In deze blik op de week aandacht de Earningscall Q3 2024, de apple-watch app is onderweg, easter eggs, vergelijkende tests en nog veel meer.... Dall-e vat deze uitgave van Blik op Week met onderstaande afbeelding samen. Wederom goede cijfers Tesla heeft uitstekende cijfers gerapporteerd in het derde kwartaal, zo goed zelfs dat het aandeel TSLA een dag later op de beurs met +20% steeg. Dit is de grootste koersstijging in de afgelopen 10 jaar. Ik ga niet verder in op de financiële prestaties, zie hiervoor o.a. Tesla Daily. Want eigenlijk zien we elk kwartaal of jaar wel sterke cijfers, zeker in vergelijking met andere spelers in de markt. Tesla doet niets dat ze niet eerder hebben aangekondigd. Tijdens evenementen zoals de AI-dag, de Masterplan 1 t/m 4-publicaties of bijvoorbeeld “We-robot” schetsen ze een blauwdruk van hun plannen: wat ze willen bereiken, waarom, wat daarvoor nodig is en hoe ze dit zullen uitvoeren. Voor sommigen is dit een inspirerende stip op de horizon, en volgen ze elke stap met enthousiasme, ook al wordt het geduld soms op de proef gesteld. Voor anderen lijkt het luchtfietserij, en ze lachen het weg – om vervolgens jaren later “overvallen” te worden. Wall Street zit er ergens tussenin: ze willen een concreet tijdspad, een signaal dat de implementatie eraan komt, en het liefst ook al inzicht in de marges. Samenvatting van de belangrijkste punten
En de nieuwe modellen dan? In de eerste helft van 2025 worden goedkopere modellen geïntroduceerd. Het gaat in elk geval om goedkopere varianten van bestaande modellen. Dit is opnieuw bevestigd. Er is niets specifieks vermeld over een mogelijk nieuw compacter model. We werd duidelijk gemaakt dat de $25.000-auto verwijst naar de Cybercab. Het is zeker dat deze niet zal worden uitgerust met een stuur of bedieningspedalen. Vanaf 2026 kun je de Cybercab kopen in landen waar autonoom rijden is toegestaan. Je kunt er dan voor kiezen om hem toe te voegen aan de vloot of hem alleen voor privéritten te gebruiken. Refresh Model Y De geruchten rondom de vernieuwde Model Y, intern bekend als “Project Juniper,” nemen steeds verder toe. Giga Shanghai zou deze week met de eerste proefproductie starten. Een trailer vol gecamoufleerde Model Y’s is gezien. Er verschijnen mooie renders gebaseerd beelden van de gecamoufleerde modellen en designelementen van de Cybercab. Nog even geduld. We gaan inmiddels de laatste twee maanden van het jaar in, en de meeste orders voor een levering in 2024 zijn al geplaatst. In de laatste weken zal Tesla mogelijk nog korting geven op voorraadmodellen om de resterende exemplaren te verkopen. Vergeet niet de € 1.000 euro korting om via een referralcode te bestellen en als het van toepassing is de (SEPP) subsidie aan te vragen. Er loopt nu een actie om je bestelde Model Y zelf in Berlijn af te gaan halen, samen met een fabriekstour! Apple Watch Tesla ontwikkelt momenteel een officiële Apple Watch-app. Hoewel er al third-party apps zijn, zal een officiële app van Tesla naar verwachting meer veiligheid en optimale integratie bieden, omdat deze specifiek wordt afgestemd op zowel de hardware van de Apple Watch als de functies van Tesla-voertuigen. De toevoeging van de Apple Watch-app zou je bijvoorbeeld de mogelijkheid kunnen geven om basisfuncties van hun auto direct vanaf hun pols te bedienen, zoals ontgrendelen, klimaatbeheer of het gebruik van Summon. Easter Eggs Tesla staat bekend om zijn creatieve Easter Eggs, zowel in de software als in de hardware van hun voertuigen. Deze verrassingen variëren van verborgen functies en speelse modi tot humoristische afbeeldingen en teksten op hardware-onderdelen. Sandy Munro, die gespecialiseerd is in het ontmantelen en analyseren van Tesla-auto's, heeft verschillende verrassingen ontdekt, zoals een kleine octopus op de *octavalve*, een onderdeel van Tesla's HVAC-systeem, en zelfs de tekst ‘Hi Sandy’ op een moederbord. Onlangs ontdekte Joe Tegtmeyer een nieuwe Easter Egg. Tesla heeft daar drie enorme vlaggenmasten geplaatst, en op een van de masten prijkt een ‘Hi Joe’-boodschap met een afbeelding van een hamster, alleen zichtbaar vanuit de lucht en speciaal gericht op Tegtmeyer’s dronebeelden. Dit soort Easter Eggs weerspiegelt Tesla's unieke aanpak en het plezier dat hun ingenieurs in hun werk hebben. Het is een manier waarop Tesla een band onderhoudt met zijn fanbase en community, en versterkt de reputatie van Tesla als een innovatief en speels merk. Cybercab testen Tesla is momenteel in gesprek met functionarissen in Palo Alto over het testen van de Cybercab. Het doel is om Palo Alto te gebruiken als testlocatie voor deze autonome taxidienst. Momenteel biedt de stad de populaire ritservice Palo Alto Link aan, die vooral op lokaal vervoer gericht is. Tesla ziet in de Cybercab een kans om goedkopere ritten aan te bieden met hun geavanceerde autonome voertuigen, mogelijk binnen dezelfde vergunning als de bestaande dienst. Model 3 Long Range of Performance Wel je perse een Model 3 met AWD dan heb je twee keuzes. Het prijsverschil bedraagt €7.500. Het verschil zit niet zozeer in de efficiëntie en daarmee het rijbereik. De rechtvaardiging van het prijsverschil van de Performance ligt eerder in de betere prestaties (acceleratie, topsnelheid, koppel), aangepaste onderstelafstellingen, sportstoelen, cosmetische externe veranderingen en de ontelbare instellingen via de Trackmodus! Hieronder een uitvoerige vergelijking. Eindelijk duidelijkheid voor HW3 - bezitters Tesla heeft een duidelijke visie: de meeste voertuigen op de weg zullen in de toekomst autonoom kunnen rijden. Tesla zal eerst FSD verder verbeteren op hun nieuwste hardwareplatform, AI4, en vervolgens proberen deze verbeteringen beschikbaar te maken voor het oudere HW3-platform. HW3 mist echter enkele kernfunctionaliteiten die AI4 wel heeft, waardoor Tesla ‘trucs’ en aanvullende technieken moet toepassen om FSD soepel te laten werken op HW3. Elon Musk gaf zelfs toe dat hij niet 100% zeker weet of HW3 volledig geschikt zal zijn voor autonomie. Tesla heeft echter beloofd dat als blijkt dat HW3 niet voldoet aan de eisen voor autonoom rijden, ze de computers van HW3-eigenaren die FSD hebben aangeschaft gratis zullen upgraden. Tesla had eerder aangegeven dat een upgrade voor HW3 onmogelijk zou zijn. Nu blijkt dat ze dit toch overwegen, wat een belangrijke ontwikkeling is voor Tesla-rijders die FSD al hebben aangeschaft. Het upgradeplan betreft echter alleen de rekenkracht van de computers; onderdelen zoals de camera’s of andere hardware worden niet aangepast. Slaat nergens op, maar blijft leuk! Al die 1/2 mile sprints tussen Tesla's en supercars blijft natuurlijk appel met peren vergelijken. Toch is altijd wel weer leuk om te zien dat een Plaid toch lastig te verslaan is! Zelfs de X Plaid! Hij kijkt het FSD team naar de ingestelde snelheid? Volgens Phil Duan van Tesla is de ingestelde snelheid een verouderd concept uit het tijdperk van cruise control, waarin de gebruiker een snelheidsdoel instelt dat de auto probeert te behouden. In de wereld van FSD (Full Self-Driving) worden bijna alle handmatige invoeren gezien als correcties. De gebruiker specificeert simpelweg een bestemming en kiest een rijstijl (chill, standaard, haast), waarna FSD zelfstandig het juiste doet, inclusief rijden met de meest geschikte snelheid. De maximale snelheid kan nog worden ingesteld voor situaties waarin de gebruiker om bepaalde redenen een snelheidslimiet wil instellen. Deze ‘maximale snelheid’ verschilt van de klassieke ingestelde snelheid; FSD zal niet versnellen om deze per se te bereiken. In de meeste gevallen is de maximale snelheid irrelevant, dus is deze in de gebruikersinterface (met FSDV12) verborgen voor eenvoud. Deze optie verschijnt wanneer je de snelheid aanpast met het rechter scrollwiel of wanneer de snelheid van FSD wordt beperkt door deze maximale instelling Voldoende grondstoffen? Kan iedereen straks in een elektrische auto rijden? De accu’s van Tesla’s, Hyundai Ioniq’s en Polestars bevatten bijzondere metalen zoals lithium en kobalt. Zou dat een knelpunt kunnen vormen waardoor de opmars van de elektrische auto stagneert? Nee, zegt energie-expert Auke Hoekstra (TU Eindhoven). Er is voldoende beschikbaar, al is er nog werk aan de winkel om deze grondstoffen efficiënt en verantwoord te winnen. Of dit volledig zonder milieuschade kan? Nee. Maar de overstap naar elektrisch rijden is de moeite waard! Elon gaat met Masterplan 3 (2023) nog een stapje verder. Hij laat zien dat er zelfs voldoende grondstoffen zijn en er feitelijk geen enkele onoverkomelijke beperking is voor de hele transitie naar duurzame energie, niet alleen auto’s! Ongelukken met autonoom rijdende auto’s.
Regelmatig verschijnen berichten over een nieuw onderzoek naar een ongeval met een autonoom rijdend voertuig. Deze week startte in de VS een onderzoek naar een ongeval waarbij een Tesla met FSD Supervised actief betrokken was, mogelijk veroorzaakt door de laagstaande zon. Maar wat ga je dan precies onderzoeken? Of Tesla Vision beter is dan een bestuurder die verblind wordt door de zon? Algemene verkeersstatistieken in Nederland laten zien dat de laagstaande zon gemiddeld leidt tot een stijging van 17-20% in het aantal ongevallen tijdens de spits. Vooral kwetsbare verkeersdeelnemers zoals fietsers en voetgangers worden hierdoor getroffen, meestal op kruispunten binnen de bebouwde kom. Hoe indrukwekkend zou het zijn als Tesla Vision dit aantal zou halveren of zelfs tot een uitzondering zou maken? Dáár zou pas een onderzoek naar gedaan moeten worden! Een aankondiging van een onderzoek na een ongeval levert natuurlijk een pakkende krantenkop op, maar de werkelijke eindresultaten zijn vaak minder spannend en die zie ook niet meer terug in de media. Uit Waymo's laatste gegevens blijkt dat menselijke chauffeurs verantwoordelijk zijn voor de meeste ernstige ongevallen waarbij Waymo-voertuigen betrokken zijn. Van de 25 meest ernstige crashes vonden 17 plaats doordat een menselijke bestuurder achterop een Waymo botste, en in drie gevallen reed een menselijke bestuurder door een rood licht voordat hij tegen een Waymo aanreed. Uit de data blijkt dat Waymo’s zelfrijdende voertuigen minder vaak bij ongevallen betrokken zijn dan voertuigen met menselijke bestuurders: per miljoen gereden mijlen hebben Waymo’s voertuigen ongeveer één ongeval met letsel, wat veel lager is dan het gemiddelde voor menselijke bestuurders. Waymo probeert met deze data aan te tonen dat hun voertuigen de wegen veiliger maken. Waymo schat dat menselijke chauffeurs in steden zoals San Francisco en Phoenix drie keer zoveel ongevallen zouden hebben veroorzaakt over hetzelfde aantal gereden mijlen. Dit verschil is nog groter bij ernstige ongevallen, zoals botsingen waarbij airbags worden geactiveerd. Hoewel Waymo enkele fouten heeft gemaakt in het rapporteren van hun cijfers, wijzen experts erop dat hun analyse over het algemeen betrouwbaar is en Waymo's zelfrijdende technologie een duidelijke veiligheidsverbetering laat zien.
0 Opmerkingen
In deze blik op de week aandacht voor de 7-zitter versie van de Model Y, nabranders van het "We, robot-event", Optimus toont zijn ware aard, Tesla Lithium, uitbreiding voor Berlijn, en nog veel meer… Dall-e vat deze uitgave van Blik op Week met onderstaande afbeelding samen.
Giga Berlijn mag uitbreiden
De plannen van Tesla voor Giga Berlijn zijn indrukwekkend. De eerste fase is weliswaar operationeel, maar nog niet volledig afgerond, en de productie heeft nog niet het niveau van 500.000 exemplaren per jaar bereikt. Toch heeft Tesla nu de vergunning verkregen om het eerste deel van fase 2 te realiseren (de gele delen in onderstaande afbeelding). Hierdoor kan de productiecapaciteit worden verhoogd naar 1.000.000 voertuigen. Deze week zijn de eerste voorbereidingen begonnen voor een nieuw treinstation aan de achterkant van de fabriek. Er is al een station aan de voorkant om arbeiders van en naar de fabriek te vervoeren.
Model Y in 7-zits verkrijgbaar
Voor het eerst kan nu ook in Europa de 7-zits uitvoering van de Model Y besteld worden. Deze uitvoering heeft een derde zitrij met twee stoelen. Het zijn volwaardige stoelen, en zelfs achterin zijn er USB-poorten beschikbaar. Voor volwassenen is de ruimte achterin beperkt, maar kinderen kunnen er prima zitten. De 7-zits uitvoering is alleen beschikbaar bij de Long Range AWD-versie en kost € 2.500 extra.
Verbazing
De afgelopen week toch wel met enige verbazing geluisterd naar verslagen van het "We, Robot-event". De Poki-podcast nr S03E06 had een reëel verslag. Sowieso een interessante aflevering om niet alleen uit de mond van Elon Musk bijgepraat te worden over de kansen en bedreigingen van AI. Maar deze Bright podcast of andere verslagen welke ik heb gelezen sloegen wat mij betreft de plank echt mis. De grootste fout die ik ze steeds hoor maken, is dat ze de Cybercab beoordelen vanuit het perspectief van het bezitten van een eigen auto! Ze stellen vraagtekens bij de keuze voor een tweezitter, terwijl de gemiddelde bezettingsgraad van een taxi in Nederland doorgaans rond de 1,3 tot 1,6 passagiers per rit ligt. Vleugeldeuren werken prima omdat het voertuig niet in een parkeervak hoeft te manoeuvreren, bestaande Supercharger-locaties hoeven niet aangepast te worden omdat het laden in de stad en in een vloot van Cybercaps op totaal andere plekken gebeurt. Bovendien wil Elon, tegen betaling, de rekenkracht van AI5 chip ook gebruiken voor distributed computing en dan is een uurtje aan een 22 kW inductie lader juist een must! Dat particulieren de Cybercab ook kunnen kopen wil niet automatisch zeggen dat hij exclusief te gebruiken is door de koper en/of thuis op de oprit staat. We weten nog niet hoe het businessmodel voor particuliere bezitters er uit gaat zien! Daarnaast hebben ze geen kennis van de UNECE WP29/GRVA-tijdlijn voor het ontwikkelen van wettelijke kaders (zie hierna) en begrijpen ze de SAE Levels niet (het verschil tussen een verantwoordelijke bestuurder en de verantwoordelijkheid van de leverancier).
WP29/GVRA document uitgelegd
De ontwikkelingen op het gebied van AI gaan snel. Ik vind het leuk en leerzaam om zelf een beetje te experimenteren met deze nieuwe technologieën. Ik heb Google's NotebookLM gebruikt om een podcast te genereren van dit ontzettend taaie UNECE-document dat de regelgeving voor DCAS systemen beschrijft. Het pdf document gaat er in, een podcast komt er uit! Het resultaat is wat mij betreft verbluffend. Luister zelf maar!
Tesla reageert
Toch denk ik dat Tesla zelf ook wel verrast is door de negatieve afdronk, vooral buiten de 'Tesla-bubble'. Het idee was om mensen te omringen met robots en hen in interactie te brengen met elkaar. Het doel was om het publiek een glimp van de toekomst te laten zien en die toekomst te laten ervaren door de robots live tussen hen te laten rondlopen. Dat de robots grotendeels op afstand werden bediend, is daarbij minder relevant. Desondanks zie je dat veel media het afdoen als misleidend, met de boodschap dat deze toekomst nog ver weg is. Als reactie hierop plaatste Tesla onderstaande video.
Optimus is echt!
Mocht er nog twijfel bestaan over waar Tesla staat met de ontwikkeling van Optimus, dan is dat nu wel weggenomen door de enorme snelheid van progressie. Het is indrukwekkend om te zien dat Optimus nu ook informatie over zijn omgeving kan delen en samen met anderen de wereld in kaart brengt en leert te begrijpen. Hij kan inmiddels traplopen en zichzelf naar een oplaadpunt navigeren. De camera op zijn rug stelt hem in staat om achterwaarts in te pluggen. Optimus deelt camera's, FSD-chips en 4680-batterijen met de Cybercab.
Tesla Lithium update
Op 8 mei 2023 werd het startschot gegeven voor de bouw van Tesla's eigen lithiumraffinaderij in Corpus Christi, Texas. Regelmatig komt er een update voorbij in 'Blik op de Week'. De bouwwerkzaamheden zijn nog in volle gang en zullen nog wel even duren, maar het tempo ligt hier ongekend hoog. Niet alleen qua bouw, maar vooral omdat Tesla aan de industrie laat zien dat lithiumraffinage geen bottleneck hoeft te zijn om batterijen op grote schaal te produceren. Als de raffinaderij volgend jaar operationeel is, spreken we over een tijdsbestek van 2 jaar, in plaats van de 7 tot 10 jaar waar andere bedrijven het over hebben.
Nieuwe VP AI Software
Ashok Elluswamy is onlangs gepromoveerd tot Vice President van AI Software bij Tesla. Hij werkt al bijna 11 jaar bij het bedrijf, eerder als Director van Autopilot Software. Elluswamy begon in januari 2014 bij Tesla als Software Engineer voor het Autopilot-team, toen het bedrijf nog in de beginfase van het Autopilot-programma zat. In de loop van zijn carrière klom hij op tot Senior Software Engineer en later tot Director van Autopilot Software in mei 2019. Hij speelde een cruciale rol in de ontwikkeling van Full Self-Driving (FSD), vooral na het vertrek van Andrej Karpathy. Voor zijn tijd bij Tesla werkte Elluswamy als stagiair bij het elektronische onderzoekslab van Volkswagen.
Dubbele mijlpaal
In september was Tesla het best verkopende automerk van Nederland. Een maand op zich zegt natuurlijk niet alles. Wat echter indrukwekkender is, is dat Tesla inmiddels meer dan 100.000 auto's heeft verkocht in Nederland. Voor een merk met slechts een beperkt aantal modellen, dat volledig elektrisch is en geen aanbod heeft in het B-segment, is dat een knappe prestatie. Hoe lang zou het duren voordat dit getal verdubbeld is? Ik denk met een goedkoper model in het aanbod en FSD Supervised beschikbaar in Nederland dat dit niet langer dan 3 jaar gaat duren!
Interessante App-update
Bijna wekelijks zien we een update van de Tesla-app. Deze keer is er een nieuwe functionaliteit voor iPhone-gebruikers met iOS 18, waarmee Tesla-functies kunnen worden toegevoegd aan het Controlecentrum. Met één swipe naar beneden heb je bijvoorbeeld toegang tot het ontgrendelen van de sloten, het openen van de laadpoort of het inschakelen van de klimaatregeling. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
November 2024
Categorieën |