelbekleding in de Model Y L
Met toch wel enige jaloezie wordt in de VS en Europa gekeken naar de Model Y L (de zitter) in China. Deze Model Y met verlengde wielbasis biedt zes zitplaatsen, waarvan er vier uiterst comfortabele geventileerde exemplaren zijn. Een kenmerkend verschil met andere Tesla’s is dat de zitter een donkere hemelbekleding heeft. Deze week verscheen in de Chinese configurator een lichtgrijze uitvoering van het vegan leer in plaats van de krijtwitte variant. Het ziet er best stijlvol uit. Ik denk dat de Model Y L ook buiten China een gewilde versie gaat zijn. Het is nog niet duidelijk of we deze uitvoering ook daadwerkelijk in de VS en/of Europa gaan zien.
Visualisaties worden uitgebreid
Tesla’s aankomende FSD-visualisatie-update, gespot in de 2025.38-code door hacker @greentheonly, voegt gedetailleerde 3D-modellen toe voor 15 objecten, waaronder ambulances, brandweerwagens en rolstoelen. Deze visualisaties zijn bedoeld om de inzittenden vertrouwen te geven in wat de auto allemaal ziet en herkend heeft. Als hij iemand in een rolstoel echt detecteert als rolstoel en niet als fiets, voelt dat gewoon beter. Nu zijn het nog eenvoudige afbeeldingen. Met de introductie van Unreal Engine worden dit op termijn meer realistische weergaven, totdat we uiteindelijk de visualisaties niet meer nodig hebben.
Vernieuwde Model X krijgt typegoedkeuring
Recent heeft de vernieuwde Model S een Europese typegoedkeuring gekregen. Nu heeft de Model X deze ook binnen. De WLTP-range is iets toegenomen en het verbruik is iets verbeterd. Het is nu wachten op het moment dat de Model S en Model X weer in de configurator verschijnen en te bestellen zijn. Tot nu toe zijn alleen voorraadmodellen te koop.
Banden bestellen via de app
In de laatste update van de Tesla-app (iOS) is in het servicemenu de optie toegevoegd om (winter)banden te kopen en te laten monteren. Je kunt verschillende opties selecteren, inclusief het servicecentrum. Dit leidt tot een verzoek aan Tesla, waarop je vervolgens een offerte krijgt en een tijdstip kunt selecteren. Of het de goedkoopste optie is om aan rubber te komen, betwijfel ik, maar handig is het wel.
Einde bandendruksensor?
Nu we het toch over banden hebben: in de huidige Tesla-modellen zijn alle vier de banden uitgerust met een TPMS-sensor. Hierdoor kun je in de app en op het scherm in de auto zien wat de bandendruk is in iedere band, en krijg je een signaal als deze te laag is. De komende weken, als we voor het eerst weer nachtvorst krijgen, zul je zien dat je waarschijnlijk de waarschuwing krijgt dat je de bandenspanning moet verhogen. De koude lucht in de band brengt de spanning net iets onder de normwaarde. In de Standard-versie van de Model Y monteert Tesla deze TPMS-sensoren niet meer. Ze gebruiken software om aan de hand van de rolomtrek van de band te meten of de bandenspanning nog op orde is. Dezelfde techniek gebruiken ze ook om te waarschuwen voor bandenslijtage. Ik verwacht niet dat op termijn bij alle versies de sensor zal verdwijnen, maar om te voldoen aan de wettelijke eisen zal de softwarematige variant voldoende zijn.
Wordt de keycard optioneel?
Toen de Model S en X op de markt kwamen, werden deze geleverd met een keyfob: een miniatuurversie van de Tesla met verschillende knoppen om onder meer de deuren te ontgrendelen of de kofferbak te openen. Later kwam hier de keycard bij: een RFID-chip die verbinding maakt met de auto om de deuren te openen. De Model 3 en Y zijn alleen met een keycard geleverd, en een keyfob is optioneel te bestellen via de shop. Maar (nagenoeg) iedereen bedient de auto met de telefoonsleutel. Je smartphone opent de deuren, maar kan ook vele andere acties starten in de auto. Je krijgt er twee keycards meegeleverd. Feitelijk zijn ze de back-up voor als je telefoon leeg is of als je bijvoorbeeld de auto in valetmodus geeft. Om iemand anders met je auto te laten rijden, zijn er andere opties. Het gerucht gaat dat Tesla, zeker bij de Standard-uitvoeringen, na de keyfob nu ook de keycard niet meer standaard gaat meeleveren, maar optioneel maakt en dus via de shop te bestellen. Een goede ontwikkeling? De tijd zal het leren.
FSD door de tunnel
Eindelijk is Tesla begonnen met het testen en valideren van FSD-gebruik in de The Boring Company-tunnels in Las Vegas. De Loop is natuurlijk een wel erg voor de hand liggende toepassing van autonome mobiliteit. Maar zoals hieronder te zien is, gaat het niet alleen om de rit in de tunnel, maar juist om een hele A-naar-B-route, waarvan een deel door een tunnel gaat. Deze week werd duidelijk dat Tesla nu ook toestemming krijgt om met zijn voertuigen die door die tunnels gaan, ook bovengronds tot aan de airport mag rijden. Dit laat mooi de toekomstvisie van Musk zien: daar waar het boven de grond te druk is, moet een 3D-infrastructuur met tunnels het verkeer laten doorstromen.
Delaware-soap
Deze week vocht Tesla in de Delaware Supreme Court voor Elon Musks enorme beloningspakket van oorspronkelijk $56 miljard, dat nu door de gestegen aandelenkoers meer dan $120 miljard waard is. Het begon in 2018, toen Tesla’s Raad van Bestuur een uniek pakket goedkeurde voor Musk: geen vast salaris, maar miljoenen aandelenopties als hij groeidoelen zou halen, zoals een hogere marktkapitalisatie en omzet. Zo’n zelfde constructie staat voor de aandeelhoudersvergadering van 6 november a.s. ook weer op de agenda om over te stemmen.
De aandeelhouders stemden toen overweldigend in, bijna 80% zei ja. Maar toen stapte een kleine belegger, Richard Tornetta, met slechts negen Tesla-aandelen en zijn advocaten naar de rechter. Hij klaagde dat de raad niet onafhankelijk genoeg was, veel leden zijn goede vrienden van Musk en dat de aandeelhouders niet alle belangrijke informatie hadden gekregen.
Rechter Kathaleen McCormick vernietigde het pakket in 2024, zelfs nadat aandeelhouders opnieuw hadden gestemd voor herstel. Nu moet het Hooggerechtshof van Delaware hierover beslissen, en dat kan maanden duren, tot begin 2026. Experts schatten de kans op winst voor Tesla op zo’n 60 procent. Musk heeft Tesla intussen al verplaatst naar Texas. Een opvallend deel van deze zaak draait om de advocaten, die hier een echte jackpot uitslaan. In de Verenigde Staten werken ze vaak op ‘contingency basis’: geen vast uurtarief vooraf, maar een percentage van de behaalde winst als ze winnen. Anders krijgen ze niets. De advocaten van Tornetta claimden oorspronkelijk $5,6 miljard aan Tesla-aandelen als vergoeding – een absoluut record. De rechter matigde dat tot $345 miljoen voor 20.000 uur werk, wat neerkomt op $10.000 per uur. In Nederland betaal je gewoon €200 tot €500 per uur, en bij groepsrechtszaken bepaalt de rechter een redelijk bedrag. Bovendien betaalt de verliezer vaak de kosten van de winnaar. Het Amerikaanse systeem voelt voor ons als pure geldjacht, waarbij advocaten jagen op rijke bedrijven. Feitelijk is dat de kern van de zaak en niet de beloning van Musk! Voor Delaware zelf is deze zaak een rampzalig risico. De staat verdient jaarlijks $7 miljard aan franchise fees van 68 procent van alle Fortune 500-bedrijven die zich daar vestigen vanwege de gunstige wetten. Maar als Tesla verliest, wordt deze uitspraak een precedent: raden van bestuur moeten strenger onafhankelijk zijn en aandeelhoudersstemmen wegen minder zwaar. Bedrijven als Tesla, Dropbox en anderen zijn al gevlucht naar Texas, een heuse ‘Dexit’. Dat leidt tot meer rechtszaken, hogere kosten, banenverlies en een domino-effect. Texas lacht zich rijk, terwijl Delaware zijn status als zakelijk paradijs kan verliezen. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Oktober 2025
Categorieën |








RSS Feed